Czy badanie potrzeb klienta się zwraca
Prowadzenie biznesu wiąże się z ciągłym poszukiwaniem sposobów na zwiększenie sprzedaży. Ulepszasz swoje produkty? Inwestujesz w reklamę? A gdyby spojrzeć na tę kwestię z innej perspektywy? Czy zdarzyło Ci się zastanowić, czego potrzebują Twoi klienci i dlaczego podejmują takie, a nie inne decyzje zakupowe? Zobacz, co może Ci dać badanie potrzeb klienta i czy się zwraca.
Badanie potrzeb klienta – czy na pewno trzeba w nie inwestować?
Powyższe pytanie może Ci się wydać zasadne – zwłaszcza jeśli sprzedaż „jakoś” się kręci. W końcu widzisz, co kupujący wybierają i oferujesz tego więcej. Możesz też „na oko” określić, kto decyduje się na współpracę z Tobą.
To wszystko prawda. Jeżeli jednak postępujesz tak, jak to opisaliśmy powyżej, prawdopodobnie znacznie ograniczasz swoje możliwości na rynku oraz marnujesz swoje zasoby!
Analiza potrzeb klienta to więcej niż określenie targetu!
Jeżeli zdarzyło Ci się kiedykolwiek współpracować z agencją marketingową, zapewne wiesz, że specjaliści proszą o określenie grupy docelowej. Jaka była Twoja odpowiedź na tę prośbę? W wielu firmach target wskazuje się bardzo orientacyjnie, na bazie własnych przekonań, a nie rzetelnej analizy.
Tymczasem często okazuje się, że właściciele firm, tkwiący we własnych „bańkach informacyjnych”, postrzegają swoją grupę docelową zupełnie inaczej, niż wygląda ona w rzeczywistości.
Wyniki badania potrzeb klienta mogą zaskoczyć i pokazać, że Twoi odbiorcy oczekują czegoś zupełnie innego niż myślisz. To pierwszy krok do zmiany strategii biznesowej na taką, która spotęguje sprzedaż.
Co może pokazać badanie potrzeb klienta?
Dobrze przeprowadzona analiza potrzeb klienta może rzucić zupełnie nowe światło na to, kto i dlaczego u Ciebie kupuje. Możesz się z niej dowiedzieć np., że:
- kupujący stawiają na Twój produkt nie ze względu na najniższy koszt, a na kompleksowość obsługi – co może Cię skłonić do zmiany polityki cenowej;
- klienci chętnie poszerzyliby współpracę z Twoją firmą, jeśli zaoferowałaby dodatkowe usługi i produkty;
- odbiorcy kupują u Ciebie, bo lubią obsługujących ich sprzedawców.
Takich informacji nie uzyskasz na podstawie swoich domysłów, a dopiero wtedy, kiedy zapytasz o nie klienta.
Jak może się zwrócić analiza potrzeb klienta?
Badanie potrzeb klienta może się przełożyć na zwiększenie sprzedaży i optymalizację kosztów marketingowych. Jak dokładnie?
Zrozumiesz, kto tak naprawdę jest Twoją grupą docelową
Badanie potrzeb klienta pomoże Ci „odsiać” odbiorców, którzy najprawdopodobniej u Ciebie nie kupią. Przykładowo osoby spoza obszaru, który obsługujesz czy te, które mają odmienne potrzeby (np. potrzebują ogrodzenia premium, podczas gdy Ty oferujesz tanie, łatwe w montażu płoty panelowe).
Skupisz się na obsłudze klientów, którzy prawdopodobnie od Ciebie kupią
Kiedy „odfiltrujesz” odbiorców, którym Twoja oferta nigdy nie będzie pasować, możesz skoncentrować wszystkie wysiłki na „klientach idealnych”. To w kontakt z nimi i „doszlifowywanie” oferty do ich oczekiwań zainwestujesz swoje środki. Będą to dobrze wydane pieniądze.
Dokonasz zmian w ofercie, które zaowocują lepszą sprzedażą
Odpowiednio zadane pytania w badaniu potrzeb klienta pozwolą Ci zmodyfikować specyfikę swoich produktów/usług lub proces sprzedażowy. Będziesz wiedzieć, w którym kierunku powinny prowadzić zmiany. Być może Twoi klienci oczekują:
- dodatkowych wersji usług/produktów – np. innych wariantów kolorystycznych, szerszej funkcjonalności albo większej liczby opcji personalizacji rozwiązań;
- skrócenia czasu realizacji zamówienia;
- bardziej rozbudowanego doradztwa;
- pomocy w pozyskaniu finansowania na zakup u Ciebie.
Gdy będziesz dokładnie wiedzieć, co zrobić, szybciej osiągniesz cele biznesowe.
Skrócisz drogę klienta do zakupu
– Droga klienta do zakupu nie jest tak prosta, jak może się wydawać. Prowadzi przez wiele etapów: od uświadomienia sobie własnych potrzeb/problemów, przez poszukiwanie dostępnych rozwiązań, ich porównywanie ze sobą, aż po konwersję – wyjaśnia ekspert Agencji ECHO, która specjalizuje się we wspieraniu wzrostu sprzedaży w firmach. – Analiza potrzeb klienta pozwala dać mu, na metaforycznej srebrnej tacy, dokładnie to, czego potrzebuje. Dzięki temu zazwyczaj szybciej podejmie decyzję o zakupie – dodaje.
Jak badać potrzeby klienta?
