Komunikaty PR

AI w sektorze finansowym – jak zadbać o jej wiarygodność i transparentność?

2024-03-06  |  14:00
Biuro prasowe

Rewolucja związana ze sztuczną inteligencją nie ominie żadnego sektora gospodarki. Nie inaczej jest w przypadku branży finansowej, która już dziś udowadnia, że AI nie tylko poprawia cyfrowe doświadczenia klientów, ale także jest niezbędną bronią w walce z oszustami. Jednak banki i firmy ubezpieczeniowe muszą być dużo bardziej ostrożne i zachowawcze przy wdrażaniu innowacji. Wystarczy jedna błędna decyzja podjęta przez algorytm, aby podważyć zaufanie i wiarygodność nie tylko wśród klientów, ale także regulatorów i instytucji nadzorujących rynek. Aby tak się nie stało, technologia wykorzystywana przez instytucje finansowe musi być bezpieczna i godna zaufania. O tym, jak pogodzić innowacyjność z szacowaniem ryzyka, kwestiami zgodności i bezpieczeństwem dyskutować będą liderzy branżowi podczas SAS Inspiration Day 20 marca w Warszawie.

Generatywna AI w natarciu

Według ekspertów SAS odpowiedzialnych za rozwój produktów i usług dla bankowości i ubezpieczeń, w najbliższym czasie można oczekiwać dalszego rozwoju narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji i osiągnięcia przez nią technologicznej dojrzałości. Generative AI będzie coraz szerzej stosowana na rzecz poprawy przede wszystkim cyfrowych doświadczeń klienta. Eksperci spodziewają się również, że powszechny dostęp do narzędzi GenAI skłoni organizacje z sektora finansowego do większych nakładów na systemy i technologie zapobiegania nadużyciom i oszustwom finansowym. Jak wskazuje najnowsze badanie SAS i ACFE, 8 na 10 specjalistów zajmujących się zwalczaniem nadużyć finansowych zamierza wdrożyć generatywną sztuczną inteligencję przed 2025 rokiem, aby zwiększyć skuteczność przeciwdziałania oszustwom.

Wiarygodne i zaufane innowacje

Sztuczna inteligencja może znacząco zmienić rynek finansowy, jednak to, czy zmiana będzie na lepsze, czy na gorsze, zależy od podejścia organizacji i gotowości do wdrożenia nowych rozwiązań. Zwłaszcza banki i ubezpieczyciele nie mogą pozwolić sobie na utratę zaufania klientów czy instytucji regulujących i nadzorujących rynek. Nieprzemyślana implementacja tej technologii może doprowadzić do błędnych decyzji. Instytucje te muszą dbać o to, aby rozwiązania wykorzystujące AI były transparentne i oparte o ustalone reguły, a podejmowane przez system decyzje dały się wytłumaczyć.

Kluczowe jest zatem wykorzystanie sprawdzonych i bezpiecznych narzędzi, które nie tylko gwarantują ochronę i prywatność danych, ale także zapewniają że algorytmy działają w sposób etyczny i uwzględniając aspekt odpowiedzialności organizacji za wykonywane przez nie działania . W tym celu liderzy rynku nowych technologii i sztucznej inteligencji podejmują inicjatywy mające określić wspólne dla wszystkich normy i ramy tworzenia i wykorzystania tego typu rozwiązań. Firma SAS zaprezentowała 4 kroki, którymi firmy i organizacje powinny się kierować w pracy z AI. 

- Zaczynając od rozwoju technologii, a kończąc na doradzaniu naszym obecnym i potencjalnym klientom, mówimy w SAS o czterech głównych filarach wiarygodnej sztucznej inteligencji, którymi są: nadzór, operacje, zgodność (compliance) i kultura organizacyjna. Każdy z tych filarów powinien być przeanalizowany, a realizacja projektu wdrożenia wiarygodnej AI powinna prowadzić od podejścia do nadzoru, poprzez ustawienie efektywnych procesów operacyjnych, zapewnienie zgodności z regulacjami, aż do wdrożenia rozwiązania i niejako włączenia wątku sztucznej inteligencji w kulturę organizacyjną - mówi Marcin Hadyś, dyrektor sprzedaży w SAS Polska.

AI Governance na agendzie SAS Inspiration Day

Kwestie związane z prawidłowym i zgodnym z regulacjami wdrażaniem sztucznej inteligencji w sektorze finansów i bankowości zostaną poruszone w trakcie marcowej konferencji SAS Inspiration Day, która odbędzie się 20 marca 2024 roku w Warszawie. Poszczególne moduły konferencji będą poświęcone zasadom zarządzania i nadzoru nad AI w organizacji. Osobną część konferencji będą stanowić prezentacje z praktycznymi przykładami zastosowania sztucznej inteligencji w sektorze bankowym i ubezpieczeniowym.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Przyszłość profesji finansowej: wyniki najnowszego badania AICPA & CIMA Biuro prasowe
2024-04-25 | 16:00

Przyszłość profesji finansowej: wyniki najnowszego badania AICPA & CIMA

Role związane z tworzeniem wartości i zrównoważonym rozwojem zyskają na znaczeniu, rekompensując utratę stanowisk spoza zakresu partnerstwa biznesowego na rzecz
Finanse Nieznaczny spadek obrotów w faktoringu
2024-04-24 | 10:30

Nieznaczny spadek obrotów w faktoringu

Pierwszy kwartał 2024 roku na rynku faktoringu przyniósł nieznaczny spadek obrotów w relacji do analogicznego okresu rok temu. Firmy zrzeszone w Polskim Związku Faktorów w
Finanse Członkowie Zarządu Toyota Bank Polska S.A. wyróżnieni medalami Prezydenta RP
2024-04-24 | 08:00

Członkowie Zarządu Toyota Bank Polska S.A. wyróżnieni medalami Prezydenta RP

W trakcie uroczystego wieczoru na zakończenie konferencji E-Leasing Day 6.0, organizowanej przez Związek Polskiego Leasingu (ZPL), zostały wręczone odznaczenia państwowe dla osób

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.