Polsko-Czeskie Forum Fintech w Pradze
- 30 maja 2023 r. w ambasadzie Rzeczpospolitej Polskiej w Czechach odbyło się Polsko-Czeskie Forum Fintech z udziałem firm i przedsiębiorców działających na obu rynkach.
- Forum zostało zorganizowane przez ambasadę RP, eService oraz PKO Bank Polski, przy współpracy z Izbą Poselską i przedstawicielami resortów przemysłu, handlu oraz finansów Republiki Czeskiej, a także udziale organizacji płatniczych Visa i Mastercard.
- Uczestnicy wydarzenia dyskutowali o potencjale rozwoju współpracy i wymiany handlowej przy wsparciu innowacyjnych narzędzi rynku cyfrowego oraz płatności elektronicznych.
Polsko-Czeskie Forum Fintech jest trójstronną inicjatywą ambasady RP w Czechach, największego w Europie Środkowo-Wschodniej agenta rozliczeniowego – polskiej firmy eService oraz lidera polskiego sektora bankowego – PKO Banku Polskiego, który za pośrednictwem swojego oddziału w Pradze wspiera i obsługuje przedsiębiorstwa oraz korporacje działające w Czechach. Celem przedsięwzięcia jest przegląd trendów i rozwiązań dostępnych w handlu elektronicznym oraz możliwości ich skutecznego wykorzystania dla rozwoju polskich i czeskich przedsiębiorstw, ich współpracy, a także wymiany handlowej pomiędzy krajami.
Rynek czeski od lat jest dla nas jednym z najważniejszych. Obsługujemy na nim zarówno polskie firmy i sieci handlowe działające w Czechach, jak i lokalnych przedsiębiorców. Zebrane dzięki temu doświadczenia wskazują na ogromną rolę, jaką odgrywają płatności elektroniczne w rozwoju biznesu – tak w relacjach transgranicznych, jak i w zwiększaniu sprzedaży na obu rynkach. Zarówno polscy, jak i czescy konsumenci są bardzo otwarci na nowoczesne formy zakupów i płatności, co zalicza ich do europejskiej czołówki pod tym względem. Dla przedsiębiorców oznacza jednak nowe wyzwania związane z zapewnieniem wygodnych i intuicyjnych, a jednocześnie bezpiecznych płatności. Tu zaczyna się rola eService, a zorganizowane przez nas Forum ma służyć znalezieniu najlepszych form współpracy – powiedziała Joanna Seklecka, prezes eService.
Współpraca Polski i Czech ma ogromne znaczenie dla rozwoju gospodarek obu krajów, a jej wspieranie jest jednym z naszych pierwszoplanowych priorytetów. Wynoszące blisko 34 mld euro - rekordowe obroty handlowe jakie odnotowaliśmy w ubiegłym roku sprawiają, że dla Polski - Czechy są drugim partnerem eksportowym, a Polska jest drugim partnerem handlowym Czech w UE, tuż po Niemczech – powiedział Mateusz Gniazdowski, Ambasador Nadzwyczajny i Pełnomocny Rzeczypospolitej Polskiej w Republice Czeskiej. Podkreślił też, że Polska skutecznie wykorzystuje transformację cyfrową, aby umocnić swoją konkurencyjność i atrakcyjność na rynku międzynarodowym. Nasz kraj wspiera inwestycje w handel elektroniczny oraz rozwijające go narzędzia – innowacyjne rozwiązania cyfrowe oraz aplikacje mobilne, umożliwiające polskim i czeskim przedsiębiorcom docieranie z ofertą do kontrahentów i konsumentów w obu krajach.
Polsko-Czeskie relacje handlowe i gospodarcze
Od poprzedniego spotkania polskich i czeskich przedsiębiorców minął rok. Przez ten czas relacje pomiędzy oboma krajami uległy dalszemu zacieśnianiu i rozwojowi, wbrew trudnej sytuacji oraz niepewności, jaką wywołały wydarzenia na wschodzie Ukrainy. Warto wskazać, że aktualny poziom wymiany handlowej Polski z Czechami jest wyższy niż z wielokrotnie większymi gospodarkami, takimi jak Francja, Stany Zjednoczone czy Chiny. Widać tu ogromny potencjał, na który wskazują też powszechnie dostępne dane. Wynika z nich, że e-handel z zagranicą zyskuje na popularności, a coraz więcej rodzimych firm dostrzega w tym szansę na rozwój. Część