Komunikaty PR

Polacy kupują prezenty, ale chcą płacić za nie po świętach

2024-12-18  |  16:00
Biuro prasowe

 

  • W okresie przedświątecznym rośnie liczba zapytań z sektora e-commerce o wiarygodność finansową konsumentów.
  • W listopadzie 2024 r. było o 17 proc. więcej zapytań niż w październiku – podaje ERIF BIG.
  • Polacy deklarują większe wydatki na prezenty – wielu konsumentów zapłaci za nie po świętach, dzięki usłudze Buy Now Pay Later.

 

Końcówka roku to wzmożony ruch w sklepach i większe, przedświąteczne wydatki. Duże zainteresowanie zakupami widać także po rosnącej liczbie zapytań o wiarygodność finansową klientów ze strony sektora e-commerce w podmiotach takich jak ERIF BIG i CRIF.

 

W zakupach online widoczny jest wzrost aktywności konsumentów. To przejaw e-commerce’owego trendu – przyzwyczailiśmy się do zakupów w sieci. Są one bardzo proste i przede wszystkim łatwo dostępne. Głównie za sprawą elastycznych płatności, takich jak Buy Now Pay Later (BNPL). Żeby korzystanie z BNPL było jednak możliwe, sklepy internetowe weryfikują wiarygodność finansową klientów, którzy chcą korzystać z odroczonych płatności. Pokazują to dane ERIF BIG i CRIF. Od kilku lat w ostatnich miesiącach roku obserwujemy znaczny wzrost liczby zapytań z sektora e-commerce o wiarygodność finansową konsumentów. Duży ruch rozpoczyna się już w listopadzie - w 2024 r. było o niemal 17 proc. więcej zapytań niż w październiku. Analogiczną sytuację obserwowaliśmy w okresie promocji Black Friday i Black Week, zanotowaliśmy wtedy 14 proc. wzrost zapytań r/r. – mówi Kamil Gosławski, Head of Banking & Insurance w CRIF Polska.

 

Wszystko wskazuje na to, że w tym roku w polskich domach nie zabraknie ani prezentów ani świątecznej kolacji. Koniec roku „przyniósł” lepsze nastroje konsumenckie. Dane GUS z listopada informują o spadku inflacji do 4,7 proc. r./r. z 5 proc. w październiku br. Z kolei z raportu „Świąteczny Portfel Polaków” Związku Banków Polskich wynika, że na święta wydamy o 5,77 proc. więcej niż rok temu, a budżet na same prezenty wzrośnie o 20,5 proc.

 

Kto płaci w odroczonym terminie?

Z opcji „zapłać później” korzystają różne grupy konsumentów. W pierwszym półroczu 2024 r. na BNPL zdecydowało się ponad 1,2 mln osób, a łączna liczba zobowiązań przekroczyła 7 mln. Z kolei w 2023 r. odroczone płatności stanowiły około 73 proc. wszystkich zobowiązań. To aż o 33 proc. więcej niż w 2022 r. – wynika z danych CRIF.

Z bazy CRIF wynika także, że grupą zdecydowanie najaktywniejszą w zakresie zakupów online są osoby w wieku 26-35 lat. W 2024 r. stanowiły aż 35 proc. wszystkich ”sprawdzanych” konsumentów. Tylko trochę mniej, bo 28 proc. weryfikowanych przez sektor e-commerce osób to klienci w przedziale 36-45 lat. Kolejną sporą grupą są 18-25-latkowie, którzy stanowią 19 proc. wszystkich konsumentów. Co ciekawe, ogólnie więcej zapytań dotyczy kobiet – 52 proc., natomiast mężczyzn - 48 proc.

 

Sektor e-commerce rośnie głównie dzięki nowym klientom, którzy w 2024 r. stanowią 52,5 proc. klientów w bazie CRIF w tym segmencie. Te osoby wcześniej nie miały podobnych zobowiązań, co pokazuje prawdziwą skalę rozwoju i popularności płatności odroczonych. Mimo to, dynamika przyrostu nowych odbiorców tej formy płatności spadła w tym roku względem 2023 roku o blisko 6 proc. Zatem udział klientów powracających do sprawdzonego już rozwiązania proporcjonalnie wzrósł w roku 2024. Można pokusić się o wniosek, że chętniej wracamy do wybranego wcześniej dostawcy odroczonych płatności, niż korzystamy z nowych operatorów. BNPL to bardzo wygodne rozwiązanie, dlatego konsumenci mają średnio po 4 zobowiązania tego rodzaju jednocześnie. Możemy się spodziewać, że już nie tylko zakupy detaliczne, ale święta i inne ważne okazje coraz częściej będą finansowane w ten sposób – mówi Kamil Gosławski z CRIF.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Vivus zmienia się w Vivigo – nowa nazwa, ta sama wygoda i niezawodność Biuro prasowe
2024-12-20 | 01:00

Vivus zmienia się w Vivigo – nowa nazwa, ta sama wygoda i niezawodność

Soonly, lider rynku pożyczek online w Polsce, ogłosił rebranding swojej flagowej oferty pożyczkowej. Dotychczasowa marka Vivus, rozpoznawalna przez 84% polskich konsumentów, zmienia
Finanse Przeciwdziałanie zatorom płatniczym i poprawa wskaźników ESG
2024-12-19 | 09:30

Przeciwdziałanie zatorom płatniczym i poprawa wskaźników ESG

W dobie dynamicznych zmian gospodarczych, jednym z kluczowych wyzwań pozostają zatory płatnicze. Rozwiązaniem, które nie tylko pomaga w zarządzaniu bieżącymi środkami, ale także
Finanse BRAK ZDJĘCIA
2024-12-19 | 08:00

Smartney wprowadza do swojej oferty ubezpieczenia

Smartney wprowadza ubezpieczenia do swojej oferty Smartney, lider rynku lendtech w Polsce wprowadził do swojej oferty nową kategorię produktów - nowoczesne ubezpieczenie. To istotna nowość w ofercie Smartney, który do tej

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania

Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.

Przemysł

Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]

Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.

Prawo

Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów

Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.