Wypłata gotówki zbliżeniowo dostępna na terminalach PolCard from Fiserv
Do tej pory, aby wypłacić gotówkę z kasy sklepu, konsument musiał mieć przy sobie fizyczną kartę płatniczą, włożyć ją do terminala i w ten sposób zrealizować transakcję. Od teraz, dzięki nowemu wdrożeniu PolCard from Fiserv, usługę można zrealizować zbliżeniowo kartą, telefonem czy zegarkiem. Do końca sierpnia wypłata gotówki w trybie bezstykowym będzie dostępna do uruchomienia na wszystkich terminalach marki.
PolCard from Fiserv oferuje przedsiębiorcom zróżnicowany pakiet usług dodatkowych dostępny na terminalach płatniczych. Jedną z nich jest cashback, czyli wypłata gotówki z kasy sklepu jak z bankomatu, przy okazji zakupów w punktach handlowo-usługowych. Do tej pory, aby z niego skorzystać klienci musieli użyć fizycznej karty w trybie stykowym. Od teraz, dzięki nowemu wdrożeniu, cały proces może odbywać się zbliżeniowo. To oznacza, że mogą z niego skorzystać również osoby płacące telefonami czy zegarkami za pośrednictwem portfeli cyfrowych (Google Pay bądź Apple Pay), bez konieczności posiadania przy sobie fizycznej karty płatniczej. Maksymalna kwota wypłaty to obecnie 1 000 zł.
- Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Fiserv Polska S.A., właściciela marki PolCard from Fiserv w lipcu ubiegłego roku, Polacy są zainteresowani korzystaniem z dodatkowych funkcji terminali płatniczych, a najbardziej atrakcyjna jest dla nich właśnie wypłata gotówki z kasy sklepu. Co więcej, cechą charakterystyczną polskiego rynku jest dominujący udział zbliżeniowych kart płatniczych. Na koniec marca 2023 r. było 43,1 mln takich nośników, a ich udział w ogólnej liczbie kart płatniczych wyniósł ponad 96 proc[1]. To oczywiście ma wpływ na popularność usług świadczonych bezstykowo – mówi Robert Andrukiewicz, dyrektor ds. rozwoju produktów i card compliance w Fiserv Polska S.A. – Zawsze staramy się reagować na potrzeby konsumentów, dlatego też wprowadzenie wypłaty gotówki zbliżeniowo było dla nas kwestią czasu. Jest to usługa, która może być ciekawą opcją na przyciągnięcie klientów nie tylko dla sklepów spożywczych, lecz także restauracji, stacji paliw, hoteli czy punktów usługowych, szczególnie tam, gdzie bankomaty czy oddziały banków są niedostępne – dodaje.
Zainteresowanie wypłatą gotówki wciąż rośnie
Jak wynika z danych Narodowego Banku Polskiego na koniec 2021 roku 180 713 przedsiębiorców, oferowało usługę cashback, natomiast rok później ich liczba zwiększyła się o ponad 6 700. Co więcej, łączna kwota wypłat na 31 grudnia 2021 roku wyniosła 20 543 300 złotych, a na koniec 2022 roku aż 21 891 238 złotych.
- Jak wynika z danych NBP zainteresowanie wypłatą gotówki rośnie. Od 2016 systematycznie zwiększa się liczba punktów, gdzie można z niej skorzystać. Ponadto, wzrasta także liczba samych wypłat – wyjątkiem był tylko pandemiczny, 2020 rok. Analizując zarówno dane NBP, jak i nasze można przewidywać, że trend wzrostowy będzie kontynuowany w najbliższej przyszłości. Sprzyjać temu będzie zapewne fakt, że w ramach usługi cashback konsument może wypłacić dowolną, wybraną przez siebie kwotę, podczas gdy w bankomacie dostępne są tylko okrągłe sumy, najczęściej nie mniejsze niż 100 zł – podsumowuje Robert Andrukiewicz.
[1] Informacja o kartach płatniczych w I kwartale 2023 r. (nbp.pl)

Ceny ubezpieczeń spadły o 3% w pierwszym kwartale 2025 r.

Pożyczki bez zaświadczeń i formalności – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają tę formę finansowania?
Walletto Fintech Poland i rozwój polskiego ekosystemu fintech
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Blackout w Hiszpanii i Portugalii ujawnił braki europejskiego systemu elektroenergetycznego. Niezbędna modernizacja sieci i połączeń między krajami
Komisja Europejska musi wyciągnąć wnioski z problemów z dostawami energii w Hiszpanii i Portugalii. Zapowiada też podjęcie działań, aby uniknąć takich poważnych blackoutów w przyszłości. Eksperci apelują przede wszystkim o inwestycje w modernizację sieci, by była ona gotowa na większą liczbę źródeł odnawialnych, a także w rozbudowę połączeń między państwami członkowskimi, dzięki czemu łatwiej będzie reagować na kryzysy.
Problemy społeczne
37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.
Telekomunikacja
Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem

Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.