Cyfrowa budowa – jakie zmiany czekają branżę budowlaną?
Zmiany, wprowadzane w przepisach polskiego prawa budowlanego przez kilka ostatnich lat, upraszczają i przyspieszają realizację inwestycji. Duży nacisk położony został na cyfryzację – w wielu sprawach można już dziś bezproblemowo komunikować się online z urzędami, kontrahentami i wykonawcami. Umożliwia to wysyłanie wniosków, zgłoszeń, projektów i innych dokumentów w formie cyfrowej. Jakie dokumenty powinny być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym?
1 kwietnia 2024 r. w życie weszły dwie nowelizacje rozporządzeń w systemie przepisów budowlanych: dotyczące szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego oraz warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki oraz ich usytuowanie. Już w 2021 r. powołano portal e-Budownictwo, który umożliwia dostęp do cyfrowych usług Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego.
Warto wiedzieć, że w przypadku inwestycji budowlanych organy administracji architektoniczno-budowlanej do zatwierdzania projektów architektoniczno-budowlanych i projektów zagospodarowania terenu już dziś wymagają kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
Kwietniowa nowelizacja nie jest ostatnią z zapowiadanych zmian. Docelowo większość procesów zostanie przeniesiona do świata cyfrowego. Za przykład może posłużyć dziennik budowy, który planowo od 2030 r. nie będzie już wydawany w postaci papierowej. To oznacza, że również pole zastosowań kwalifikowanego podpisu elektronicznego konsekwentnie się poszerza i e-podpis staje się niezbędnym narzędziem nie tylko w strefie zawodowej, ale też prywatnej.
Kierunek: cyfrowa przestrzeń
W odpowiedzi na potrzeby coraz bardziej cyfrowego społeczeństwa, stopniowo postępuje proces cyfryzacji usług administracji publicznej i zmiany w towarzyszących mu regulacjach. W kontekście branży budowlanej obowiązuje już elektroniczny dziennik budowy (dokument zawierający chronologiczne informacje o wszystkich pracach budowlanych, inspekcjach czy przeglądach prowadzonych w okresie realizacji inwestycji) oraz książka obiektu budowlanego. Drogą elektroniczną można również zawierać umowy z kontrahentami, wykonawcami oraz podwykonawcami inwestycji.
Elektroniczny dokument wymaga elektronicznego podpisu
Warunkiem prawidłowego złożenia dokumentu jest opatrzenie go swoim podpisem. W przypadku dokumentów elektronicznych odpowiednikiem podpisu własnoręcznego jest kwalifikowany podpis elektroniczny. Ze względu na wszechstronność zastosowań, lawinowo rośnie liczba jego użytkowników. E-podpis z powodzeniem zastępuje długopis w załatwianiu wielu codziennych spraw – jak podpisanie zgód rodzicielskich online w szkole, potwierdzenie dokumentów administracyjnych czy dopełnienie formalności biznesowych jak umowy cywilno-prawne, czy faktury. Zależnie od potrzeb, z kilku dostępnych wariantów, można wybrać najlepiej dopasowaną opcję. Dla pojedynczych dokumentów wystarczy jednorazowy podpis elektroniczny dostępny w formie mobilnej, a w przypadku częstego wykorzystywania warto postawić na wersję długoterminową, także w formie mobilnej lub w pakiecie z kartą oraz czytnikiem.
Podpis kwalifikowany można uzyskać u certyfikowanego dostawcy, takiego jak KIR, który oferuje usługę Szafir i mSzafir. Zamówienie należy złożyć przez internet, a certyfikat z kartą, czytnikiem oraz aplikacją można odebrać w placówce wskazanej na zamówieniu – w jednym z 12 regionalnych oddziałów KIR lub jednej z prawie 800 placówek należących do autoryzowanych partnerów dostawcy.
W ofercie KIR jest także mSzafir, czyli mobilna wersja podpisu kwalifikowanego, która nie wymaga żadnych dodatkowych narzędzi. Co ważne, mSzafir jest dostępny w wersji jednorazowej, umożliwiającej autoryzację pojedynczego dokumentu, w wersji długoterminowej dla wielu dokumentów oraz w wariancie integracyjnym, skierowanym do biznesu, dzięki któremu możliwe jest wdrożenie e-podpisu w oprogramowaniu IT firmy i składanie podpisów online wprost z wewnętrznego systemu firmy.

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników

Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki

Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.