Komunikaty PR

Employer branding w przemyśle - jakie działania warto wziąć pod uwagę?

2023-11-20  |  01:00
Biuro prasowe

Braki kadrowe w przemyśle są na poziomie 23,5 tys. osób. Oznacza to, że właśnie tyle wakatów w tej branży jest do obsadzenia[1]. Relatywnie niskie bezrobocie sprawia, że nadal mamy w Polsce do czynienia z rynkiem pracownika. Jak zachęcić do podjęcie zatrudnienia w trudnej branży, jaką jest przemysł? Należy zadbać o employer branding. Pod tym pojęciem kryje się o wiele więcej, niż tylko budowanie dobrej opinii o firmie.

Stopa bezrobocia rejestrowanego w Polsce wynosi ok. 5 proc. – podaje Główny Urząd Statystyczny. Różni się ona w zależności od regionów kraju. Przed pracodawcami stoi obecnie ważne wyzwanie: jak stać się firmą z wyboru i znaleźć pracowników, którzy pozostaną w niej na dłużej. Na rynku obecnie brakuje przedstawicieli wielu zawodów. Jedną z branży, która boryka się z brakiem rąk do pracy jest przemysł. Firmy z tego sektora szukają więc sposobów, by temu zaradzić.

Co wpływa na brak zainteresowania pracą w danym zawodzie?

Z danych Barometru Zawodu wynika, że jest kilka czynników, które wpływają na brak zainteresowania pracą w przemyśle. To przede wszystkim nieatrakcyjne wynagrodzenie, które jest niewspółmierne do wysiłku i odpowiedzialności. To także trudne warunki pracy, wymagające odpowiednich predyspozycji fizycznych i psychicznych. Co jeszcze? Okazuje się, że niejednokrotnie potencjalnych pracowników odstrasza brak umowy o pracę. W branży produkcyjnej brakuje więc obecnie elektryków, elektromechaników, elektromonterów, operatorów obrabiarek skrawających, robotników do obróbki drewna i stolarzy, a także spawaczy i ślusarzy. Czy wystarczy skutecznie się promować, by znaleźć pracowników?

Co robić, by promować firmę jako pracodawcę?

Jak znaleźć pracownika, gdy na rynku jest tak duży deficyt? Zdaniem Prezesa Zarządu agencji PR Commplace konieczne jest zadbanie o dobrą opinię naszej firmy.

  – Praca w przemyśle jest wymagająca i odpowiedzialna. Na rynku istnieje wiele firm, które prowadzą biznes w tym sektorze, ale nie każda z nich stara się pokazać, dlaczego jest dobrym pracodawcą. Warto w tym celu podjąć działania outdoorowe, takie jak kampanie billboardowe, ale także wdrożyć komunikację online. Kluczowe jest zadbanie o opinię w Internecie. Nie zapominajmy, że najlepszymi ambasadorami naszej marki są pracownicy. To, w jaki sposób mówią o firmie, może zachęcić do pracy w niej lub wręcz odwrotnie – wyjaśnia Kopiej.

Kluczowa jest także rozpoznawalność marki. Pracownicy chętniej podejmą współpracę z firmą, która pojawia się w mediach, włącza się w organizację lokalnych wydarzeń i jest znana opinii publicznej, a tym samym – zaczyna funkcjonować w ich świadomości.

Jakie wymagania mają współcześni pracownicy?

Aby realizować odpowiednią komunikację powinniśmy zwrócić uwagę na wymagania potencjalnych pracowników. Przekaz musi odpowiadać na ich potrzeby. A czego oczekują pracownicy od firm? Kluczowe jest przede wszystkim wynagrodzenie – adekwatne do wiedzy i doświadczenia.

Na drugim miejscu znajdują się benefity. Z raportu "Food. Factories. Fluidity. Żywienie w fabrykach" wynika, że 82 proc. pracowników fizycznych w naszym kraju chciałoby, aby pracodawca finansował im posiłki w miejscu pracy. Z kolei inżynierowie związani z przemysłem, za kluczowe benefity uważają dopłaty do dojazdów do pracy oraz darmowe żłobki i przedszkola. Jak wykorzystać te informacje w komunikacji firmy?

 – Na początku kluczowa jest analiza. Załóżmy, że poszukujemy pracowników w mniejszej miejscowości, którzy wiemy, że oczekują od pracodawcy posiłków w pracy oraz zapewnienia dojazdów do zakładu. Mając tę wiedzę, nasza komunikacja powinna opierać się na tych dwóch filarach. Marka musi podkreślać swoje atuty i w ten sposób przyciągać pracowników – uważa Sebastian Kopiej.

Jak zatem zbudować employer branding naszej firmy? Na pewno warto podjąć współpracę z partnerem, który zna rynek i pomoże podjąć odpowiednie działania. Należy także pamiętać, że budowanie wizerunku to proces długotrwały, ale warto go rozpocząć już teraz, by jak najszybciej móc się cieszyć z efektów.

 


[1] Barometr Zawodów 2022 r.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Finał III edycji akcji „Dom z Serca” Biuro prasowe
2024-12-20 | 13:20

Finał III edycji akcji „Dom z Serca”

Budowa kolejnego już „Domu z Serca” dobiegła końca! 19 grudnia br. Grupa Budimex wraz z partnerami oddała do użytku nowoczesny, modułowy dom dla Pani Teresy z Wołomina –
Firma Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran
2024-12-19 | 15:00

Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran

Miniony rok okazał się przełomowym okresem dla sieci sklepów Komfort, eksperta w branży wykończenia wnętrz w Polsce. Firma znacząco rozwinęła swoją działalność w segmencie
Firma DDW podsumowuje rok 2024 branży wodorowej
2024-12-19 | 12:15

DDW podsumowuje rok 2024 branży wodorowej

2024 rok był pod wieloma względami ważny dla rozwoju gospodarki wodorowej w Polsce.   Eksperci Stowarzyszenia Dolnośląska Dolina Wodorowa przygotowali syntetyczne podsumowanie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.