Komunikaty PR

Przewodnik po modelach finansowania sprzętu w firmie

2023-08-16  |  14:22
Biuro prasowe

Profesjonalny smartfon, tablet czy laptop biznesowy to „must-have” dla menedżera oraz specjalisty w firmie. Pozostaje pytanie, w jakim modelu finansowania pozyskać je dla organizacji. Kupić urządzenia, a może postawić na ich leasing lub wynająć (formuła Device as a Service)? Krótki przewodnik przygotowany przez KOMSA Polska stanowi zbiór wskazówek oraz punktów do namysłu, jakie warto wziąć pod uwagę myśląc o wyposażeniu firmy w sprzęt ICT.

 

Jeśli chodzi o modele finansowania sprzętu elektronicznego dla biznesu, to jedno jest pewne – możliwości tutaj na pewno nie brakuje. Mniej pewne jest natomiast to, którą z nich wybrać, aby odnieść największe korzyści z punktu widzenia organizacji. Odnalezienie się w gąszczu terminów i opcji nierzadko bywa trudne, a zalety i wyzwania wokół każdego z rozwiązań są niezbyt wyraźnie zaakcentowane. Dlatego w przewodniku tym eksperci KOMSA Poland przyjrzeli się dwóm kwestiom. Po pierwsze, jaki wpływ mają różne modele zamówień na finansowanie urządzeń mobilnych. Po drugie, jaki model zaopatrzenia pasuje do firmy w zależności od jej wielkości i profilu. Wiedza taka to klucz do dopasowania optymalnej opcji do potrzeb biznesu.

 

Model 1: Zakup sprzętu mobilnego

 

Kupowanie urządzeń mobilnych jest szczególnie interesujące dla firm, które akceptują wysokie jednorazowe opłaty przy zakupie, a później także za serwis czy naprawy. Mogą to być zarówno duże, jak i małe organizacje. Decydującym czynnikiem pozostaje tu kryterium ich płynności. Małe firmy lub handlowcy często decydują się na zakup, ponieważ pozyskanie sprzętu IT i zarządzanie nim mają stosunkowo małe znaczenie. Dodatkowo, często nie potrzebują dużej liczby urządzeń ani intensywnego wsparcia dla nich. Nie przywiązują również dużej wagi do korzystania ze smartfonów i tabletów najnowszej generacji. 

Firmy reprezentujące takie podejście, zwykle korzystają ze smartfonów czy notebooków tak długo, jak to możliwe, co w tych warunkach ma sens ekonomiczny. Jednak jeśli chodzi o serwis i wsparcie, mogą szybko znaleźć się pod presją – zwłaszcza, jeśli nie mają własnego działu IT. Zakup może być również opcją w niektórych sytuacjach podatkowych, na przykład gdy małe lub średnie firmy chcą mieć więcej inwestycji lub amortyzacji w swoich księgach w określonym roku finansowym. 

Podsumowanie eksperta KOMSA Polska: – Im większa staje się firma, tym większe obciążenie płynnością zakupu, wobec czego ten model finansowania może być mniej atrakcyjny niż inne.

 

Model 2: Leasing urządzeń dla firmy

 

Największą dźwignią finansową, jaką oferuje leasing sprzętu mobilnego, jest uniknięcie przez firmę dużej, jednorazowej inwestycji w zakup. Zauważalną wadą tego rozwiązania jest jednak to, że okres i zakres umów leasingu są zazwyczaj stałe. Wcześniejsze wyjście z umowy, np. w obliczu zmniejszenia potrzeb sprzętowych czy konieczności zwiększenia zakresu usług dodatkowych, zazwyczaj nie jest możliwe. Często nie ma też możliwości wymiany urządzeń lub przełączenia się na inne usługi w trakcie trwania okresu leasingu.

 

Warto też zauważyć, że część umów leasingu IT określa, co dzieje się z urządzeniami po zakończeniu ich użytkowania w miejscu pracy. W przeciwieństwie do niektórych form  prywatnego leasingu, przy tym korporacyjnym przejęcie własności sprzętu na koniec okresu nie jest celem umowy. Jednak pod koniec jej obowiązywania zwykle ocenia się każde urządzenie mobilne, co decyduje o cenie, za jaką wynajmujący je odbierze. Jeżeli ocena ta jest gorsza niż pierwotnie zakładano, może to oznaczać ogromne dodatkowe koszty dla najemcy. Ponadto, w przypadku umów leasingu o tradycyjnej strukturze, znaczna część ryzyka ekonomicznego przenoszona jest na leasingobiorcę w okresie użytkowania. Konserwacja, naprawa, zarządzanie i ubezpieczenie smartfonów czy tabletów są zwykle obowiązkiem leasingobiorcy przez cały okres, a to również wiąże wiele zasobów firmy.

Podsumowanie eksperta KOMSA Polska: – Leasing urządzeń mobilnych umożliwia uniknięcie wysokich, jednorazowych inwestycji, jednak może nieść ze sobą wiele dodatkowych kosztów.

