Czy badanie potrzeb klienta się zwraca
Prowadzenie biznesu wiąże się z ciągłym poszukiwaniem sposobów na zwiększenie sprzedaży. Ulepszasz swoje produkty? Inwestujesz w reklamę? A gdyby spojrzeć na tę kwestię z innej perspektywy? Czy zdarzyło Ci się zastanowić, czego potrzebują Twoi klienci i dlaczego podejmują takie, a nie inne decyzje zakupowe? Zobacz, co może Ci dać badanie potrzeb klienta i czy się zwraca.
Badanie potrzeb klienta – czy na pewno trzeba w nie inwestować?
Powyższe pytanie może Ci się wydać zasadne – zwłaszcza jeśli sprzedaż „jakoś” się kręci. W końcu widzisz, co kupujący wybierają i oferujesz tego więcej. Możesz też „na oko” określić, kto decyduje się na współpracę z Tobą.
To wszystko prawda. Jeżeli jednak postępujesz tak, jak to opisaliśmy powyżej, prawdopodobnie znacznie ograniczasz swoje możliwości na rynku oraz marnujesz swoje zasoby!
Analiza potrzeb klienta to więcej niż określenie targetu!
Jeżeli zdarzyło Ci się kiedykolwiek współpracować z agencją marketingową, zapewne wiesz, że specjaliści proszą o określenie grupy docelowej. Jaka była Twoja odpowiedź na tę prośbę? W wielu firmach target wskazuje się bardzo orientacyjnie, na bazie własnych przekonań, a nie rzetelnej analizy.
Tymczasem często okazuje się, że właściciele firm, tkwiący we własnych „bańkach informacyjnych”, postrzegają swoją grupę docelową zupełnie inaczej, niż wygląda ona w rzeczywistości.
Wyniki badania potrzeb klienta mogą zaskoczyć i pokazać, że Twoi odbiorcy oczekują czegoś zupełnie innego niż myślisz. To pierwszy krok do zmiany strategii biznesowej na taką, która spotęguje sprzedaż.
Co może pokazać badanie potrzeb klienta?
Dobrze przeprowadzona analiza potrzeb klienta może rzucić zupełnie nowe światło na to, kto i dlaczego u Ciebie kupuje. Możesz się z niej dowiedzieć np., że:
- kupujący stawiają na Twój produkt nie ze względu na najniższy koszt, a na kompleksowość obsługi – co może Cię skłonić do zmiany polityki cenowej;
- klienci chętnie poszerzyliby współpracę z Twoją firmą, jeśli zaoferowałaby dodatkowe usługi i produkty;
- odbiorcy kupują u Ciebie, bo lubią obsługujących ich sprzedawców.
Takich informacji nie uzyskasz na podstawie swoich domysłów, a dopiero wtedy, kiedy zapytasz o nie klienta.
Jak może się zwrócić analiza potrzeb klienta?
Badanie potrzeb klienta może się przełożyć na zwiększenie sprzedaży i optymalizację kosztów marketingowych. Jak dokładnie?
Zrozumiesz, kto tak naprawdę jest Twoją grupą docelową
Badanie potrzeb klienta pomoże Ci „odsiać” odbiorców, którzy najprawdopodobniej u Ciebie nie kupią. Przykładowo osoby spoza obszaru, który obsługujesz czy te, które mają odmienne potrzeby (np. potrzebują ogrodzenia premium, podczas gdy Ty oferujesz tanie, łatwe w montażu płoty panelowe).
Skupisz się na obsłudze klientów, którzy prawdopodobnie od Ciebie kupią
Kiedy „odfiltrujesz” odbiorców, którym Twoja oferta nigdy nie będzie pasować, możesz skoncentrować wszystkie wysiłki na „klientach idealnych”. To w kontakt z nimi i „doszlifowywanie” oferty do ich oczekiwań zainwestujesz swoje środki. Będą to dobrze wydane pieniądze.
Dokonasz zmian w ofercie, które zaowocują lepszą sprzedażą
Odpowiednio zadane pytania w badaniu potrzeb klienta pozwolą Ci zmodyfikować specyfikę swoich produktów/usług lub proces sprzedażowy. Będziesz wiedzieć, w którym kierunku powinny prowadzić zmiany. Być może Twoi klienci oczekują:
- dodatkowych wersji usług/produktów – np. innych wariantów kolorystycznych, szerszej funkcjonalności albo większej liczby opcji personalizacji rozwiązań;
- skrócenia czasu realizacji zamówienia;
- bardziej rozbudowanego doradztwa;
- pomocy w pozyskaniu finansowania na zakup u Ciebie.
Gdy będziesz dokładnie wiedzieć, co zrobić, szybciej osiągniesz cele biznesowe.
Skrócisz drogę klienta do zakupu
– Droga klienta do zakupu nie jest tak prosta, jak może się wydawać. Prowadzi przez wiele etapów: od uświadomienia sobie własnych potrzeb/problemów, przez poszukiwanie dostępnych rozwiązań, ich porównywanie ze sobą, aż po konwersję – wyjaśnia ekspert Agencji ECHO, która specjalizuje się we wspieraniu wzrostu sprzedaży w firmach. – Analiza potrzeb klienta pozwala dać mu, na metaforycznej srebrnej tacy, dokładnie to, czego potrzebuje. Dzięki temu zazwyczaj szybciej podejmie decyzję o zakupie – dodaje.
Jak badać potrzeby klienta?
Widzisz, że analiza potrzeb klienta może być inwestycją z dużym zwrotem w postaci większej sprzedaży? Zadbaj o to, aby właściwie ją przeprowadzić. Jak to zrobić?
Bazuj na informacjach od osób, które już zostały Twoimi klientami. Postaraj się przeprowadzić pogłębione wywiady choćby z kilkoma-kilkunastoma osobami. Uwaga! Pytania otwarte w badaniu potrzeb klienta to podstawa – to z nich „wyciągniesz” konkretne informacje, bo rozmówcy będą mogli swobodnie wypowiedzieć swoje zdanie. Nie polegaj więc na zwykłej ankiecie z opcjami do wyboru.
Wywiady z klientami powinny Ci przynieść odpowiedzi na pytania o to:
- dlaczego zdecydowali się na zakup Twoich produktów;
- jakie ich potrzeby zaspokoiły lub jakie problemy rozwiązały Twoje produkty (w czym im pomogły);
- co podobało im się w procesie zakupu i – szerzej – kontakcie z Twoją firmą;
- jakie rzeczy stanowiły dla nich przeszkodę.
Dobrze też spróbować zapytać o zdanie osoby, które prawie zostały Twoimi klientami, ale ostatecznie wycofały się z zakupu. Dowiedz się, dlaczego się tak stało i czemu Twoja oferta nie wpisała się w ich oczekiwania.
Rozmowy warto nagrywać i spisywać, a potem poddać je analizie. W tym procesie „wyciągniesz” najczęściej powtarzające się odpowiedzi, a dzięki temu świadomie zmodyfikujesz swoją ofertę albo komunikację z grupami docelowymi – samodzielnie lub przy wsparciu dobrej agencji marketingowej. I chociaż samo badanie potrzeb klienta może być czasochłonne i kosztowne, jego efekty mogą wprowadzić zupełnie nową jakość oraz wyraźnie spotęgować sprzedaż. Warto więc w nie zainwestować.
Źródło informacji: Agencja ECHO
Materiał promocyjny

