Komunikaty PR

Na czym oszczędzają Polacy?

2023-02-23  |  01:00

Ponad 34%[1] ankietowanych deklaruje, że potrzebuje dodatkowo ponad 2 tys. PLN miesięcznie, żeby czuć stabilność finansową, a jedynie 13,2% uważa swoje obecne dochody za wystarczające – tak wynika z badania przeprowadzonego w styczniu br. przez SW Research dla Job Impulse, agencji pracy tymczasowej, członka Polskiego Forum HR. Ponad 42% badanych oszczędza, rezygnując z wyjść do restauracji, a ponad 38% nie kupuje nowych ubrań. Tylko 4,6% nie widzi potrzeby oszczędzania. Aby zasilić domowy budżet, 65,5% najchętniej podjęłoby pracę dorywczą zdalną, wykonywaną z domu, a łącznie 51,4% fizyczną pracę dorywczą, m.in. w sklepie, magazynie, fabryce czy przy sprzątaniu.   

Ile nam brakuje na comiesięczne wydatki?

Z przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Job Impulse w styczniu 2023 r. badania wynika, że ostatnie miesiące odbiły się na portfelach Polaków. Tylko 13,2% nie potrzebuje dodatkowych dochodów, aby czuć stabilność finansową. 34,4% potrzebuje kwoty powyżej 2 tys. PLN, dla 23,8% wystarczająca byłaby kwota między 1 a 2 tys., a dla 20,8 % pomiędzy 500 a 1 tys. PLN. Wśród osób, które zadeklarowały 2 tys. PLN są przede wszystkim osoby w wieku 35-49 lat, o dochodach między 4 a 5 tys. PLN netto.

- Wyniki badań nie napawają optymizmem. Inflacja oraz wzrost cen sprawiły, że ostatnie miesiące nie były łatwe dla Polaków. Uważniej przyglądamy się domowym budżetom.  Szukamy oszczędności lub dodatkowych źródeł dochodu, aby czuć stabilność finansową oraz nie martwić się o to, czy wystarczy nam na opłacenie rachunków. Jednym ze sposobów na zwiększenie miesięcznych dochodów jest podjęcie pracy dorywczej.  Jako właściciel marki strefajob.pl staramy się rozwijać ofertę tego typu zleceń, dzięki czemu każdy bez względu na doświadczenie może znaleźć pracę – mówi Łukasz Koszczoł, Prezes Job Impulse.

Na czym oszczędzamy?

Większość z nas jest obecnie zmuszona do tego, aby rezygnować z niektórych wydatków, na które wcześniej było miejsce w comiesięcznym budżecie. Ponad 25% ankietowanych deklaruje, że oszczędza na wszystkim, na czym może. Przede wszystkim jest to jedzenie „na mieście” (42,5%), nowe ubrania (38,5%), rozrywka i kultura (37,5%), podróże (30,6%) oraz usługi fryzjerskie i kosmetyczne (31,8). Zaledwie 4,6 % nie musi oszczędzać w ogóle. 

Na wszystkim oszczędzają głównie osoby powyżej 50-tego roku życia (33,8%). Młodzi, do 24 roku życia, rezygnują przede wszystkim z nowych ubrań (50,1%). W każdej przebadanej grupie wiekowej sposobem na oszczędzanie jest rezygnacja z kultury i rozrywki (prawie 40%).  To na czym większość nie oszczędza to zdrowie. W grupie badanych powyżej 50 lat, tylko 9,2% rezygnuje z wizyt lekarskich i badań, a w grupie 25-34 lat zaledwie 4,8%.

Praca dorywcza – metoda na podreperowanie domowego budżetu

Pytani, jaką pracę dodatkową najchętniej by podjęli, ankietowani wskazali pracę dorywczą zdalną, którą można wykonywać w domu (65,5%), zaś łącznie 51,4% fizyczną pracę dorywczą, np. w sklepie lub magazynie, lub pracę dorywczą na godziny, np. sprzątanie. Takie oferty można znaleźć na portalu strefajob.pl, którego właścicielem jest firma Job Impulse, agencja pracy tymczasowej, członek Polskiego Forum HR.

- Strefajob.pl to możliwość szybkiego znalezienia pracy „na już”, wtedy, kiedy potrzebujemy zasilić domowy budżet. To duży wybór ofert z różnych branż i w różnych lokalizacjach, nie tylko w dużych miastach, ale też w mniejszych miejscowościach czy wsiach, gdzie znajdują się zakłady produkcyjne albo magazyny. Wszystkie niezbędne formalności można załatwić online na samym portalu lub poprzez aplikację. Same zlecenia to zazwyczaj proste prace, czyli inwentaryzacje, wsparcie sprzedaży, pomoc przy aranżacji sklepu, wykładanie towaru, hostessowanie czy prace pomocnicze w magazynach, nie wymagające szczególnych kompetencji czy doświadczenia. Strefajob.pl to praca dla każdego, zarówno studentów, jak i emerytów, osób zatrudnionych, kobiet i mężczyzn – mówi Monika Markiewicz, Project Manager w strefajob.pl Job Impulse.

Tylko 4% ankietowanych deklaruje, że nie ma na ten moment potrzeby podejmowania dodatkowej pracy. Pozostali szukają możliwości dorobienia. Początek roku jest dobrym momentem, aby zacząć przeglądać oferty i znaleźć odpowiednią dla siebie pracę dorywczą.


[1] Badanie przeprowadzone przez SW Research metodą wywiadów on-line (CAWI) na zlecenie Job Impulse na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie 816 osób, w dniach 9-10 stycznia.

 

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse 5 rad dla przedsiębiorców na 2025 r. od lidera finansowania pozabankowego Biuro prasowe
2024-12-31 | 11:00

5 rad dla przedsiębiorców na 2025 r. od lidera finansowania pozabankowego

fot. IBI Polska Rok 2024 przyniósł przedsiębiorcom wyzwania związane z wysokimi stopami procentowymi i trudniejszym dostępem do kredytów bankowych. W takich warunkach
Finanse Ubezpieczenia na życie jako inwestycja w pracowników
2024-12-29 | 18:00

Ubezpieczenia na życie jako inwestycja w pracowników

Jednym z najbardziej wartościowych świadczeń pozapłacowych jest ubezpieczenie na życie, które nie tylko wspiera zatrudnionych w trudnych chwilach, ale także buduje wizerunek
Finanse Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. wyemitował obligacje na kwotę 6 mln złotych
2024-12-27 | 17:00

Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. wyemitował obligacje na kwotę 6 mln złotych

Obligacje korporacyjne wyemitowane przez Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. zadebiutowały na rynku Catalyst 29 listopada. Papiery dłużne o wartości 6 mln złotych stanowią pierwszy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.