Komunikaty PR

Miliardowe długi za telefon i Internet.

2024-06-13  |  14:30
Biuro prasowe

83 proc. dłużników firm telekomunikacyjnych stanowią konsumenci. Ich zaległości w opłatach opiewają na 571 mln zł, czyli 60 proc. całej zaległej kwoty. Na jedną osobę przypada średnio 3 tys. zł. Ponad połowę (57 proc.) dłużników stanowią mężczyźni. Do nich też należy ponad 58 proc. długu – prawie 333 mln zł. Liderami pod względem nieopłaconych rachunków za telefon i Internet są osoby w wieku od 36 do 45 lat. Jest ich łącznie ponad 51 tys. i do spłaty mają 165,5 mln zł. Na drugim miejscu znajdują się dłużnicy w wieku 26-35 lat. W tej grupie blisko 46 tys. osób winnych jest 143,7 mln zł.

Nic więc dziwnego, że operatorzy telekomunikacyjni przed zawarciem umowy sprawdzają potencjalnych klientów w biurze informacji gospodarczej. Od początku 2020 roku pobrali oni z Krajowego Rejestru Długów prawie 11 mln raportów o konsumentach i firmach, a ich liczba z każdym rokiem rośnie.

Z badania „Jak Polacy płacą rachunki”, zleconego przez KRD pod koniec 2023 roku, wynika, że niemal co czwartemu Polakowi w ciągu ostatnich 12 miesięcy zdarzyło się nie opłacić rachunku w terminie. 47 proc. z nich spóźniło się z opłatą za media. Co dziesiąty nie opłacił rachunku w ogóle, a 30 procent przypadków dotyczyło rachunków za Internet i telefon. W rankingu priorytetów płatności, opłaty za telefon zajęły 12. miejsce, a za Internet 15. spośród 23 możliwych. Zatem dla wielu Polaków rozliczanie się z operatorami telekomunikacyjnymi nie jest sprawą najważniejszą. Stąd weryfikacja potencjalnych klientów stanowi jedno z narzędzi, które teleoperatorzy wykorzystują, aby uniknąć współpracy z potencjalnym dłużnikiem – mówi Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.

 

Śląsk zagłębiem dłużników-konsumentów

Wśród konsumentów najwięcej do spłaty, bo 409 mln zł, mają mieszkańcy średnich i dużych miast (powyżej 20 tys. mieszkańców). Mieszkańcy wsi i małych miejscowości są winni operatorom ponad 162 mln zł.

Najwięcej dłużników mieszka w województwie śląskim, to tutaj 27,2 tys. osób nie opłaciło rachunków w wysokości 80,5 mln zł. Na drugim miejscu plasuje się województwo mazowieckie, gdzie 22,3 tys. konsumentów winnych jest ponad 66 mln zł. Podium zamyka woj. dolnośląskie, którego 20 tys. mieszkańców zalega 58,7 mln zł. 

Korzystającym z usług telekomów często wydaje się, że jeden czy dwa niezapłacone rachunki zginą w morzu faktur wystawianych co miesiąc klientom. Właśnie ta masa powoduje, że operatorzy komórkowi skrupulatnie podchodzą do odzyskiwania należności, bo suma tych niezapłaconych pojedynczych faktur oznacza setki milionów strat. Zlecają windykację zewnętrznym firmom, które mają odpowiednie kompetencje w obsłudze wierzytelności.

Operatorzy telekomunikacyjni powierzają nam odzyskanie płatności zarówno za abonament, jak i sprzęt, który klienci kupują na raty. Są to między innymi smartfony, których cena nierzadko przerasta możliwości finansowe dwudziesto-trzydziestolatków. W młodszej grupie wiekowej presja na posiadanie gadżetów z najwyższej półki jest bardzo duża. Kiedy dojdzie do wypowiedzenia umowy z klientem z powodu niepłacenia, do windykacji trafiają kary wynikające z zerwania umowy, a także raty za telefony, tablety i dekodery – wyjaśnia Jakub Kostecki, prezes Zarządu firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso.

Firmy też nie płacą

Do KRD jest również wpisanych 38 tys. przedsiębiorców, czyli zaledwie 17 proc. z wszystkich zadłużonych. Na ich koncie widnieje 89 tys. przeterminowanych zobowiązań na łączną kwotę 379,4 mln zł. Ponad 58 proc. z nich to jednoosobowe działalności gospodarcze, które do zwrotu mają 142,5 mln zł. Spółki prawa handlowego, choć jest ich mniej, mają do spłaty więcej niż JDG-i – 236,9 mln zł.

