Komunikaty PR

Jak uczynić ESG procesem w Twojej firmie?

2023-12-30  |  11:44
Biuro prasowe
Kontakt

Kinga Woźniakowska
W dobrym tonie. PR



kinga|prwdobrymtonie.pl| |kinga|prwdobrymtonie.pl
+48663416733
prwdobrymtonie.pl
Do pobrania 12 ( 0.02 MB )
  • 7 na 10 badanych firm w Polsce twierdzi, że ma w swoich strukturach osobę lub dział odpowiedzialny za zbieranie i analizowanie danych niefinansowych do raportu określającego poziom zrównoważonego rozwoju.
  • Jednocześnie przedsiębiorstwa dostrzegają szereg trudności związanych z raportowaniem ESG. Aż 32% badanych uważa, że to pracochłonne, a 23% ma zbyt małą wiedzę w tym zakresie i nie dostrzega korzyści dla biznesu!
  • Tymczasem raporty ESG będą wymagane od 2025 r. nie tylko od największych podmiotów wskazanych w dyrektywie, ale też od przedsiębiorstw w całym łańcuchu dostaw zrównoważonych firm. Może się okazać, że dotyczy to także Twojej działalności.

Zgodnie z przyjętymi przepisami już od 2025 r. część firm będzie zobowiązanych do składania raportów niefinansowych za 2024 r. i kolejne lata. Obecnie jedynie 33% polskich przedsiębiorstw publikuje informacje o poziomie swojego zrównoważonego rozwoju – wynika z najnowszego raportu przeprowadzonego przez CRIF Polska we współpracy z Fundacją Poland Business Run oraz Polskim Stowarzyszeniem Liderów ESG.

Mimo, że o tematach związanych ze zrównoważonym rozwojem mówi się od dawna, to jak pokazują dane – wciąż zbyt wiele firm nie orientuje się, czy będą zobowiązane do przygotowania takiego zestawienia, czym w ogóle są raporty ESG i jakie należy podjąć działania, by odpowiednio je przygotować. A warto pomyśleć o tym z wyprzedzeniem, bo zignorowanie tematu może skutkować utratą kontraktów, klientów i mniejszą szansą na nowe potencjalne współprace.

W którym miejscu na osi ESG jesteśmy…?

Jak wynika z raportu „Bariery związane z wdrażaniem ESG w polskich przedsiębiorstwach” stworzonego przez CRIF, ponad 7 na 10 firm ma w swoich strukturach osobę lub dział odpowiedzialny za zbieranie i analizowanie danych niefinansowych. Jednocześnie takie informacje publikuje jedynie 33% biznesów.

Jakie mogą być przyczyny tak małej liczby raportujących firm? Być może jest to efekt nie gromadzenia danych pozafinansowych, brak presji z zewnątrz czy poczucia braku jednoznacznych standardów raportowania. Co ważne – wiele firm nie decyduje się na taką transparentność z obawy o straty wizerunkowe.

Z badania, które przeprowadził CRIF wynika, że nawet dla 32% przedsiębiorstw procesy związane z gromadzeniem i certyfikacją danych ESG wydają się zbyt pracochłonne. To właśnie ten powód wskazują jako jeden z najważniejszych względem swojej decyzji o niepodejmowaniu próby raportowania. Wśród innych pretekstów znalazły się także mała wiedza na temat ESG i korzyści dla swojego biznesu (23%), brak danych (20%), konieczność powtarzania audytu i certyfikatu co rok (20%), brak znajomości narzędzi do gromadzenia danych i certyfikacji (20%).

- Przeszkód zawsze na początku wydaje się wiele. Zwłaszcza jeśli też wcześniej działania w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu były marginalne. Niemniej zgodnie z nadchodzącymi zmianami – również małe przedsiębiorstwa, pełniące rolę dostawcy komponentów/półproduktów/usług dla dużych firm, będą obligowane do podjęcia działań o charakterze zrównoważonym oraz raportowania ESG – mówi Piotr Badura, wiceprezes CRIF Polska. – Gdy przepisy dotyczące RODO były wprowadzane też ich implementacja, dostosowanie się do nowych standardów wydawało się skomplikowane, dla wielu podmiotów wręcz niemożliwe. Jednak z czasem oswoiliśmy się z tymi zapisami, wdrożyliśmy odpowiednie polityki i obecnie dużo łatwiej poruszamy się w obrębie tych przepisów. Z kwestią ESG będą analogiczne – jestem o tym przekonany – dodaje.

ESG to proces – jak go wprowadzić?

Aby wejść w nowe standardy lekkim krokiem, powinniśmy możliwie jak najszybciej podjąć odpowiednie działania, które pozwolą uczynić działania ESG procesem w naszej firmie. Takie podejście znacznie uprości wdrożenie, zbieranie danych i raportowanie. Aby tego dokonać, należy odpowiedzieć sobie na trzy podstawowe pytania:

  • Jaka jest potrzeba biznesowa związana z ESG w mojej działalności?
  • Czy i gdzie w mojej firmie gromadzone/przetwarzane/generowane są dane niefinansowe potrzebne do własnej oceny ESG?
  • Jakie narzędzie do wsparcia raportowania wybrać?

Po co mi to wszystko?

Fundamentem niemal każdego działania jest zrozumienie jego sensu, istotności.

