Komunikaty PR

Firmy w Polsce rejestrują fundacje rodzinne

2023-10-09  |  18:00
Biuro prasowe

W zależności od przyjętej metody badań, określa się, że w Polsce mamy od 800 tys. do 3,5 mln firm rodzinnych, z czego około 1/3 posiada faktyczny potencjał biznesowy i majątkowy do powoływania fundacji rodzinnych. Przypomnijmy, że jednym z warunków rejestracji jest utworzenie funduszu założycielskiego o wartości minimum 100 tys. złW skład funduszu założycielskiego może wchodzić między innymi mienie, pieniądze oraz papiery wartościowe. 

Na tle statystyk, 500 wniosków o skorzystanie z tej możliwości to stosunkowo niewiele. Jak widać, w tej chwili jest to rozwiązanie, po które przedsiębiorcy sięgają jedynie okazjonalnie. O to, dlaczego tak jest, zapytaliśmy dr Małgorzatę Rejmer z Kancelarii Podatkowej LEX, która wraz ze swoim synem, jako pierwsza w Polsce złożyła wniosek o powołanie fundacji rodzinnej. To po prostu dopiero początek, nowość, do której polscy przedsiębiorcy muszą się przyzwyczaić – uważa ekspertka. Porównałabym rejestrację fundacji rodzinnych do poruszania się po autostradach, których budowa trwała bardzo długo i potrzeba było czasu, by przyzwyczaić się do komfortu szybszej jazdy. Fundacja rodzinna to rozwiązanie, na które środowisko firm rodzinnych czekało ponad 30 lat. W pierwszych miesiącach wnioski o rejestrację złożyły osoby, które niemalże były w „blokach startowych", czyli miały pełną świadomość, czym jest fundacja i jakie daje korzyści. To są właśnie ci, którzy przecierają szlaki. Sama do nich należę i mam już doświadczenie z różnymi praktycznymi problemami, z którymi się zetknęłam w momencie załatwiania formalności. 

Większość przedsiębiorców czeka zatem, aż pionierzy wytyczą ścieżki, a proces rejestracji zostanie usprawniony na tyle, by zajmował jak najmniej czasu. W międzyczasie tworzą się statuty, podejmowane są decyzje, kto będzie fundatorem, a kto beneficjentem. Przedsiębiorcy zgłębiają też tajniki tematu, biorąc udział w webinarach, szkoleniach i konferencjach, na których próbują znaleźć odpowiedzi na wszelkie pytania i wątpliwości. Potencjalni fundatorzy są w tej chwili w stanie wyczekiwania – zauważa dr Małgorzata Rejmer. Ich zdaniem nie mają wystarczającej wiedzy 
do podjęcia ostatecznej decyzji o powołaniu do życia fundacji. Wciąż brakuje szeroko zakrojonej akcji informacyjnej, która przyspieszyłaby proces edukacji. W tej chwili wiedza jest przekazywana jedynie organicznie. Obok tego deficytu, drugą istotną barierą jest też powszechna wśród przedsiębiorców utrata zaufania do państwa prawa. Właściciele firm rodzinnych wskazują na powszechne zjawisko ogromnej inflacji prawa. Przykładowo, w 1990 roku rocznie pojawiło się około 1000 stron nowych przepisów, a w 2022 ... ponad 35000 - do tego często sprzecznych i niedopracowanych. 
Ustawa o fundacji rodzinnej padła więc ofiarą takiej oceny, choć paradoksalnie jest jednym z lepiej przygotowanych aktów prawnych, jakie powstały w ostatnim czasie. W konsekwencji, przedsiębiorcy często stawiają granicę, po której będą wracać (lub nie) do tematu fundacji rodzinnej, czyli po wyborach 15 października 2023. 

Ekspertka podsumowuje, że w tej chwili potrzebne jest przede wszystkim tworzenie dobrego klimatu wokół fundacji rodzinnej i edukacja, która doprowadzi do właściwego rozumienia tej instytucji zarówno przez przedsiębiorców, ich środowisko doradcze, jak i, w szczególności, przez samego ustawodawcę. Tylko wtedy można poprawiać przepisy tej ustawy tak, aby jeszcze bardziej odpowiadała potrzebom firm rodzinnych. Jednocześnie należy chronić fundację rodzinną przed pokusami zmian wynikającymi z błędnego rozumienia jej istoty – np. zadawać kłam prezentowaniu fundacji jako instrumentu służącemu optymalizacji podatkowej. Takie postrzeganie tego instrumentu prawnego oznacza kompletny brak zrozumienia celów, dla jakich fundacja rodzinna została powołana i czyni dużą szkodę środowisku firm rodzinnych – jest przekonana dr Małgorzata Rejmer. A przecież fundacja rodzinna na prawie polskim to obecnie jedno z najbardziej atrakcyjnych rozwiązań w Europie i na świecie, stanowiące nie tylko wehikuł sukcesyjny ale też platformę inwestycyjną, skarbiec rodzinny, bank rodzinny, family office i wreszcie podmiot holdingowy.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Badania Jabra ujawniają wpływ dźwięków na wydajność i ogólną atmosferę w biurze Biuro prasowe
2024-07-22 | 18:00

Badania Jabra ujawniają wpływ dźwięków na wydajność i ogólną atmosferę w biurze

9 na 10 pracowników biurowych twierdzi, że dobre wykonywanie obowiązków w pracy jest równie ważne jak możliwość skupienia się na swoich zadaniach i dobre samopoczucie
Firma Kontri świętuje 18 lat sukcesów w e-commerce
2024-07-22 | 10:40

Kontri świętuje 18 lat sukcesów w e-commerce

Kontri specjalizuje się w produkcji i sprzedaży bielizny, odzieży damskiej, zabawek dla dzieci oraz akcesoriów dla zwierząt, obchodzi swoje urodziny. Kontri sp.
Firma Zbiorniki magazynowe dla rolnictwa. Kiedy warto o nich pomyśleć?
2024-07-22 | 01:00

Zbiorniki magazynowe dla rolnictwa. Kiedy warto o nich pomyśleć?

Rolnictwo jako branża staje się coraz bardziej zaawansowane technologicznie. Popularność zyskuje zastosowanie nawigacji satelitarnej,  obrazowania multispektralnego oraz szeroko rozumiana

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces

Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.

Bankowość

Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą

Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.

Ochrona środowiska

Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem

Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.