Rada Przedsiębiorców apeluje o podpisanie ustawy o składce zdrowotnej

Wąskie regały metalowe do garażu. Praktyczne rozwiązania

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Norwegia i Islandia mocniej rozważają dołączenie do UE. To byłyby ważne decyzje dla Polski
W Norwegii i na Islandii coraz częściej wspomina się o potencjalnej akcesji do Unii Europejskiej. Możliwe, że w obu tych krajach odbędą się referenda, które zbadają poparcie dla tej idei w społeczeństwach. Zdaniem europosła KO akcesja obu północnych państw byłaby znaczącym wzmocnieniem dla UE, ale także ważną decyzją dla Polski.
Infrastruktura
Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku

Ustawa o jawności cen miała na celu ułatwić klientowi szybkie sprawdzenie aktualnych cen mieszkań i lepsze zrozumienie oferty dewelopera. Przedstawiciele branży mówią wprost: idea ustawy jest słuszna, jednak kształt, jaki przybrała w praktyce, podobnie jak tryb jej uchwalenia, budzi już niepokój. Błyskawiczny tryb procedowania sprawił, że powstała ustawa, która obejmie 12,4 proc. rynku. Zdaniem Polskiego Związku Firm Deweloperskich ostatnią deską ratunku, by poprawić ten akt, jest Senat, który zajmie się nim już podczas wtorkowego posiedzenia komisji infrastruktury.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.