Komunikaty PR

Koszty wysłania listu w Polsce znowu poszły w górę [raport+infografiki]

2023-07-28  |  11:10
Biuro prasowe
Kontakt
Michał Zębik
Good One PR

ul. Edwarda Jelinka 38
01-646 Warszawa
michal.zebik|goodonepr.pl| |michal.zebik|goodonepr.pl
796 996 253
www.goodonepr.pl

Według badania przeprowadzonego przez Deutsche Post, Polska nadal znajduje się w czołówce krajów europejskich o najwyższych cenach usług pocztowych. Choć nominalny koszt wysłania listu wynosi 1,02 euro (przy średniej europejskiej 1,33 euro), to uwzględniając koszty pracy oraz siłę nabywczą okazuje się, że faktyczna cena listu nad Wisłą jest dwa razy wyższa, niż ta która widnieje na znaczku. Pod tym względem znajdujemy się na 8 miejscu na 31 badanych krajów. Statystyczny Polak, żeby zarobić na wysłanie listu musi też pracować dłużej niż większość Europejczyków – ponad 7 minut.

Opublikowany po raz dwudziesty drugi raport Deutsche Post porównuje koszty nadania standardowego listu w 31 europejskich krajach. Biorąc pod uwagę ceny nominalne, Polska z kwotą 1,02 euro znajduje się poniżej średniej europejskiej i podobnie, jak rok temu zajmuje 17 miejsce. Jeśli jednak uwzględnimy koszty pracy, to rzeczywista kwota za nadanie przesyłki wzrasta do 2,13 euro, co plasuje nas na 10 miejscu rankingu. Dodając do tego różnice w sile nabywczej, znajdujemy się w górnej stawce zestawienia najdroższych państw, zajmując 8 miejsce.

Usługi pocztowe drożeją w całej Europie

Jak podaje najnowszy raport Deutsche Post, cena standardowego listu krajowego w ciągu ostatnich pięciu lat wzrosła w niemal całej Europie - średnio o ponad 57 proc. Na czele listy krajów o najbardziej dynamicznym wzroście znajduje się Rumunia, gdzie koszt wysłania listu krajowego od 2018 r. wzrósł o 250 proc. Tuż za nią plasują się Łotwa ze wzrostem o ponad 189 proc. i Grecja z 164 proc. wzrostem. W Polsce ceny także rosły, ale nie była to aż tak dramatyczna skala. W ciągu ostatnich pięciu lat koszt wysłania listu w naszym kraju zwiększył się o połowę, co plasuje nas na 13. miejscu. Cena nominalna pozostała niezmieniona tylko w trzech europejskich krajach: we Włoszech, w Chorwacji i na Cyprze. Jedyny spadek ceny (-51 proc.) w porównaniu z 2018 rokiem występuje na Islandii, jednak jest to skutek wycofania szybkiej przesyłki listowej standardowej dla Europy i wprowadzenia w jej miejsce wolniejszej i tańszej usługi.

Chociaż tempo wzrostu cen w przypadku Polski nie jest galopujące na tle reszty Europy, to uwzględniając czynniki makroekonomiczne, cena przesyłek pocztowych relatywnie pozostaje bardzo wysoka. Wprowadzane przez operatora wyznaczonego podwyżki oraz czynnik inflacyjny, który w ostatnim roku odczuwamy wszyscy, sprawia że na tle Europy nasz kraj wypada bardzo przeciętnie. O ile dla prywatnych nadawców zmiany w cenach rokrocznie mogą nie być zauważalne, to dla dużych podmiotów, takich jak instytucje samorządowe, banki, firmy windykacyjne czy ubezpieczeniowe, stanowi to znaczące obciążenie finansowe. Od października ubiegłego roku o 30 gr. więcej trzeba zapłacić za wysyłkę listów nierejestrowanych oraz kartek pocztowych, a także listów poleconych. Koszt paczki pocztowej wzrósł o złotówkę lub dwa złote, w zależności od masy i formatu. W obliczu tych wyzwań przedsiębiorcy muszą być bardziej elastyczni w zarządzaniu swoimi przesyłkami pocztowymi. Firmy chętniej sięgają więc po alternatywnych operatorów pocztowych, po to by uzyskać lepsze warunki cenowe czy wprowadzić innowacyjne rozwiązania skutkujące sprawniejszą realizacją – mówi Janusz Konopka, prezes firmy Speedmail, która jest największym w Polsce niezależnym operatorem pocztowym.

Polak na list pracuje ponad 7 minut, Szwajcar niecałe 2

Według ostatniego raportu Deutsche Post, średni czas pracy potrzebny Europejczykowi do wysłania jednego listu wynosi 4,7 minuty. W Polsce musimy przeznaczyć na to ponad 7 minut, co umieszcza nas na 7 miejscu na 31 krajów. Najlepszą sytuację mają mieszkańcy Szwajcarii oraz Niemiec, gdzie czas ten wynosi ok. 1,5 minuty. Najdłużej trzeba pracować na Łotwie (12,22 min.), w Rumunii (9,21 min.) i w Estonii (9,06 min.).


Speedmail to największy w Polsce niezależny operator pocztowy. Firma doręcza przesyłki listowe i marketingowe poprzez sieć ponad 100 placówek zlokalizowanych w większości dużych i średnich miast kraju. Oferta Speedmail adresowana jest do firm takich jak: banki, operatorzy telekomunikacyjni, telewizje kablowe, firmy ubezpieczeniowe, ale też do agencji marketingowych, fundacji, samorządów oraz spółek miejskich. Jej konkurencyjną przewagę stanowią zarówno elastyczność cenowa, jak i najnowsze rozwiązania IT: śledzenie wszystkich przesyłek, monitoring listonoszy on-line czy aplikacja do zarządzania korespondencją. Dzięki zintegrowaniu z największymi drukarniami korespondencji i firmami konfekcyjnymi, Speedmail zapewnia pełną automatyzację wysyłek masowych. Działalność firmy wyróżnia zastosowanie sprawdzonych rozwiązań logistycznych, ale także dbałość o bezpieczeństwo obrotu pocztowego. Marka Speedmail budowana jest w oparciu o najlepsze praktyki i doświadczenia rynków europejskich.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Good One PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Ceny ubezpieczeń spadły o 3% w pierwszym kwartale 2025 r. Biuro prasowe
2025-04-28 | 06:00

Ceny ubezpieczeń spadły o 3% w pierwszym kwartale 2025 r.

Ceny ubezpieczeń na świecie spadły średnio o 3% w pierwszym kwartale 2025 roku, po spadku o 2% w Q4 2024 r., co oznacza trzeci z rzędu kwartalny spadek po siedmiu
Finanse Pożyczki bez zaświadczeń i formalności – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają tę formę finansowania?
2025-04-21 | 06:00

Pożyczki bez zaświadczeń i formalności – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają tę formę finansowania?

Na polskim rynku finansowym pojawiają się coraz to nowsze możliwości pozyskiwania dodatkowych środków na różne cele. Wśród nich najpopularniejsze stają się pożyczki
Finanse BRAK ZDJĘCIA
2025-03-24 | 13:30

Walletto Fintech Poland i rozwój polskiego ekosystemu fintech

Polska scena fintechowa dynamicznie się rozwija, a lokalne firmy technologii finansowej coraz śmielej wkraczają na rynki międzynarodowe. Współpraca Walletto Fintech Poland z Fintech Poland otwiera nowe możliwości

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Problemy społeczne

37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.

Telekomunikacja

Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem

Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.