Komunikaty PR

4 błędne przekonania, które powstrzymują firmy przed automatyzacją procesów

2021-07-27  |  12:00
Biuro prasowe
Kontakt
Monday PR
Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.

Górskiego 9
00-033 Warszawa
biuro|mondaypr.pl| |biuro|mondaypr.pl
+48 224878421
www.mondaypr.pl

Pandemia przyspieszyła procesy digitalizacji podmiotów z sektora średnich i dużych firm. Optymalizacja procesów biznesowych pozwoliła im skoncentrować się na potrzebach klientów, ekspansji i rozwoju działalności. Jednak część przedsiębiorców nadal się waha. Co ich powstrzymuje i jakie powszechne obiekcje mogą być niesłuszne? 

W trakcie cyfrowej transformacji jest obecnie 78% firm z sektora dużych i średnich przedsiębiorstw. Jednak, jak deklarują menadżerowie średnich organizacji, tylko 46% z nich jest na zaawansowanym etapie transformacji cyfrowej lub używa technologii cyfrowych niemal w każdym aspekcie funkcjonowania firmy. Badanie pokazuje, że najważniejszą przesłanką do rozpoczęcia procesu cyfryzacji jest oczekiwanie związane ze zwiększeniem efektywności procesów.[i] Natomiast wśród obaw, które powstrzymują ten proces, jest kilka mylnych przekonań. 

1. „Cyfryzacja jest zbyt kosztowna”

Kalkulując koszty zakupu nowego oprogramowania, warto pomyśleć o tym jak o inwestycji: automatyzując procesy, unikniemy kosztów błędów ludzkich wynikających np. z przestarzałego, analogowego obiegu dokumentów, opóźnień czy konieczności wystawiania korekt. Decydując się na wdrożenie jednego, spójnego systemu w dłuższej perspektywie możemy liczyć na oszczędności związane z  brakiem konieczności konfiguracji poszczególnych programów działających w różnych środowiskach. Dla części firm korzystny może okazać się model subskrypcyjny. Zamiast znaczącej jednorazowej inwestycji, przedsiębiorca ponosi wówczas znacznie niższą miesięczną opłatę abonamentową oraz może elastycznie wybierać programy i usługi z oferty dostawcy w zależności od potrzeb czy stanu zatrudnienia. Firmy dysponujące większym budżetem mogą wynegocjować z producentem oprogramowania rabaty lub zamówić aplikacje skrojone na miarę oraz rozwijać je w zależności od zapotrzebowania poszczególnych działów czy planów rozwoju firmy.

2. „Intuicja jest moim najlepszym doradcą”

Wielu właścicieli firm prowadzi swoją działalność intuicyjnie lub na bazie doświadczenia. Choć są one bardzo cenne, to twarde dane są wartościowym zasobem i mogą pomóc zidentyfikować wąskie gardła oraz obszary, których optymalizacja przyniesie największe korzyści. Podejmowanie kluczowych decyzji w oparciu o aktualne informacje dotyczące kondycji firmy, sytuacji w branży czy działań konkurencji przełoży się na lepszą obsługę klientów i ułatwi optymalizację wydajności przedsiębiorstwa. W dłuższej perspektywie umożliwi natomiast rozpoznawanie wzorców i przewidywanie trendów. „W starym modelu biznesowym przedsiębiorca przeglądał swoje księgi rachunkowe i na tej podstawie planował  przyszłe działania. Współcześnie ma do dyspozycji znacznie więcej narzędzi. Dzięki technologii może nie tylko znaczenie łatwiej zarządzać firmą, ale również na bieżąco dostosowywać swoje produkty i usługi do zmieniającego się rynku i do potrzeb klienta. Analiza danych pomaga unikać błędów i decyzji, które często podejmowane w ten sam sposób od lat, mogą być nieadekwatne do aktualnej sytuacji – mówi Filip Fludra, Sales Manager w Exact Software Poland.

3. "Problemy mojej firmy są specyficzne”

Niektórzy właściciele firm uważają, że ich przedsiębiorstwa stoją przed specyficznymi wyzwaniami, a standardowe rozwiązania nie odpowiadają ich potrzebom. Zazwyczaj tak nie jest. Wiele rozwiązań technologicznych jest już używanych oraz przetestowanych przez konkurencję, co oznacza, że ​​na rynku można znaleźć sporo przykładów dobrych praktyk zarówno w kwestii wdrażania oprogramowania, jak i konkretnego zastosowania poszczególnych systemów czy aplikacji. – W 90% oprogramowanie już istnieje. Dostosowanie go do indywidualnych potrzeb danego przedsiębiorstwa i skonfigurowanie w porozumieniu z dostawcą to zazwyczaj tylko pozostałe 10%. Nie warto zatem kierować się przeświadczeniem, że „standardowe” rozwiązania będą nieodpowiednie dla naszej firmy. Warto natomiast skorzystać z doświadczenia dostawcy, który podpowie, jakie oprogramowanie wybrać, aby osiągnąć najlepsze efekty i odpowiedzieć na specyficzne wyzwania – dodaje Filip Fludra.

