Windykacja przez social media – czy to dobry pomysł?
Anna Gąsiorowska
Negocjator Anna Gąsiorowska
ul. Derdowskiego 13
78-400 Szczecinek
anna.gasiorowska|agnegocjator.pl| |anna.gasiorowska|agnegocjator.pl
609 555 753
https://agnegocjator.pl
Okres wakacyjnych wyjazdów to także czas, podczas którego social media naszych znajomych zapełniają się zdjęciami i relacjami znad morza, gór czy zagranicznych wyjazdów. Większość z nas – przechodzi obok nich obojętnie, czasem coś skomentujemy, polajkujemy, ale gdy osoba, która jest nam winna pieniądze chwali się „swoimi wielkimi greckimi wakacjami”, aż chciałoby się pod jej zdjęciami przypomnieć, że najpierw powinno się oddać długi, a dopiero potem ruszać na podbój świata.
O tym, czy to dobry pomysł na windykację – mówi Anna Gąsiorowska, trener windykacyjny, właścicielka firmy Negocjator Anna Gąsiorowska.
„Pożyczyłem znajomemu 5000 złotych. Był podobno w ciężkiej sytuacji finansowej. Nie umawialiśmy się na konkretny termin ich oddania, jednak mijają kolejne miesiące, podczas których nie oddał ich. Nie przeszkadzało mi to, bo uznałem, że skoro nie oddaje, to nie wyszedł jeszcze na finansową prostą. Jednak kilka dni temu zobaczyłem, jak na Facebooku zamieścił zdjęcia z zagranicznego wyjazdu. Poczułem się, jakbym dostał w twarz. W ostatniej chwili powstrzymałem się przed dosadnym skomentowaniem tych zdjęć i tego, że do tej pory nie oddał mi pożyczonych pieniędzy” – mówi Dominik, przedsiębiorca z Poznania, choć pod tą wypowiedzią, mogłoby się podpisać bardzo dużo osób. Poprosiliśmy o komentarz do tej sytuacji negocjatorkę windykacyjną, Annę Gąsiorowską:
„Sprawa pana Dominika nie jest wyjątkiem. Wielu wierzycieli – czy to prywatnych, czy przedsiębiorców, staje przed podobnym wyzwaniem. Pożyczamy komuś pieniądze albo ktoś ma u nas dług, którego nie oddaje, a po pewnym czasie – widzimy, jak chwali się nową, drogą rzeczą czy wyjazdem. Pierwsza myśl zawsze jest podobna – „kupił to za moje” albo „wyjechał za moje pieniądze”. Można zrozumieć to oburzenie. Przestrzegam jednak przed działaniem pod wpływem emocji i komentowanie jego relacji czy zdjęć na Facebooku czy Instagramie. Złość nigdy nie jest dobrym doradcą. Rozumiem, że komentarz miałby być przypomnieniem o długu, jednak pomyślmy, jak on może zostać odebrany przez osoby go czytające? Wyjdziemy na desperatów, osoby sfrustrowane. Wielu może odebrać ten komentarz jako przejaw naszej zawiści i zazdrości, a nawet – możemy zostać odebrani jak hejterzy. Windykatorzy – nigdzie nie są witani z otwartymi rękoma, także w social mediach. Weźmy też pod uwagę, że nasza ludzka natura sprawi, że sympatia widzów – zawsze będzie po stronie dłużnika. To my będziemy tymi złymi, krwiopijcami, wyciskającym ostatni grosz z porządnego człowieka. To nic, że to tylko przypomnienie o długu. Nie bez znaczenia jest też fakt, że pisząc na fanpage’u naszego znajomego – przekaz kierujemy do jego znajomych i jego członków rodziny. Jak myślicie, po czyjej stronie oni się opowiedzą?” – uważa Anna Gąsiorowska.
Negocjatorka dodaje jednak, że nie należy całkowicie rezygnować z social mediów przy odzyskiwaniu swoich pieniędzy: ”Czasem niepozorny lajk czy serduszko pod zdjęciem da dłużnikowi więcej do myślenia, niż nam się wydaje. Będzie wiedział, że my wiemy, że jest na atrakcyjnych wakacjach, mimo nieuregulowanego u nas długu. W negocjacjach windykacyjnych za to można i warto wykorzystywać messengera czy inne komunikatory – już dawno są one w komunikacji na równi z mailem czy sms-em”.
Anna Gąsiorowska uważa również, że social media mogą nam pomóc pozyskać informacje o naszym dłużniku, co będziemy mogli wykorzystać w trakcie rozmów z nim. „A im więcej wiemy o naszym dłużniku, tym większa szansa na odzyskanie długu”. – dodaje.
Wracając jednak to opisanej historii pana Dominika, nasz ekspert zwraca uwagę na jeszcze kilka aspektów tej sytuacji: „W opisywanym przypadku zabrakło mi informacji, czy panowie umówili się na konkretny termin oddania długu. Pojęcie „jak się u niego poprawi finansowo” jest zbyt ogólny i łatwo o nadinterpretację. Takie pożyczki, bez względu na to, czy pożyczamy znajomym, czy rodzinie, zawsze powinniśmy sporządzać na piśmie, choć wiem, że w Polsce nie ma takiego zwyczaju, bo u nas dane słowo jest cenniejsze od pieniędzy. I tak jest, ale tylko do momentu, gdy nie pojawią się jakieś komplikacje, gdy okoliczności nie ulegną zmianie”.
Co zatem radzi Anna Gąsiorowska panu Dominikowi? „Na miejscu tego przedsiębiorcy z Poznania, napisałabym mu wiadomość prywatną – z informacją kiedy i ile mu pożyczył pieniędzy, wraz z pytaniem o konkretną datę spłaty pożyczki. Dzięki temu zabiegowi – w przypadku odpowiedzi dłużnika, zyskujemy potwierdzenie istnienia długu, a podaną przez niego datę spłaty – możemy negocjować. Dążmy jednak do tego, by była ona bardzo konkretna. Samo „po wakacjach”, „jak wrócę z wyjazdu” – są zbyt ogólne. Pan Dominik powinien trzymać się faktów i dążyć do konkretnych deklaracji dłużnika. Inna kwestią – jest dopilnowanie, by te deklaracje stały się realnym działaniem” – uważa Anna Gąsiorowska.
Nieznaczny spadek obrotów w faktoringu
Członkowie Zarządu Toyota Bank Polska S.A. wyróżnieni medalami Prezydenta RP
Toyota Bank podwyższa oprocentowanie Lokaty Plus na okres 6 i 9 miesięcy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.
Ochrona środowiska
Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.
Finanse
72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.