Widzisz, że analiza potrzeb klienta może być inwestycją z dużym zwrotem w postaci większej sprzedaży? Zadbaj o to, aby właściwie ją przeprowadzić. Jak to zrobić?
Bazuj na informacjach od osób, które już zostały Twoimi klientami. Postaraj się przeprowadzić pogłębione wywiady choćby z kilkoma-kilkunastoma osobami. Uwaga! Pytania otwarte w badaniu potrzeb klienta to podstawa – to z nich „wyciągniesz” konkretne informacje, bo rozmówcy będą mogli swobodnie wypowiedzieć swoje zdanie. Nie polegaj więc na zwykłej ankiecie z opcjami do wyboru.
Wywiady z klientami powinny Ci przynieść odpowiedzi na pytania o to:
- dlaczego zdecydowali się na zakup Twoich produktów;
- jakie ich potrzeby zaspokoiły lub jakie problemy rozwiązały Twoje produkty (w czym im pomogły);
- co podobało im się w procesie zakupu i – szerzej – kontakcie z Twoją firmą;
- jakie rzeczy stanowiły dla nich przeszkodę.
Dobrze też spróbować zapytać o zdanie osoby, które prawie zostały Twoimi klientami, ale ostatecznie wycofały się z zakupu. Dowiedz się, dlaczego się tak stało i czemu Twoja oferta nie wpisała się w ich oczekiwania.
Rozmowy warto nagrywać i spisywać, a potem poddać je analizie. W tym procesie „wyciągniesz” najczęściej powtarzające się odpowiedzi, a dzięki temu świadomie zmodyfikujesz swoją ofertę albo komunikację z grupami docelowymi – samodzielnie lub przy wsparciu dobrej agencji marketingowej. I chociaż samo badanie potrzeb klienta może być czasochłonne i kosztowne, jego efekty mogą wprowadzić zupełnie nową jakość oraz wyraźnie spotęgować sprzedaż. Warto więc w nie zainwestować.
Źródło informacji: Agencja ECHO
Materiał promocyjny
RedDeer.Games na 30. miejscu w rankingu największych firm gamingowych w Polsce
Polsko-japońskie konsorcjum będzie nadzorować budowę instalacji odzysku energii
Czyste dachy – zadowoleni klienci
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Ochrona środowiska
Kwestie środowiskowe stają się coraz ważniejsze dla firm. Wciąż niewiele z nich liczy jednak swój ślad węglowy
Rośnie znaczenie dekarbonizacji i ochrony środowiska w działalności przedsiębiorstw. W 2023 roku wyniósł on 61 punktów, podczas gdy 50 oznacza odczyt neutralny, a to, co powyżej – pozytywny. To wynik pierwszego odczytu Indeksu Dekarbonizacji Polskiej Gospodarki, który opracowują Fundacja Instrat, spółka Qemetica i Pracodawcy RP na podstawie ankiet przeprowadzonych wśród firm członkowskich tej organizacji. W kwestie ekologii angażują się przede wszystkim średnie i duże firmy, znacznie rzadziej najmniejsze podmioty. Podobne dysproporcje widać w liczeniu śladu węglowego i raportowaniu tego rynkowi. Eksperci podkreślają, że w przyszłości działania na rzecz dekarbonizacji i ochrony środowiska mogą mieć kluczowe znaczenie dla wyników finansowych i perspektyw rozwoju przedsiębiorstw.
Surowce
Rynek znów wierzy w obniżki stóp w USA po wakacjach, w Polsce się na nie nie zanosi. To zwiastuje umocnienie złotego, osłabienie dolara i wzrost cen złota
Banki centralne na całym świecie rozpoczęły lub niebawem rozpoczną obniżki stóp procentowych. Wyjątkiem jest NBP, którego prezes zarzeka się, że przed 2026 rokiem spadku stóp nie będzie. Rosnąca różnica między polskimi a zagranicznymi stopami procentowymi przełoży się na dalsze umocnienie złotego, który i tak w ostatnich miesiącach zaskakuje siłą. Zdaniem Jarosława Niedzielewskiego z Investors TFI zmusi to Radę Polityki Pieniężnej do obniżek stóp wcześniej, niż sama obecnie deklaruje. Z kolei gorsze dane z amerykańskiego rynku pracy sprawiły, że rynki znów uwierzyły w trzy obniżki stóp za oceanem w tym roku, a pierwsza miałaby nastąpić we wrześniu. To osłabi dolara i powinno podbić ceny złota.
Firma
Małe i średnie firmy w UE zbyt wolno się cyfryzują. Polskie przedsiębiorstwa dużo poniżej unijnej średniej
„Droga ku cyfrowej dekadzie”, czyli program polityki transformacji cyfrowej UE, zakłada, że do 2030 roku ponad 90 proc. unijnych MŚP osiągnie co najmniej podstawowy poziom wskaźnika wykorzystania technologii cyfrowych. Dziś postęp w tej dziedzinie w krajach członkowskich Komisja Europejska ocenia jako zbyt wolny i nierównomierny. Polskie mikro-, małe i średnie firmy mają do osiągnięcia tego celu wyjątkowo długą drogę. – Trzy kluczowe bariery to brak wiedzy, czasu i świadomości na temat narzędzi dostępnych na rynku. Natomiast koszt korzystania z narzędzi cyfrowych paradoksalnie w tej chwili nie jest już duży – wskazuje Renata Żukowska, wiceprezeska Fundacji LBC Business Women Foundation.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.