Automatyka przemysłowa i robotyka: czy to nadal tylko męski świat?
Jak to jest być kobietą w branży automatyki przemysłowej? O doświadczeniach, wyzwaniach oraz narzędziach i wsparciu, które pomaga się rozwijać opowiadają kobiety pracujące w Omron Europe.
Wendy Tonk wspomina, że minęło kilka lat, zanim jej koledzy zaakceptowali ją jako równą sobie. Obecnie jest głównym inżynierem ds. testów systemowych w OMRON Europe. Pracuje w holenderskim zespole badawczo-rozwojowym firmy, w skład którego wchodzą inżynierowie odpowiedzialni za sprzęt i oprogramowanie, naukowcy zajmujący się danymi, testerzy i inżynierowie mechaniki. Jedna czwarta jej zespołu to kobiety.
Mamy kobiety pracujące we wszystkich obszarach badań i rozwoju w Holandii i to jest fantastyczne. Uwielbiam fakt, że mamy tak zróżnicowany zespół, ponieważ skutkuje to różnymi sposobami myślenia, co może być naprawdę pomocne przy rozwiązywaniu problemów – mówi Wendy Tonk.
Wciąż w mniejszości
Wendy Tonk przyznaje jednocześnie, że poza miejscem pracy, np. podczas wydarzeń branżowych kobieta w dziale badań i rozwoju automatyki nadal wzbudza wielkie zdziwienie. Potwierdzenie tego, że kobiety są nadal niedostatecznie reprezentowane na stanowiskach technicznych i inżynieryjnych, znajdziemy w wielu źródłach. Przykładowo analiza McKinsey i Eightfold AI dotycząca europejskiej siły roboczej w 2022 r. wykazała, że kobiety zajmują tylko 22% wszystkich stanowisk technicznych w europejskich firmach[1]. Chociaż nie są dostępne szczegółowe dane dotyczące sektora robotyki i automatyki, najnowsze europejskie dane Eurostatu pokazują, że w 2021 r. kobiety stanowiły zaledwie 21% naukowców i inżynierów w sektorze produkcyjnym[2].
Samotność na szczycie
Izolacja często staje się coraz większa, ponieważ im wyżej wspinają się po szczeblach kariery, tym mniej kobiet mają wokół siebie. Według danych Figures, w europejskich firmach technologicznych tylko jedna na siedem osób na stanowiskach kierowniczych jest kobietą[3].
Philippa Glover jest matką dwójki dzieci i członkiem zespołu kierowniczego OMRON w Wielkiej Brytanii i Irlandii. Mówi, że na początku swojej kariery nigdy nie postrzegała siebie jako "kobiety w branży"; dopiero po urodzeniu dzieci i zwiększeniu kontaktu z kierownictwem zdała sobie sprawę, że często jest jedyną kobietą w pokoju.
Obecna rzeczywistość jest taka, że niestety nie zawsze w pokoju są inne kobiety. Może to być niewygodne, dlatego musimy stworzyć wspierające środowisko. Posiadanie bezpiecznych przestrzeni do rozmowy o pozytywnych doświadczeniach i napotkanych wyzwaniach jest tego ogromną częścią – dodaje Philippa Glover.
Zmiana percepcji
Zachęcanie większej liczby kobiet do kariery w automatyce jest ważne na wielu poziomach. Automatyzacja jest niezbędna do radzenia sobie z wyzwaniami społecznymi, gdzie różnorodny wkład i doświadczenia mogą prowadzić do bardziej innowacyjnego myślenia. Wykazano także, że brak różnorodności hamuje kreatywność i negatywnie wpływa na podejmowanie decyzji, ponieważ perspektywy i pomysły kobiet są pomijane. Badania wykazały również, że gdy firmy promują równość płci, mają bardziej zmotywowanych i produktywnych pracowników.
Zatem co należy zrobić, aby zachęcić więcej kobiet do pracy w branży automatyki? Jest to trudny problem do rozwiązania i niestety nie ma na niego panaceum. Jednak pewne interwencje - strategiczne podejście do mentoringu, przemyślenie strategii rekrutacji i zaangażowanie w STEM (ang. science, technology, engineering, mathematics)- mogą przynieść poprawę.
Jako społeczność musimy więcej pracować z młodymi ludźmi poprzez inicjatywy STEM, aby umożliwić im zobaczenie wzorów do naśladowania, do których mogą aspirować. Kiedy rozpoznają rolę, jaką automatyka odgrywa w codziennym życiu, jest bardziej prawdopodobne, że rozważą ją jako przyszłą karierę także dla siebie – podkreśla Philipa Glover.
OMRON zatrudnia około 29 000 pracowników na całym świecie. Reprezentują oni 26 różnych narodowości. OMRON Polska zatrudnia obecnie około 50 pracowników, z czego 7 to kobiety. Część z nich odpowiada za bezpieczeństwo operacyjne, kontroluje procesy logistyczne, kolejne pracują na stanowiskach związanych z controlingiem, obsługą klienta czy HR. Niehierarchiczna struktura oraz integracyjny etos wspiera pracowników OMRON na każdym poziomie zatrudnienia, niezależnie od płci czy pochodzenia. Przykład OMRON pokazuje, że automatyzacja jest fascynującym obszarem, w którym można budować satysfakcjonującą karierę.
[1] https://www.mckinsey.com/capabilities/mckinsey-digital/our-insights/women-in-tech-the-best-bet-to-solve-europes-talent-shortage
[2] https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/ddn-20230210-1
[3] https://sifted.eu/articles/women-c-suite-roles

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników

Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki

Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.