Komunikaty PR

Nie tylko dla gigantów. Jak zarządzanie emisjami pomaga MŚP sięgać po zielone finansowanie

2025-07-17  |  06:00
Biuro prasowe
Redigo Carbon - Magdalena Stelmach, CEO Redigo Carbon

Dzisiaj zarządzanie firmą to znacznie więcej niż troska o produkcję, sprzedaż czy świadczenie usług. Przedsiębiorca, który chce skutecznie się rozwijać i utrzymać konkurencyjność nawet niewielkiej firmy, musi sprawnie poruszać się w gąszczu instrumentów finansowych. Kredyty, leasing, czy dotacje to narzędzia, które umożliwiają sfinansowanie nowych projektów, modernizację procesów czy wdrożenie technologii wpisujących się w cele zrównoważonego rozwoju. Jednocześnie banki i instytucje finansowe coraz częściej wymagają od firm informacji o oddziaływaniu na klimat, zarządzaniu emisjami czy efektywności energetycznej. Właśnie dlatego przedsiębiorcy, by nie stać w miejscu, muszą być gotowi takie dane przedstawić.

Dwie dekady temu zielone w świecie finansów były jedynie dolary. Teraz zielony jest cały segment rynku finansowego. Określenie zielone finansowanie odnosi się do różnych instrumentów inwestycyjnych, bankowych i ubezpieczeniowych, w których preferencyjne warunki mogą być powiązane z realizacją celów klimatycznych firmy. Może to być np. niższe oprocentowanie, jeśli projekt faktycznie realizuje założenia ekologiczne (często potwierdzane przez niezależny audyt). Do najpopularniejszych form zielonego finansowania zalicza się zielone kredyty, ale w rzeczywistości jest to cały wachlarz produktów: leasingi, obligacje, dotacje, granty i wiele innych, które wspierają projekty ekologiczne.

Dlaczego banki wymagają informacji o emisjach?

Aby skutecznie sięgnąć po zielone finansowanie, firmy muszą najpierw zrozumieć, dlaczego banki w ogóle wymagają informacji o emisjach czy zarządzaniu energią. A powodów jest kilka. Po pierwsze, przepisy dotyczące ochrony klimatu w Unii Europejskiej wciąż się zaostrzają. Regulacje, jak dyrektywa CSRD czy Taksonomia UE w wielu przypadkach nakładają na instytucje finansowe wymóg identyfikowania wpływu działalności swoich klientów na klimat. Nadzory finansowe, np. Europejski Bank Centralny, Komisja Nadzoru Finansowego wymagają natomiast, by banki identyfikowały, jak zmiana klimatu lub regulacje klimatyczne mogą przełożyć się na wypłacalność klientów. Podobne oczekiwania coraz częściej mają też akcjonariusze, fundusze czy organizacje nadzorcze. Trzeba bowiem pamiętać, że banki i instytucje finansowe, to także firmy, które realizują swoje cele, a portfel klientów jest dla nich istotnym elementem w obliczaniu emisji zakresu 3. Co więcej, informacje o śladzie węglowym firmy, pozwalają instytucjom finansowym lepiej zarządzać ryzykiem i ostrożniej podchodzić do klientów bardziej narażonych na skutki zmian klimatu, np. straty spowodowane powodziami lub zmianami regulacyjnym.

Ewidencjonowanie śladu węglowego i innych danych klimatycznych ma jeszcze jedno, kluczowe z punktu widzenia przedsiębiorców znaczenie. - Umożliwiają one bankom dopasowanie oferty do indywidualnej sytuacji firmy. Mając pełny obraz działalności, instytucje mogą zaproponować warunki finansowania, które lepiej odpowiadają potrzebom danego biznesu, czy to w postaci niższych oprocentowań, dłuższego okresu kredytowania, czy specjalistycznego produktu, takiego jak zielony kredyt czy leasing. Firmy, które zarządzają swoimi emisjami w przejrzysty sposób, mogą liczyć na korzystniejsze warunki finansowania - wyjaśnia Magdalena Stelmach, CEO Redigo Carbon. Takie praktyki są coraz powszechniejsze. Raport OECD pt. "Financing SMEs for sustainability" informuje, że co najmniej 60 % prywatnych oraz ponad 75 % publicznych instytucji finansowych uwzględnia skutki klimatyczne przy podejmowaniu decyzji, co obejmuje m.in. stosowanie klimatycznego scoringu klientów MŚP.

