Inteligentne biura na miarę XXI wieku.
Nowe trendy skupiają się na tworzeniu inspirujących i zrównoważonych miejsc pracy, które wspierają zarówno fizyczne, jak i psychiczne zdrowie pracowników.
Uniwersalne miejsce pracy dostosowane do potrzeb każdego pracownika
W obecnym czasie potrzeby dotyczące zdrowej przestrzeni pracy w biurze bardzo ewoluują. Trendem jest to, aby pracodawca planując aranżację nowego biura, uwzględniał indywidualne predyspozycje każdego pracownika. Tradycyjne biura z szeregami biurek ustępują miejsca elastycznym strefom pracy. Popularne biura typu open space przechodzą metamorfozę. Są to obecnie modułowe, elastyczne przestrzenie, które stwarzają bardzo komfortowe warunki do pracy dla wszystkich pracowników.
Nowoczesne biura promują styl work-life balance, dając pracownikom możliwość aktywności fizycznej. Popularne stają się także strefy odpoczynku i rekreacji. Biura coraz częściej wyposażane są w ergonomiczne meble, takie jak stojące biurka, czy rowerki do ćwiczeń, zachęcając pracowników do bycia bardziej aktywnymi w ciągu dnia.
- Jeżeli chodzi o potrzeby tworzenia zdrowej przestrzeni pracy w biurze, myślę, że powinniśmy zacząć od wytłumaczenia pojęcia „zdrowa przestrzeń”. Każdy z nas spędza bardzo dużą część dnia w pracy, co jest zauważane przez pracodawcę. W obecnych czasach bardzo znaczącym trendem jest dbanie o pracownika i o to, aby czuł się komfortowo
w środowisku, w którym pracuje. – podkreśla Monika Szawernowska, ekspertka
ds. aranżowania przestrzeni biurowych, przedstawicielka pracowni projektowej Abundo Space.
Projektanci zajmujący się aranżowaniem przestrzeni biurowych wychodzą poza kanał bycia wyłącznie projektantami. Stają się doradcami, którzy pomagają zaaranżować przestrzeń zaczynając od procesu badania środowiska pracy. W projektowaniu architektonicznym przestrzeni istotną rolę odgrywają obecnie takie aspekty jak podział na strefy pracy, nawigacja, akustyka, oświetlenie, jakość powietrza i komfort cieplny, ograniczenie elementów rozpraszających wzrok.
Projektowanie biur z myślą o neuroróżnorodności
Podstawą zdrowej przestrzeni w biurze jest zwrócenie uwagi na neuróżnorodność. Tworzenie takiego miejsca pracy, które jest komfortowe dla wszystkich i daje pracownikom możliwości rozwoju, poprawy ich efektywności i kreatywności.
- Obecnie największym wyzwaniem jest stworzenie biura uniwersalnego, które pogodzi wymagania osób neurodywergentnych i neurotypowych. Takie biuro sprzyja wszystkim preferencjom i potrzebom pracownika. Neurotypowe osoby to takie, które w prawidłowy sposób odbierają wszystkie bodźce. Neurodywergentne osoby mają problem z odbiorem bodźców – pracodawcy powinni wychodzić im naprzeciw. – podkreśla Monika Szawernowska.
Szacuje się, że od 15 do 20 % ludzi to osoby neurodywergentne, posiadające takie zaburzenia poznawcze jak ADHD, autyzm (osoby z autyzmem są bardzo wrażliwe na zapachy i tekstury). Projektowanie z myślą o neuroróżnorodności polega na uwzględnieniu różnic neurologicznych z wykorzystaniem pięciu zmysłów jako przewodników.
Zrozumienie neuroróżnorodności i jej wpływu na środowisko pracy staje się kluczowym elementem projektowania biur. Przykładanie większej wagi do potrzeb pracowników
o różnych sposobach postrzegania, przetwarzania informacji i funkcjonowania umożliwia tworzenie bardziej przyjaznych miejsc pracy.
Więcej informacji: https://abundospace.pl/
Abundo space to zespół specjalistów z wieloletnim doświadczeniem w projektowaniu i realizowaniu wnętrz komercyjnych. Wyróżniają nas wszechstronne kompetencje współzałożycieli dzięki którym, oferujemy kompleksową obsługę projektową na najwyższym poziomie. Architektura to nie tylko nasza praca, ale także wieloletnia pasja, którą dzielimy się przy każdej realizacji.
5 rad dla przedsiębiorców na 2025 r. od lidera finansowania pozabankowego
Ubezpieczenia na życie jako inwestycja w pracowników
Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. wyemitował obligacje na kwotę 6 mln złotych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.