Komunikaty PR

Co dalej z polskimi fundacjami rodzinnymi?

2022-05-23  |  14:00
Kontakt
Dagmara Krakówka
Fundacja Instytut Biznesu Rodzinnego

ul. Paderewskiego, 8
61770 Poznań
dkrakowka|ibrpolska.pl| |dkrakowka|ibrpolska.pl
608107977
www.ibrpolska.pl

19 maja odbyło się spotkanie środowiska firm rodzinnych w sprawie ustawy o fundacjach rodzinnych. Z inicjatywy Prezesa NOWA ELEKTRO Sp. z o.o. Mariana Nowaka i Instytutu Biznesu Rodzinnego, przedsiębiorcy z polskich firm rodzinnych wraz z instytucjami, stowarzyszeniami i przedstawicielami Rządu spotkali się w Sejmie, aby mieć wpływ na dalsze procedowanie i przyśpieszanie prac nad regulacjami prawnymi.

Obecnie firmy rodzinne generują ok. 18% polskiego PKB, a w najbliższych latach ok. 57% z nich będzie przechodziło sukcesję, jednak zaledwie 8% sukcesorów chce przejąć w przyszłości rodzinny biznes po rodzicach. W sytuacji, gdy nie ma sukcesora lub gdy członkowie rodziny nie mogą dojść do porozumienia w kwestiach majątkowych, zdarza się, że wśród właścicieli zapada decyzji o sprzedaży firmy, niejednokrotnie przedsiębiorstwu zagranicznemu. Zwiększeniem szansy na udaną sukcesję oraz utrzymanie kapitału firm rodzinnych w Polsce byłyby odpowiednie regulacje prawne, które w formie fundacji rodzinnych umożliwiałyby pogodzenie interesów sfery biznesowej i sfery rodzinnej na podstawie zasad, które obowiązywałyby zarówno w organizacji jak i w rodzinie.

W Polsce od kilku lat trwa debata na temat konieczności utworzenia właściwych regulacji prawnych. Trwają również prace nad projektem ustawy. Pierwsza wersja projektu została poddana pod dyskusję i w wyniku przeprowadzonych konsultacji w październiku 2021 roku powstała nowa wersja, uwzględniająca poprawki.

Wejście w życie ustawy było zaplanowane na 1 stycznia 2022, by zostać przesunięte na czerwiec 2022, jednak wiadomo już, że nie dojdzie ono do skutku w tym terminie, ze względu na brak porozumienia w kilku punktach projektu, m.in. w kwestiach podatkowych.

Firmy rodzinne generują znaczną część PKB i potrzebują dobrych ram prawnych, (a model opodatkowania nie może pogarszać zasad obecnie obowiązujących, bo inaczej nowa instytucja prawna może stać się "martwym prawem") – podkreślał na spotkaniu radca prawny Michał Gniatkowski, który wraz z Szymonem Trzebiatowskim i Agatą Szymczak, reprezentował Instytut Biznesu Rodzinnego.

W spotkaniu pod przewodnictwem posła Bartłomieja Wróblewskiego uczestniczyli przedsiębiorcy z największych polskich firm rodzinnych, m.in. Dr Irena Eris, LARS, NOWA ELEKTRO Sp. z o.o., Towarzystwo Inwestycyjne BTA, Strus Wear, a także przedstawiciele instytucji i organizacji aktywnie działających na rzecz firm rodzinnych, m.in. FBN Poland, Inicjatywy Firm Rodzinnych, Izby Polskich Przedsiębiorców, PwC Polska, Kancelarii Ożóg Tomczykowski oraz przedstawiciele Ministerstwa Finansów i Ministerstwa Rozwoju i Technologii.

Podczas spotkania przedsiębiorcy wskazali, dlaczego wprowadzenie regulacji prawnych w zakresie fundacji rodzinnych jest tak ważne dla polskich firm. Omówiono również na jakim etapie jest obecnie projekt ustawy i jakie są sporne kwestie, które powodują, że ustawa jeszcze nie weszła w życie. Obecna na spotkaniu Wiceminister Rozwoju i Technologii zadeklarowała termin, do którego prace nad ustawą zostaną zakończone i nowe regulacje prawne zaczną obowiązywać.

Polscy przedsiębiorcy i środowiska, działające na rzecz firm rodzinnych z uwagą śledzą prace nad ustawą o fundacji rodzinnej i biorą w nich czynny udział, ponieważ aktualnie w Polsce brakuje dobrych regulacji prawnych, które umożliwiałyby właścicielom firm rodzinnych zabezpieczenie firm na przyszłość. Obecnie polscy przedsiębiorcy wykorzystują zwykle różnego rodzaju rozwiązania holdingowe, fundusze inwestycyjne zamknięte, a nawet zakładają fundacje rodzinne za granicą. Wprowadzenie fundacji rodzinnej w polskim prawodawstwie z pewnością umożliwi utrzymanie polskiego kapitału w kraju, co obecni na czwartkowym przedsiębiorcy spotkaniu z całą mocą podkreślali.

Instytut Biznesu Rodzinnego to centrum wiedzy o Firmach Rodzinnych w Polsce i za granicą. Wiodącą misją działań Instytutu jest profesjonalizacja polskich przedsiębiorstw rodzinnych poprzez doradztwo w zakresie procesu sukcesji, strategii międzypokoleniowych i Konstytucji Firm Rodzinnych, szerzenie wiedzy, dobrych praktyk, prowadzenie i publikowanie wyników badań naukowych oraz wymiana doświadczeń krajowych i zagranicznych. Każdego roku Instytut organizuje szereg wydarzeń́ dedykowanych firmom rodzinnym, które zawsze są unikatową platformą wymiany doświadczeń́ i okazją do nawiązania bezcennych relacji biznesowych. 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Fundacja Instytut Biznesu Rodzinnego
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie Biuro prasowe
2024-07-05 | 12:25

Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie

  Już ponad 40 tys. samochodów jest we flocie Masterlease. Należąca do Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego, Masterlease jest głównym centrum kompetencyjnym dla
Firma Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?
2024-06-28 | 01:00

Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?

Według badań przeprowadzonych wśród polskich przedsiębiorstw, 88% ankietowanych uważa, że wdrożenie narzędzi Przemysłu 4.0 zwiększa konkurencyjność ich firm na rynku. 39%
Firma Nowa era w branży imprez firmowych
2024-06-28 | 01:00

Nowa era w branży imprez firmowych

Planowanie imprezy firmowej może zająć nawet rok. W tym czasie należy wziąć pod uwagę nie tylko podstawowe kwestie jak termin i miejsce wydarzenia, ale również zadbać o ciekawe

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

Ochrona środowiska

Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

Transport

Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.