Biura podróży: maleje zadłużenie, ale scoring też
Branża turystyczna wraca do formy. Według danych Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego w 2023 roku na wakacje z biurem podroży pojechało 7,57 mln osób. Głównie za granicę, bo w turystyce krajowej odnotowano spadek liczby klientów Polacy chętniej wyjeżdżali na zagraniczne wakacje. Gorzej z wypoczynkiem w kraju – tu wzrost cen odbił się na zmniejszeniu liczby klientów. Scoring przygotowany przez Krajowy Rejestr Długów Biuro Informacji Gospodarczej dla tego sektora pokazuje że choć jego zadłużenie maleje, to przybywa też firm z niską i bardzo niską wiarygodnością płatniczą.
TFG podsumował dane dotyczące sprzedaży wycieczek w biurach podróży za 2023 r. Legalnie działający organizatorzy imprez turystycznych dostarczali mu informacje o zawartych umowach i liczbie klientów. Od stycznia do grudnia biura podróży obsłużyły 7,57 mln klientów. To o 19,4 proc. więcej niż w 2022 r. i o 3 proc. mniej niż w rekordowym 2019 r. Ale za ten wzrost odpowiada turystyka zagraniczna, bo na zorganizowany wypoczynek w kraju zdecydowało się o 1,27 miliona osób mniej.
– Analiza wiarygodności płatniczej, którą objęliśmy całą branżę, pokazuje że w ciągu ostatnich 12 miesięcy jej scoring się pogorszył. O 3 procent zmniejszył się odsetek firm o najwyższej wiarygodności. Aż o 21 procent przybyło firm ze średnią wiarygodnością i prawie o 12 procent z niską. To budzi niepokój – komentuje Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.
Organizatorzy wycieczek z największym zadłużeniem
Zadłużenie firm turystycznych notowane w Krajowym Rejestrze Długów jest o 13,6 mln zł niższe niż w najgorszym okresie pandemii i na koniec maja wynosiło 22,1 mln zł. Jednak po spadku na początku tego roku od marca zaczęło nieznacznie rosnąć. Ponad połowa długu, bo 12,1 mln zł, należy do organizatorów turystyki. Blisko 7,5 mln zł muszą zwrócić wierzycielom agenci i pośrednicy turystyczni, a pozostałą część kwoty – przewodnicy i piloci wycieczek oraz firmy prowadzące działalność usługową w zakresie informacji turystycznej i rezerwacji.
W KRD widnieje 682 dłużników z branży turystycznej, a średnie zadłużenie przypadające na każdego z nich wynosi 32,4 tys. zł.
– Turystyka na pewno najgorsze ma za sobą. Ale zadowoleni mogą być przede wszystkim organizatorzy wyjazdów zagranicznych. Z ich usług korzystają zamożniejsi klienci, którzy odreagowują lata ograniczeń w poruszaniu się podczas pandemii i coraz chętniej i daje podróżują. Gorzej z turystyką krajową. Tu inflacja i wzrost cen odbiły się na zmniejszeniu liczby klientów. Ze zorganizowanego wypoczynku krajowego korzystają w większości osoby mniej zamożne, dla których wczasy stały się po prostu za drogie – mówi Sandra Czerwińska, ekspertka Rzetelnej Firmy.
Mazowieckie biura podróży najbardziej na minusie
Według danych KRD najwięcej zaległości finansowych mają firmy zarejestrowane w województwie mazowieckim – 5,6 mln zł. Równie pokaźna kwota zadłużenia widnieje na koncie przedsiębiorstw z Małopolski – 4,5 mln zł. Niechlubną trójkę zamyka Śląsk z długiem w wysokości 2,3 mln zł. Najwyższe zadłużenie na swoim koncie ma firma zarejestrowana w województwie opolskim – 787 754 zł.
Z ponad 22 mln zł przeterminowanych zobowiązań finansowych branży turystycznej 18,5 mln zł należy się instytucjom finansowym i firmom windykacyjnym (bankom, towarzystwom ubezpieczeniowym, firmom leasingowym i funduszom sekurytyzacyjnym). Ponad 1 mln zł biura podróży są winne firmom telekomunikacyjnym. Na spłatę reszty zaległej kwoty czekają usługodawcy, administratorzy nieruchomości, branża handlowa, budowlana czy przemysłowa.

Jesteś inwestorem, bo pozwalasz swoim oszczędnościom pracować – kampania edukacyjna PTE PZU

Dywersyfikacja inwestycji – co to jest?

Jak zwiększyć szanse na otrzymanie pożyczki bez BIK?
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem
Producenci, sklepy i operatorzy systemu kaucyjnego mają niespełna dwa miesiące na finalizację przygotowań do jego startu. Wówczas na rynku pojawią się napoje w specjalnie oznakowanych opakowaniach, a jednostki handlu powinny być gotowe na ich odbieranie. Część z nich jest już do tego przygotowana, część ostrzega przed ewentualnymi opóźnieniami. Jednym z ważniejszych aspektów przygotowań na te dwa miesiące jest uregulowanie współpracy między operatorami, których będzie siedmiu, co oznacza de facto siedem różnych systemów kaucyjnych.
Ochrona środowiska
KE proponuje nowy cel klimatyczny. Według europosłów wydaje się niemożliwy do realizacji

Komisja Europejska zaproponowała zmianę unijnego prawa o klimacie, wskazując nowy cel klimatyczny na 2040 roku, czyli redukcję emisji gazów cieplarnianych o 90 proc. w porównaniu do 1990 rok. Jesienią odniosą się do tego kraje członkowskie i Parlament Europejski, ale już dziś słychać wiele negatywnych głosów. Zdaniem polskich europarlamentarzystów już dotychczas ustanowione cele nie zostaną osiągnięte, a europejska gospodarka i jej konkurencyjność ucierpi na dążeniu do ich realizacji względem m.in. Stanów Zjednoczonych czy Chin.
Handel
Amerykańskie indeksy mają za sobą kolejny wzrostowy miesiąc. Druga połowa roku na rynkach akcji może być nerwowa

Lipiec zazwyczaj jest pozytywnym miesiącem na rynkach akcji i tegoroczny nie był wyjątkiem. Amerykańskie indeksy zakończyły go na plusie, podobnie jak większość europejskich. Rynki Starego Kontynentu nie przyciągają jednak już kapitału z taką intensywnością jak w pierwszej części roku. Z drugiej strony wyceny za oceanem po kolejnych rekordach są już bardzo wysokie, a wpływ nowego porządku celnego narzuconego przez Donalda Trumpa – na razie trudny do przewidzenia. W najbliższym czasie na rynkach można się spodziewać jeszcze większej zmienności i nerwowości, ale dopóki spółki pokazują dobre wyniki, przesłanek do zmiany trendu na spadkowy nie ma.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.