Komunikaty PR

Epidemia zmieniła priorytety płatności firm

2020-06-05  |  10:26
Biuro prasowe

Na pierwszym miejscu listy płatności w przedsiębiorstwach wciąż są wynagrodzenia dla pracowników, ale na znaczeniu zyskały zobowiązania wobec kluczowych kontrahentów i firm faktoringowych – wynika z najnowszego badania „Priorytety płatności firm”, przeprowadzonego w maju na zlecenie Krajowego Rejestru Długów i NFG. W porównaniu do badań ze stycznia, czyli sprzed pandemii, wyraźnie wzrósł odsetek firm, dla których priorytetem są nie tylko pensje pracowników, ale też nagrody, premie oraz podwyżki dla zatrudnionych.

 

Wybuch epidemii miał kolosalny wpływ na decyzje kadrowe wielu przedsiębiorstw. Część z nich była zmuszona zredukować liczbę pracowników, ale wielu za wszelką cenę starało się utrzymać miejsca pracy. Niewątpliwie wsparciem dla nich była też tarcza antykryzysowa. W majowym badaniu KRD i NFG „Priorytety płatności firm”, analogicznie jak w edycji styczniowej, dla właścicieli MŚP najważniejszy jest pracownik. Pensje pracowników w pierwszej kolejności opłaca 87,6% firm. Dla porównania w styczniu, kiedy jeszcze nic nie zwiastowało kryzysu, wskazania były na poziomie 74,4%.

 

Kapitał ludzki ciągle w cenie

Co ciekawe, w maju również znacząco wzrósł odsetek firm deklarujących, że priorytetem jest dla nich wypłacenie pracownikom nagród, premii oraz podwyżek. Obecnie co druga firma stosuje taką politykę w regulowaniu płatności, podczas gdy jeszcze na początku roku wskazań tego typu było niespełna 15% (wzrost o 35,3 pkt proc.).

Relacje między pracodawcą a pracownikami w małych firmach wyglądają zupełnie inaczej niż w korporacjach. Tu się wszyscy znają, często są ze sobą zżyci, redukcja zatrudnienia ma twarz konkretnego człowieka i jego problemów. Ale przedsiębiorcy mają też świadomość, że zaraza w końcu wygaśnie, a wtedy przewagę zyskają ci, którzy mają silną i zaufaną kadrę. Nie bez znaczenia jest też wsparcie ze strony państwa w postaci tarczy antykryzysowej. Z danych Ministerstwa Rozwoju wynika, że na ochronę miejsc pracy z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych przyznano już firmom ponad 4 miliardy zł, a 1,6 miliarda zł przeznaczono z Europejskiego Funduszu Społecznego na dofinansowania wynagrodzeń pracowników dla MŚP – argumentuje Andrzej Kulik, ekspert Rzetelnej Firmy.

 

Kluczowi kontrahenci – sojusznicy w trudnych czasach

Na drugim miejscu priorytetów płatności firm niezmiennie pozostają podatki należne skarbowi państwa (urząd skarbowy, ZUS), choć tutaj nastąpiło znaczące (o 18 pkt. proc.) zmniejszenie odsetka firm deklarujących, że ich regulowanie jest dla nich ważne. Na znaczeniu wyraźnie zyskały natomiast zobowiązania wobec kluczowych kontrahentów, w przypadku których wskazania wzrosły dwukrotnie. Wydaje się, że firmy są dzisiaj bardziej zorientowane na relacje z kontrahentami, od których zależy ich być albo nie być.

W maju zobowiązania wobec strategicznych partnerów stanowiły priorytet dla 36,8 proc. badanych firm. Na początku roku, gdy jeszcze nic nie zwiastowało kryzysu, kluczowi kontrahenci plasowali się raptem na czwartym miejscu od końca w firmowym zestawieniu płatności – 18,7 proc. wskazań. Wyraźnie widać więc, że pandemia zmieniła sposób myślenia przedsiębiorców. Przedsiębiorcy rozumieją, jakie znaczenie ma utrzymanie płynności finansowej w warunkach kryzysu. Jeśli upadną ich kluczowi dostawcy, sami też na tym stracą – mówi Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej SA.

