Komunikaty PR

Przewodnik po modelach finansowania sprzętu w firmie

2023-08-16  |  14:22
Biuro prasowe

Profesjonalny smartfon, tablet czy laptop biznesowy to „must-have” dla menedżera oraz specjalisty w firmie. Pozostaje pytanie, w jakim modelu finansowania pozyskać je dla organizacji. Kupić urządzenia, a może postawić na ich leasing lub wynająć (formuła Device as a Service)? Krótki przewodnik przygotowany przez KOMSA Polska stanowi zbiór wskazówek oraz punktów do namysłu, jakie warto wziąć pod uwagę myśląc o wyposażeniu firmy w sprzęt ICT.

 

Jeśli chodzi o modele finansowania sprzętu elektronicznego dla biznesu, to jedno jest pewne – możliwości tutaj na pewno nie brakuje. Mniej pewne jest natomiast to, którą z nich wybrać, aby odnieść największe korzyści z punktu widzenia organizacji. Odnalezienie się w gąszczu terminów i opcji nierzadko bywa trudne, a zalety i wyzwania wokół każdego z rozwiązań są niezbyt wyraźnie zaakcentowane. Dlatego w przewodniku tym eksperci KOMSA Poland przyjrzeli się dwóm kwestiom. Po pierwsze, jaki wpływ mają różne modele zamówień na finansowanie urządzeń mobilnych. Po drugie, jaki model zaopatrzenia pasuje do firmy w zależności od jej wielkości i profilu. Wiedza taka to klucz do dopasowania optymalnej opcji do potrzeb biznesu.

 

Model 1: Zakup sprzętu mobilnego

 

Kupowanie urządzeń mobilnych jest szczególnie interesujące dla firm, które akceptują wysokie jednorazowe opłaty przy zakupie, a później także za serwis czy naprawy. Mogą to być zarówno duże, jak i małe organizacje. Decydującym czynnikiem pozostaje tu kryterium ich płynności. Małe firmy lub handlowcy często decydują się na zakup, ponieważ pozyskanie sprzętu IT i zarządzanie nim mają stosunkowo małe znaczenie. Dodatkowo, często nie potrzebują dużej liczby urządzeń ani intensywnego wsparcia dla nich. Nie przywiązują również dużej wagi do korzystania ze smartfonów i tabletów najnowszej generacji. 

Firmy reprezentujące takie podejście, zwykle korzystają ze smartfonów czy notebooków tak długo, jak to możliwe, co w tych warunkach ma sens ekonomiczny. Jednak jeśli chodzi o serwis i wsparcie, mogą szybko znaleźć się pod presją – zwłaszcza, jeśli nie mają własnego działu IT. Zakup może być również opcją w niektórych sytuacjach podatkowych, na przykład gdy małe lub średnie firmy chcą mieć więcej inwestycji lub amortyzacji w swoich księgach w określonym roku finansowym. 

Podsumowanie eksperta KOMSA Polska: – Im większa staje się firma, tym większe obciążenie płynnością zakupu, wobec czego ten model finansowania może być mniej atrakcyjny niż inne.

 

Model 2: Leasing urządzeń dla firmy

 

Największą dźwignią finansową, jaką oferuje leasing sprzętu mobilnego, jest uniknięcie przez firmę dużej, jednorazowej inwestycji w zakup. Zauważalną wadą tego rozwiązania jest jednak to, że okres i zakres umów leasingu są zazwyczaj stałe. Wcześniejsze wyjście z umowy, np. w obliczu zmniejszenia potrzeb sprzętowych czy konieczności zwiększenia zakresu usług dodatkowych, zazwyczaj nie jest możliwe. Często nie ma też możliwości wymiany urządzeń lub przełączenia się na inne usługi w trakcie trwania okresu leasingu.

