Employer branding w branży medycznej. Jakie działania warto wziąć pod uwagę?
W 2022 r. liczba lekarzy mieszkających w Polsce, posiadających prawo wykonywania zawodu, wynosiła 158,9 tys. i była wyższa niż w 2021 roku. Wówczas było to 155,6 tys. osób – wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego. Mimo, że statystyki wydają się optymistyczne, bo wzrostowe, dobry specjalista jest wciąż na wagę złota. Dlatego w branży medycznej należy zwrócić szczególną uwagę na Employer Branding. Tylko co zrobić, by zachęcić personel medyczny do pracy akurat w naszej placówce?
W Polsce jest 16,9 tys. lekarzy do 29 roku życia, 30,8 tys. w wieku 30 do 39 lat i 22,6 tys. lekarzy od 40 do 49 lat. Wśród lekarzy uprawnionych do wykonywania zawodu dominującą grupę – powyżej 20% – stanowiły w 2022 r. osoby w wieku 50–59 lat. Coraz więcej medyków decyduje się na podjęcie zatrudnienia za granicą, a kadra medyczna w Polsce się starzeje. Wiele przychodni boryka się z brakiem rąk do pracy. Co zrobić, by szczęśliwie nie należeć do tego grona?
Istotna jest opinia o firmie
Budowanie wizerunku pożądanego pracodawcy wiąże się z podejmowaniem szeregu aktywności. Istotne jest to, w jaki sposób byli i obecni pracownicy mówią o naszej marce. W związku z tym warto zadbać o komunikację wewnętrzną.
- Skuteczna komunikacja wewnętrzna odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu atmosfery w firmie i wpływa zarówno na motywację pracowników, jak i ogólną efektywność organizacji. Wewnętrzny przepływ informacji pełni istotną funkcję w budowaniu pozytywnego wizerunku pracodawcy oraz utrzymywaniu zdolności zespołu do osiągania celów organizacyjnych - wyjaśnia Sebastian Kopiej, Prezes Zarządu agencji PR Commplace. - Jednym z kluczowych wpływów komunikacji wewnętrznej jest zwiększenie zaangażowania pracowników. Otwarta, dwukierunkowa komunikacja sprawia, że pracownicy czują się bardziej związani z misją i wartościami firmy. Transparentne przekazywanie informacji na temat celów organizacji, zmian, czy osiągnięć, pozwala pracownikom lepiej zrozumieć swoją rolę i wkład w sukcesy firmy.
Środowisko medyczne jest hermetyczne. Posiadanie dobrej opinii wśród innych osób sprawi, że łatwiej znajdziemy wykwalifikowaną kadrę.
Dla pracowników ważne są także benefity. Z Barometru Rynku Pracy wynika, że do najbardziej pożądanych dodatków należą: bony i rabaty, paczki na święta, imprezy integracyjne i szkolenia językowe.
Buduj swoją pozycję
Kadra medyczna w Polsce ma wiele możliwości zatrudnienia. Pragnie zatem pracować w miejscach, które mają dobrą opinię. Są społecznie odpowiedzialne, dają możliwość rozwoju, a także biorą udział w programach badawczych. W jaki sposób informować opinię publiczną o tym, co robi nasza firma? Świetnie sprawdzą się social media.
Jakie rodzaje postów możemy publikować?
- Informujemy o sukcesach naszych pracowników. Regularne udostępnianie informacji na temat osiągnięć kadry medycznej, udziału w projektach badawczych oraz sukcesów placówki buduje pozytywny wizerunek firmy jako miejsca, gdzie pracownicy mają możliwość rozwijania swoich umiejętności.
- Pokazujemy naszą kadrę. Warto mówić o sukcesach i zaangażowaniu pracowników, dzięki którym można podkreślić społeczną odpowiedzialność firmy i zintegrowanie zespołu medycznego.
- Wspieramy lokalną społeczność. Informowanie o działaniach społecznych, charytatywnych czy inicjatywach na rzecz lokalnej społeczności, co podkreśli zaangażowanie firmy w sprawy społeczne. Mogą to być np. bezpłatne badania dla wybranych grup społecznych.
- Informujmy o wynikach badań. Informowanie o udziale firmy w programach badawczych, prezentowanie wyników badań oraz innowacji wprowadzanych przez placówkę medyczną buduje jej wizerunek.
Oprócz social mediów warto także pojawiać się w mediach tradycyjnych. Telewizja, radio czy prasa, posiadają ogromny zasięg, docierając do różnych grup społecznych. Udział w tych mediach zwiększa widoczność firmy i przyczynia się do zbudowania jej wiarygodności w oczach potencjalnych pracowników.
Ważna roli komunikacji
Komunikacja wewnętrzna odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu atmosfery w firmie, wpływając zarówno na motywację pracowników, jak i efektywność organizacji. Zaangażowanie pracowników jest kluczowe, a transparentna komunikacja na temat celów i osiągnięć firmy sprawia, że pracownicy czują się związani z misją i wartościami placówki medycznej. W kontekście walki o wykwalifikowaną kadrę, opinia o firmie odgrywa kluczową rolę. Dlatego również benefity stanowią istotny element przyciągający pracowników.
Aby skutecznie informować opinię publiczną o wartościach firmy, warto wykorzystać potencjał mediów społecznościowych. Publikowanie sukcesów pracowników, pokazywanie zaangażowania kadry, wsparcie lokalnej społeczności oraz informowanie o wynikach badań to skuteczne elementy budowania pozytywnego wizerunku firmy medycznej. Współpraca z mediami tradycyjnymi dodatkowo zwiększa zasięg i wiarygodność firmy.
Warto dodać, że strategia Employer Branding w branży medycznej to kompleksowe działania, które obejmują zarówno komunikację wewnętrzną, jak i efektywną prezentację wartości firmy w mediach społecznościowych oraz tradycyjnych. W ten sposób firmy mogą przyciągać, angażować i utrzymywać najlepszych specjalistów, budując jednocześnie pozytywny wizerunek wśród swojej grupy docelowej.
Platige Image otwiera studio na Wyspach Kanaryjskich
Gotówka od NFG pomoże firmom zachować płynność finansową
Zlikwidować szarą strefę w branży pogrzebowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.
Transport
Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie
Ponad 85 mld euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.
Transport
Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku
Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.