Komunikaty PR

Jak ocenić kampanię PR?

2022-05-09  |  01:00
Biuro prasowe

Wiele firm zastanawia się, jak ocenić kampanię PR. Nowoczesne narzędzia dostępne na rynku umożliwiają precyzyjną analizę skuteczności podjętych działań. Część z nich będzie mierzalna, natomiast pozostałe wpływają na wizerunek firmy i trudno je określić za pomocą konkretnych liczb. Pomocne w ocenie kampanii PR są: liczba wzmianek o danej inicjatywie, AVE – czyli ekwiwalent reklamowy, a także zasięg ogólny publikacji w Internecie, prasie i radiu. Kolejnym elementem jest sprawdzenie ruchu na stronie. Jak ocenić kampanię PR? Oto kilka ważnych wskazówek.

Ocena kampanii PR powinna przebiegać wielotorowo. Zanim jednak firma zdecyduje się rozpocząć działania promocyjne powinna wyznaczyć cel danej kampanii. Czy zależy jej na zwiększeniu widoczności w mediach? Jeśli tak, to w jakich? A może na pozyskaniu nowych klientów? Ocena kampanii jest możliwa po ustaleniu odpowiedniego celu, a także wyznaczeniu targetu, tj. grupy docelowej.

Jak ocenić kampanię PR? Pomocna będzie liczba wzmianek

Przed rozpoczęciem kampanii firma powinna określić satysfakcjonującą liczbę wzmianek w mediach i social mediach, a także na forach czy kanale YouTube.

 – Za pomocą nowoczesnych platform do monitorowania mediów sprawdzamy liczbę wzmianek w mediach w podziale na prasę, radio, a także portale – wyjaśnia Sebastian Kopiej, Prezes Zarządu Commplace. – Ponadto analizujemy potencjał danych publikacji i weryfikujemy w ten sposób, czy udało nam się osiągnąć wyznaczone w projekcie KPI. Pamiętajmy jednak, że nie zawsze liczba publikacji jest wyznacznikiem sukcesu. Wszystko zależy od celu firmy. Niektóre przedsiębiorstwa preferują kilka wywiadów w ciągu całej kampanii, ale w wysokozasięgowych mediach. Innym zaś zależy na dużej liczbie publikacji w mediach lokalnych, branżowych i biznesowych. Będę podkreślał, że najważniejszy jest cel.

Aby pozyskać zaufanie konsumenta niezbędny jest pozytywny wizerunek w mediach. Jak ocenić kampanię PR na podstawie publikacji? Za pomocą analizy sentymentu. Zaawansowane narzędzia sprawdzają, w jakim tonie media i internauci wypowiadają się o marce. W ten sposób może paść ocena: negatywna, pozytywna, a także neutralna.

Zasięg kampanii

Kolejnym elementem oceny skuteczności kampanii jest jej zasięg. Największy posiadają media biznesowe, lifestylowe, a także ogólnoinformacyjne. Popularne stacje telewizyjne mają zasięg ok. 1 miliona odbiorców. Czynnikiem, który powinien interesować firmy jest dotarcie.

 – Ta wielkość pokazuje nam, do jakiej liczby osób rzeczywiście dotarła nasza informacja – dodaje Sebastian Kopiej. – Dotarcie może być na poziomie od kilkudziesięciu osób dla małych portali, po nawet kilka milionów. Średni zasięg publikacji w mediach z wyższej półki to kilkaset tysięcy.

Jednym z czynników, które najbardziej interesuje firmy, jest AVE, czyli ekwiwalent reklamowy. Pokazuje on, ile faktycznie kosztowałaby publikacja w danym medium – gdyby firma musiała faktycznie za nią zapłacić. Wokół AVE pojawiają się różne kontrowersje, jednakże to wciąż jeden z głównych i najbardziej istotnych czynników.

Ruch na stronie

Nie każda firma ocenia kampanię na podstawie ruchu na stronie. Jednak, jeśli celem jest zwiększenie liczby użytkowników, ruch na stronie odgrywa ogromne znaczenie. Za pomocą Google Analytics marketerzy mogą sprawdzić źródła wejścia na portal, a także zachowanie użytkowników czy ich strukturę wiekową.

Na rynku jest także wiele narzędzi marketingowych, które są mierzalne i pomagają ocenić skuteczność kampanii contentowych.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma PGE Baltica, CRIST, WIKE i Grupa Przemysłowa Baltic chcą współpracować przy budowie statków instalacyjnych i serwisowych Biuro prasowe
2025-06-24 | 11:45

PGE Baltica, CRIST, WIKE i Grupa Przemysłowa Baltic chcą współpracować przy budowie statków instalacyjnych i serwisowych

PGE Baltica – należąca do Grupy PGE spółka z największym portfelem projektów morskiej energetyki wiatrowej w Polsce – podpisała razem z CRIST
Firma Bausch Health nawiązuje współpracę z YUN, aby wprowadzić przełomową pielęgnację mikrobiomu skóry do Polski
2025-06-24 | 09:30

Bausch Health nawiązuje współpracę z YUN, aby wprowadzić przełomową pielęgnację mikrobiomu skóry do Polski

Ta strategiczna współpraca wprowadza na polski rynek nowe rozwiązania - z zakresu probioterapii do pielęgnacji skóry ze skłonnością do trądziku - z planami dalszej
Firma Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje
2025-06-18 | 06:00

Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje

W życiu każdego z nas pojawiają się sytuacje, w których nagromadzone przez lata przedmioty muszą na jakiś czas opuścić nasze mieszkania i domy. Niezależnie od

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Transport

Bezpieczeństwo stało się w UE tematem numer jeden. Miała w tym udział polska prezydencja

Ostatnie dni czerwca to dobra okazja do podsumowania pół roku prezydencji Polski w Radzie UE. Z tej okazji w Łodzi odbył się Wielki Piknik Europejski w Łodzi, w trakcie którego również wiceprzewodnicząca Parlamentu Europejskiego podsumowała ten okres: w ciągu ostatnich sześciu miesięcy Polska była silnym i odważnym przywódcą i również nam dała siłę i odwagę, aby kroczyć naprzód w tych bardzo trudnych czasach. Zdaniem europosła Dariusza Jońskiego Polsce udało się odbudować swoją pozycję na arenie międzynarodowej.

Polityka

Nie brakuje przeciwników zwiększenia wydatków na obronność do 5 proc. Obawiają się, że paradoksalnie zagrozi to bezpieczeństwu Europy

W Hadze rusza szczyt NATO. Jednym z ważniejszych punktów ma być podwyższenie wydatków państw sojuszniczych na zbrojenia i obronność do 5 proc. PKB. Jeśli wniosek zostanie zatwierdzony, państwa członkowskie przeznaczą łącznie na ten cel ponad 500 mld euro więcej rocznie. – Zwiększając wydatki na broń, nie tworzy się warunków do pokoju. Dlatego jesteśmy temu zdecydowanie przeciwni – podkreśla włoski europoseł Pasquale Tridico z Ruchu Pięciu Gwiazd (M5S).

Ochrona środowiska

Gospodarowanie odpadami nieodłącznym elementem strategii firm. Brak jasnych przepisów utrudnia ich działania

Odpowiedzialne gospodarowanie odpadami stanowi integralną część biznesu, a działania w tym obszarze coraz częściej wchodzą w skład strategii ESG. Opóźniające się wdrożenie systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP) zgodnego z wymogami Unii Europejskiej stawia jednak przed polskimi przedsiębiorstwami wiele wyzwań.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.