AkzoNobel kontynuuje wzrost wyników finansowych w trzecim kwartale
Najważniejsze informacje Q3 2023 (porównując z Q3 2022)
• Przychody w stałych walutach wzrosły o 5% w stosunku do cen, pomimo stałych wolumenów; odnotowano spadek przychodów o 4% w związku z niekorzystnymi kursami wymiany
• Zysk operacyjny wzrósł do 354 mln euro (2022: 168 mln euro)
• Skorygowany zysk operacyjny wzrósł do 324 mln euro (2022: 184 mln euro); ROS na poziomie 11,8% (2022: 6,4%)
• Środki pieniężne netto z działalności operacyjnej dodatnie: 297 mln euro (2022: 126 mln euro)
• Wskaźnik zadłużenia netto do EBITDA poprawił się sekwencyjnie do 3,2x
Greg Poux-Guillaume, Dyrektor Generalny i Prezes Zarządu AkzoNobel, skomentował:
"Nasze wyniki za trzeci kwartał wskazują na solidny wzrost zysków i dalszą poprawę naszych marż, pomimo niekorzystnego wpływu kursów walut. Podczas gdy wolumeny pozostały na niezmienionym poziomie, w coraz większym stopniu korzystamy z obniżenia kosztów surowców. Wyższe zyski i lepsze zarządzanie kapitałem obrotowym przyczyniły się do osiągnięcia wskaźnika dźwigni finansowej na poziomie 3,2, dzięki czemu jesteśmy na dobrej drodze do realizacji naszych prognoz na koniec roku ".
AkzoNobel w milionach € | III kwartał 2022 | II kwartał 2023 | Δ % | Δ % CC |
Przychód | 2 862 | 2 741 | (4%) | 5% |
Zysk operacyjny | 168 | 354 | 111% |
|
Skorygowany dochód operacyjny | 184 | 324 | 76% |
|
ROS | 6.4% | 11.8% |
|
|
Perspektywy na rok 2023*
AkzoNobel spodziewa się, że trwająca niepewność makroekonomiczna utrzyma się i wpłynie na organiczny wzrost wolumenów. Firma skupi się na zarządzaniu marżami, redukcji kosztów, normalizacji kapitału obrotowego i zmniejszeniu dźwigni finansowej.
Oczekuje się, że programy redukcji kosztów częściowo złagodzą wyższą niż oczekiwano presję inflacyjną na koszty operacyjne w 2023 r. AkzoNobel spodziewa się, że spadające koszty surowców będą miały korzystny wpływ na rentowność.
Biorąc pod uwagę obecne warunki rynkowe, AkzoNobel zamierza osiągnąć skorygowany zysk EBITDA w wysokości około 1,45 mld euro.
Prognoza dźwigni finansowej pozostaje niezmieniona na poziomie poniżej 3-krotności długu netto/EBITDA do końca 2023 r., z wyłączeniem przejęcia Kansai Paint Africa, które nie powinno zostać sfinalizowane przed końcem roku.
*Prognoza opiera się na wolumenach organicznych oraz stałych kursach walut i zakłada brak znaczących zakłóceń na rynku.
Informacje o komunikacie prasowym
Niniejszy komunikat dla mediów przedstawia najważniejsze wydarzenia, które miały miejsce w kwartale, którego dotyczy. Wszystkich odbiorców niniejszego komunikatu dla mediów zachęcamy do zapoznania się z pełnym raportem kwartalnym. Raport kwartalny zawiera dodatkowe informacje, w tym najważniejsze dane ze skonsolidowanego sprawozdania finansowego opracowanego zgodnie z IAS34. Okresowe, skondensowane, skonsolidowane sprawozdanie finansowe zostało omówione i zatwierdzone przez Zarząd oraz Radę Nadzorczą. Skondensowane sprawozdanie finansowe zostało zatwierdzone do emisji. Żadne dane liczbowe zawarte w komunikacie dla mediów oraz w raporcie kwartalnym AkzoNobel nie zostały poddane audytowi.
Raport za trzeci kwartał można przeglądać i pobrać pod adresem: https://akzo.no/Q3-2023-results
ROS, skorygowany zysk operacyjny oraz skorygowany zysk na akcję, zysk EBITDA i skorygowany zysk EBITDA są alternatywnymi wskaźnikami wyników (APM). AkzoNobel wykorzystuje korekty APM dostosowujące je do wymogów MSSF w celu uzyskania dodatkowych informacji na temat poszczególnych zjawisk biznesowych. Uzgodnienia alternatywnych wskaźników wyników z najbardziej bezpośrednio porównywalnymi wskaźnikami MSSF można znaleźć w raporcie kwartalnym.
Obliczenia przy stałych kursach walut nie uwzględniają wpływu zmian kursów wymiany walut poprzez ponowne przeliczenie kwot w walucie lokalnej z poprzedniego roku na euro po kursach wymiany walut z roku bieżącego.
Skorygowany zysk operacyjny = zysk z działalności operacyjnej z wyłączeniem pozycji zidentyfikowanych.
Rentowność sprzedaży (ROS) to skorygowany zysk operacyjny jako procent przychodów.
Niniejszy komunikat stanowi publiczne ogłoszenie AkzoNobel N.V. zgodnie z punktem 17 ust. 1 rozporządzenia
w sprawie nadużyć na rynku europejskim (596/2014).
O firmie AkzoNobel
Dostarczamy zrównoważone i innowacyjne farby i powłoki, na których w coraz większym stopniu polegają nasi klienci, społeczności i środowisko. Nasze światowej klasy portfolio marek – w tym Dulux, International, Sikkens i Interpon – cieszy się zaufaniem klientów na całym świecie. Działamy w ponad 150 krajach i postawiliśmy sobie za cel osiągnięcie pozycji światowego lidera w branży. Tego można oczekiwać od pionierskiej firmy produkującej farby, która jest zaangażowana w realizację celów opartych na nauce i podejmuje rzeczywiste działania, aby sprostać globalnym wyzwaniom i chronić przyszłe pokolenia.

Z ziemniaka zrobili biznes

Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
Komisja Europejska przedstawiła w poniedziałek propozycję ceł na import z USA o wartości 72 mld euro, co ma być odpowiedzią na nałożenie 30-proc. stawek na import z UE zapowiedziane przez Amerykanów w poprzednim tygodniu. Przedstawiciele KE wciąż widzą jednak potencjał kontynuowania negocjacji. Zdaniem europosła Michała Koboski brak porozumienia lub uzgodnienie stawek wyższych niż 10-proc. nie tylko zaszkodzi obydwu stronom, ale i osłabi ich pozycję na arenie międzynarodowej.
Handel
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.