Komunikaty PR

FDI przywraca sprawczość dzieciom z domów dziecka

2024-04-29  |  17:00
Biuro prasowe

Z czym kojarzy się dom dziecka? Kto w nim mieszka? Na jakie wsparcie mogą liczyć wychowankowie pieczy zastępczej po opuszczeniu placówki opiekuńczo-wychowawczej i o jakiej pracy marzą? Fundacja Dobrych Inicjatyw prowadzi kampanię 1,5% PIT pod hasłem „Dzieci to nasza przyszłość. Te z domów dziecka TEŻ”, w ramach której demitologizuje instytucjonalną pieczę zastępczą.

„Zewsząd słychać stereotypy o dzieciach z domów dziecka. Często nie mają nic wspólnego z prawdą, dlatego pomoc dla dzieci też nie jest prawdziwa” – przekonuje w najnowszym spocie Fundacja Dobrych Inicjatyw, która codziennie upomina się o dzieci oraz młodzież z placówek opiekuńczo-wychowawczych, umożliwia im rozwój własnych talentów i pasji oraz wspiera ich edukację, usamodzielnianie i bezpieczny start w dorosłość.

Od wielu lat temat tzw. domów dziecka jest marginalizowany lub podawany jedynie w tonie sensacji, przy okazji tragicznych wydarzeń. Narosło przy tym wiele stereotypów o placówkach opiekuńczo-wychowawczych i ich podopiecznych - w bajkach, książkach, reklamach. Tymczasem rzeczywistość w pieczy zastępczej to nie „Madeline”, ani „Seria niefortunnych zdarzeń”.

W opublikowanym spocie zestawiono ze sobą kontrastowo powszechne wyobrażenie - konstrukt społeczny na temat sierot/dzieci z domów dziecka z realnymi wypowiedziami wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych dotyczącymi ich potrzeb, obaw i marzeń. Nieprawdziwe przekonania nt. podopiecznych prezentują dorośli pracownicy jednej z firm współpracującej z Fundacją. Przeciwstawiono im portret dzieci z pieczy zastępczej, stworzony ze zsyntetyzowanych wypowiedzi odegranych przez aktorów dziecięcych.

- W ubiegłym roku prowadziliśmy kampanię “To nie bidul. To człowiek bogaty w talenty”. Kolejny raz chcieliśmy, by przekazywanie 1,5% podatku stało się pretekstem do wyjścia szerzej z historią edukacyjną. Chcemy wpływać na społeczny odbiór wychowanków pieczy instytucjonalnej - i temu służy nasza kampania 1,5% PIT już drugi rok z rzędu. Bo w bajkach, serialach, książkach i przy akcjach świątecznych pojawia się mnóstwo stereotypów o domach dziecka. W Fundacji Dobrych Inicjatyw nie wspieramy narracji o biednych sierotkach, ale przywracamy dzieciom sprawczość – tłumaczy Bartłomiej Jojczyk, prezes Fundacji Dobrych Inicjatyw.

Intencje, jakie stoją za kampanią FDI to przede wszystkim walka ze stereotypami i wpływ na dyskurs publiczny dla dobra wizerunku grupy beneficjentów Fundacji, a także pokazanie prawdziwych potrzeb dzieci w pieczy i zebranie funduszy na pomoc w zgodzie z dobrze rozpoznanym interesem podopiecznych.

- W FDI nie opieramy naszych działań na mitach i stereotypach o domach dziecka, ale na wiedzy. Wsłuchujemy się w głos naszych beneficjentów, ponieważ chcemy oferować mądrą pomoc i oparcie „tu i teraz”, ale także być inicjatorem zmian, które realnie wpłyną na społeczność ponad 100 tys. obywateli. Zainicjowany przez nas Raport „Start w dorosłość” stanowi rzetelną diagnozę sytuacji i potrzeb młodych ludzi. W oparciu o nią apelujemy o nowelizację ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz koordynację prac instytucji publicznych (w tym samorządowych) dla zażegnania kryzysu pieczy zastępczej. Postulaty zmian opisaliśmy w petycji, którą podpisało już ponad 1000 osób – dodaje Bartłomiej Jojczyk.

Kampanii towarzyszą działania PR, komunikacja w mediach społecznościowych oraz reklamy outdoorowe w Tramwajach Warszawskich, a także na ekranach bankomatów Planet Cash. Spot reklamowy powstał dzięki uprzejmości firmy Storware, która pro bono udostępniła swoje studio nagraniowe. Filmy zostały zrealizowane przez Jakuba Cegielskiego - CATCHY, na podstawie koncepcji i scenariuszy stworzonych przez zespół Fundacji Dobrych Inicjatyw - Igora Owczarka i Annę Wrzosk-Piechowską.

