Komunikaty PR

W tych branżach w 2022 roku wydłużył się czas oczekiwania na przelew

2023-01-31  |  15:00
Biuro prasowe
  • Wg danych faktura.pl w 2022 roku zapisany na fakturach wystawianych przez firmy MSP termin przelewu wyniósł średnio 13,2 dnia.
  • Jest on niemal taki sam jak w 2021 roku, jednak są branże, które na przelew w 2022 roku czekały dłużej niż wcześniej np. handel hurtowy i detaliczny; działalność związana z obsługą rynku nieruchomości; rolnictwo oraz działalność usługowa.
  • W handlu problemy generują opóźnienia w płatnościach z bramek płatniczych, kłopoty ma e-commerce, ale są także w sprzedaży hurtowej owoców i warzyw.

 

Dane pochodzą z platformy faktura.pl, gdzie podmioty MSP wystawiają rocznie ponad 600 tys. faktur. Średni termin przelewu w 2022 roku dla wszystkich branż firm z kategorii MSP wyniósł 13,2 dnia. Jest więc niemal identyczny jak w 2021 roku (13,3 dnia).

- Fakt, że nominalny termin przelewu na fakturach nie wzrósł w ubiegłym roku, jest dobrą wiadomością. W mojej ocenie nie wynika to jednak z dążenia przedsiębiorców do szybszego regulowania należności czy bardziej skrupulatnego pilnowania terminów zapisanych na dokumentach. Powodem jest raczej determinacja odbiorców tych przelewów, w pilnowaniu płynności na rachunkach i ich brak zgody na wydłużanie terminów zapłaty. Wysoka inflacja i niestabilna sytuacja gospodarcza sprawiają, że większość małych i średnich firm nie może sobie pozwolić na długie oczekiwanie na przelew – mówi Grzegorz Grodek, prezes faktura.pl.

Trzeba jednak pamiętać, że termin przelewu wynoszący niespełna dwa tygodnie jest wartością średnią, zatem wielu przedsiębiorców na przelew musi czekać znacznie dłużej – nawet miesiąc czy dwa. Faktury z 60-dniowym terminem płatności niestety nie są rzadkością. Są natomiast ogromnym problemem dla małych, rodzinnych firm czekających tak długo na przelew.

 

W tych branżach w 2022 roku było trudniej o płynność, kłopoty w e-commerce

Termin na przelew dla całej kategorii MSP nie wzrósł, jednak analiza poszczególnych branż pokazuje, że są takie, w których na pieniądze w 2022 roku czekało się dłużej niż w 2021 r. Należą do nich handel hurtowy i detaliczny wraz z naprawą samochodów; działalność związana z obsługą rynku nieruchomości; rolnictwo, leśnictwo, łowiectwo i rybactwo oraz pozostała działalność usługowa.

Najwyższy wzrost, o blisko 1 dzień (średnio do 12,8 dnia), miał miejsce w przypadku handlu hurtowego i detalicznego. Ten parametr może potwierdzać dane o kryzysie w e-commerce. Według danych GUS w lutym b.r. rozpoczął się spadek w dynamice sprzedaży internetowej, który trwa do dziś. W maju 2022 r. GUS odnotował spadek udziału e-commerce w handlu ogółem do 8,9 proc. Regres odnotowały przede wszystkim przedsiębiorstwa specjalizujące się w sprzedaży tekstyliów, odzieży i obuwia (z 22,3 proc. w maju do 21,7 proc. w czerwcu) oraz mebli, RTV i AGD (odpowiednio z 16,7 proc. do 16,4 proc.).

 

Handel cierpi na opóźnienia płatności z bramek płatniczych

Zgodnie z prognozą Statista Digital Market Outlook w 2022 r. po raz pierwszy w historii przychody z e-commerce spadły. Główne powody to problemy w łańcuchach dostaw, inflacja, recesja i wzrost bezrobocia. W ostatnich dniach z Polski wycofała się duża platforma.

