5 powodów, dla których warto mieć terminal w firmie
Posiadanie terminala płatniczego w erze transakcji bezgotówkowych jest koniecznością dla wielu firm. Poza sprawniejszą obsługą klienta zapewnia on przedsiębiorcom inne korzyści, takie jak ulga podatkowa od płatności kartą czy dodatkowe miejsce na reklamę. Jak pokazują wyniki badania Fiserv Polska S.A., właściciela marki PolCard from Fiserv, 58 proc. polskich MŚP korzystających z terminali uważa, że udział płatności bezgotówkowych w ich organizacji wzrośnie w ciągu następnych trzech lat. Mimo tego 56 proc. ankietowanych przedsiębiorców przyznaje, że nadal takim terminalem nie dysponuje. Oto 5 mniej znanych powodów, dla których polskie MŚP powinny rozważyć posiadanie terminala płatniczego.
1. Ulga podatkowa na płatności kartą
Przedsiębiorcy, którzy nabędą – kupią lub wydzierżawią – terminal płatniczy służący do przyjmowania płatności za swoje towary i usługi, mogą skorzystać z ulgi podatkowej. Przyjmuje ona formę dodatkowego odliczenia wydatków na zakup terminala i opłat związanych z jego użytkowaniem od podstawy opodatkowania (PIT bądź CIT). W zależności od warunków, które spełnia podatnik, obowiązują go inne limity przysługującej ulgi: 1 tys. zł rocznie (w przypadku podatników zobowiązanych do posiadania kasy fiskalnej) lub 2,5 tys. zł rocznie (jeżeli przedsiębiorca nie posiada wspomnianego obowiązku).
Prawo do ulgi przysługuje przez 2 lata podatkowe licząc od roku, w którym przedsiębiorca umożliwił płatności za pośrednictwem terminala płatniczego. Oznacza to, że jeśli np. firma poniesie wydatki związane z obsługą transakcji płatniczych w 2023 r., to prawo do ulgi będzie jej przysługiwało w rozliczeniu za rok 2023 i 2024. Co więcej, dostępna jest również ulga w opcji rozszerzonej, tj. takiej, która m.in. umożliwia odliczenie nawet 200 proc. poniesionych wydatków (jednak nie więcej niż 2 tys. zł rocznie).
W ustawie o podatku od towarów i usług znajduje się również dodatkowe rozwiązanie honorujące płatności bezgotówkowe. W sytuacji spełnienia określonych warunków, podatnik bezgotówkowy może liczyć na zwrot podatku VAT w ciągu 15 dni.[i]
– W dobie coraz bardziej zaawansowanych technologii i wzrostu popularności płatności bezgotówkowych, korzystanie z terminali płatniczych staje się podstawowym elementem obsługi klienta. Przedsiębiorstwa zyskują możliwość przyciągania większej liczby kontrahentów, zapewniając im wygodę i bezpieczeństwo podczas przyjmowania płatności. Z kolei ulga podatkowa to dodatkowy sposób na zachęcenie firm do rozwoju organizacji, w tym inwestycji w nowoczesne rozwiązania technologiczne – mówi Robert Andrukiewicz, dyrektor ds. rozwoju produktów i card compliance w Fiserv Polska S.A.
2. Obowiązek przyjmowania płatności bezgotówkowych
Od 1 stycznia 2022 r. zgodnie z Polskim Ładem przedsiębiorcy muszą umożliwić swoim klientom zrealizowanie płatności za pomocą instrumentu płatniczego. Innymi słowy, w praktycznie każdym punkcie handlowym i usługowym powinno dać się zapłacić bezgotówkowo. Ta zmiana ma zastosowanie do wszystkich przedsiębiorców, którzy są zobowiązani do korzystania z urządzeń fiskalnych.
W praktyce, jak wynika z raportu Fiserv Polska „Płatności bezgotówkowe w polskich MŚP”, wiele firm umożliwia takie płatności bez posiadania terminali. Warto pamiętać, że korzystając z takiego urządzenia, przedsiębiorcy zapewniają swoim klientom możliwość wygodnego i szybkiego płacenia np. kartą, w tym również w zagranicznej walucie oraz mogą zaoferować wiele innych, dodatkowych usług.
Ponadto dodatkowe obowiązki czekają także punkty handlowe i usługowe, które używają kas online i terminali płatniczych. W takim przypadku kasy online powinny zostać zintegrowane z terminalami płatniczymi w określony sposób. Ten obowiązek prawdopodobnie będzie obowiązywać od 1 stycznia 2025 r.
3. Integracja terminala z systemem firmy
Integracja terminali płatniczych z systemami firmowymi zapewnia sprawny przepływ danych. W praktyce pozwala ona przedsiębiorcom na szybszą i bardziej komfortową obsługę swoich klientów. Dodatkowo, pracownicy nie muszą nosić ze sobą wielu różnych urządzeń. W przypadku terminala aplikacyjnego wystarczy sam tablet bądź smartfon z odpowiednim oprogramowaniem. Przykładem może być firma kurierska, która ma terminal płatniczy zintegrowany ze swoją aplikacją do obsługi paczek. Ta zmiana nie tylko podnosi komfort dostawców i odbiorców paczek, lecz także wprowadza automatyczny proces płatności, eliminując konieczność ręcznego wpisywania kwot na terminalu.
