Komunikaty PR

Ceny mąki ruszyły w górę, jednak ceny pszenicy rosną w znacznie szybszym tempie

2020-11-09  |  01:00
Biuro prasowe
Do pobrania jpg ( 0.23 MB )

Ostatnie dwa tygodnie przyniosły nam zapowiedź zmian na rynku mąk piekarniczych. Zanotowano niewielkie 1-2% wzrosty cen w stosunku do sierpnia i września, kiedy to ceny stały w miejscu. Wydaję się, że to początek trendu, bowiem ceny pszenicy konsumpcyjnej w dalszym ciągu rosną i przekroczyły 900 PLN za pszenicę 12,5% białka z dostawą do portów z przeznaczeniem na eksport. To jest o 40-50 PLN na tonie więcej niż w pierwszej połowie października (oraz 140 PLN więcej niż w sierpniu po żniwach).

Ceny płacone w porcie mają bardzo istotny wpływ na poziomy cenowe wewnątrz kraju, tak więc pszenica konsumpcyjna z dostawą do młynów w centrum czy na południu kraju drożeje analogicznie. Młynarze informują o wyczerpywaniu się zapasów pszenicy zakupionej w sierpniu (w cenach niższych niż notowane dziś), tak więc kalkulacje cen mąki na dostawy w kolejnych tygodniach/miesiącach muszą się opierać na bieżącej cenie pszenicy, a ta wciąż rośnie.
– Ceny na rynkach światowych pozostają wciąż na wysokich poziomach. Cena pszenicy na giełdzie Matif wynosi blisko 210 eur/tone (notowanie grudzień 2020) i wyznacza poziomy cenowe płacone w Europie, a więc także na pszenicę eksportowaną przez polskie porty – mówi Krzysztof Gwiazda, Prezes Zarządu Polskiego Związku Pracodawców Przemysłu Zbożowo-Młynarskiego.
Ceny na giełdzie Matif wzrosły od początku października o 10 euro, a od sierpnia br. o przeszło 30 euro na tonie.
Dodatkowym czynnikiem działającym na wzrost ceny jest słaba i wahająca się złotówka. Różnica w cenie wyrażonej w złotych przy kursie 4,45 a 4,55 to przeszło 20 PLN więcej na tonie. Eksport polskiej pszenicy się rozpędza. Ostrożne szacunki pokazują wywóz na poziomie 1 mln ton w okresie lipiec-październik 2020 wobec 835 tys. ton za ten sam okres roku ubiegłego.
A warto przypomnieć, że w poprzednim sezonie eksport wyniósł blisko 4 mln ton i był to drugi największy eksport w historii Polski. Czyżby należało się spodziewać rekordowego eksportu pszenicy w bieżącym sezonie?
- Niewielkie zwyżki cen mąk, które notujemy w ostatnich dniach, absolutnie nie są adekwatne do kolosalnych podwyżek cen pszenicy. Obecna trudna sytuacja na rynku pszenicy, rosnące ceny i jej ograniczona podaż ze strony producentów, wymuszają kolejne podwyżki cen mąki. Sektor młynarski nie ma wyjścia. Cena mąki musi podążać za cenami pszenicy. Jeśli te rosną, to mąką też musi drożeć – mówi Krzysztof Gwiazda.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie Biuro prasowe
2024-07-05 | 12:25

Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie

  Już ponad 40 tys. samochodów jest we flocie Masterlease. Należąca do Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego, Masterlease jest głównym centrum kompetencyjnym dla
Firma Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?
2024-06-28 | 01:00

Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?

Według badań przeprowadzonych wśród polskich przedsiębiorstw, 88% ankietowanych uważa, że wdrożenie narzędzi Przemysłu 4.0 zwiększa konkurencyjność ich firm na rynku. 39%
Firma Nowa era w branży imprez firmowych
2024-06-28 | 01:00

Nowa era w branży imprez firmowych

Planowanie imprezy firmowej może zająć nawet rok. W tym czasie należy wziąć pod uwagę nie tylko podstawowe kwestie jak termin i miejsce wydarzenia, ale również zadbać o ciekawe

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad pierwszym pakietem ułatwień dla biznesu. Założenia drugiego będą znane na przełomie lipca i sierpnia

Pierwszy pakiet deregulacyjny, który ma wprowadzić daleko idące ułatwienia dla polskich przedsiębiorców, ma trafić pod obrady Sejmu na przełomie tego i przyszłego roku i wejść w życie z półrocznym vacatio legis, aby firmy miały czas przygotować się do zmian. – Taka od początku była nasza idea: żeby przedsiębiorcy nie byli zaskakiwani – podkreśla dr Mariusz Filipek, pełnomocnik ministra rozwoju ds. deregulacji i dialogu gospodarczego. Jak wskazuje, procedowane zmiany w prawie gospodarczym to nie koniec – MRiT w planach ma już kolejne pakiety deregulacyjne. – Chcielibyśmy, żeby założenia drugiego wybrzmiały już pod koniec lipca, najpóźniej do połowy sierpnia – zapowiada.

Ochrona środowiska

Duża presja regulacyjna stanowi coraz większe obciążenie dla firm kosmetycznych. Branża obawia się utraty konkurencyjności na globalnym rynku

Europejska branża kosmetyczna mierzy się w ostatnich latach z regulacyjnym tsunami, obejmującym cały łańcuch wartości – od pozyskiwania surowców, przez projektowanie opakowań, składy, procesy produkcyjne i ślad węglowy swoich produktów, aż po etykiety i deklaracje marketingowe. Duża presja regulacyjna stanowi coraz większe obciążenie dla firm kosmetycznych, które muszą ponosić nakłady związane z dostosowywaniem się do nowych aktów prawnych. To zaś odbija się na konkurencyjności całego sektora – wskazuje stowarzyszenie Cosmetics Europe, które apeluje do nowego Parlamentu i Komisji Europejskiej o większe wsparcie dla innowacyjności i konkurencyjności europejskiego przemysłu kosmetycznego.

Handel

Oliwa z oliwek i produkty z grzybami wśród najczęściej kwestionowanych przez IJHARS. Jakość pozostawia wiele do życzenia

Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych co roku przeprowadza kilkadziesiąt tysięcy czynności kontrolnych. W ubiegłym roku 16 proc. skontrolowanych artykułów rolno-spożywczych na etapie detalu miało parametry fizykochemiczne niezgodne z przepisami, a co czwarta partia była nieprawidłowo oznaczona. Do najczęściej kwestionowanych produktów należały oliwa z oliwek i przetwory grzybowe. – Konsument, jako najsłabsze ogniwo w łańcuchu, musi być właściwie poinformowany o składzie danego produktu – podkreśla Dorota Balińska-Hajduk z GIJHARS.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.