Jak znaleźć pracowników w branży OZE?
Rozwój energii odnawialnej nie tylko zmienia strukturę źródeł energii zasilających światową gospodarkę, ale także tworzy nowe miejsca pracy. Jak wynika z raportu The International Renewable Energy Agency, obecnie w sektorze OZE jest aż 13,7 miliona miejsc pracy, co stanowi wzrost o milion. Nadal prawie dwie trzecie tych stanowisk jest w Azji, a tylko w samych Chinach w branży odnawialnych źródeł energii pracuje 40 proc. społeczeństwa. Rosnące zapotrzebowanie na ekspertów z tej dziedziny mobilizuje firmy do zadbania o własny Employer Branding. Jakie działania warto wziąć pod uwagę?
Nie ma wątpliwości, że sektor odnawialnych źródeł energii rozwija się w szybkim tempie, a każdego roku przybywa miejsc pracy i pojawiają się nowe zawody. Na całym świecie dostępnych jest 2,5 mln ofert pracy w elektrowniach wodnych, co stanowi wzrost o 2,3 proc. w porównaniu do 2021 roku. Najbardziej są poszukiwani pracownicy do obsługi i konserwacji, następnie ci do budowy elektrowni wiatrowych i zajmujący się produkcją komponentów.
Jednak najchłonniejszym sektorem jest ten związany z fotowoltaiką, a nie z wiatrem. Tu obecnie jest prawie 5 milionów miejsc pracy. Co ciekawe, prawie 40 proc. osób zatrudnionych w PV to kobiety. Mając na uwadze najnowsze dane warto zastanowić się, jak zadbać o Employer Branding, by przyciągnąć talenty do naszej firmy.
Zadbaj o opinię o Twojej firmie
Zdaniem eksperta od komunikacji, Sebastiana Kopieja – Prezesa Zarządu agencji PR Commplace, firmy z obszaru OZE powinny przede wszystkim zadbać o swoją opinię wśród pracowników. To oni są najlepszymi ambasadorami marki. Trzeba brać pod uwagę, ponad 60 proc. kandydatów do pracy najpierw wyszukuje informacje o pracodawcy w Google, a dopiero później składa CV. A co druga osoba pyta o warunki zatrudnienia byłych lub obecnych pracowników[1].
- Budowanie opinii o firmie to proces długotrwały, ale opłacalny. Na początku należy sprawdzić, które obszary musimy usprawnić i co nie podoba się naszym pracownikom. Kluczowe jest zadbanie o opinie w Internecie – to obecnie główne źródło informacji. W tym celu firmy z obszaru odnawialnych źródeł energii mogą skorzystać z Google Ads. Na pewno warto zadbać o informacje zawarte na portalu GoWork, który jest odwiedzany przez miliony Polaków. To cenne źródło informacji dla wszystkich, którzy poszukują pracy – wymienia Sebastian Kopiej.
Jak w takim razie przekonać naszych pracowników, by dobrze mówili o firmie? Kluczowe jest zapewnienie odpowiednich warunkach pracy, benefitów i atmosfery. 90 proc. pracodawców jest zdania, że należy inwestować w benefity pozapłacowe, ponieważ to właśnie one zwiększają skłonność zatrudnionych do związania się z firmą[2].
A jakich benefitów oczekują pracownicy? 68 proc. z nich marzy o dofinansowaniu do wczasów, 56 proc. chce prywatnej opieki medycznej, a co drugi badany – kart przedpłacowych. Co 3 osoba wskazuje, że pożądanym benefitem są imprezy firmowe, wyjazdy integracyjne i szkolenia. Rolą pracodawcy jest wsłuchiwanie się w potrzeby pracowników i dobieranie benefitów dopasowanych do ich potrzeb, bowiem aż połowa osób, które dostają benefity nie jest z nich zadowolona.
Co jeszcze warto zrobić, by nasza firma rozwijała się w obszarze Employer Brandingu? Wielu pracodawców docenia kontakt bezpośredni i wybiera się na targi pracy, by pokazać, kim jest i co ma do zaoferowania. Dobrym sposobem na promocję marki własnej jest media relations – czyli aktywne udzielanie się w mediach. Ważne, by działać według planu i regularnie budować opinię o naszej firmie.
[1] https://businessinsider.com.pl/rozwoj-osobisty/kariera/czy-warto-kierowac-sie-opiniami-o-pracodawcach-na-portalach-rekrutacyjnych/n5zh51h
[2][2] Dane VanityStyle
Finał III edycji akcji „Dom z Serca”
Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran
DDW podsumowuje rok 2024 branży wodorowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.