Link do spotu:

  • Short version: https://www.youtube.com/watch?v=oCHzgVaWLhY
  • Long version: https://www.youtube.com/watch?v=_8RK33qEypo

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fundacja Dobrych Inicjatyw
wspiera dzieci i młodzież z placówek opiekuńczo-wychowawczych (tzw. domów dziecka) w zakresie rozwoju ich kompetencji, umiejętności i pasji pozaszkolnych. Przewidujemy, że dzięki pracy Fundacji, do 2030 r. każde dziecko znajdujące się w placówce opiekuńczo-wychowawczej w Polsce, będzie miało dostęp do najlepszego programu edukacyjnego, jaki istnieje w Europie. Zbudowaliśmy społeczność ponad 1000 wolontariuszy i przeszło 400 wychowanków mieszkających w 28 placówkach opiekuńczo-wychowawczych z małych miejscowości i terenów wiejskich w Polsce. Więcej na stronie: www.fdi.org.pl

FDI można wesprzeć dokonując wpłaty na konto, nr rachunku: 71 2030 0045 1110 0000 0343 05 90 lub przekazując 1,5% swojego podatku, podając w zeznaniu podatkowym PIT nr KRS: 0000497957

***

Kontakt dla mediów:

MICHAŁ JARZYNA, tel. 602 591 185, e-mail: m.jarzyna@fdi.org.pl

ANNA WRZOSK-PIECHOWSKA, tel. 690 926 193, e-mail: a.wrzosk@fdi.org.pl

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Media i PR Jak performance marketing pomaga rosnąć firmom? Biuro prasowe
2025-06-11 | 09:00

Jak performance marketing pomaga rosnąć firmom?

Cyfrowa inżynieria wzrostu, gdzie każda decyzja opiera się na danych, a wszystkie złotówki pracują na Twoje wyniki? Właśnie tak można określić performance marketing! Coraz
Media i PR 25. Kongres Public Relations – ćwierć wieku refleksji, wiedzy i inspiracji
2025-06-11 | 08:50

25. Kongres Public Relations – ćwierć wieku refleksji, wiedzy i inspiracji

25. Kongres Public Relations – ćwierć wieku refleksji, wiedzy i inspiracji   Blisko 500 godzin wykładów, w których uczestniczyło 6 349
Media i PR VOICE IMPACT AWARD – ogólnopolski konkurs grantowy dla dziennikarzy i studentów
2025-04-10 | 17:00

VOICE IMPACT AWARD – ogólnopolski konkurs grantowy dla dziennikarzy i studentów

Aż 87% Polaków jest zmęczonych polaryzacją społeczną i polityczną widoczną zarówno w przestrzeni publicznej, jak i prywatnej. Z kolei prawie 80% polskich

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dalsze prace nad uproszczeniami we wspólnej polityce rolnej. Celem jest ich wejście w życie w styczniu 2026 roku

Przed przerwą wakacyjną w Parlamencie Europejskim rozpoczęły się prace nad ogłoszonym w maju kolejnym Omnibusem – pakietem uproszczeń istotnym z punktu widzenia rolników. Chodzi m.in. o uproszczenie pewnych obowiązków w sprawozdawczości, ułatwienia dla drobnych rolników czy ograniczenie kontroli. Zdaniem europosłanki PO propozycje KE to przykład wsłuchiwania się w postulaty rolników, co jest potrzebne także przy kształtowaniu wspólnej polityki rolnej.

Finanse

Zdecydowane odbicie w liczbie ofert pracy dla programistów. Wynagrodzenia rosną, ale nie wrócą na dotychczasowe poziomy

Po 2,5 roku perturbacji na rynek pracy w branży IT wracają wzrosty. Jak wynika z danych JustJoin.IT, w I połowie tego roku na tym portalu odnotowano blisko 70-proc. wzrost liczby ofert pracy w porównaniu do sytuacji sprzed roku. W górę idą także płace, chociaż eksperci wskazują, że dynamika nie jest tak wysoka jak kilka lat temu. Wciąż trudności ze znalezieniem pracy mają pracownicy dopiero zaczynający karierę w branży.

Konsument

Dobrobyt Polski uzależniony od wiedzy społeczeństwa o ekonomii i finansach. Takiej edukacji wciąż za mało jest w szkołach

Ostatnie badania wskazują na pewną poprawę w świadomości ekonomicznej Polaków, zwłaszcza na temat konieczności oszczędzania. Jednak w zakresie inwestowania i dostępnych do tego narzędzi oraz systemu podatkowego wciąż są poważne deficyty w wiedzy. Polacy mają świadomość, że podnoszenie swoich kompetencji pozytywnie wpłynie na ich budżety domowe, ale mało się mówi o tym, że od tego zależy też przyszły dobrobyt kraju. Dlatego też edukacja finansowa i ekonomiczna powinna się wkrótce stać elementem nauczania na jak najwcześniejszym etapie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.