Komunikaty PR

Jak zarobić na mieszkaniu i wciąż w nim mieszkać?

2024-06-30  |  22:00
Biuro prasowe

Coraz więcej mówi się o rencie dożywotniej, czyli hipotece odwróconej w modelu sprzedażowym. Zazwyczaj, gdy chcemy kupić nieruchomość, to udajemy się do banku i bierzemy kredyt hipoteczny, który spłacamy przez określony czas. A hipoteka odwrócona to swoistego rodzaju odwrotność tego procesu, w którym spieniężamy środki z posiadanej już nieruchomości. Na czym to polega? Idziemy do instytucji finansowej, przekazujemy jej nieruchomość (mieszkanie lub dom) a w zamian otrzymujemy, comiesięczne, dożywotnie wypłaty, w ustalonej kwocie. Czy to się opłaca?

 

W Wielkiej Brytanii, USA, czy Australii hipoteka odwrócona jest popularna, a liczba podpisywanych umów rośnie z roku na rok. Z danych  Equity Release Council (ERC) wynika, że w I kwartale tego roku na rynku brytyjskim zawarto 14 tys. umów, na mocy których seniorzy przekazali prawo własności do nieruchomości w zamian za świadczenia pieniężne. Na polskim rynku podpisuje się ok. 16 tys. umów o dożywocie rocznie (dane Ministerstwa Sprawiedliwości), choć resort w swoich statystykach ujmuje zarówno zarówno kontrakty zawierane z instytucjami jak i osobami prywatnymi.

 

9000 zł miesięcznie dla emeryta

Ile pieniędzy można dostać? Różnie. Bo świadczenia – w profesjonalnych instytucjach– są wyliczane indywidualnie, a kluczowe znaczenie ma wiek, płeć i wartość nieruchomości. Jeśli nieruchomość jest warta 2 mln zł, to mężczyzna w wieku 85 lat może otrzymywać 9242 zł miesięcznie. Jeśli nieruchomość jest warta 400 tys. zł, to ten sam mężczyzna może liczyć na ok. 1848 zł miesięcznie. Z danych Związku Przedsiębiorstw Finansowych wynika, że średni wiek emerytów podpisujących umowę o dożywocie to 73 lata. Ale oferta jest dostępna dla osób, które ukończyły 65 lat, a nawet młodszych. Mężczyzna w wieku 65 lat, który ma nieruchomość wartą 400 tys. zł może zatem liczyć na ok. 700 zł miesięcznie, ale w wieku 75 lat i przy wartości nieruchomości na poziomie 1 mln zł może dostawać miesięcznie ok 2,5 tys zł i 100 tys. jednorazowo po podpisaniu umowy. Świadczenia miesięczne są wypłacane dożywotnio i podlegają waloryzacji. Senior, w momencie podpisania umowy, przestaje ponosić koszty związane z utrzymaniem nieruchomości, jej ubezpieczeniem, podatkami i opłatami za czynsz.

 

Co, gdy umowa ma być zawarta z z małżeństwem?

Jeśli umowę o dożywocie podpisała osoba samotna, to tylko ona dostaje comiesięczne wypłaty, określone w kontrakcie. Jeśli umowę podpisało małżeństwo to dostają wspólną wypłatę aż do ostatnich dni jednego z małżonków. Jeśli jedno z małżonków umrze wcześniej, to świadczenia będą nadal wypłacane wdowie lub wdowcowi, w niezmiennej wysokości. Tutaj warto dodać, że instytucja finansowa, która wylicza świadczenia (w sytuacji gdy umowę podpisują małżonkowie w różnym wieku) bierze pod uwagę wiek osoby, która według GUS będzie żyła dłużej.

 

Najważniejsze zapisy

Renta dożywotnia opiera się na instytucji Dożywocia (Kodeks Cywilny, art. 908-916) lub umowie Renty (Kodeks Cywilny, art. 903-907). Umowa taka musi być zawarta w formie aktu notarialnego. W dokumencie należy określić zakres świadczeń (na rzecz dożywotnika) i wysokość comiesięcznych wypłat (które podlegają waloryzacji). Istotne jest to, że przeniesienie własności nieruchomości (na świadczeniodawcę) następuje z jednoczesnym obciążeniem tej nieruchomości prawem dożywocia (które jest niezbywalne).

– Aby senior był bezpieczny, w umowie musi znaleźć się zapis o służebności osobistej mieszkania lub domu. Dzięki niemu senior będzie mógł dożywotnio zamieszkiwać w nieruchomości. Kolejną ważną rzeczą jest uregulowanie kwestii dotyczących sytuacji, gdy jedna ze stron nie wywiązuje się z obowiązków określonych w umowie. Przykładowo, jeśli senior nie otrzymuje świadczeń pieniężnych lub innych świadczeń określonych w umowie o dożywocie to ma prawo wytoczyć powództwo o zasądzenie tychże świadczeń (w przypadku świadczeń pieniężnych), a nawet może wystąpić o odszkodowanie za nienależyte wykonanie umowy. W wyjątkowych przypadkach umowa ta może zostać rozwiązana przez sąd – radzi Robert Majkowski, Prezes Funduszu Hipotecznego DOM.  

