1000 firm dziennie otwiera się w Polsce
- 1000 – tyle firm otwiera się codziennie w Polsce wg Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej (COIG). Tylko w styczniu br. działalność rozpoczęły 32 183 nowe podmioty.
- Równocześnie aż 96 proc. przedstawicieli sektora MŚP wyraża niepokój związany z prowadzeniem działalności w przyszłości.
- Poza obawami przedsiębiorców przed wzrostem cen energii, materiałów i surowców, czy rosnących kosztów pracy, firmy narażone są też na negatywne skutki zdarzeń losowych lub nienależytego wykonania zobowiązania.
- W tym przypadku ochronę mogą zapewnić odpowiednio dobrane ubezpieczenia. Wzrasta liczba przedsiębiorstw z ochroną w przypadku wystąpienia przerwy w prowadzeniu działalności na skutek szkody w mieniu.
Według danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej (COIG) codziennie w Polsce przybywa średnio około 1000 firm. Chętnych do stania się przedsiębiorcą nie brakuje nawet pomimo dużych obciążeń podatkowych - tylko w styczniu br. działalność rozpoczęło ponad 32 tys. nowych podmiotów.
Jednocześnie, jak wynika z przeprowadzonego pod koniec ubiegłego roku przez IMAS International badania, aż 96 proc. ankietowanych przedstawicieli sektora Małych i Średnich Przedsiębiorstw (MŚP) wyraża obawy związane z prowadzeniem działalności w przyszłości. Wiele niepokoju powoduje niestabilna sytuacja rynków, która wpływa na rosnące ceny. Aż 54 proc. boi się wyższych cen energii, materiałów i surowców, a 52 proc. obawia się rosnących kosztów pracy. Wzrost niewypłacalności i potencjalne zatory płatnicze to z kolei bolączka aż jednej czwartej badanych przedsiębiorców.
– Kilka ostatnich lat stawiało spore wyzwanie niemal wszystkim obszarom gospodarki. Ciężko wymienić branże, których nie dotknęły w mniejszym lub większym stopniu skutki pandemii Covid-19, niestabilności światowych rynków, czy załamania łańcuchów dostaw. Warto jednak mieć na uwadze to, że obok problemów gospodarczych, firmy narażone są też na występowanie negatywnych w skutkach zdarzeń losowych. Zadbanie o zapobieganie takim zdarzeniom to niezbędny element zabezpieczenia mienia czy środków firmy. Nieodzowną częścią takiej ochrony powinna być odpowiednia polisa. Zdejmuje z przedsiębiorcy część ryzyk i pozwala poświęcić się temu, na czym zna się najlepiej – mówi Maciej Tokarski z TUZ Ubezpieczenia.
Przed czym ubezpieczyć firmę? Nie ma uniwersalnej listy zagrożeń
Ochrona ubezpieczeniowa to przede wszystkim zabezpieczenie firmy przed koniecznością pokrywania kosztów nieprzewidzianych zdarzeń. Mowa o, m.in. o zalaniach, pożarach, uszkodzeniach sprzętu czy kradzieżach. Należy także pamiętać o ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej, które chroni przedsiębiorstwo w przypadku roszczeń z tytułu wyrządzonych szkód.
Według danych TUZ Ubezpieczenia największym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców cieszą się ubezpieczenia Odpowiedzialności Cywilnej oraz ubezpieczenia mienia w zakresie od wszystkich ryzyk. Wzrasta również liczba przedsiębiorstw z ochroną w przypadku wystąpienia przerwy w prowadzeniu działalności na skutek szkody w mieniu, z pokryciem udokumentowanych kosztów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Koszty naprawy zniszczonych maszyn, urządzeń, pojazdów czy odtworzenie strawionych przez pożar budynków mogą być bardzo dotkliwe. Odbudowanie majątku przedsiębiorstwa bez pomocy ubezpieczyciela jest w większości przypadków niewykonalne.
– Te najbardziej oczywiste, jak pożar czy kradzież, zdarzenia, na które narażone są przedsiębiorstwa to tylko część pełnego obrazu. Dogłębne zrozumienie profilu firmy różnorodnych ryzyk, które mogą ją dotknąć jest niezbędne przy podejmowaniu decyzji o ubezpieczeniu działalności. Na rynku dostępne jest wiele produktów ubezpieczeniowych, oferujących rozległą ochronę - począwszy od ubezpieczenia szyb, przez ubezpieczenie wyposażenia, aż po zabezpieczenie środków obrotowych czy mienia pracowniczego. Tylko kompleksowe i spersonalizowane podejście do tematu zabezpieczenia przedsiębiorstwa pozwala na uzyskanie odpowiedniej pomocy – dodaje Maciej Tokarski z TUZ Ubezpieczenia.
