Jak Polska i Europa wspierają zieloną transformację wśród przedsiębiorców
Działania zgodne ze zrównoważonym rozwojem oraz dążenie do spełnienia założeń Zielonego Ładu stanowią obecnie jedno z kluczowych wyzwań stawianych przed całym społeczeństwem. Zielona transformacja wymaga zaprojektowania, stworzenia oraz wdrożenia szeregu nowoczesnych technologii. Programy takie jak Ścieżka SMART, Kredyt ekologiczny czy EIC Accelerator dają przedsiębiorstwom tworzącym innowacyjne rozwiązania szansę na realizację najbardziej ambitnych projektów.
Programy dotacyjne przeznaczone na zieloną transformację przedsiębiorstw
Unia Europejska kładzie szczególny nacisk na działania ograniczające emisję gazów cieplarnianych i osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku zgodnie z założeniami Zielonego Ładu. Kraje wspólnoty mogą liczyć na unijne wsparcie finansowe w osiągnięciu tych celów.
– Dotacje na projekty związane z efektywnością energetyczną i zazielenieniem przedsiębiorstw można uzyskać między innymi z programu FENG. Wnioskodawcy mogą liczyć na wsparcie w ramach Ścieżki SMART oraz Kredytu ekologicznego. Przedsiębiorcy mogą także wziąć udział w naborach do Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS). Działania na rzecz klimatu stanowią również jeden z filarów programu EIC Accelerator – wymienia Jakub Żbikowski z Innology, firmy doradczej, wspierającej spółki deep-tech w aplikowaniu o środki unijne na badania, rozwój i innowacje.
W zależności od wybranego programu ze wsparcia mogą skorzystać zarówno mniejsze, jak i większe przedsiębiorstwa. Środki przeznaczone są na projekty związane między innymi z adaptacją do zmian klimatu, tworzeniem odnawialnych źródeł energii oraz transformacją energetyczną przemysłu i transportu, dążącą do maksymalnego ograniczenia wpływu emisji gazów cieplarnianych na środowisko.
Innowacyjne projekty mają duże szanse na pozyskanie wsparcia z europejskich programów dotacyjnych
Najbardziej obiecujące projekty związane z zieloną transformacją mogą liczyć na wsparcie pochodzące z programów dotacyjnych. Przykładem jest pomyślne pozyskanie grantu EIC Accelerator dla firmy Carbominer przez UpSpark, polską firmę konsultingową z grupy Innology.
Carbominer to ukraiński start-up, którego misją jest przeciwdziałanie zmianom klimatycznym. Przedsiębiorstwo rozwija autorską technologię Direct Air Capture (DAC) bezpośrednio wychwytującą CO2 z atmosfery. Jednocześnie firma chce umożliwić bardziej ekologiczną produkcję żywności w szklarniach dzięki konkurencyjnym i zrównoważonym dostawom CO2 z modułowych jednostek DAC.
Przykład sprawnego procesu pozyskania dofinansowania na realizację ekologicznego projektu
– W UpSpark specjalizujemy się w pozyskiwaniu dotacji na projekty deep-tech z najbardziej znanych i konkurencyjnych międzynarodowych programów finansowania UE, takich jak EIC Accelerator czy Eurostars. Podczas współpracy z Carbominer nad pozyskaniem dotacji kluczowym wyzwaniem był bardzo napięty harmonogram projektu – na pracę nad projektem mieliśmy zaledwie 2 miesiące. W tym czasie konieczne było stworzenie wyspecjalizowanego zespołu oraz elastyczne podejście do zrozumienia warunków w negocjacjach z podmiotem mającym siedzibę w Ukrainie borykającej się z niezwykle trudną sytuacją geopolityczną – opowiada ekspert z Innology. – Dzięki strategii, spersonalizowanemu podejściu oraz doświadczeniu naszych ekspertów w wyznaczonym czasie przygotowaliśmy wniosek spełniający najwyższe standardy jakości w zakresie dziedzin naukowych i inżynieryjnych istotnych dla projektu. Naszą współpracę czekało jednak jeszcze jedno wyzwanie, bowiem 5 dni przed pierwotnym ostatecznym terminem składania wniosków EISMEA podjęła decyzję o zmianie platformy składania wniosków EICA, zmuszając wszystkich wnioskodawców do przejścia na nowy szablon wniosków i system składania wniosków. Mimo krytycznej sytuacji dostosowaliśmy i złożyliśmy wniosek, który umożliwił firmie Carbominer uzyskanie dotacji w wysokości 1,5 miliona euro oraz obietnicy przyszłej wielomilionowej inwestycji kapitałowej od EIC Accelerator, co stanowiło ważny kamień milowy dla firmy.
W ten sposób Carbominer stał się pierwszym ukraińskim startupem i jedną z dwóch pierwszych technologii Direct Air Capture, które otrzymały finansowanie w ramach prestiżowego i niezwykle konkurencyjnego programu EIC Accelerator. Współpraca obu ambitnych zespołów przyniosła liczne korzyści nie tylko podmiotowi starającemu się o pozyskanie dotacji, ale też w dalszej perspektywie całemu środowisku. Obietnica kolejnych inwestycji przeznaczonych na doskonalenie unikalnej technologii bezpośredniego wychwytywania powietrza przyczyni się do światowych wysiłków na rzecz redukcji emisji CO2.
Omówiony przypadek może również stanowić motywację dla pozostałych podmiotów, które planują innowacyjne projekty związane z zieloną transformacją. Obiecujące ekologiczne projekty mają duże szanse na pozyskanie środków umożliwiających tworzenie rozwiązań ograniczających negatywny wpływ działalności człowieka na środowisko.

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników

Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki

Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.