z nich swoją ekspansję chce rozpocząć od rynku bliskiego sąsiada – Czech. Ma temu sprzyjać bliskość geograficzna i związane z nią podobieństwa oraz wrażenie, że wejście na stosunkowo niewielki rynek czeski będzie łatwiejsze niż w przypadku kierunku zachodniego. Dodatkową zachętą jest to, że Czechy są jednym z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie, a tutejsze. Tamtejsze sklepy internetowe mają na swoim koncie już 13,5 proc. sprzedaży w krajowym handlu detalicznym. Ich obroty stale rosną i to nie tylko w wyniku inflacji. Z prognoz Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu wynika, że wartość obrotów czeskiego rynku e-commerce już na początku roku 2023 przekroczyła 223 mld koron (ok. 9 mld euro).
Polacy i Czesi mają podobne preferencje
Badania przeprowadzone przez eService oraz Visa (www.eservice.pl/badania) wskazują, że Polacy i Czesi zaliczają się do europejskiej czołówki społeczeństw najchętniej korzystających z nowoczesnych form płatności elektronicznych. W obu krajach ponad 60 proc. badanych preferuje korzystanie z płatności elektronicznych podczas zakupów w tradycyjnych sklepach i punktach usługowych. To co najmniej dwukrotnie więcej niż odsetek osób preferujących po- sługiwanie się w tych sytuacjach gotówką, przy czym w Polsce przewaga ta jest jeszcze większa i wynosi 62 proc. wobec 26 proc. preferujących gotówkę. Podobieństwa postaw wobec form płatności dają o sobie znać szczególnie przy zakupach produktów spożywczych oraz w tym, że im wyższa wartość transakcji, tym częściej i chętniej jest ona opłacana przy użyciu płatności elektronicznych – kartą lub portfelem elektronicznym w smartfonie. Uczestnicy Forum zapoznali się też z wpływem, jaki ma wykorzystanie płatności elektronicznych na skrócenie czasu obsługi konsumentów oraz zmniejszenie kosztów i obciążeń czasowych dla gospodarki. Według danych szacunkowych opracowanych przez eService, czas trwania wszystkich transakcji płatniczych zrealizowanych w roku 2022 w Polsce to około 14 212 000 - 8 h dni roboczych. W tej liczbie aż 8 692 000 dni (ok. 61 proc czasu) pochłaniają transakcje realizowane gotówką, mimo że jej malejący udział w ogóle transakcji już w 2021 r. wyniósł tylko 21 proc. (wg danych NBP). Pokazuje to, jak ogromne oszczędności niesie ze sobą wykorzystanie nowoczesnych form płatności elektronicznych.
Bezpieczeństwo to nie tylko chwyt marketingowy
Podczas prezentacji i paneli dyskusyjnych towarzyszących forum, sporo uwagi poświęcono kwestiom cyberbezpieczeństwa w handlu elektronicznym oraz funkcjonowaniu instytucji finansowych. Zwracając uwagę na zmieniające się realia rynku i związane z tym wyzwania podkreślono, że dzięki wypracowanym i stale doskonalonym rozwiązaniom oraz procedurom, działanie branży płatności elektronicznych jest stabilne i bezpieczne. Co więcej, w sytuacji towarzyszącej obawom społecznym spowodowanym wybuchem wojny u naszego wschodniego sąsiada, wszystkie systemy płatnicze pracowały bez zakłóceń, zapewniając również płynną i sprawną obsługę znacznej liczby transakcji płatniczych realizowanych przez uchodźców kartami płatniczymi spoza UE.
Polsko-Czeskie Forum Fintech jest kontynuacją ubiegłorocznego spotkania polskiego i czeskiego biznesu w Ambasadzie RP w Pradze. Wśród gości tegorocznej edycji znaleźli się liderzy biznesu, przedstawiciele branży finansowej, a także członkowie Polsko-Czeskiej Grupy Parlamentarnej i przedstawiciele władz wspierających rozwój sektora finansowego, handlu i przemysłu w Republice Czeskiej. Forum umożliwiło im szeroką wymianę praktycznych doświadczeń oraz pomysłów na usprawnienie relacji partnerskich i współpracy polsko-czeskiej.