Według badania CRIF, 45% polskich przedsiębiorstw prowadzi obecnie działania CSR, które wpływają bezpośrednio na poziom zrównoważonego rozwoju. Nawet 24% nie wie, czy takie aktywności podejmuje. W kwestiach środowiskowych jest znacznie lepiej, bo choćby najprostszą z aktywności tj. segregację śmieci prowadzi blisko 80% firm. Niemniej wciąż wszystkie aspekty ESG są tymi, wśród których łatwo wybić się przed innymi firmami i osiągnąć przewagę konkurencyjną.

- Z naszych badań wynika, że już połowa firm dobierając partnerów do współpracy, zwraca uwagę na kwestię zrównoważonego rozwoju. Dla 45% najważniejsze są oczywiście kwestie środowiskowe, ale wielu też chce znać holistyczne zrównoważenie w każdym z trzech obszarów. Te dane zdecydowanie potwierdzają, że warto silnie uwzględnić ESG w strategii swojego biznesu – podkreśla Piotr Badura, wiceprezes CRIF Polska.

Dane i narzędzia to nie biała plama

Aby ESG stawało się procesem w firmie, konieczne jest podejmowanie działań, które będą od razu mierzalne, a dane te będą zbierane, analizowane. Takie podejście też znacznie usprawni proces tworzenia raportu o zrównoważonym rozwoju. Świadomość emisji dwutlenku węgla i innych gazów do środowiska, wiedza na temat zużywanych surowców, proces ich pozyskiwania, ich wpływ środowiskowy czy informacja o ilości produkowanych odpadów, zużywanej wodzie, energii i innych zasobach jest bezcenna. Pozwala z pełną odpowiedzialnością i świadomością wdrażać mechanizmy optymalizacyjne, czy rozwiązania przyczyniające się środowisku, społeczeństwu i pracownikom.

To też etap na stworzenie działu lub stanowiska osób odpowiedzialnych za ESG i organizacji pracy w tym zakresie. A także czas na wybór odpowiednich narzędzi. Warto dobrze rozeznać się na rynku, przeprowadzić właściwą selekcję, by wybrać narzędzia, które doskonale wpiszą się w potrzeby tego konkretnego biznesu, a nie bazować na najpopularniejszych rozwiązaniach, do których trzeba się dostosowywać.

- To nie podlega wątpliwości – temat ESG nie ominie żadnego biznesu. Niezależnie od tego czy jesteśmy producentem odzieży, opon czy ubezpieczycielem - kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem powinny być dla nas obecnie jednym z naczelnych tematów. Im wcześniej podejmiemy kroki ku dostosowaniu się do nowych przepisów, tym łatwiej będzie nam odnaleźć się w świecie, kiedy będą one w pełni obowiązujące i wymagane przez naszych partnerów biznesowych  – podsumowuje Piotr Badura, wiceprezes CRIF.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: W dobrym tonie. PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Z ziemniaka zrobili biznes Biuro prasowe
2025-07-15 | 01:00

Z ziemniaka zrobili biznes

Jeszcze kilka lat temu Grzegorz Grodek i Adam Głos zarządzali strukturami w firmach finansowych. Pierwszy był wiceprezesem Tax Care, potem prezesem Faktura.pl, wcześniej związany
Firma Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?
2025-07-10 | 09:00

Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?

Kryptowaluty już od kilku lat przestają być ciekawostką, a zaczynają odgrywać realną rolę w gospodarce. Coraz więcej firm, niezależnie od wielkości, szuka sposobów, by
Firma Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025
2025-06-30 | 06:00

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025

Złota odznaka i tytuł „TOP EMOLIENT 2025” w prestiżowym Rankingu TOP10 Emolientów organizowanym przez Polskie Towarzystwo Chorób Atopowych (PTCA)

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Bankowość

Prawo

Przedstawienie projektu przez KE oznacza początek dyskusji nad nowym siedmioletnim budżetem. W PE zdania co do jego kształtu są podzielone

16 lipca br. Komisja Europejska przedstawi propozycję wieloletnich ram finansowych. To będzie dopiero początek wytężonych prac nad kształtem nowego budżetu i trudnych dyskusji na ten temat, bo wśród państw członkowskich, ale też w różnych frakcjach parlamentarnych jest wiele różnic dotyczących szczegółowych rozwiązań. Chodzi m.in. o podejście do wspólnego zadłużania się, nowych źródeł zasobów UE czy rozszerzania kompetencji UE.

Konsument

Konflikty i żywioły wpływają na wakacyjne plany Polaków. Bezpieczeństwo coraz ważniejsze przy wyborze letniej destynacji

Sytuacja geopolityczna i pogodowa sprawia, że Polacy coraz rozważniej podchodzą do wyboru wakacyjnych kierunków. Choć nieprzewidziane zdarzenia mogą się zdarzyć w każdym miejscu na świecie, to minimalizowaniu ryzyka służą m.in. sprawdzanie ostrzeżeń dla podróżnych na stronach Ministerstwa Spraw Zagranicznych, rejestracja w systemie Odyseusz, który zadziała w razie kryzysowej sytuacji, a także wyjazd z ubezpieczeniem turystycznym. Koszty ewentualnego leczenia czy repatriacji znacząco przewyższają bowiem wysokość składki.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.