- Po dodatkowe finansowanie zgłasza się do nas coraz więcej firm z branży e-commerce, która po bardzo dobrym 2021 roku, dzisiaj obserwuje lub przewiduje lekkie schłodzenie biznesu. Już w zeszłym roku finansowaliśmy wiele tego typu wniosków. Konsumenci zaciskają pasa, więc branża handlowa szuka rozwiązań, które pomogą im przejść przez trudny okres. – mówi Mateusz Skowronek z eFaktor.

 

Handel hurtowy owoców i warzyw też dłużej czeka, nawet duże firmy to odczuwają

Wg eksperta, w sprzedaży hurtowej też już od jesieni zeszłego roku widać znaczące wzrosty terminów płatności. Dotyczy to przede wszystkim sprzedaży sprzętu komputerowego, a także maszyn produkcyjnych wykorzystywanych w wielu branżach. Przedłużeniu ulegają też rozliczenia w hurtowym handlu owoców i warzyw. W tym przypadku nawet duzi producenci zaczęli interesować się i korzystać z usług faktoringowych, tak aby złagodzić wydłużony czas płatności od swoich kontrahentów.

- Firmy handlowe rzeczywiście często szukają możliwości przyspieszenia płatności za faktury. To pozwala im zasypać lukę przychodową, która powstała w związku z wydłużonymi terminami płatności na dokumentach sprzedażowych. Szczególnie w przypadku współpracy małej firmy z dużą siecią normą jest wyznaczanie przez większego partnera dłuższych terminów płatności. Mniejszy podmiot dbając o relacje z dużym płatnikiem, nie zawsze ma na tyle odwagi, żeby twardo negocjować szybsze przelewy. Jednak współpraca z większym kontrahentem, choć niesie pewne negatywne konsekwencje, jest też ważna w przypadku starania się o finansowanie, np. faktoringowe. W tym przypadku współpraca z dużą siecią handlową znacząco zwiększa prawdopodobieństwo wypłacalność, a zatem zwiększa szanse na finansowanie – ocenia Mateusz Skowronek z eFaktor.

 

Najdłużej czekały firmy transportowe, najkrócej finansowe i ubezpieczeniowe

Wg danych faktura.pl najdłużej w 2022 roku na przelew czekały małe i średnie firmy zajmujące się transportem i gospodarką magazynową (średnio 20,9 dnia), opieka społeczna i pomoc zdrowotna (15,1 dnia) oraz budownictwo (13,8 dnia). We wszystkich tych grupach czas oczekiwania w 2022 roku skrócił się jednak w stosunku do 2021 r.

Najkrócej w 2022 roku na przelew czekały natomiast firmy zajmujące się działalnością finansową i ubezpieczeniową (średnio 10 dni) oraz działalnością związaną z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi (10,9 dnia). To o połowę krócej niż w transporcie i gospodarce magazynowej.

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Ceny ubezpieczeń spadły o 3% w pierwszym kwartale 2025 r. Biuro prasowe
2025-04-28 | 06:00

Ceny ubezpieczeń spadły o 3% w pierwszym kwartale 2025 r.

Ceny ubezpieczeń na świecie spadły średnio o 3% w pierwszym kwartale 2025 roku, po spadku o 2% w Q4 2024 r., co oznacza trzeci z rzędu kwartalny spadek po siedmiu
Finanse Pożyczki bez zaświadczeń i formalności – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają tę formę finansowania?
2025-04-21 | 06:00

Pożyczki bez zaświadczeń i formalności – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają tę formę finansowania?

Na polskim rynku finansowym pojawiają się coraz to nowsze możliwości pozyskiwania dodatkowych środków na różne cele. Wśród nich najpopularniejsze stają się pożyczki
Finanse BRAK ZDJĘCIA
2025-03-24 | 13:30

Walletto Fintech Poland i rozwój polskiego ekosystemu fintech

Polska scena fintechowa dynamicznie się rozwija, a lokalne firmy technologii finansowej coraz śmielej wkraczają na rynki międzynarodowe. Współpraca Walletto Fintech Poland z Fintech Poland otwiera nowe możliwości

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów

W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.

Handel

Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.

Transport

W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.