Za nami wymagający sezon grzewczy - jakie wnioski należy wyciągnąć?
Brief me
Idzikowskiego 27
02-704 Warszawa
aneta.galka|briefme.pl| |aneta.galka|briefme.pl
508314193
www.briefme.pl
Sezon grzewczy dobiega końca i jego podsumowanie ponownie odkrywa przykrą prawdę - Polska wciąż boryka się z problemem zimowego smogu. Z raportu IQAir wynika, że średnia roczna zawartość PM2,5 dla Polski w 2022 roku wyniosła 16,3 µg/m3, czyli ponad trzykrotnie więcej niż normy WHO. Ponadto, szacuje się, że zanieczyszczenie powietrza jest przyczyną ponad 1200 przedwczesnych zgonów każdego roku wśród osób poniżej 18. roku życia w 32 krajach członkowskich EEA - wynika z danych Europejskiej Agencji Środowiska. Na szczęście coraz więcej miast i osób dostrzega potrzebę inwestycji w ekologiczne źródła ciepła jak, np. pompy ciepła. Czy pomogą one poprawić jakość powietrza w Polsce?
Smogowy problem
Według Międzynarodowej Agencji Energetycznej (MAE) kluczowym wyzwaniem dla Polski jest przyspieszenie transformacji w kierunku czystej energii, aby rozwiązać problem emisji wynikających z dominującej roli węgla w sektorze energetycznym. Paliwa kopalne nadal stanowią 85% całkowitych dostaw energii. W rezultacie intensywność emisji dwutlenku węgla w polskim sektorze energetycznym jest obecnie druga pod względem wysokości wśród członków IEA. Warto jednak wspomnieć, że według Inspekcji Ochrony Środowiska ocena jakości powietrza za rok 2022 wykazała jego poprawę w porównaniu z rokiem 2021. Stężenia większości zanieczyszczeń były niższe, a obszary przekroczeń mniejsze. Mógł to być jednak wynik „łagodnej” i wietrznej zimy.
Pocieszający jest fakt, że coraz więcej osób decyduje się na inwestycję w ekologiczne źródła ciepła, w tym m.in. na takie rozwiązania jak pompy ciepła. Korzyści wynikające z ich zastosowania są liczne. Przede wszystkim, pozwalają na znaczne obniżenie emisji zanieczyszczeń powietrza w porównaniu z tradycyjnymi źródłami ciepła, takimi jak węgiel czy gaz.
„Jeżeli popatrzymy na wpływ pomp ciepła na powietrze, to są one obecnie najbezpieczniejszą technologią. Transformacja z tradycyjnych źródeł ogrzewania (tzw. kopciuchów) w stronę pomp ciepła to duży krok w kierunku rozwiązania zanieczyszczonego powietrza w Polsce, w tym zimowego smogu” - wskazuje Tomasz Walczak, CTO Euros Energy.
Ekologicznie i oszczędnie?
Jak podaje Polska Organizacja Rozwoju Technologii Pomp Ciepła - w 2022 roku w Polsce, odnotowany został wzrost sprzedaży pomp ciepła o 103% w porównaniu z 2021 rokiem. Czynników wpływających na zwiększenie zainteresowania pompami ciepła jest kilka. Należy do nich nie tylko chęć bycia ekologicznym, ale również m.in. możliwość obniżenia kosztów ogrzewania.
Potwierdzają to badania przeprowadzone przez Euros Energy pod koniec 2022 roku, z których wynika, że Polacy boją się wysokich rachunków za ogrzewanie (84% respondentów). Jedynie 12% osób nie obawia się wzrostu wydatków w tym zakresie. Warto więc wspomnieć, że osoby, które w ostatnich latach postawiły na pompy ciepła, docieplenie domów oraz np. panele fotowoltaiczne były w czasie kryzysu energetycznego bardziej odporne na duże wzrosty cen m.in. węgla czy gazu ziemnego.
„Wprowadzenie pompy ciepła na szeroką skalę w Polsce mogłoby przyczynić się do redukcji emisji szkodliwych substancji, ale wymaga to odpowiedniej infrastruktury i inwestycji w nowoczesne technologie” - dodaje Tomasz Walczak, CTO Euros Energy.
W rozwoju sektora pomp ciepła w Polsce pomagają również m.in. rządowe programy jak „Program Mój Prąd” oraz „Czyste Powietrze”, który zachęca do inwestycji w instalacje fotowoltaiczne i udostępnia dofinansowania do pomp ciepła w polskich domach.
Jednak jest jeszcze dużo do wypracowania. W dalszym ciągu produkcja energii elektrycznej w Polsce obciąża środowisko naturalne. Jak podaje GUS - wskaźnik udziału energii ze źródeł odnawialnych w końcowym zużyciu energii brutto wyniósł w 2021 r. 15,62%. Poziom ten powinien być jednak większy i wynosić 23% przy przyjętym celu dla Polski na rok 2030.
Local content w energetyce jądrowej
SPIE kupuje spółkę Elektromontaż-Poznań
Nowe perspektywy na rynku. Czy OZE zasili portfele inwestycyjne?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Polacy boją się obniżenia poziomu życia na emeryturze. 40 proc. na ten cel oszczędza
Myśląc o emeryturze, dwa razy więcej Polaków odczuwa lęk niż nadzieję – wynika z badania ING Banku Śląskiego. Blisko połowa badanych spodziewa się obniżenia swojego poziomu życia po zakończeniu pracy. Mimo to wciąż mniejszość Polaków, bo 39 proc., oszczędza z myślą o tym okresie życia. Ten odsetek jednak stopniowo rośnie. Ponad 2/3 słabo orientuje się w instrumentach finansowych, które pozwalają gromadzić środki na emeryturę.
Polityka
Wyniki wyborów w USA kluczowe dla przyszłości NATO i Ukrainy. Ewentualna wygrana Donalda Trumpa będzie bardziej nieprzewidywalna
Wynik wyborów prezydenckich w USA może mieć kluczowe znaczenie dla wojny w Ukrainie. Kamala Harris jest zwolenniczką kontynuacji wsparcia militarnego dla Ukrainy i rozpoczęcia negocjacji z Moskwą tylko przy pełnym zaangażowaniu Kijowa. Donald Trump zapowiada zdecydowane działania na rzecz zakończenia wojny, ale nie wiadomo, w jaki sposób miałoby się to odbyć i czy kosztów nie poniesie Ukraina, a w konsekwencji także Europa. Wiele pytań budzą także jego plany co do NATO.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.