Inteligentne biura na miarę XXI wieku.
Nowe trendy skupiają się na tworzeniu inspirujących i zrównoważonych miejsc pracy, które wspierają zarówno fizyczne, jak i psychiczne zdrowie pracowników.
Uniwersalne miejsce pracy dostosowane do potrzeb każdego pracownika
W obecnym czasie potrzeby dotyczące zdrowej przestrzeni pracy w biurze bardzo ewoluują. Trendem jest to, aby pracodawca planując aranżację nowego biura, uwzględniał indywidualne predyspozycje każdego pracownika. Tradycyjne biura z szeregami biurek ustępują miejsca elastycznym strefom pracy. Popularne biura typu open space przechodzą metamorfozę. Są to obecnie modułowe, elastyczne przestrzenie, które stwarzają bardzo komfortowe warunki do pracy dla wszystkich pracowników.
Nowoczesne biura promują styl work-life balance, dając pracownikom możliwość aktywności fizycznej. Popularne stają się także strefy odpoczynku i rekreacji. Biura coraz częściej wyposażane są w ergonomiczne meble, takie jak stojące biurka, czy rowerki do ćwiczeń, zachęcając pracowników do bycia bardziej aktywnymi w ciągu dnia.
- Jeżeli chodzi o potrzeby tworzenia zdrowej przestrzeni pracy w biurze, myślę, że powinniśmy zacząć od wytłumaczenia pojęcia „zdrowa przestrzeń”. Każdy z nas spędza bardzo dużą część dnia w pracy, co jest zauważane przez pracodawcę. W obecnych czasach bardzo znaczącym trendem jest dbanie o pracownika i o to, aby czuł się komfortowo
w środowisku, w którym pracuje. – podkreśla Monika Szawernowska, ekspertka
ds. aranżowania przestrzeni biurowych, przedstawicielka pracowni projektowej Abundo Space.
Projektanci zajmujący się aranżowaniem przestrzeni biurowych wychodzą poza kanał bycia wyłącznie projektantami. Stają się doradcami, którzy pomagają zaaranżować przestrzeń zaczynając od procesu badania środowiska pracy. W projektowaniu architektonicznym przestrzeni istotną rolę odgrywają obecnie takie aspekty jak podział na strefy pracy, nawigacja, akustyka, oświetlenie, jakość powietrza i komfort cieplny, ograniczenie elementów rozpraszających wzrok.
Projektowanie biur z myślą o neuroróżnorodności
Podstawą zdrowej przestrzeni w biurze jest zwrócenie uwagi na neuróżnorodność. Tworzenie takiego miejsca pracy, które jest komfortowe dla wszystkich i daje pracownikom możliwości rozwoju, poprawy ich efektywności i kreatywności.
- Obecnie największym wyzwaniem jest stworzenie biura uniwersalnego, które pogodzi wymagania osób neurodywergentnych i neurotypowych. Takie biuro sprzyja wszystkim preferencjom i potrzebom pracownika. Neurotypowe osoby to takie, które w prawidłowy sposób odbierają wszystkie bodźce. Neurodywergentne osoby mają problem z odbiorem bodźców – pracodawcy powinni wychodzić im naprzeciw. – podkreśla Monika Szawernowska.
Szacuje się, że od 15 do 20 % ludzi to osoby neurodywergentne, posiadające takie zaburzenia poznawcze jak ADHD, autyzm (osoby z autyzmem są bardzo wrażliwe na zapachy i tekstury). Projektowanie z myślą o neuroróżnorodności polega na uwzględnieniu różnic neurologicznych z wykorzystaniem pięciu zmysłów jako przewodników.
Zrozumienie neuroróżnorodności i jej wpływu na środowisko pracy staje się kluczowym elementem projektowania biur. Przykładanie większej wagi do potrzeb pracowników
o różnych sposobach postrzegania, przetwarzania informacji i funkcjonowania umożliwia tworzenie bardziej przyjaznych miejsc pracy.
Więcej informacji: https://abundospace.pl/
Abundo space to zespół specjalistów z wieloletnim doświadczeniem w projektowaniu i realizowaniu wnętrz komercyjnych. Wyróżniają nas wszechstronne kompetencje współzałożycieli dzięki którym, oferujemy kompleksową obsługę projektową na najwyższym poziomie. Architektura to nie tylko nasza praca, ale także wieloletnia pasja, którą dzielimy się przy każdej realizacji.

Ailleron Innovation Forum 2025: Innowacje, które realnie zmieniają sektor finansowy

Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r.

Przedsiębiorcy oczekują sprawiedliwego traktowania przez organy podatkowe
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.