 

Warto też zauważyć, że część umów leasingu IT określa, co dzieje się z urządzeniami po zakończeniu ich użytkowania w miejscu pracy. W przeciwieństwie do niektórych form  prywatnego leasingu, przy tym korporacyjnym przejęcie własności sprzętu na koniec okresu nie jest celem umowy. Jednak pod koniec jej obowiązywania zwykle ocenia się każde urządzenie mobilne, co decyduje o cenie, za jaką wynajmujący je odbierze. Jeżeli ocena ta jest gorsza niż pierwotnie zakładano, może to oznaczać ogromne dodatkowe koszty dla najemcy. Ponadto, w przypadku umów leasingu o tradycyjnej strukturze, znaczna część ryzyka ekonomicznego przenoszona jest na leasingobiorcę w okresie użytkowania. Konserwacja, naprawa, zarządzanie i ubezpieczenie smartfonów czy tabletów są zwykle obowiązkiem leasingobiorcy przez cały okres, a to również wiąże wiele zasobów firmy.

Podsumowanie eksperta KOMSA Polska: – Leasing urządzeń mobilnych umożliwia uniknięcie wysokich, jednorazowych inwestycji, jednak może nieść ze sobą wiele dodatkowych kosztów.

 

Model 3: Urządzenie jako usługa (Device as a Service)

 

Często niejasne wydaje się, jaka jest różnica pomiędzy leasingiem urządzeń a pozyskaniem ich w modelu usługowym. Otóż DaaS łączy w sobie zalety leasingu, czyli niskie zaangażowanie kapitałowe i stałe miesięczne koszty, z szeregiem innych benefitów. Modele takie jak „Smartphone as a Service” mają bowiem kilka niezaprzeczalnych zalet. Wszystkie składniki kosztów są już ustalone w momencie zawierania umowy, więc nie należy obawiać się tych dodatkowych, ukrytych. Serwis i ewentualne naprawy leżą w tym przypadku po stronie dostawcy DaaS. W rezultacie model ten stanowi odciążenie dla wewnętrznych działów IT. Kolejną zaletą jest uproszczenie procesu zakupowego. Można np. założyć dla pracowników portale, przez które sami mogą zamawiać smartfony i tablety w ramach zdefiniowanych wcześniej uprawnień i specyfikacji.

 

Dobrzy dostawcy oferują również wymianę urządzeń w ciągu 24 godzin w przypadku ich kradzieży lub utraty w celu utrzymania ciągłości wszystkich usług. Firma ponosi w tym przypadku de facto tylko koszty wynajmu faktycznie używanych urządzeń. Model ten wpisuje się także w filozofię ESG i gospodarki o obiegu zamkniętym dzięki możliwości przekazania zużytego sprzętu do drugiego cyklu życia. Przy wyborze dostawcy DaaS warto zwrócić uwagę na to, czy oferuje on wiodące marki na rynku i nie jest związany wyłącznie z jednym producentem. Powinien on na tyle ściśle współpracować z vendorami, aby móc kupować bezpośrednio od nich, zapewniając tym samym jak najkrótszy łańcuch dostaw.

Podsumowanie eksperta KOMSA Polska: – Wynajem firmowych telefonów komórkowych i tabletów staje się coraz bardziej interesujący dla firm. Są to głównie średnie i duże organizacje, aż po korporacje, które potrzebują elastycznych, najnowocześniejszych usług po przewidywalnych kosztach.

 

Jak widać, wybór odpowiedniego modelu finansowanie sprzętu mobilnego dla firmy zależy od wielu czynników – m.in. skali działalności, możliwości inwestycyjnych czy posiadania własnych specjalistów IT. Znając jednak specyfikę każdej z opisanych wyżej opcji i zasoby organizacji, podjęcie decyzji o tym, czy kupić, leasingować albo wynająć, powinno być od teraz zdecydowanie prostsze.

 

 

KOMSA Polska to jeden z liderów dystrybucji sprzętu ICT. Firma jest częścią niemieckiego koncernu KOMSA AG. Na polskim rynku działa od 1999 roku, czyli ponad 20 lat. Współpracuje z około 200 vendorami w całej Europie. Wśród nich są tak znane marki jak: Acer, Alcatel-Lucent, Asus, Garmin, Jabra, Lenovo, MSI, Nokia, Samsung, Sony. W portfolio firmy znajduje się elektronika użytkowa dla rynku B2B, E-Commerce, Retail. Są to m.in. notebooki biznesowe oraz konsumenckie, tablety, smartfony, monitory i rozwiązania Digital Signage oraz pamięci, dyski, nawigacje, akcesoria gsm. W gamie dostępnych produktów znajdują się również urządzenia z dziedziny smart home, fitness i wearables.