Personalizacja – klucz do odpowiedniej ochrony ubezpieczeniowej firmy
Potrzeby ubezpieczeniowe przedsiębiorstw z różnych branż mogą się diametralnie różnić. Warto zwrócić uwagę na możliwość dopasowania zakresu ubezpieczenia do indywidualnych potrzeb i profilu działalności firmy.
Przed wyborem oferty warto zweryfikować, czy jest możliwe spersonalizowanie ochrony. Zakup polisy powinien być poprzedzony dokładną analizą potrzeb ubezpieczeniowych jednostki oraz ryzyk, które mogą realnie jej dotyczyć.
– Ważne jest, by przed zakupem polisy dokładnie wczytać się w zapisy Ogólnych Warunków Ubezpieczenia. Zdarza się, że wśród tzw. wyłączeń znajdują się zagrożenia, których wystąpienie jest w danej branży realne. Wtedy warto skonsultować te obawy z doradcą. Być może będzie w stanie zaproponować dodatkową klauzulę, która zabezpieczy ryzyka typowe dla konkretnej branży – zauważa Maciej Tokarski z TUZ Ubezpieczenia.
Ekspert TUZ podaje, że przykładem może być utrata dokumentów lub koszty utylizacji produktów leczniczych w przypadku apteki. W przypadku transportu mienia takiego jak maszyny, urządzenia, wyposażenie, środki obrotowe lub mienie osób trzecich, w zakresie polisy można mieć ubezpieczenie ładunków w transporcie (Cargo). W niektórych przypadkach zakres ubezpieczenia Odpowiedzialności Cywilnej zawiera klauzulę OC Najemcy nieruchomości.
Mimo niekwestionowanych zalet personalizacji w ubezpieczeniach, niektóre elementy ochrony warto włączyć do polisy niezależnie od profilu działalności. Wśród nich specjaliści wymieniają, przede wszystkim, ubezpieczenie stałych lub dodatkowych kosztów prowadzenia działalności, możliwość ubezpieczenia mienia od wszystkich ryzyk czy odpowiednio dopasowane, ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej.
Kodeks Dobrej Komunikacji FORVIA – narzędzie wspierające dialog i współpracę
Maxi Zoo z wyróżnieniem Friendly Workplace 2024
Poszerzenie składu Zarządu FBSerwis S.A.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
Wysokie koszty zatrudnienia to w tej chwili jedno z poważniejszych wyzwań utrudniających działalność i hamujących rozwój polskich przedsiębiorstw. – Skuteczną odpowiedzią może być ulga badawczo-rozwojowa – wskazuje Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający Ayming Polska. Ten instrument umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych, czyli m.in. wynagrodzeń, od podstawy opodatkowania. Ulgę B-+R zna 90 proc. rodzimych przedsiębiorstw, ale korzysta z niej mniej niż 1/4 uprawnionych. Firma, wspólnie z Konfederacją Lewiatan, przedstawiła rządowi szereg rekomendacji działań, które mogłyby te statystyki poprawić.
Farmacja
Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów
Na podstawie wyników diagnostyki obrazowej, czyli m.in. tomografii komputerowej, USG, RTG czy rezonansu magnetycznego, podejmowanych jest nawet 80 proc. decyzji klinicznych. – Diagnostyka obrazowa będzie miała coraz większe znaczenie w medycynie – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Jakub Swadźba, założyciel i prezes zarządu Diagnostyka SA. Jak ocenia, ten segment w Polsce jest już na światowym poziomie, a ostatnie lata przyniosły znaczący postęp związany z upowszechnieniem nowych technologii i nowoczesnych rozwiązań.
Ochrona środowiska
Europa przegrywa globalny wyścig gospodarczy. Nowa KE będzie musiała podjąć szybkie i zdecydowane działania
Udział Europy w światowej gospodarce się kurczy. Podczas gdy jeszcze w 2010 roku gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, tak dekadę później, w 2020 roku Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. – Niedługo jedynym, co Europa będzie mogła zaoferować światu, będą konsumenci – mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik. Jak wskazuje, przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.