Najwięcej zadłużonych przedsiębiorstw (8 645) działa w województwie mazowieckim, zaraz po nim plasuje się Śląsk z 4 473 firmami, na końcu Dolny Śląsk z 3 371 przedsiębiorstwami.

Tu, inaczej niż w przypadku konsumentów, dominują miasta powyżej 300 tys. mieszkańców. A wśród zadłużonych branż prym wiodą: handel, budownictwo i transport.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Fakty i mity o hipotece odwróconej Biuro prasowe
2024-07-22 | 09:00

Fakty i mity o hipotece odwróconej

  O hipotece odwróconej krąży dużo stereotypów. Niewiele osób rozróżnia hipotekę odwróconą w modelu sprzedażowym (tzw. rentę dożywotnią)
Finanse Ponad 500 mln finansowania spoza banku. IBI Polska wywraca stolik
2024-07-19 | 16:00

Ponad 500 mln finansowania spoza banku. IBI Polska wywraca stolik

Prezes IBI Polska Itsik Cohen (fot. Filip Naumienko) Czas to pieniądz – to powiedzenie zna każdy, nawet jeśli nie działa w biznesie. Gdy nie mamy pieniędzy, idziemy do
Finanse Przenoszenie rachunków bankowych w systemie Ognivo w II kw. 2024 r.
2024-07-18 | 11:00

Przenoszenie rachunków bankowych w systemie Ognivo w II kw. 2024 r.

W II kw. 2024 r. decyzję o zmianie rachunku bankowego, z wykorzystaniem systemu Ognivo, podjęło 3 769 osób. Najwięcej wniosków w tym kwartale – ponad 1 300 –

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy czekają na doprecyzowanie przepisów dotyczących Małego ZUS-u Plus. W sądach toczy się ponad 600 spraw z ZUS-em

Oddziały Biura Rzecznika MŚP prowadzą już ponad 600 spraw dotyczących Małego ZUS-u Plus. Przedmiotem sporu z ZUS-em jest interpretacja, jak długo – dwa czy trzy lata – powinna trwać przerwa, po upływie której przedsiębiorca może ponownie skorzystać z niższych składek. Pod koniec czerwca Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wydał pierwszy wyrok, w którym podzielił korzystną dla przedsiębiorców argumentację Rzecznika MŚP. – Nie stanowi on jeszcze o linii interpretacyjnej. Czekamy na wejście w życie ustawy deregulacyjnej, która ułatwi od stycznia przedsiębiorcom przechodzenie na Mały ZUS Plus – mówi Agnieszka Majewska, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Problemy społeczne

Awaria CrowdStrike’a miała podobne skutki jak potencjalny cyberatak. Uzależnienie od technologii to ryzyko wyłączenia całych gałęzi gospodarki

Ogromna awaria systemu Windows, wywołanego błędem w aktualizacji oprogramowania CrowdStrike, doprowadziła do globalnego paraliżu. Przestały działać systemy istotne z perspektywy codziennego życia milionów ludzi. Tylko w piątek odwołano kilka tysięcy lotów na całym świecie,  a w części regionów w USA nie działał numer alarmowy. – To pokazuje, że im bardziej jesteśmy uzależnieni od technologii, tym łatwiej wykluczyć wręcz całe gałęzie gospodarki, a podobne skutki mógłby mieć cyberatak – ocenia Krzysztof Izdebski z Fundacji im. Stefana Batorego. Jego zdaniem tego typu incydenty są nie do uniknięcia i trzeba się na nie lepiej przygotować.

Ochrona środowiska

Nowelizacja przepisów ma przyspieszyć rozwój farm wiatrowych. Do 2040 roku Polska może mieć zainstalowane w nich ponad 40 GW mocy

Jeszcze w tym kwartale ma zostać przyjęty przez rząd projekt zmian w ustawie o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych. Nowelizacja zmniejsza minimalną odległość turbin wiatrowych od zabudowań do 500 m. Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej ocenia, że zmiana odległości zwiększy potencjał energetyki wiatrowej do 2040 roku nawet dwukrotnie, do poziomu 41,1 GW. – Branża czeka też na przyspieszenie procedur, przede wszystkim procedury środowiskowej i całego procesu zmiany przeznaczenia gruntów – mówi Anna Kosińska, członkini zarządu Res Global Investment.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.