Komunikaty PR

Windykacja przez social media – czy to dobry pomysł?

2021-07-08  |  15:00
Biuro prasowe
Kontakt

Anna Gąsiorowska
Negocjator Anna Gąsiorowska

ul. Derdowskiego 13
78-400 Szczecinek
anna.gasiorowska|agnegocjator.pl| |anna.gasiorowska|agnegocjator.pl
609 555 753
https://agnegocjator.pl

Okres wakacyjnych wyjazdów to także czas, podczas którego social media naszych znajomych zapełniają się zdjęciami i relacjami znad morza, gór czy zagranicznych wyjazdów. Większość z nas – przechodzi obok nich obojętnie, czasem coś skomentujemy, polajkujemy, ale gdy osoba, która jest nam winna pieniądze chwali się „swoimi wielkimi greckimi wakacjami”, aż chciałoby się pod jej zdjęciami przypomnieć, że najpierw powinno się oddać długi, a dopiero potem ruszać na podbój świata.

O tym, czy to dobry pomysł na windykację – mówi Anna Gąsiorowska, trener windykacyjny, właścicielka firmy Negocjator Anna Gąsiorowska.

„Pożyczyłem znajomemu 5000 złotych. Był podobno w ciężkiej sytuacji finansowej. Nie umawialiśmy się na konkretny termin ich oddania, jednak mijają kolejne miesiące, podczas których nie oddał ich. Nie przeszkadzało mi to, bo uznałem, że skoro nie oddaje, to nie wyszedł jeszcze na finansową prostą. Jednak kilka dni temu zobaczyłem, jak na Facebooku zamieścił zdjęcia z zagranicznego wyjazdu. Poczułem się, jakbym dostał w twarz. W ostatniej chwili powstrzymałem się przed dosadnym skomentowaniem tych zdjęć i tego, że do tej pory nie oddał mi pożyczonych pieniędzy” – mówi Dominik, przedsiębiorca z Poznania, choć pod tą wypowiedzią, mogłoby się podpisać bardzo dużo osób. Poprosiliśmy o komentarz do tej sytuacji negocjatorkę windykacyjną, Annę Gąsiorowską:

„Sprawa pana Dominika nie jest wyjątkiem. Wielu wierzycieli – czy to prywatnych, czy przedsiębiorców, staje przed podobnym wyzwaniem. Pożyczamy komuś pieniądze albo ktoś ma u nas dług, którego nie oddaje, a po pewnym czasie – widzimy, jak chwali się nową, drogą rzeczą czy wyjazdem. Pierwsza myśl zawsze jest podobna – „kupił to za moje” albo „wyjechał za moje pieniądze”. Można zrozumieć to oburzenie. Przestrzegam jednak przed działaniem pod wpływem emocji i komentowanie jego relacji czy zdjęć na Facebooku czy Instagramie. Złość nigdy nie jest dobrym doradcą. Rozumiem, że komentarz miałby być przypomnieniem o długu, jednak pomyślmy, jak on może zostać odebrany przez osoby go czytające? Wyjdziemy na desperatów, osoby sfrustrowane. Wielu może odebrać ten komentarz jako przejaw naszej zawiści i zazdrości, a nawet – możemy zostać odebrani jak hejterzy. Windykatorzy – nigdzie nie są witani z otwartymi rękoma, także w social mediach.  Weźmy też pod uwagę, że nasza ludzka natura sprawi, że sympatia widzów – zawsze będzie po stronie dłużnika. To my będziemy tymi złymi, krwiopijcami, wyciskającym ostatni grosz z porządnego człowieka. To nic, że to tylko przypomnienie o długu. Nie bez znaczenia jest też fakt, że pisząc na fanpage’u naszego znajomego – przekaz kierujemy do jego znajomych i jego członków rodziny. Jak myślicie, po czyjej stronie oni się opowiedzą?” – uważa Anna Gąsiorowska.

Negocjatorka dodaje jednak, że nie należy całkowicie rezygnować z social mediów przy odzyskiwaniu swoich pieniędzy: ”Czasem niepozorny lajk czy serduszko pod zdjęciem da dłużnikowi więcej do myślenia, niż nam się wydaje. Będzie wiedział, że my wiemy, że jest na atrakcyjnych wakacjach, mimo nieuregulowanego u nas długu. W negocjacjach windykacyjnych za to można i warto wykorzystywać messengera czy inne komunikatory – już dawno są one w komunikacji na równi z mailem czy sms-em”.

 Anna Gąsiorowska uważa również, że social media mogą nam pomóc pozyskać informacje o naszym dłużniku, co będziemy mogli wykorzystać w trakcie rozmów z nim. „A im więcej wiemy o naszym dłużniku, tym większa szansa na odzyskanie długu”. – dodaje.

Wracając jednak to opisanej historii pana Dominika, nasz ekspert zwraca uwagę na jeszcze kilka aspektów tej sytuacji: „W opisywanym przypadku zabrakło mi informacji, czy panowie umówili się na konkretny termin oddania długu. Pojęcie „jak się u niego poprawi finansowo” jest zbyt ogólny i łatwo o nadinterpretację. Takie pożyczki, bez względu na to, czy pożyczamy znajomym, czy rodzinie, zawsze powinniśmy sporządzać na piśmie, choć wiem, że w Polsce nie ma takiego zwyczaju, bo u nas dane słowo jest cenniejsze od pieniędzy. I tak jest, ale tylko do momentu, gdy nie pojawią się jakieś komplikacje, gdy okoliczności nie ulegną zmianie”.