Giganci i ich długi: budowlane spółki dominują

Student na rynku nieruchomości. Jakim budżetem dysponuje?

Jak zmniejszyć koszty w branży meblarskiej. Przykłady i kalkulacje
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii


Handel

Jeden z największych koncernów tytoniowych zwiększa inwestycje w Polsce do 1,3 mld dol. Rozwinie fabrykę nowatorskich wyrobów tytoniowych koło Łodzi
Rynek wyrobów nowatorskich rośnie dynamicznie i stanowi dziś ok. 11 proc. całego rynku wyrobów tytoniowych w Polsce. Dostrzegając ten trend, grupa JTI nie tylko wprowadza na polski rynek nowe urządzenie do podgrzewania tytoniu, ale również rozbudowuje swój zakład wyrobów nowatorskich w Starym Gostkowie koło Łodzi. Wartość tej inwestycji w tym roku osiągnie ok. 200 mln dol. Jedna z najnowocześniejszych tego typu fabryk w Europie do końca roku znacząco zwiększy też zatrudnienie. – Polska doskonale spełnia warunki dla centrum produkcyjnego, więc inwestycja na tutejszym rynku jest logicznym wyborem – mówi Edoardo Voletti, prezes zarządu JTI Polska.
Telekomunikacja
Sztuczna inteligencja wymusza zmianę i podnoszenie kompetencji. Potrzebne będą nowe kategorie specjalistów IT

Przyspieszonemu rozwojowi sztucznej inteligencji, o której w tym roku – wraz z pojawieniem się ChatGPT – jest bardzo głośno, stale towarzyszy rozmowa o rynku pracy, zagrożeniach i szansach dla niego. Chociaż SI może zastąpić ludzi na niektórych stanowiskach, szczególnie tych związanych z powtarzalnymi i żmudnymi zadaniami, to jednocześnie „wygeneruje” zapotrzebowanie na nową kategorię specjalistów. Wymusi to na programistach podnoszenie i zdobywanie nowych kwalifikacji. Jedynie 20 proc. przedstawicieli firm informatycznych i działów IT firm nieinformatycznych uważa, że dostępne dziś na rynku kompetencje są wystarczające – wynika z badania Sektorowej Rady ds. Kompetencji Informatyka i firmy Antal.
Media i PR
Rosyjskie społeczeństwo bardzo podatne na manipulacje Kremla. Propaganda wymierzona jest także w społeczność międzynarodową

Większość rosyjskiego społeczeństwa popiera lub milcząco akceptuje rządy Władimira Putina i wojnę prowadzoną w Ukrainie. Co więcej, po inwazji na ten kraj poparcie dla działań Kremla w sondażach opinii publicznej znacząco wzrosło – pokazała ubiegłoroczna analiza Ośrodka Studiów Wschodnich. Ten wzrost poparcia jest jednak efektem prowadzonej na ogromną skalę dezinformacji i rozbudowanej machiny propagandowej, która od początku wojny przedstawia rosyjskiemu społeczeństwu zafałszowany obraz rzeczywistości. Kremlowski reżim nie szczędzi na ten cel pieniędzy, podobnie jak na propagandę nakierowaną na społeczność międzynarodową, również na Polaków. Tutaj jednak nie działa prosta manipulacja, więc Kreml wykorzystuje do tego słabości społeczeństwa i pojawiające się napięcia między Ukraińcami i Polakami.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.