 

Potrzebne dokumenty

Proces podpisania umowy (z profesjonalnym funduszem hipotecznym) jest wieloetapowy i czasami trwa nawet kilka miesięcy, ale jeżeli wszystkie dokumenty są dobrze przygotowane, to można go skrócić do 2-3 tygodni. Trzeba wziąć pod uwagę, że taka firma najpierw wycenia nieruchomość, przygotowuje prognozę renty dożywotniej i przedstawia propozycję umowy a później zawiera z emerytem umowę przedwstępną i zaczyna zbierać wszystkie dokumenty do podpisania ostatecznej umowy przyrzeczonej. Jakie dokumenty są potrzebne do aktu notarialnego? Przede wszystkim dowód osobisty, akt małżeństwa (jeśli umowę podpisują małżonkowie), odpis z księgi wieczystej nieruchomości, dowód nabycia prawa własności nieruchomości, wypis z rejestru gruntów/budynków, wypis z planu zagospodarowania przestrzennego (ważne zwłaszcza w przypadku nieruchomości gruntowych). Większość tych dokumentów kompletuje instytucja, z którą zawiera się kontrakt.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Co dalej z wykorzystaniem funduszy unijnych w ramach FENG 2021-2027? Biuro prasowe
2024-06-27 | 01:00

Co dalej z wykorzystaniem funduszy unijnych w ramach FENG 2021-2027?

Jak podało Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, w ramach wykorzystania środków unijnych z programów na lata 2021-2027 podpisano do 2 czerwca br. umowy na realizację 3 974
Finanse Grupa eFaktor pozyskała finansowanie przy wsparciu Accession Capital Partners
2024-06-27 | 01:00

Grupa eFaktor pozyskała finansowanie przy wsparciu Accession Capital Partners

Pakiet finansowania obejmuje dwa modele: gwarantowaną pożyczkę wspierającą bieżącą działalność eFaktor i inwestycję kapitałową. eFaktor to najdynamiczniej rozwijająca się
Finanse Biura podróży: maleje zadłużenie, ale scoring też
2024-06-25 | 13:41

Biura podróży: maleje zadłużenie, ale scoring też

Branża turystyczna wraca do formy. Według danych Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego w 2023 roku na wakacje z biurem podroży pojechało 7,57 mln osób. Głównie za granicę, bo w

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gospodarka

Przyspieszają prace nad zmianą ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wejść w życie na początku 2025 roku

Ministerstwo Finansów kończy prace nad nowymi przepisami dotyczącymi finansowania jednostek samorządu terytorialnego. Po prekonsultacjach ze stroną samorządową wkrótce prace nad projektem ustawy zostaną wpisane do prac rządu. – Robimy wszystko, żeby przepisy weszły w życie z początkiem przyszłego roku – mówi Hanna Majszczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Reforma jest konieczna, bo sytuacja finansowa samorządów pogorszyła się znacząco w ostatnich latach, głównie z powodu niekorzystnych zmian podatkowych. O ile w 2018 roku tylko 2 proc. JST prognozowało deficyt operacyjny, o tyle w 2023 roku była to już ponad połowa.

Konsument

Wypełnianie dokumentacji to nawet dwie trzecie czasu pracy lekarza. Inteligentne cyfrowe narzędzia zaczynają to zmieniać

Choć wykorzystanie cyfrowych narzędzi w opiece zdrowotnej rośnie, to wciąż papierologia jest zmorą dla personelu medycznego. Podobnie jak obowiązki administracyjne. – W zależności od specjalizacji wypełnianie niezbędnej dokumentacji może zajmować od jednej czwartej do nawet dwóch trzecich czasu, jaki lekarz ma na przyjęcie pacjenta – mówi Paweł Paczuski, współzałożyciel i prezes zarządu upmedic. Polski medtech opracował zasilanego AI inteligentnego asystenta lekarza, który istotnie przyspiesza ten proces. Ma to znaczenie szczególnie w diagnostyce, gdzie na opisy badań pacjenci czekają tygodniami, co przekłada się na skuteczność ich leczenia. W przyszłości ten proces będzie wspierany jeszcze silniej przez dalszy rozwój sztucznej inteligencji.

Ochrona środowiska

Nowe obowiązki przedsiębiorców dotyczące jednorazowych opakowań z plastiku. Takie regulacje zyskują duże poparcie społeczne

1 lipca wchodzą w życie nowe obowiązki dotyczące gospodarowania odpadami opakowaniowymi. Przedsiębiorcy w gastronomii będą musieli oferować klientom alternatywne dla plastikowych opakowania wielorazowego użytku na żywność i napoje. Obowiązkiem staje się także stosowanie zakrętek i wieczek przymocowanych do butelek i kartoników, by ten cenny surowiec trafiał również do przetworzenia. Nowe wymogi to kolejne etapy wdrażania dyrektywy plastikowej, której celem jest ograniczenie ilości odpadów z tworzyw sztucznych zalegających na wysypiskach śmieci. W planach są kolejne regulacje, które mają sprawić, że opakowania staną się bardziej przyjazne dla środowiska. Globalne badania wskazują, że takie przepisy cieszą się dużym poparciem w społeczeństwach.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.