 

Faktoring receptą na kryzys

W warunkach, gdy pieniądz krąży wolniej, liczą się przede wszystkim narzędzia wspomagające płynność finansową. Świadczy o tym trzykrotny wzrost znaczenia faktoringu. Właśnie w okresie epidemii to narzędzie chroniące firmy przed zatorami płatniczymi, zyskało nowe grono zwolenników. Faktoring uwalnia pieniądze z faktur i pozwala je przeznaczyć na dowolny cel. Nie obciąża przy tym budżetu i nie naraża przedsiębiorstwa na ryzyko utraty płynności finansowej. To sprawiło, że w trakcie epidemii stał się on priorytetem dla 36% przedsiębiorców, podczas gdy jeszcze w styczniu znajdował się na ostatnim miejscu ze wskazaniami na poziomie 11,4%.

Można powiedzieć, że dla mikro i małych firm faktoring jest receptą na kryzys. Niepewność przyszłej sytuacji ekonomicznej, utrata zaufania w biznesie czy kłopoty finansowe kontrahentów sprawiają, że wielu małych przedsiębiorców szuka wsparcia w postaci silnego partnera finansowego. Faktoring jest idealnym narzędziem wspierającym płynność w trudnych czasach, bo pozwala zarządzać pieniędzmi bez konieczności czekania na płatność od klientów – wyjaśnia Dariusz Szkaradek, prezes Zarządu firmy faktoringowej NFG i dodaje: – To najlepsze rozwiązanie dla najmniejszych firm, które w transakcjach B2B stosują odroczone terminy płatności i które mają problem, by zmobilizować kontrahenta do terminowej zapłaty za produkt lub usługę.

 

II edycja ogólnopolskiego badania „Priorytety płatności firm” została przeprowadzona przez Instytut Keralla Research w maju 2020 r. na zlecenie Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej oraz firmy faktoringowej NFG na grupie 500 firm z sektora MŚP, w tym: mikro (zatrudniające 3-9 osób), małe (10-49) i średnie przedsiębiorstwa (50-249). Technika badawcza: CATI.   

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Jak zapewnić bezpieczne transakcje w swoim sklepie online? Biuro prasowe
2025-07-09 | 14:40

Jak zapewnić bezpieczne transakcje w swoim sklepie online?

Zakupy internetowe zapewniają dużą wygodę. Nie trzeba jeździć po sklepach w różnych lokalizacjach, by znaleźć coś dla siebie. To duża oszczędność czasu
Finanse Ailleron Innovation Forum 2025: Innowacje, które realnie zmieniają sektor finansowy
2025-06-30 | 15:00

Ailleron Innovation Forum 2025: Innowacje, które realnie zmieniają sektor finansowy

Ailleron Innovation Forum w Krakowie stało się centrum przełomowych idei i globalnych inspiracji. Liderzy FinTech spotkali się 12 czerwca  w Muzeum Sztuki i Techniki
Finanse Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r.
2025-06-16 | 13:15

Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r.

Wiodąca giełda kryptowalutowa Bitget i UNICEF Luksemburg ogłaszają nawiązanie współpracy w celu rozwijania umiejętności cyfrowych i technologicznych wśród

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Bankowość

Prawo

Przedstawienie projektu przez KE oznacza początek dyskusji nad nowym siedmioletnim budżetem. W PE zdania co do jego kształtu są podzielone

16 lipca br. Komisja Europejska przedstawi propozycję wieloletnich ram finansowych. To będzie dopiero początek wytężonych prac nad kształtem nowego budżetu i trudnych dyskusji na ten temat, bo wśród państw członkowskich, ale też w różnych frakcjach parlamentarnych jest wiele różnic dotyczących szczegółowych rozwiązań. Chodzi m.in. o podejście do wspólnego zadłużania się, nowych źródeł zasobów UE czy rozszerzania kompetencji UE.

Konsument

Konflikty i żywioły wpływają na wakacyjne plany Polaków. Bezpieczeństwo coraz ważniejsze przy wyborze letniej destynacji

Sytuacja geopolityczna i pogodowa sprawia, że Polacy coraz rozważniej podchodzą do wyboru wakacyjnych kierunków. Choć nieprzewidziane zdarzenia mogą się zdarzyć w każdym miejscu na świecie, to minimalizowaniu ryzyka służą m.in. sprawdzanie ostrzeżeń dla podróżnych na stronach Ministerstwa Spraw Zagranicznych, rejestracja w systemie Odyseusz, który zadziała w razie kryzysowej sytuacji, a także wyjazd z ubezpieczeniem turystycznym. Koszty ewentualnego leczenia czy repatriacji znacząco przewyższają bowiem wysokość składki.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.