Woda – przyszłość ludzkości i biznesu? Ta firma idzie o krok dalej
Przedsiębiorcy coraz częściej poruszają temat ekologii przez pryzmat działań CSR, ale na rynku pojawiają się także gracze, którzy za cel funkcjonowania całej firmy stawiają sobie ukształtowanie całkowicie innego wymiaru planety. Jedną z nich jest Blue Boson, której CEO jest Robert Zagożdżon. W jaki sposób międzynarodowy start-up doświadczonego biznesmena jest w stanie przywrócić wodzie… nowe życie?
Woda, czyli my
Nie jest tajemnicą, że woda ożywia i napędza całą planetę, jednak w XXI wieku złoża naturalne także przeżywają swój własny kryzys. Według wyliczeń agendy Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) na Ziemi jest około 1,3 zetta litrów wody, ale tylko 0,12 proc. jest zdatnej do spożycia lub użytkowania w przemyśle i uprawach rolnych. Mimo iż 2/3 powierzchni planety zajmują akweny, to tylko 1 proc. złóż jest realnie dostępna ludzkości.
Analitycy z FAO szacują, że największe złoża wody znajdują się na terenie Brazylii, Rosji, Kanady, Indonezji, Chin, Kolumbii, Peru i Indii. Wśród ośmiu “wodnych gigantów” aż siedem ma również jedne z największych współczynników emisji gazów cieplarniach (rekordowe Chiny, a następnie USA, Indie, Rosja oraz Kanada, Brazylia i Indonezja). Ponadto ogromnym problemem okazuje się także sam dostęp do czystych źródeł – dla przykładu w ostatnich latach mieszkańcy São Paulo cierpią z powodu poważnego niedoboru wody pitnej. Powodem jest przede wszystkim brak odpowiedniej infrastruktury, chociaż z drugiej strony również źródła naturalne przeżywają swój największy kryzys w historii. Już w 2015 roku naukowcy alarmowali, że poziom rosyjskiego Jeziora Bajkał, a więc najgłębszego akwenu śródlądowego świata spadł do najniższego poziomu od 30 lat.
Wyliczenia Światowej Organizacji Zdrowia mówią o 8 mln ludzi na całym świecie, którzy nie mają dostępu do czystej wody pitnej, a każdego roku ponad 3,5 mln umiera na skutek chorób spowodowanych spożyciem płynów niefiltrowanych. Naukowcy zakładają, iż jeśli zjawisko przepływów wodnych będzie szło w parze ze stałym wzrostem liczby ludności, do 2025 roku aż do 1,8 mld mieszkańców Ziemi będzie zamieszkiwać obszary bez dostępu do czystej wody pitnej. Na to wyzwanie postanowił odpowiedzieć Robert Zagożdżon i jego projekt Blue Boson.
Symbioza środowiska z nauką i biznesem
Blue Boson to międzynarodowa spółka specjalizująca się w nowych technologiach, które są w stanie zapobiec największemu kryzysowi w dziejach świata, a to za sprawą rozwiązań hydrologicznych, umocowanych na trzech poziomach: fizycznym, chemicznym i energetycznym. Działania zespołu Roberta Zagożdżona wspierane są nie tylko przez wysoko wykwalifikowanych specjalistów, ale i badaczy z Europy, Azji, Stanów Zjednoczonych oraz Meksyku. Blue Boson nawiązał współpracę m.in. z Politechniką Warszawską, Wrocławską, Uniwersytetem Technicznym w Brnie i w Koszycach, czy też japońskim Uniwersytetem w Kobe i to właśnie dzięki tym jednostkom projekty spółki mają konkretne fundamenty w najnowszych ekspertyzach naukowych.
Spółka podjęła już pewne kroki, zmierzające do holistycznego zbadania potencjału wody, a także potencjalnych środków zaradczych obecnego kryzysu. Dzięki pracy naukowej z Laury Maestro (Uniwersytet Oksfordzki) i współpracy z fizykami kwantowymi z Włoch, Meksyku, Hiszpanii i USA grupa prowadzona m.in. przez Roberta Zagożdżona opublikowała raport, w którym przedstawia najbardziej palące problemy planety w kontekście zasobów wodnych, jak również realne narzędzia z potencjałem do wdrożenia na przestrzeni najbliższych lat. Cel? W krótkiej perspektywie połączenie własnego dorobku badawczego z technologią molekularną. W długiej z kolei – walka o lepsze jutro.
Pierwsza Liga innowacji
To jednak nie koniec powiązań Blue Boson z największymi graczami, ponieważ ostatnio spółka nawiązała ścisłą współpracę z globalnymi markami Evertis Ibérica S.A oraz Selenis Europe S.A z IMG Group. Ostatnim przedsięwzięciem, które może wywindować pozycje Blue Boson do poziomu światowych wizjonerów eco-bizu, jest nawiązanie ścisłej współpracy ze spółkami wchodzącymi w skład Grupy IMG. Właśnie z tymi podmiotami Zagożdżon inicjował pionierskie rozwiązania m.in. w zakresie restrukturyzacji przemysłu.
Dzięki technologii środowiskowej Blue Boson® Effector koncern z powodzeniem wdrożył projekt obejmujący całą Grupę IMG, mający na celu zwiększenie wydajności ich obiegów energetycznych jak ogrzewania, chłodzenia czy produkcji pary. Technologia ta działa od maja 2021 roku i w ciągu pierwszych 3 miesięcy Grupa zaoszczędziła 50 010 Nm3 gazu ziemnego w swoich jednostkach przemysłowych w Portugalii, co stanowi spadek o 6,86 proc. średniego rocznego zużycia gazu ziemnego. Jednocześnie emisja gazów cieplarnianych zmniejszyła się o 108 ton.
Czy Blue Boson będzie game-changerem rynku? A może na horyzoncie pojawią się podobne spółki, które będą chciały zawalczyć o przyszłość planety? Niezależnie od wyniku starcia o palmę pierwszeństwa, pewne jest, że ludzkość potrzebuje zdecydowanych inicjatyw ze strony przedsiębiorców – już wdrażane z kolei są na wagę złota.
BCC: Energetyka, podsumowanie roku
Eco Run celuje w 10 mln zł za 4 kw. 2024 r.
Zeneris Projekty z umowami na blisko 1,3 mln zł
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.