4. Dodatkowa przestrzeń na reklamę produktów czy usług
Terminale płatnicze są obecnie nie tylko narzędziami do przyjmowania płatności, ale także urządzeniami wielofunkcyjnymi, które mają istotny wpływ na rozwój i funkcjonowanie firm. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom przedsiębiorcy mają np. możliwość prezentowania treści marketingowych na dużych ekranach terminali płatniczych. Mogą w ten sposób informować klientów o bieżących zniżkach czy nawet promować produkty zewnętrznych dostawców i czerpać dodatkowe zyski. Oprócz reklamowania produktów i usług terminale płatnicze umożliwiają także wyświetlanie koszyka zakupowego podczas skanowania produktów oraz prezentowanie podsumowania kwoty transakcji i dostępnych metod płatności.
5. Szansa na dodatkowy zysk
Zmieniające się nawyki konsumentów, którzy coraz częściej oczekują wygodnych i zróżnicowanych usług w jednym miejscu sprawiają, że punkty sprzedaży stają się centrami wielofunkcyjnymi. Przedsiębiorcy, korzystając z tej sytuacji, mogą oferować klientom szeroką gamę świadczeń, które generują dodatkowy dochód dla ich firm.
Przykładem mogą być sklepy spożywcze, które dodatkowo zastępują funkcje bankomatów czy wpłatomatów, umożliwiając za pomocą terminali wypłatę gotówki przy okazji zakupów oraz wpłatę pieniędzy na konto. Posiadając terminal płatniczy, przedsiębiorca ma też możliwość np. skorzystania z „Szybkiej pożyczki” w PolCard from Fiserv. Pożyczka udzielana jest w terminie do 2 dni roboczych i zapewnia firmom możliwość szybkich inwestycji oraz utrzymanie płynności finansowej w nagłych sytuacjach. Terminale płatnicze zapewniają również możliwość m.in. płatności w różnych walutach (DCC), doładowania telefonu czy korzystania z kart lojalnościowych i bonów podarunkowych. Wszystkie te rozwiązania zwiększają konkurencyjność punktów sprzedaży poprzez zapewnianie dodatkowych usług.
– Współcześni konsumenci poszukują nie tylko wygody, ale także kompleksowości usług, co staje się kluczowym czynnikiem w ewolucji rynku detalicznego. Przedsiębiorcy, którzy dostrzegają te zmiany i adaptują swoje biznesy w taki sposób, aby odpowiadać na te nowe potrzeby, zyskują znaczącą przewagę konkurencyjną. Wprowadzenie dodatkowych usług stanowi ważny krok w kierunku zwiększenia atrakcyjności dla klientów. Takie rozwiązania nie tylko ułatwiają codzienne transakcje, lecz także umożliwiają przedsiębiorcom generowanie dodatkowych źródeł przychodów – dodaje Robert Andrukiewicz.
[i] Fiserv Polska S.A. nie jest podmiotem posiadającym uprawnienia w zakresie doradztwa podatkowego. W sprawie przysługującej ulgi podatkowej należy się skonsultować z organami lub podmiotami do tego właściwymi.
Bartek Kujbida pokieruje zespołem Platige Image w Kanadzie
Sanplast = odpowiedzialny biznes dla lepszego jutra
Zielony list. Usługi pocztowe także muszą być zrównoważone
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Przygotowania do wdrożenia systemu kaucyjnego idą pełną parą. Przyszli operatorzy przeciwni zmianie daty na 2026 rok
Wkrótce Sejm ma się zająć nowym projektem przepisów dotyczących systemu kaucyjnego, którego start zaplanowano na styczeń 2025 roku. Przedstawione przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska zmiany dotyczą m.in. rezygnacji z podatku VAT i wprowadzenia tzw. mechanizmu podążania kaucji za produktem. – Wszystkie te zmiany oceniamy bardzo pozytywnie, one są niezbędnym elementem dla właściwego funkcjonowania przyszłego systemu kaucyjnego – mówi Aleksander Traple, prezes Zwrotka SA. Jak podkreśla, dalsze odkładanie w czasie terminu uruchomienia systemu kaucyjnego jest bezzasadne, ponieważ branża odpadowa, handel detaliczny i szereg innych podmiotów już od dłuższego czasu przygotowują się do jego wdrożenia.
Problemy społeczne
Duża część ukraińskich uchodźców w Polsce wciąż potrzebuje wsparcia. Szczególnie osoby starsze i z niepełnosprawnościami
Do Polski cały czas napływają kolejni uchodźcy z Ukrainy, a ci, którzy są u nas już ponad dwa lata, nadal potrzebują wsparcia – oceniają eksperci IOM Poland i UNHCR. Szacuje się, że ok. 200 tys. osób nadal mieszka w miejscach zakwaterowania zbiorowego. To często osoby starsze i z niepełnosprawnościami, którym trudno się usamodzielnić. Uchodźcy nadal potrzebują wsparcia związanego ze znalezieniem zatrudnienia, dostępu dzieci do edukacji czy nauki języka polskiego. Eksperci podkreślają, że integracja ekonomiczna Ukraińców to duża korzyść dla polskiej gospodarki. Tylko w 2023 roku udział pracowników z Ukrainy przełożył się na ok. 1 proc. krajowego PKB.
Konsument
Coraz więcej Europejczyków ogranicza spożycie mięsa na rzecz produktów roślinnych. Większe wsparcie ze strony rządów i legislacji mogłoby zwiększyć ich popularność
Ponad połowa Europejczyków jedzących mięso aktywnie ogranicza jego roczne spożycie. Niemal 30 proc. co najmniej raz w tygodniu spożywa przynajmniej jedną roślinną alternatywę mięsa lub nabiału – wynika z badania ProVeg. Zmiana nawyków konsumenckich napędza branżę produktów roślinnych, ale wspomogłyby ją także zmiany systemowe, m.in. szersze dofinansowanie produkcji roślinnej kosztem mięsnej czy obniżenie podatku na żywność o niskim śladzie środowiskowym.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.