Komunikaty PR

Jak ocenić kampanię PR?

2022-05-09  |  01:00
Biuro prasowe

Wiele firm zastanawia się, jak ocenić kampanię PR. Nowoczesne narzędzia dostępne na rynku umożliwiają precyzyjną analizę skuteczności podjętych działań. Część z nich będzie mierzalna, natomiast pozostałe wpływają na wizerunek firmy i trudno je określić za pomocą konkretnych liczb. Pomocne w ocenie kampanii PR są: liczba wzmianek o danej inicjatywie, AVE – czyli ekwiwalent reklamowy, a także zasięg ogólny publikacji w Internecie, prasie i radiu. Kolejnym elementem jest sprawdzenie ruchu na stronie. Jak ocenić kampanię PR? Oto kilka ważnych wskazówek.

Ocena kampanii PR powinna przebiegać wielotorowo. Zanim jednak firma zdecyduje się rozpocząć działania promocyjne powinna wyznaczyć cel danej kampanii. Czy zależy jej na zwiększeniu widoczności w mediach? Jeśli tak, to w jakich? A może na pozyskaniu nowych klientów? Ocena kampanii jest możliwa po ustaleniu odpowiedniego celu, a także wyznaczeniu targetu, tj. grupy docelowej.

Jak ocenić kampanię PR? Pomocna będzie liczba wzmianek

Przed rozpoczęciem kampanii firma powinna określić satysfakcjonującą liczbę wzmianek w mediach i social mediach, a także na forach czy kanale YouTube.

 – Za pomocą nowoczesnych platform do monitorowania mediów sprawdzamy liczbę wzmianek w mediach w podziale na prasę, radio, a także portale – wyjaśnia Sebastian Kopiej, Prezes Zarządu Commplace. – Ponadto analizujemy potencjał danych publikacji i weryfikujemy w ten sposób, czy udało nam się osiągnąć wyznaczone w projekcie KPI. Pamiętajmy jednak, że nie zawsze liczba publikacji jest wyznacznikiem sukcesu. Wszystko zależy od celu firmy. Niektóre przedsiębiorstwa preferują kilka wywiadów w ciągu całej kampanii, ale w wysokozasięgowych mediach. Innym zaś zależy na dużej liczbie publikacji w mediach lokalnych, branżowych i biznesowych. Będę podkreślał, że najważniejszy jest cel.

Aby pozyskać zaufanie konsumenta niezbędny jest pozytywny wizerunek w mediach. Jak ocenić kampanię PR na podstawie publikacji? Za pomocą analizy sentymentu. Zaawansowane narzędzia sprawdzają, w jakim tonie media i internauci wypowiadają się o marce. W ten sposób może paść ocena: negatywna, pozytywna, a także neutralna.

Zasięg kampanii

Kolejnym elementem oceny skuteczności kampanii jest jej zasięg. Największy posiadają media biznesowe, lifestylowe, a także ogólnoinformacyjne. Popularne stacje telewizyjne mają zasięg ok. 1 miliona odbiorców. Czynnikiem, który powinien interesować firmy jest dotarcie.

 – Ta wielkość pokazuje nam, do jakiej liczby osób rzeczywiście dotarła nasza informacja – dodaje Sebastian Kopiej. – Dotarcie może być na poziomie od kilkudziesięciu osób dla małych portali, po nawet kilka milionów. Średni zasięg publikacji w mediach z wyższej półki to kilkaset tysięcy.

Jednym z czynników, które najbardziej interesuje firmy, jest AVE, czyli ekwiwalent reklamowy. Pokazuje on, ile faktycznie kosztowałaby publikacja w danym medium – gdyby firma musiała faktycznie za nią zapłacić. Wokół AVE pojawiają się różne kontrowersje, jednakże to wciąż jeden z głównych i najbardziej istotnych czynników.

Ruch na stronie

Nie każda firma ocenia kampanię na podstawie ruchu na stronie. Jednak, jeśli celem jest zwiększenie liczby użytkowników, ruch na stronie odgrywa ogromne znaczenie. Za pomocą Google Analytics marketerzy mogą sprawdzić źródła wejścia na portal, a także zachowanie użytkowników czy ich strukturę wiekową.

Na rynku jest także wiele narzędzi marketingowych, które są mierzalne i pomagają ocenić skuteczność kampanii contentowych.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Magia podczas szkolenia? Tagomago Hair rusza ze szkoleniami z MAGIC TAPE Biuro prasowe
2025-01-13 | 11:00

Magia podczas szkolenia? Tagomago Hair rusza ze szkoleniami z MAGIC TAPE

Magic Tape pozwala w krótkim czasie osiągnąć efekt długiej i gęstej fryzury nawet w przypadku rzadkich włosów. Specjalistką od tej metody jest Agnieszka
Firma Finał III edycji akcji „Dom z Serca”
2024-12-20 | 13:20

Finał III edycji akcji „Dom z Serca”

Budowa kolejnego już „Domu z Serca” dobiegła końca! 19 grudnia br. Grupa Budimex wraz z partnerami oddała do użytku nowoczesny, modułowy dom dla Pani Teresy z Wołomina –
Firma Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran
2024-12-19 | 15:00

Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran

Miniony rok okazał się przełomowym okresem dla sieci sklepów Komfort, eksperta w branży wykończenia wnętrz w Polsce. Firma znacząco rozwinęła swoją działalność w segmencie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Zamrożenie cen prądu do końca września br. Takie mechanizmy nie rozwiązują przyczyn problemu wysokich cen

Zgodnie z decyzją rządu zamrożenie cen energii dla gospodarstw domowych na poziomie 500 zł netto za 1 MWh zostało wydłużone do 30 września 2025 roku. Dzięki temu odbiorcy jeszcze przez co najmniej dziewięć miesięcy nie odczują  wzrostu rachunków za energię elektryczną. – Dopłaty jako sposób walki z wysokimi cenami energii nie są dobrym rozwiązaniem, bo one nie zlikwidują problemu. Znacznie prostszym rozwiązaniem byłby powrót do tańszych źródeł energii, w przypadku Polski takim tanim źródłem jest węgiel i elektrownia atomowa – ocenia europoseł z Konfederacji Marcin Sypniewski.

Prawo

Pracodawcy apelują o usprawnienie wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemcom. Nowe regulacje tylko w części w tym pomogą

Projekt ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Polski został przyjęty w grudniu przez rząd i trafił już do Sejmu. Nowe przepisy zakładają pełną elektronizację wnioskowania i wydawania zezwoleń na pracę i rezygnację z testu rynku pracy. Niekoniecznie jednak oznacza to większą otwartość na pracowników z zagranicy. – To nie zmiana jakościowa, ale co najwyżej próba sanacji przeciążonego systemu – ocenia dr Michał Szypniewski z kancelarii BKB Baran Książek Bigaj.

IT i technologie

Centrum Implementacji Sztucznej Inteligencji ma wystartować w tym roku. Polskie wojsko coraz szerzej korzysta z tej technologii

– Opracowujemy koncepcję funkcjonowania Centrum Implementacji Sztucznej Inteligencji. Szkolimy też odpowiednio naszych inżynierów, współpracujemy z uczelniami wyższymi w tym aspekcie, aby mieć gotowy odpowiedni potencjał intelektualny – mówi gen. dyw. Karol Molenda, dowódca Komponentu Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni. Nowa formacja będzie odpowiadać za opracowywanie i wdrażanie rozwiązań AI na potrzeby działań militarnych. Podobne instytucje są już powoływane przez inne kraje NATO.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.