Co zatem radzi Anna Gąsiorowska panu Dominikowi? „Na miejscu tego przedsiębiorcy z Poznania, napisałabym mu wiadomość prywatną – z informacją kiedy i ile mu pożyczył pieniędzy, wraz z pytaniem o konkretną datę spłaty pożyczki. Dzięki temu zabiegowi – w przypadku odpowiedzi dłużnika, zyskujemy potwierdzenie istnienia długu, a podaną przez niego datę spłaty – możemy negocjować. Dążmy jednak do tego, by była ona bardzo konkretna. Samo „po wakacjach”, „jak wrócę z wyjazdu” – są zbyt ogólne. Pan Dominik powinien trzymać się faktów i dążyć do konkretnych deklaracji dłużnika. Inna kwestią – jest dopilnowanie, by te deklaracje stały się realnym działaniem” – uważa Anna Gąsiorowska.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Negocjator Anna Gąsiorowska
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse 5 rad dla przedsiębiorców na 2025 r. od lidera finansowania pozabankowego Biuro prasowe
2024-12-31 | 11:00

5 rad dla przedsiębiorców na 2025 r. od lidera finansowania pozabankowego

fot. IBI Polska Rok 2024 przyniósł przedsiębiorcom wyzwania związane z wysokimi stopami procentowymi i trudniejszym dostępem do kredytów bankowych. W takich warunkach
Finanse Ubezpieczenia na życie jako inwestycja w pracowników
2024-12-29 | 18:00

Ubezpieczenia na życie jako inwestycja w pracowników

Jednym z najbardziej wartościowych świadczeń pozapłacowych jest ubezpieczenie na życie, które nie tylko wspiera zatrudnionych w trudnych chwilach, ale także buduje wizerunek
Finanse Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. wyemitował obligacje na kwotę 6 mln złotych
2024-12-27 | 17:00

Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. wyemitował obligacje na kwotę 6 mln złotych

Obligacje korporacyjne wyemitowane przez Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. zadebiutowały na rynku Catalyst 29 listopada. Papiery dłużne o wartości 6 mln złotych stanowią pierwszy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

NEWSERIA POLECA

Bezpieczeństwo najważniejsze dla pacjentów decydujących się na zabiegi korekty wad wzroku

Wady refrakcji, takie jak krótkowzroczność, astygmatyzm czy starczowzroczność, można skutecznie i trwale usunąć. Kwestii bezpieczeństwa zabiegów korekcji wad wzroku dotyczy najwięcej obaw pacjentów, którzy myślą o takim kroku. Tutaj z pomocą przychodzą certyfikaty spełnianych norm jakości, akredytacje poszczególnych placówek oraz potwierdzenie kwalifikacji lekarzy chirurgów.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Producenci drobiu obawiają się liberalizacji handlu z Mercosurem i Ukrainą. Ostrzegają przed zagrożeniem dla bezpieczeństwa żywnościowego w UE

Umowa o wolnym handlu z krajami Mercosur może się okazać zagrożeniem dla polskich i europejskich producentów drobiu – ocenia Krajowa Rada Drobiarstwa – Izba Gospodarcza. Dziś 25 proc. mięsa z piersi kurczaka spożywanego w UE pochodzi z krajów spoza Wspólnoty – ocenia AVEC. Dodatkowy kontyngent z krajów Ameryki Południowej w wysokości 180 tys. t oznacza, że łącznie importowalibyśmy do UE 1,1 mln t mięsa drobiowego. Unijnych producentów niepokoją też stosunki handlowe z Ukrainą.

Prawo

Eksperci apelują o zmiany w konstrukcji podatków od nieruchomości. Danina od wartości byłaby bardziej sprawiedliwa i transparentna

Polska jest jednym z nielicznych unijnych państw, gdzie wysokość podatku od nieruchomości zależy od jej powierzchni, a nie wartości. Dyskusja nad zmianą systemu toczy się w Polsce od kilku dekad, ale hamują ją przede wszystkim obawy społeczne o wzrost daniny. Eksperci jednak przekonują, że podwyżki podatku od nieruchomości nie muszą iść w parze ze zmianą, a nowe rozwiązanie byłoby bardziej sprawiedliwe i z korzyścią dla transparentności rynku oraz samorządów.

Konsument

Polacy chcieliby głosować elektronicznie. Brakuje woli politycznej i technicznego zaplecza dla takiego rozwiązania

Ponad połowa Polaków chciałaby głosować przez internet – wynika z analizy CBOS. Już dziś niektóre państwa na świecie korzystają z głosowania elektronicznego, a wiele innych rozważa wprowadzenie takiego rozwiązania. Światowym liderem w tym zakresie jest Estonia, gdzie od 2005 roku działa e-voting. Także w Polsce po wyborach w 2023 roku pojawił się tego typu pomysł. Okazuje się jednak, że choć wola społeczna zdigitalizowania sposobu wyboru rządzących jest, to woli politycznej ciągle brakuje. Nie wiadomo też, która z platform mogłaby pełnić rolę bezpiecznej urny wyborczej.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.