Przed branżą finansową czas wyzwań i zmian regulacyjnych

2023 rok dla branży finansowej jest początkiem okresu zmian i wyzwań w obszarze regulacji i kontroli nadzorczej. W połączeniu z kryzysem finansowym mogą przemodelować procesy sprawozdawcze i wpływać na stabilność poszczególnych instytucji finansowych.
Komentarz dotyczący zmian w branży finansowej przygotował Tomasz Kokot, Dyrektor Obszaru Biznesowego w Sygnity
Wszystkie instytucje i podmioty, których będą dotyczyły zmiany w zakresie nadzoru ostrożnościowego wprowadzane przez Komisję Nadzoru Finansowego i European Banking Authority już teraz powinny zapoznać się z planowanymi zmianami i przemyśleć, jakie rozwiązania i narzędzia wdrożyć, aby kontrolować podstawowe parametry ostrożnościowe, które opierają się na trzech filarach:
- Filar 1 – określający minimalne wymogi kapitałowe stawiane instytucjom
- Filar 2 – opierający się o proces oceny kapitału wewnętrznego (ICAAP) oraz proces badania i oceny nadzorczej (SREP)
- Filar 3 – bazujący na obowiązku publikowania przez instytucje informacji o charakterze jakościowym i ilościowym dotyczących adekwatności kapitałowej, mających niwelować asymetrię informacji pomiędzy uczestnikami rynku.
Sygnity od początku swojej działalności wspiera sektor bankowy i branżę finansową w spełnianiu wymogów ostrożnościowych we wszystkich trzech aspektach. Podstawą do wprowadzenia zmian są głównie dyrektywny i rozporządzenia EBA - CRD (Capital Requirements Directive), CRR (Capital Requirements Regulation) oraz standardy raportowania zwane ITS.
Co przyniosą zmiany?
Celem zmian, których wdrażanie zaplanowano na 2 lata począwszy od bieżącego roku jest:
- wzmocnienie ram kapitałowych opartych na analizie ryzyka bez ogólnego znacznego zwiększenia wymogów kapitałowych;
- położenie większego nacisku w ramach ostrożnościowych na ryzyka ESG;
- dalsza harmonizacja uprawnień i narzędzi nadzorczych;
- zmniejszenie kosztów administracyjnych instytucji związanych z publicznym ujawnianiem informacji oraz poprawa dostępu do danych ostrożnościowych.
Największe zmiany zaplanowano w obszarze modeli wewnętrznych. Do tej pory charakteryzowały się one znacznym poziomem zmienności, nieznajdującej uzasadnienia w różnicach w zakresie ryzyka podstawowego instytucji stosujących takie modele. To podważało wiarygodność i porównywalność współczynników kapitałowych obliczanych na ich podstawie. W zakresie metody standardowej stwierdzono, że jest ona zbyt mało wrażliwa na niektóre ryzyka i to powoduje, że wymogi kapitałowe dla niektórych produktów finansowych lub rodzajów działalności finansowej są niewystarczające lub nadmiernie wysokie.
Dużą rolę odegrają również aspekty dostosowania się do wymogów wynikających z regulacji ESG, zarówno w zakresie odpowiedniego sposobu gromadzenie informacji jak również w zakresie kalkulacji wpływu na wymogi kapitałowe i odpowiednią prezentację danych na wymaganych sprawozdaniach nadzorczych.
Współpracując z naszymi klientami i monitorując zmiany prawne możemy również potwierdzić, że obecna sytuacja w zakresie stóp procentowych bardzo mocno przesunęła akcent nadzorczy na obszar pomiaru i zarządzania ryzykiem stóp procentowych w księdze bankowej (IRRBB) oraz ryzykiem spreadu kredytowego (CSRBB). Trwa obecnie wdrożenie w zakresie kompleksowego systemu automatyzacji IRRBB, które pozwoli na dostosowanie się do nowych regulacji i optymalizację zarządzania ryzykiem stóp i luką płynności.
Opisane powyżej zmiany wymagają przemodelowania systemów informatycznych w zakresie:
- zapewnienia nowych danych źródłowych
- parametryzacji procesów i mapowań danych
- modyfikacji algorytmów kalkulacji
- dostosowania do nowych i zmienionych formularzy sprawozdawczych
Kolejnym wyzwaniem przed jakimi stoją instytucje finansowe jest analiza potrzeb w zakresie nowych danych. Są one niezbędne do zapewnienia prawidłowego przebiegu mapowań i kalkulacji systemu informatycznego. Pozyskanie takich danych może wiązać się z koniecznością innego spojrzenia na niektóre procesy zachodzące w bankach, aby pozyskać informacje takie jak:
- dane w zakresie ustaleń umownych oferowanych, ale jeszcze niezaakceptowanych przez klienta
- dane niezbędne do przypisania klasy instytucjom bez ratingu
- dane o ekspozycjach związanych z transgranicznym przemieszczaniem towarów
- dane o ekspozycjach związanych z kredytowaniem specjalistycznym
- dodatkowe dane o nieruchomościach
- dane w zakresie ESG
Warto w trakcie analizy zakresu zmian zastanowić się nad prawidłową organizacją procesów raportowania, pozwalającą na maksymalną automatyzację całego procesu sprawozdawczego z jednoczesnym dostarczeniem odpowiednich narzędzi analitycznych. SPID wraz z modułami BASEL IV, IRRBB/CSRBB – autorskie rozwiązanie oferowane przez Sygnity to elastyczne narzędzie, które rozwijane jest w obszarze kompleksowego zarządzania ryzykami bankowymi, dające gwarancję dostosowania do nowych przepisów i regulacji.
***
O Sygnity S.A.
Jedna z największych polskich firm IT z ponad 30-letnim doświadczeniem w cyfrowej transformacji polskiej gospodarki i administracji publicznej. Główny zakresem działalności jest produkcja, wdrażanie oraz serwisowanie oprogramowania, integracja infrastrukturalna i aplikacyjna oraz doradztwo IT. Pracując od lat z największymi firmami w Europie oraz najważniejszymi instytucjami Państwa, Sygnity S.A. potwierdza pozycję wiarygodnego partnera biznesowego i technologicznego zarówno dla sektora prywatnego, jak i publicznego. Spółka jest notowana na GPW.

Czy warto korzystać z grid tradingu w inwestowaniu?

Po ludzku o PIT-8C

Josip Heit, założyciel GSB Germany w wywiadzie na temat przyszłości branży fintech
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.