 

Firma zapewnia swoim Partnerom biznesowym pełne wsparcie w zakresie oferowanych rozwiązań i produktów.
Od dedykowanego opiekuna handlowego, poprzez magazyny logistyczne, zabezpieczające stoki pod danego klienta, na atrakcyjnych warunkach kredytowania oraz szkoleniach produktowych skończywszy. W strukturze KOMSA Polska znajduje się również Dział Sales Solutions. Na co dzień wspiera on klientów biznesowych w zakresie zaawansowanych projektów, koncentrując się na rozwiązaniach sieciowych LAN/WLAN i zunifikowanej komunikacji. Uzupełnieniem oferty działu jest sprzęt konferencyjny audio/video do pracy grupowej.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Przedsiębiorcy oczekują sprawiedliwego traktowania przez organy podatkowe Biuro prasowe
2025-06-11 | 17:00

Przedsiębiorcy oczekują sprawiedliwego traktowania przez organy podatkowe

- Wkrótce będziemy omawiać 13 pakiet deregulacyjny. Mamy już 350 propozycji zmian w przepisach, z tego 150 skierowanych do realizacji. Obecna deregulacja poprawiła atmosferę
Finanse Ryzyko związane z inwestowaniem w CFD
2025-06-11 | 13:40

Ryzyko związane z inwestowaniem w CFD

Wraz z rosnącą popularnością inwestowania na rynkach finansowych, zwiększa się liczba osób lokujących kapitał w kontrakty na różnicę (CFD). Nic w tym
Finanse Pożyczka na spłatę chwilówek
2025-06-09 | 11:30

Pożyczka na spłatę chwilówek - czy to dobre rozwiązanie dla Ciebie?

Chwilówki są szybkie, łatwe do zdobycia i często reklamowane jako sposób na drobne, pilne wydatki. Kiedy jednak zaczyna się brać jedną po drugiej, w bardzo prosty

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Finanse

Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy

Uchodźcy z Ukrainy coraz lepiej radzą sobie na polskim rynku pracy – pracuje 69 proc. z nich – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez Deloitte dla UNHCR. Jednocześnie wciąż w tym obszarze jest wiele wyzwań, w tym bariery językowe czy kwestie dotyczące uznawania kwalifikacji, np. w zawodach medycznych i prawniczych. Na rosnącej aktywności zawodowej Ukraińców mocno skorzystała polska gospodarka, ale też sam rynek pracy: wzrosła konkurencja, a Polacy uzyskali możliwość specjalizacji i objęcia stanowisk menedżerskich, eksperckich i technicznych.

Ochrona środowiska

W UE wciąż więcej kontroli działań firm w ramach ESG niż zachęt. Konieczne jest złagodzenie podejścia

Instytucje unijne powinny bardziej koncentrować się na celach i możliwościach rozwoju, jakie daje ESG, a nie kontroli działań firm w tym obszarze i obowiązków sprawozdawczych – twierdzą przedstawiciele organizacji Business for Good. Konieczne jest więc złagodzenie obowiązujących regulacji. Europa powinna również dążyć do utworzenia wspólnego rynku o ujednoliconych przepisach i mechanizmach.

Konsument

Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie

Długie weekendy i wakacje to wymagający czas dla operatorów komórkowych. W najbardziej obleganych kurortach udział abonentów tylko sieci Play w stosunku do liczby mieszkańców przekracza 500 proc. Dlatego operator planuje dalszą rozbudowę swojej sieci komórkowej do minimum ponad 15 tys. stacji bazowych. W latach 2020–2024 Play zainwestował w sieć i częstotliwość ponad 6 mld zł.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.