Współczynnik przenikania ciepła, przewodność ciepła, pojemność cieplna. Z czego
Dobrze wykonane ściany to ciepłe ściany. Takie, które zabezpieczą przed okresowym spadkiem temperatur i zoptymalizują wydatki na ogrzewanie. Wybór odpowiedniego do potrzeb materiału budowlanego wymaga porównania szeregu parametrów. Jakich i w jaki sposób to zrobić? Cennych rad udziela Robert Janiak, Product Manager firmy H+H.
Jakie wymagania muszą spełniać ściany zewnętrzne
Właściwości ochrony cieplnej przegród zewnętrznych określa Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. W Załączniku drugim do warunków zestawione zostały parametry izolacyjności cieplnej wyrażone za pomocą maksymalnych wartości współczynnika przenikania ciepła podanych dla poszczególnych rodzajów przegród.
Współczynnik przenikania ciepła określany za pomocą symbolu U oznacza, ile energii ucieka przez daną przegrodę o powierzchni 1 m2, gdy różnica temperatury między wnętrzem a zewnętrzem ma wartość 1 Kelwina [K].
Przykładowo, dla ścian zewnętrznych w budynkach mieszkalnych według obowiązujących przepisów współczynnik ten może wynosić maksymalnie 0,20 W/(m2*K). Im będzie on niższy, tym mniej ciepła będzie w stanie wydostać się przez ściany z budynku. Przegroda wykonana z bloczków H+H Gold+ 1,5-300 SUPERTERMO o szerokości 30 cm z warstwą izolacji ze styropianu o grubości 15 cm osiąga współczynnik 0,13 W/(m2*K), co oznacza, że nie tylko spełnia wymagania, ale zapewnia dużo lepszy poziom ochrony przed stratami ciepła od zakładanego w Rozporządzeniu oraz od innych dostępnych na rynku rozwiązań ze współczynnikiem U na poziomie 0,15 czy 0,18 W/(m2*K) - wyjaśnia Robert Janiak, ekspert H+H Polska.
Przewodność cieplna i opór cieplny, czyli skąd wiemy, jak ciepła jest ściana
Aby obliczyć wartość wspomnianego wyżej współczynnika przenikania ciepła (U) danej przegrody, trzeba znać zarówno jej grubość (im grubsza, tym będzie zapewniać lepszą ochronę), jak i rodzaj materiałów, z których została wykonana, a tym samym jaki posiadają one współczynnik przewodności cieplnej.
Producenci materiałów budowlanych określają przewodność cieplną swoich wyrobów współczynnikiem Lambda o symbolu λ. Im jest on niższy, tym korzystniejszy w kontekście ochrony cieplnej budynku. Niższa wartość oznacza, że przez dany materiał w tych samych warunkach przenika na zewnątrz mniejsza ilość energii.
Znając wartość λ oraz grubość przegrody, możliwe jest wyliczenie jej współczynnika U. Porównując ściany tej samej grubości, lepsze właściwości będzie miała ta z materiału o mniejszym współczynniku przewodności cieplnej.
Wybierając materiały do budowy ścian, warto zdecydować się na te, które posiadają mniejszy współczynnik przewodności cieplnej λ. Porównując np. bloczki H+H SUPERTERMO ze współczynnikiem równym 0,085 [W/(m*K)] ze standardową cegłą dziurawką o λ mieszczącym się w granicach 0,6 [W/(m*K)], możemy zauważyć, że różnica między poszczególnymi materiałami bywa naprawdę znacząca, mówi Robert Janiak.
Pojemność cieplna - wartość dodana do ochrony cieplnej budynku
Przy ocenie właściwości termicznych wyrobów budowlanych warto wziąć pod uwagę nie tylko kwestie przewodności cieplnej danego materiału i wartość współczynnika przenikania ciepła przez przegrodę, ale także pojemność cieplną. Jej wartość wynika z gęstości danego materiału i jego ciepła właściwego. Materiały o większej pojemności cieplnej są w stanie zmagazynować większą ilość energii i zachowują przyjemne w dotyku ciepło.
W kontekście pojemności cieplnej należy zwrócić uwagę na H+H bloczki silikatowe, które dzięki dużej masie są w stanie magazynować znaczne ilości energii. Dlatego dobrym pomysłem jest zaprojektowanie wewnętrznych ścian budynku, na które przez duże przeszklenia padają promienie słoneczne. Zgromadzona energia pochodząca z promieniowania słonecznego będzie oddawana do wnętrz, gdy w pomieszczeniach zacznie spadać temperatura, dodaje ekspert.

Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje

Jak wybrać idealną szklarnię ogrodową? Poradnik dla początkujących

BLIKUJ na raty w IKEA! Nowy sposób płatności dostępny w całej Polsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Duże możliwości korzystania z funduszy europejskich przez polskie firmy. Szczególnie w obszarze obronności
W ramach polityki spójności i Krajowego Planu Odbudowy Polska ma do dyspozycji 190 mld zł na wsparcie polskich firm. Środków dla przedsiębiorców nie zabraknie również w nowej perspektywie finansowej po 2027 roku. Dedykowane im programy KPO obejmują nie tylko wsparcie finansowe, ale również inwestycje i reformy deregulujące polską gospodarkę. Ich celem jest zwiększenie jej konkurencyjności, jak również bezpieczeństwa w kontekście położenia geopolitycznego Polski. Na szczególnie szeroką ofertę programów mogą liczyć sektory obronności i transportowy.
Farmacja
Zniesienie zakazu reklamy aptek może zwiększyć świadomość pacjentów o usługach farmaceutycznych. Taki może być skutek wyroku TSUE

W czerwcu Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo UE. To oznacza, że Polska będzie musiała dostosować regulacje. Dla pacjentów wyrok oznacza szerszy dostęp do informacji o usługach farmaceutycznych, a dla właścicieli aptek – możliwość legalnej komunikacji z rynkiem. Naczelna Rada Aptekarska obawia się chaosu prawnego i wezwała resort zdrowia do uregulowania sytuacji prawnej.
Prawo
Przemysł chemiczny czeka na szczegóły unijnego wsparcia dla sektora. Najważniejsza jest obniżka cen energii

Komisja Europejska przedstawiła plan działania dla modernizacji i wzmocnienia konkurencyjności unijnego przemysłu chemicznego. Plan ma być rozwiązaniem najważniejszych wyzwań stojących przed sektorem chemicznym w Europie, w tym m.in. wysokich cen energii i nieuczciwej konkurencji na rynkach zagranicznych. KE chce również promować inwestycje w innowacje, ESG, a także uprościć unijne przepisy dotyczące chemikaliów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.