Najwięksi pokazują, że warto

Pozyskanie zielonego finansowania do dla wielu firm dowód na ich zaangażowanie w działanie na rzecz ochrony klimatu. W ubiegłym roku spółka CCC poinformowała, że otrzymała ponad 400 mln zł zielonego kredytu powiązanego z ESG, finansowanego m.in. przez Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOR). Część warunków kredytu zależy od osiągnięcia celów związanych z emisjami we wszystkich zakresach i gospodarką o obiegu zamkniętym. Z instrumentów zielonego finansowania skorzystał też np. Tauron, który kilka miesięcy temu zapowiedział wyemitowanie zielonych obligacji. Środki pozyskane w ten sposób mają wesprzeć realizację transformacji energetycznej Tauron. Według założeń, osiągnięty wskaźnik poziomu mocy w OZE oraz wskaźnik inwestycji taksonomicznych będą wpływały na wysokość marży odsetkowej obligacji. - W obu tych przypadkach zarówno aby móc wykorzystać dany instrument finansowy, jak i później rozliczyć się z realizacji założonych celów niezbędne było wdrożenie kompleksowego systemu zarządzania emisjami i efektywnością energetyczną. To jedne z wielu przykładów, w których świadomość wpływu firmy na środowisko, przekłada się na realne korzyści finansowe i wizerunkowe - mówi Magdalena Stelmach. Właśnie dlatego skuteczny menedżer to dziś osoba, która zna się nie tylko na biznesie, ale także na rynku finansowym i wymogach, jakie stawia przed nim transformacja w stronę gospodarki niskoemisyjnej.

Zielone finansowanie - szansa, a nie obowiązek

O ile w przypadku dużych organizacji kwestie ESG i zarządzania śladem węglowym są już stałym elementem strategii firmy, to dla MŚP wciąż jest to droga pełna niewiadomych. Przedsiębiorcy często nie mają informacji o swoim śladzie węglowym czy efektywności energetycznej. W wielu MŚP brakuje procedur, narzędzi i specjalistów, którzy pomogliby w pomiarze, weryfikacji czy zarządzaniu danymi. A wreszcie brak jednoznacznych wytycznych sprawia, że firmy gubią się w regulacjach, standardach czy metodach pomiaru. - Gdy spojrzymy z boku, może się wydawać, że chodzi o zarzucenie firmy skomplikowanymi dokumentami. Nic bardziej mylnego. Korzystając z dostępnych narzędzi w prosty sposób można zebrać dane o emisjach czy efektywności, sprawdzić, jak wypadają na tle wymogów banku, a potem przedstawić je w takiej wersji, jakiej wymaga instytucja finansująca - zauważa ekspertka z Redigo Carbon. Świadomość, które procesy i w jaki sposób wpływają na ślad węglowy w firmie, to także podstawa do optymalizacji i krok w rozwoju biznesu. - Nie należy postrzegać informacji o emisjach czy zarządzaniu energią jako uciążliwego obowiązku, ale jako szansę. To przepustka do tańszego finansowania, a także sygnał dla rynku, klientów czy pracowników, że firma idzie w dobrym, zrównoważonym kierunku - podsumowuje Magdalena Stelmach.

Źródło informacji: Redigo Carbon

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Pożyczki online dla Polaków mieszkających za granicą – kto może je dostać i na jakich warunkach? Biuro prasowe
2025-07-17 | 08:00

Pożyczki online dla Polaków mieszkających za granicą – kto może je dostać i na jakich warunkach?

Pożyczki online a emigracja – dlaczego warto o nich mówić?  Coraz więcej Polaków wybiera życie za granicą, szukając stabilizacji, lepszych zarobków
Finanse Jak zapewnić bezpieczne transakcje w swoim sklepie online?
2025-07-09 | 14:40

Jak zapewnić bezpieczne transakcje w swoim sklepie online?

Zakupy internetowe zapewniają dużą wygodę. Nie trzeba jeździć po sklepach w różnych lokalizacjach, by znaleźć coś dla siebie. To duża oszczędność czasu
Finanse Ailleron Innovation Forum 2025: Innowacje, które realnie zmieniają sektor finansowy
2025-06-30 | 15:00

Ailleron Innovation Forum 2025: Innowacje, które realnie zmieniają sektor finansowy

Ailleron Innovation Forum w Krakowie stało się centrum przełomowych idei i globalnych inspiracji. Liderzy FinTech spotkali się 12 czerwca  w Muzeum Sztuki i Techniki

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Handel

Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.

Prawo

Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.