Wzrost wyników Santander Leasing na poziomie 16 proc. r/r
Attention Marketing
ul. Ogrodowa 58
00-876 Warszawa
m.sokolowski|attentionmarketing.pl| |m.sokolowski|attentionmarketing.pl
795520960
attentionmarketing.pl/
Jak podaje Związek Polskiego Leasingu (ZPL) w pierwszym półroczu 2023 r. branża leasingowa sfinansowała środki trwałe o łącznej wartości 47,8 mld zł (+14,9 proc. r/r). Na tym tle bardzo dobrze wypadł Santander Leasing, który sfinansował inwestycje o wartości prawie 3,8 mld zł, co dało 16 proc. wzrost wartości udzielonego finansowania.
Bardzo dobre wyniki osiągnięte przez branżę leasingową skorelowane są bezpośrednio ze zwiększoną dostępnością pojazdów, które odgrywają główną rolę w branży, a co za tym idzie przyrostem inwestycji realizowanych przez przedsiębiorców. Z drugiej strony należy podkreślić, że pozytywny wpływ na gospodarkę i rynek leasingu miał także wysoki poziom eksportu. Jak wynika z danych opublikowanych przez Główny Urząd Statystyczny, tylko w pierwszym kwartale br. zanotowano pozytywny wynik eksportu netto, który wyniósł aż +4,3 p. proc. (wobec +1,7 p. proc. w 4 kw. 2022 r.). Dodatnie saldo wymiany handlowej wyniosło 13,6 mld zł. W porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, eksport wzrósł o 12,5 proc., a import o 3 proc. Działalność eksportowa polskich firm imponuje, powoduje też ten efekt, że Polska jest jednym z wiodących dostawców konsumpcyjnych dóbr trwałych na rynek Unii Europejskiej. Z prognoz Krajowej Izby Gospodarczej wynika, że w 2023 roku eksport z Polski może wzrosnąć o dalsze 14,5 proc rok do roku.
- Na te wskaźniki na pewno bardzo pozytywny wpływ miała dynamika zamówień w przemyśle, napędzała nasze rodzime firmy, które pomimo zauważalnego wyhamowywania gospodarki jednak realizowały swoje inwestycje. W tym miejscu należy zatem podkreślić, że biorąc pod uwagę obecne wyzwania, z którymi mierzą się przedsiębiorcy, cała branża leasingowa wypadła rewelacyjnie odnotowując pozytywne przyrosty w strategicznych dla nas segmentach rynku – podkreśla Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający Santander Leasing.
Pojazdy z mocnym odbiciem
Według danych ZPL rynek leasingu odnotował dodatni wskaźnik jeśli chodzi o dynamikę finansowania pojazdów, gdzie w przypadku pojazdów osobowych wyniosła ponad 22 mld zł (+27 proc r/r), a ciężarowych ponad 11 mld zł (+16 proc. r/r). W przypadku Santander Leasing cały segment pojazdów odnotował wynik ponad 2 mld zł z dynamiką prawie 32 proc. r/r., w tym pojazdów osobowych, których wartość finansowania wyniosła prawie 1,3 mld zł (ponad 42 proc. r/r).
- Jak wynika z analizy Samar dane skumulowane wykazują wzrost sprzedaży w 2023 roku o 10,76 proc. Liczba rejestracji nowych samochodów osobowych oraz dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 3,5 tony wzrosła w czerwcu 2023 r. o 5,56 proc. r/r i wyniosła 47 617 szt. Dane jednoznacznie wskazują, że przedsiębiorcy zainteresowani zakupem nowych pojazdów posiadają w tym roku znacznie większą skłonność do realizacji tych inwestycji, spowodowane jest to m.in. dostępnością aut. Potwierdzają to także nasze wyniki za pierwsze półrocze br. - – wskazuje Artur Kozioł, dyrektor rynku samochodów lekkich w Santander Leasing. Cieszy nas również fakt, że sukcesywnie zwiększamy portfel finansowania eko-pojazdów. W kontekście całego rynku pojazdów lekkich zanotowaliśmy ich wysoką dynamikę, gdzie w przypadku pojazdów elektrycznych wyniosła ona prawie 76 proc. r/r, a jeśli chodzi o pojazdy hybrydowe prawie 165 proc. r/r. – dodaje.
Maszyny i urządzenia w miarę stabilnie
Dane ZPL za pierwsze półrocze br. w segmencie maszyn i urządzeń wskazują, że rynek leasingu odnotował lekki bo 2 proc. spadek przy wartości finansowania na poziomie 12 mld zł. Na tle rynku dane Santander Leasing wypadły lepiej rejestrując 1 proc. spadek w całym segmencie, ale z bardzo dobrymi wskaźnikami w obszarze maszyn dla przemysłu spożywczego (+118 proc. r/r), sprzętu budowlanego (+ 31 proc. r/r), maszyn do produkcji tworzyw sztucznych (+10 proc. r/r) czy segmentu agro (+4,6 proc. r/r).
Jak wskazuje prognoza ZPL łączne aktywa finansowane przez firmy leasingowe na koniec roku 2023 mogą wynieść rekordowe ponad 100 mld zł co oznaczałoby wzrost rok do roku na poziomie 16 proc. r/r.
5 rad dla przedsiębiorców na 2025 r. od lidera finansowania pozabankowego
Ubezpieczenia na życie jako inwestycja w pracowników
Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. wyemitował obligacje na kwotę 6 mln złotych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.