Komunikaty PR

Fundacja rodzinna – Polacy zyskali narzędzie, by chronić swoje majątki

2024-02-01  |  12:00
Biuro prasowe

Według dr Małgorzaty Rejmer z rodzinnej Kancelarii Finansowej LEX, która na co dzień zajmuje się̨ doradztwem biznesowym, finansowym i prawnym dla firm rodzinnych powyższe statystyki pokazują, że środowisko firm rodzinnych rzeczywiście niecierpliwie czekało na decyzję o wprowadzeniu do polskiego prawa instytucji fundacji rodzinnej. Możemy też spodziewać się wzrostu zainteresowania fundacją w kolejnych latach. Dodatkowo rozwiązanie to jest atrakcyjne również dla osób zamożnych nieprowadzących biznesu, ale posiadających majątek warty ochrony.

 

Ustawa o fundacji rodzinnej weszła w życie osiem miesięcy temu. Sąd Okręgowy w Piotrkowie Trybunalskim podał, że do 18 grudnia 2023 r. zarejestrowano już 388 fundacji rodzinnych, a sąd wydał 425 postanowień o rejestracji. — Łącznie wpłynęło do tej chwili 827 wniosków o rejestrację fundacji. Nie było natomiast przypadku odmowy zarejestrowania fundacji – odpowiada Agnieszka Leżańska, rzeczniczka prasowa Sądu Okręgowego w Piotrkowie Trybunalskim. Piotrkowski Sąd jest jedynym sądem w Polsce wyznaczonym do prowadzenia rejestru fundacji rodzinnych.

 

Dlaczego warto założyć fundacje rodzinną?

Fundacja rodzinna jest bardzo atrakcyjną formą chronienia i pomnażania majątku. Dr Dawid Rejmer z rodzinnej Kancelarii Finansowej LEX podkreślił, że decyzja o założeniu fundacji powinna być przemyślana: trzeba dobrze przygotować się do jej założenia i postawić sobie konkretny cel.

 

Dla jednych będzie to cel sukcesyjny, dla innych forma skarbca rodzinnego, dla kolejnego fundatora atrakcyjna platforma inwestycyjna. Przestrzegam przed sytuacją, w której fundacja rodzinna powoływana jest tylko ze względów podatkowych– wyjaśnia Małgorzata Rejmer. Dopiero po wyznaczeniu celu dla przyszłej fundacji rodzinnej możemy przejść do przygotowania projektu statutu, który jest najważniejszym dokumentem określającym zasady jej działania.

 

Jakie mogą być cele fundacji rodzinnej?

 

  • Zabezpieczenie rodziny.
  • Doprowadzenie do tego, że firma, którą teraz prowadzę, zostanie za kilka lat przejęta przez moje dzieci.
  • Jeżeli natomiast prowadzę inwestycje na rynku kapitałowym i chciałbym mieć odpowiednią platformę inwestycyjną, to moim celem może być wykorzystanie w tym celu fundacji rodzinnej.

 

Jak założyć fundację rodzinną?

 

  • Bardzo dokładnie analizujemy zasady działania naszej fundacji.
  • Na podstawie wniosków opracowujemy szczegółowy statut.
  • Udajemy się do notariusza, aby statut przybrał formę aktu notarialnego.
  • Składamy oświadczenie o ustanowieniu fundacji rodzinnej.
  • Ustanawiamy organy fundacji.
  • Wnosimy fundusz założycielski.
  • Składamy wniosek o wpis do rejestru fundacji rodzinnych, który jest prowadzony przez Sąd Okręgowy w Piotrkowie Trybunalskim.
  • Obecnie czas oczekiwania na rejestrację fundacji rodzinnej wynosi około 3 miesięcy.
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Finał III edycji akcji „Dom z Serca” Biuro prasowe
2024-12-20 | 13:20

Finał III edycji akcji „Dom z Serca”

Budowa kolejnego już „Domu z Serca” dobiegła końca! 19 grudnia br. Grupa Budimex wraz z partnerami oddała do użytku nowoczesny, modułowy dom dla Pani Teresy z Wołomina –
Firma Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran
2024-12-19 | 15:00

Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran

Miniony rok okazał się przełomowym okresem dla sieci sklepów Komfort, eksperta w branży wykończenia wnętrz w Polsce. Firma znacząco rozwinęła swoją działalność w segmencie
Firma DDW podsumowuje rok 2024 branży wodorowej
2024-12-19 | 12:15

DDW podsumowuje rok 2024 branży wodorowej

2024 rok był pod wieloma względami ważny dla rozwoju gospodarki wodorowej w Polsce.   Eksperci Stowarzyszenia Dolnośląska Dolina Wodorowa przygotowali syntetyczne podsumowanie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.