Czy firmy mają wystarczające zasoby, by bronić się przed cyberatakami?
Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.
Górskiego 9
00-033 Warszawa
biuro|mondaypr.pl| |biuro|mondaypr.pl
+48 224878421
www.mondaypr.pl
W obliczu aktualnych zagrożeń związanych z sytuacją geopolityczną oraz przeniesieniem się wielu biznesów do sieci znacząco wzrosło ryzyko ataków hakerskich. Wzmożona ilość cyberzagrożeń to wyzwanie dla firm, które muszą w swych budżetach uwzględniać coraz wyższe wydatki na ochronę – strategię, infrastrukturę, know-how i edukację pracowników.
Z czym zmagają się firmy?
Ponad 50 proc. przedsiębiorstw na świecie spodziewa się wzrostu liczby cyberzagrożeń – podaje PwC, a według analiz eksperckich ataki na duże firmy i korporacje to jedynie wierzchołek góry, bowiem w równym stopniu narażony na nie jest także sektor MŚP.
Wśród wyzwań stojących przed firmami w kontekście cyberbezpieczeństwa – poza zróżnicowanymi atakami typu botnet, DDoS, deface, malware, ransomware, wiper i phishing - jest też dbanie o wysoki poziom świadomości pracowników i ciągła edukacja na temat zagrożeń, a zdecydowana większość naruszeń cyberbezpieczeństwa to niestety błąd po stronie człowieka.
– Zjawisko cyberzagrożeń jest dodatkowo potęgowane przez model pracy hybrydowej. Firmy zauważają lukę w edukacji i świadomości pracowników i według danych Altkom Akademia – wzrost zainteresowania szkoleniami z zakresu cyberbezpieczeństwa wzrósł w ostatnim czasie o 170 proc. Z kolei jak informuje firma GData światowe nakłady finansowe na edukację w temacie cyberbezpieczeństwa do 2026 roku wzrosną aż o 218,5 proc. – mówi Stanisław Borkowski, Dyrektor Pionu Bezpieczeństwa i Jakości.
Niemniej kluczową kwestią jest również posiadanie odpowiedniej strategii ochrony przed cyberatakami, reagowania na nie oraz plan naprawczy na wypadek incydentów bezpieczeństwa. Firmy nie powinny polegać jedynie na działaniach reaktywnych, ponieważ w tym obszarze bardzo istotne jest proaktywne podejście do ochrony przed cyberzagrożeniami, a co za tym idzie – kompleksowa strategia działania. Dopasowana do potrzeb firmy i kompletna strategia bezpieczeństwa powinna obejmować między innymi, oprócz przeprowadzania szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa - politykę informacyjną, ochronę informacji jawnych i niejawnych, zasady ochrony danych osobowych, politykę bezpieczeństwa systemów IT, zapobieganie przestępstwom na szkodę firmy, szczególnie fałszerstwom i oszustwom, zasady ochrony fizycznej i technicznej.
Ponadto, jak wiemy z raportu Polcom „Inwestycje IT w kierunku rozwoju polskich firm w latach 2021-2022. Chmura i nowe technologie” 65 proc. respondentów zwraca uwagę na przestarzałe systemy i technologie, a więc rosnący dług technologiczny, jako na potencjalny czynnik ryzyka w tym obszarze.
– Dług technologiczny jest o tyle istotny, ponieważ ogranicza on firmy nie tylko pod kątem rozwoju, ale i wpływa na ich poziom bezpieczeństwa cybernetycznego oraz zwiększa koszty z tym związane – dodaje Stanisław Borkowski.
Budżety vs wydatki
Wydatki na IT na świecie i w Polsce ciągle rosną. Według PMR, lata 2021-2022 to czas powrotu do dwucyfrowej dynamiki wydatków na cyberbezpieczeństwo w Polsce, tym samym w 2022 roku wartość rynku ma przekroczyć 2 mld zł.
Rosną też wynagrodzenia specjalistów IT, a ich rola jest niebagatelna w przemianach biznesu i wkraczaniu w nowe technologie. Wciąż wiele przedsiębiorstw zmaga się z niewystarczającymi środkami finansowymi w niektórych obszarach. Z raportu Polcom dowiadujemy się, że firmy są skłonne najwięcej wydawać na działania związane właśnie z zapewnieniem ciągłości działania i cyberbezpieczeństwem. A blisko co czwarty menedżer IT – 24 proc. - będzie musiał przemyśleć, jak lepiej wykorzystać dostępne fundusze, bo tych będzie miał do dyspozycji mniej niż w zeszłym roku.
– W związku z dużą ilością zadań, a tym samym niezbędnymi na ten cel zasobami ludzkimi i finansowymi, firmy często decydują się na skorzystanie z outsourcingu. Z naszego badania wiemy, że aż 57 proc. respondentów planuje wdrażać rozwiązania chmurowe, właśnie po to, by podnieść bezpieczeństwo infrastruktury i zapewnić ciągłość działania swojego biznesu. Model pozwala bowiem na oszczędność kosztową i elastyczność oraz gwarantuje wysoki poziom zabezpieczeń – każdej firmie bez wyjątku, nawet firmom z sektora MŚP – wskazuje Stanisław Borkowski.
Firmy– także te z sektora MŚP - z uwagi na wspomniane kwestie coraz częściej korzystają także z takich usług jak Security as a Service, gdzie nie muszą inwestować środków w dodatkowy sprzęt czy zatrudnienie i utrzymanie pracowników.
- Ta wygodna i optymalna forma zapewniania bezpieczeństwa danych firmowych skutecznie wspiera klientów w prowadzeniu biznesu i pozwala im skupić się na głównych obszarach działalności, zmniejszaniu długu technologicznego czy budowaniu przewag rynkowych. Usługi SOC w połączeniu z rozwiązaniami chmurowymi to odpowiedź na często specyficzne potrzeby firm i drzwi do najwyższego poziomu bezpieczeństwa danych i rozwoju biznesu – podkreśla Stanisław Borkowski.
![Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_657317725,w_169,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie
![Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1095848486,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?
![Nowa era w branży imprez firmowych](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_32581699,w_211,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Nowa era w branży imprez firmowych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Finanse
![](https://www.newseria.pl/files/11111/pracownicy-1,w_274,_small.jpg)
Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne
W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.
Ochrona środowiska
Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa
![](https://www.newseria.pl/files/11111/wrembel-esg-foto,w_133,_small.jpg)
W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.
Transport
Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd
![](https://www.newseria.pl/files/11111/zdm-oswietlenie-foto,w_133,r_png,_small.png)
Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.