Koszty wysłania listu w Polsce znowu poszły w górę [raport+infografiki]
Good One PR
ul. Edwarda Jelinka 38
01-646 Warszawa
michal.zebik|goodonepr.pl| |michal.zebik|goodonepr.pl
796 996 253
www.goodonepr.pl
Według badania przeprowadzonego przez Deutsche Post, Polska nadal znajduje się w czołówce krajów europejskich o najwyższych cenach usług pocztowych. Choć nominalny koszt wysłania listu wynosi 1,02 euro (przy średniej europejskiej 1,33 euro), to uwzględniając koszty pracy oraz siłę nabywczą okazuje się, że faktyczna cena listu nad Wisłą jest dwa razy wyższa, niż ta która widnieje na znaczku. Pod tym względem znajdujemy się na 8 miejscu na 31 badanych krajów. Statystyczny Polak, żeby zarobić na wysłanie listu musi też pracować dłużej niż większość Europejczyków – ponad 7 minut.
Opublikowany po raz dwudziesty drugi raport Deutsche Post porównuje koszty nadania standardowego listu w 31 europejskich krajach. Biorąc pod uwagę ceny nominalne, Polska z kwotą 1,02 euro znajduje się poniżej średniej europejskiej i podobnie, jak rok temu zajmuje 17 miejsce. Jeśli jednak uwzględnimy koszty pracy, to rzeczywista kwota za nadanie przesyłki wzrasta do 2,13 euro, co plasuje nas na 10 miejscu rankingu. Dodając do tego różnice w sile nabywczej, znajdujemy się w górnej stawce zestawienia najdroższych państw, zajmując 8 miejsce.
Usługi pocztowe drożeją w całej Europie
Jak podaje najnowszy raport Deutsche Post, cena standardowego listu krajowego w ciągu ostatnich pięciu lat wzrosła w niemal całej Europie - średnio o ponad 57 proc. Na czele listy krajów o najbardziej dynamicznym wzroście znajduje się Rumunia, gdzie koszt wysłania listu krajowego od 2018 r. wzrósł o 250 proc. Tuż za nią plasują się Łotwa ze wzrostem o ponad 189 proc. i Grecja z 164 proc. wzrostem. W Polsce ceny także rosły, ale nie była to aż tak dramatyczna skala. W ciągu ostatnich pięciu lat koszt wysłania listu w naszym kraju zwiększył się o połowę, co plasuje nas na 13. miejscu. Cena nominalna pozostała niezmieniona tylko w trzech europejskich krajach: we Włoszech, w Chorwacji i na Cyprze. Jedyny spadek ceny (-51 proc.) w porównaniu z 2018 rokiem występuje na Islandii, jednak jest to skutek wycofania szybkiej przesyłki listowej standardowej dla Europy i wprowadzenia w jej miejsce wolniejszej i tańszej usługi.
– Chociaż tempo wzrostu cen w przypadku Polski nie jest galopujące na tle reszty Europy, to uwzględniając czynniki makroekonomiczne, cena przesyłek pocztowych relatywnie pozostaje bardzo wysoka. Wprowadzane przez operatora wyznaczonego podwyżki oraz czynnik inflacyjny, który w ostatnim roku odczuwamy wszyscy, sprawia że na tle Europy nasz kraj wypada bardzo przeciętnie. O ile dla prywatnych nadawców zmiany w cenach rokrocznie mogą nie być zauważalne, to dla dużych podmiotów, takich jak instytucje samorządowe, banki, firmy windykacyjne czy ubezpieczeniowe, stanowi to znaczące obciążenie finansowe. Od października ubiegłego roku o 30 gr. więcej trzeba zapłacić za wysyłkę listów nierejestrowanych oraz kartek pocztowych, a także listów poleconych. Koszt paczki pocztowej wzrósł o złotówkę lub dwa złote, w zależności od masy i formatu. W obliczu tych wyzwań przedsiębiorcy muszą być bardziej elastyczni w zarządzaniu swoimi przesyłkami pocztowymi. Firmy chętniej sięgają więc po alternatywnych operatorów pocztowych, po to by uzyskać lepsze warunki cenowe czy wprowadzić innowacyjne rozwiązania skutkujące sprawniejszą realizacją – mówi Janusz Konopka, prezes firmy Speedmail, która jest największym w Polsce niezależnym operatorem pocztowym.
Polak na list pracuje ponad 7 minut, Szwajcar niecałe 2
Według ostatniego raportu Deutsche Post, średni czas pracy potrzebny Europejczykowi do wysłania jednego listu wynosi 4,7 minuty. W Polsce musimy przeznaczyć na to ponad 7 minut, co umieszcza nas na 7 miejscu na 31 krajów. Najlepszą sytuację mają mieszkańcy Szwajcarii oraz Niemiec, gdzie czas ten wynosi ok. 1,5 minuty. Najdłużej trzeba pracować na Łotwie (12,22 min.), w Rumunii (9,21 min.) i w Estonii (9,06 min.).
Speedmail to największy w Polsce niezależny operator pocztowy. Firma doręcza przesyłki listowe i marketingowe poprzez sieć ponad 100 placówek zlokalizowanych w większości dużych i średnich miast kraju. Oferta Speedmail adresowana jest do firm takich jak: banki, operatorzy telekomunikacyjni, telewizje kablowe, firmy ubezpieczeniowe, ale też do agencji marketingowych, fundacji, samorządów oraz spółek miejskich. Jej konkurencyjną przewagę stanowią zarówno elastyczność cenowa, jak i najnowsze rozwiązania IT: śledzenie wszystkich przesyłek, monitoring listonoszy on-line czy aplikacja do zarządzania korespondencją. Dzięki zintegrowaniu z największymi drukarniami korespondencji i firmami konfekcyjnymi, Speedmail zapewnia pełną automatyzację wysyłek masowych. Działalność firmy wyróżnia zastosowanie sprawdzonych rozwiązań logistycznych, ale także dbałość o bezpieczeństwo obrotu pocztowego. Marka Speedmail budowana jest w oparciu o najlepsze praktyki i doświadczenia rynków europejskich.
5 rad dla przedsiębiorców na 2025 r. od lidera finansowania pozabankowego
Ubezpieczenia na życie jako inwestycja w pracowników
Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. wyemitował obligacje na kwotę 6 mln złotych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.