4. „Cyfryzacja to trudny proces”

Przedsiębiorców, którzy rozważają digitalizację firmy, często powstrzymują potencjalne problemy wdrożeniowe. Wielu z nich obawia się, że z nowymi systemami nie poradzą sobie pracownicy, sam proces zajmie zbyt wiele czasu i spowoduje chaos. Jednak dostępne na rynku oprogramowanie jest coraz bardziej przyjazne dla użytkownika i intuicyjne, przez co proces wdrożenia personelu w nowe procedury przebiega zazwyczaj bez większych problemów. Nie trzeba się również obawiać, że w razie kłopotów technicznych przedsiębiorca zostanie z tym zupełnie sam. Producenci oprogramowania są na to przygotowani. Już teraz dostępne są rozwiązania, dzięki którym z działem pomocy technicznej można połączyć się online, np. za pomocą czatu, a specjalista od IT jest w stanie zdalnie naprawić usterkę lub rozwiązać problem.

Liczba przedsiębiorstw, które decydują się na digitalizację swoich procesów operacyjnych, stale rośnie. Ten trend przyśpieszą dodatkowo takie czynniki, jak rozwój sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego oraz coraz powszechniejsze przetwarzanie danych w chmurze. Na naszych oczach dokonuje się technologiczna rewolucja przedsiębiorstw. Najwięcej zyskać mogą ci, którzy szybko dołączą do cyfrowego peletonu i będą w stanie przekuć możliwości, jakie oferuje oprogramowanie,
w zyski dla swojej firmy.

 


[i] Bariery i trendy. Transformacja technologiczna firm w Polsce, marzec 2021: https://www.humanites.pl/wp-content/uploads/2021/06/Executive-Summary-HUMANITES_BARIERY-I-TRENDY-Transformacja-Technologiczna-Firmn-w-Polsce-2021.pdf

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Organizacja dokumentów w firmie – strategiczny element zarządzania informacją Biuro prasowe
2025-07-30 | 09:25

Organizacja dokumentów w firmie – strategiczny element zarządzania informacją

W wielu organizacjach procesy związane z dokumentacją funkcjonują na uboczu uwagi zarządów, choć mają bezpośredni wpływ na ciągłość operacyjną, zgodność
Firma CIMA i Templar Executives podpisały memorandum o współpracy w celu wzmocnienia odporności cybernetycznej w Europie
2025-07-24 | 14:00

CIMA i Templar Executives podpisały memorandum o współpracy w celu wzmocnienia odporności cybernetycznej w Europie

Nowe partnerstwo ma służyć pogłębieniu integracji pomiędzy profesją  finansową a środowiskiem cyberbezpieczeństwa w Europie poprzez wymianę wiedzy, rozwój kompetencji
Firma Z ziemniaka zrobili biznes
2025-07-15 | 01:00

Z ziemniaka zrobili biznes

Jeszcze kilka lat temu Grzegorz Grodek i Adam Głos zarządzali strukturami w firmach finansowych. Pierwszy był wiceprezesem Tax Care, potem prezesem Faktura.pl, wcześniej związany

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem

Producenci, sklepy i operatorzy systemu kaucyjnego mają niespełna dwa miesiące na finalizację przygotowań do jego startu. Wówczas na rynku pojawią się napoje w specjalnie oznakowanych opakowaniach, a jednostki handlu powinny być gotowe na ich odbieranie. Część z nich jest już do tego przygotowana, część ostrzega przed ewentualnymi opóźnieniami. Jednym z ważniejszych aspektów przygotowań na te dwa miesiące jest uregulowanie współpracy między operatorami, których będzie siedmiu, co oznacza de facto siedem różnych systemów kaucyjnych.

Ochrona środowiska

KE proponuje nowy cel klimatyczny. Według europosłów wydaje się niemożliwy do realizacji

Komisja Europejska zaproponowała zmianę unijnego prawa o klimacie, wskazując nowy cel klimatyczny na 2040 roku, czyli redukcję emisji gazów cieplarnianych o 90 proc. w porównaniu do 1990 rok. Jesienią odniosą się do tego kraje członkowskie i Parlament Europejski, ale już dziś słychać wiele negatywnych głosów. Zdaniem polskich europarlamentarzystów już dotychczas ustanowione cele nie zostaną osiągnięte, a europejska gospodarka i jej konkurencyjność ucierpi na dążeniu do ich realizacji względem m.in. Stanów Zjednoczonych czy Chin.

Handel

Amerykańskie indeksy mają za sobą kolejny wzrostowy miesiąc. Druga połowa roku na rynkach akcji może być nerwowa

Lipiec zazwyczaj jest pozytywnym miesiącem na rynkach akcji i tegoroczny nie był wyjątkiem. Amerykańskie indeksy zakończyły go na plusie, podobnie jak większość europejskich. Rynki Starego Kontynentu nie przyciągają jednak już kapitału z taką intensywnością jak w pierwszej części roku. Z drugiej strony wyceny za oceanem po kolejnych rekordach są już bardzo wysokie, a wpływ nowego porządku celnego narzuconego przez Donalda Trumpa – na razie trudny do przewidzenia. W najbliższym czasie na rynkach można się spodziewać jeszcze większej zmienności i nerwowości, ale dopóki spółki pokazują dobre wyniki, przesłanek do zmiany trendu na spadkowy nie ma.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.