 

Model 3: Urządzenie jako usługa (Device as a Service)

 

Często niejasne wydaje się, jaka jest różnica pomiędzy leasingiem urządzeń a pozyskaniem ich w modelu usługowym. Otóż DaaS łączy w sobie zalety leasingu, czyli niskie zaangażowanie kapitałowe i stałe miesięczne koszty, z szeregiem innych benefitów. Modele takie jak „Smartphone as a Service” mają bowiem kilka niezaprzeczalnych zalet. Wszystkie składniki kosztów są już ustalone w momencie zawierania umowy, więc nie należy obawiać się tych dodatkowych, ukrytych. Serwis i ewentualne naprawy leżą w tym przypadku po stronie dostawcy DaaS. W rezultacie model ten stanowi odciążenie dla wewnętrznych działów IT. Kolejną zaletą jest uproszczenie procesu zakupowego. Można np. założyć dla pracowników portale, przez które sami mogą zamawiać smartfony i tablety w ramach zdefiniowanych wcześniej uprawnień i specyfikacji.

 

Dobrzy dostawcy oferują również wymianę urządzeń w ciągu 24 godzin w przypadku ich kradzieży lub utraty w celu utrzymania ciągłości wszystkich usług. Firma ponosi w tym przypadku de facto tylko koszty wynajmu faktycznie używanych urządzeń. Model ten wpisuje się także w filozofię ESG i gospodarki o obiegu zamkniętym dzięki możliwości przekazania zużytego sprzętu do drugiego cyklu życia. Przy wyborze dostawcy DaaS warto zwrócić uwagę na to, czy oferuje on wiodące marki na rynku i nie jest związany wyłącznie z jednym producentem. Powinien on na tyle ściśle współpracować z vendorami, aby móc kupować bezpośrednio od nich, zapewniając tym samym jak najkrótszy łańcuch dostaw.

Podsumowanie eksperta KOMSA Polska: – Wynajem firmowych telefonów komórkowych i tabletów staje się coraz bardziej interesujący dla firm. Są to głównie średnie i duże organizacje, aż po korporacje, które potrzebują elastycznych, najnowocześniejszych usług po przewidywalnych kosztach.

 

Jak widać, wybór odpowiedniego modelu finansowanie sprzętu mobilnego dla firmy zależy od wielu czynników – m.in. skali działalności, możliwości inwestycyjnych czy posiadania własnych specjalistów IT. Znając jednak specyfikę każdej z opisanych wyżej opcji i zasoby organizacji, podjęcie decyzji o tym, czy kupić, leasingować albo wynająć, powinno być od teraz zdecydowanie prostsze.

 

 

KOMSA Polska to jeden z liderów dystrybucji sprzętu ICT. Firma jest częścią niemieckiego koncernu KOMSA AG. Na polskim rynku działa od 1999 roku, czyli ponad 20 lat. Współpracuje z około 200 vendorami w całej Europie. Wśród nich są tak znane marki jak: Acer, Alcatel-Lucent, Asus, Garmin, Jabra, Lenovo, MSI, Nokia, Samsung, Sony. W portfolio firmy znajduje się elektronika użytkowa dla rynku B2B, E-Commerce, Retail. Są to m.in. notebooki biznesowe oraz konsumenckie, tablety, smartfony, monitory i rozwiązania Digital Signage oraz pamięci, dyski, nawigacje, akcesoria gsm. W gamie dostępnych produktów znajdują się również urządzenia z dziedziny smart home, fitness i wearables.

 

Firma zapewnia swoim Partnerom biznesowym pełne wsparcie w zakresie oferowanych rozwiązań i produktów.
Od dedykowanego opiekuna handlowego, poprzez magazyny logistyczne, zabezpieczające stoki pod danego klienta, na atrakcyjnych warunkach kredytowania oraz szkoleniach produktowych skończywszy. W strukturze KOMSA Polska znajduje się również Dział Sales Solutions. Na co dzień wspiera on klientów biznesowych w zakresie zaawansowanych projektów, koncentrując się na rozwiązaniach sieciowych LAN/WLAN i zunifikowanej komunikacji. Uzupełnieniem oferty działu jest sprzęt konferencyjny audio/video do pracy grupowej.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse 73% firm zachęca pracowników do proekologicznych zachowań Biuro prasowe
2024-07-04 | 17:30

73% firm zachęca pracowników do proekologicznych zachowań

Działania eko stają się coraz ważniejsze dla Polaków, a firmy stoją w coraz większym stopniu przed wyzwaniem związanym z raportowaniem niefinansowym (ESG),
Finanse Gdzie nie logować się na konto bankowe? Świadomość potencjalnych zagrożeń
2024-07-02 | 08:30

Gdzie nie logować się na konto bankowe? Świadomość potencjalnych zagrożeń

W czasach, gdy coraz więcej codziennych transakcji przenosi się do świata online, bezpieczeństwo kont bankowych jest absolutnym priorytetem. Zachowanie ostrożności podczas logowania jest
Finanse Jak zarobić na mieszkaniu i wciąż w nim mieszkać?
2024-06-30 | 22:00

Jak zarobić na mieszkaniu i wciąż w nim mieszkać?

Coraz więcej mówi się o rencie dożywotniej, czyli hipotece odwróconej w modelu sprzedażowym. Zazwyczaj, gdy chcemy kupić nieruchomość, to udajemy się do banku

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

Ochrona środowiska

Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

Transport

Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.