Jak zrewidować strategię marketingową, by było w niej więcej ekologii?
3 na 4 Polaków jest zdania, że firmy powinny podejmować działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. W 2024 roku będzie rosła świadomość społeczeństwa w obszarze ESG i CSR. Konsumenci będą wymagać realnie podejmowanych działań przez przedsiębiorców, a także weryfikować, czy nie uprawiają oni zielonego kłamstwa, czyli greenwashingu. Jak zrewidować strategię marketingową, by było w niej więcej ekologii? Eksperci podpowiadają.
Koniec roku to dobry czas na to, aby przeanalizować działania podejmowane przez naszą firmę. To okres, gdy zmieniane są strategie działań, strategie biznesowe, komunikacyjne, a także marketingowe. Współcześni konsumenci są wymagający i bardziej świadomi. Co to znaczy dla firm? Oczekują między innymi, by przedsiębiorstwa, od których kupują produkty i usługi podejmowały działania z obszarów CSR. Potwierdzają to dane SEC Newgate ESG Monitor. 73 proc. Polaków jest zdania, że firmy powinny podejmować kroki na rzecz zrównoważonego rozwoju, 48 proc. badanych zwraca uwagę na to, czy producent lub usługodawca podejmuje aktywności z obszaru ESG. W jakie działania marketingowe zainwestować, by były one ekologiczne? Podpowiadamy.
Wybieraj biodegradowalne opakowania i odpowiednich dostawców
Niezależnie od tego, czym zajmuje się firma warto już dzisiaj przyjrzeć się, z jakich materiałów ona korzysta. W branży FMCG obserwujemy obecnie silny trend w kierunku biodegradowalnych opakowań produktów. Te są ekologiczne i mają minimalny wpływ na środowisko naturalne. Warto także odejść od plastiku np. plastikowych kubków do wody czy słomek. W ten sposób firma zbuduje nie tylko dobrą opinię o sobie na zewnątrz, ale i wśród pracowników.
Wiele firm informuje o tym, z jakich środków transportu korzysta. Niezależnie od tego, czy często wysyłamy towar, czy sporadycznie potrzebujemy kuriera – warto wybierać firmy, które posiadają ekologiczną flotę pojazdów. Współpracując z odpowiednimi podmiotami, sami jesteśmy postrzegani jako firma eko.
Należy drukować ekologicznie
W działaniach marketingowych warto wziąć pod uwagę kwestie związane z drukowaniem materiałów takich, jak banery czy ulotki. I wybierać firmy, które robią to w sposób ekologiczny. Na jakie aspekty zwrócić uwagę?
– Istotną kwestią jest rodzaj tuszu, który jest wykorzystywany do drukowania. Rekomendujemy korzystanie z tuszów wodnych, niezawierających toksycznych rozpuszczalników, czyli solwentu. To neutralne ekologiczne tusze, które są całkowicie bezpieczne dla zdrowia pracowników drukarni, monterów oraz wszystkich odbiorców reklamy. Warto szukać miejsc, które wykorzystują papier z certyfikatem FSC. Dzięki temu wspieramy zrównoważoną gospodarkę leśną – wyjaśnia Robert Dąbrowski, CEO Recevent. – I eliminować wszelkie marnotrawstwo. Dla przykładu ścinki papieru można wykorzystywać do pakowania paczek.
Green marketing w kampaniach firm
Do tematu green marketingu warto podejść szerzej. Wybrane firmy organizują akcje marketingowe, które mają na celu wspieranie zrównoważonego rozwoju. Wybrane przedsiębiorstwa tworzą fundusze na rzecz ochrony przyrody. Inne zaś zachęcają swoich partnerów do włączania się w inicjatywy proekologiczne lub podpisywania wspólnych paktów na rzecz ekologii.
Jak w takim razie ułożyć strategię marketingową, by ta była ekologiczna? Przede wszystkim należy mieć na uwadze, jak prowadzona przez nas działalność wpływa na środowisko naturalne. Kolejnym krokiem jest zweryfikowanie oczekiwań odbiorców naszej marki. W tym celu warto przeprowadzić ankiety i zapytać, czego kontrahenci i konsumenci chcą od marki. W ten sposób możemy stworzyć rzetelny dokument, który przełoży się na realne działania.

Z ziemniaka zrobili biznes

Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Banki spółdzielcze coraz ważniejsze dla finansowania gospodarki. Współpraca z BGK ma pobudzić lokalne inwestycje
Banki spółdzielcze w coraz większym stopniu odpowiadają za finansowanie rozwoju gospodarki. Ich udział w ostatnich latach wzrósł, a kondycja sektora się poprawiła. Bank Gospodarstwa Krajowego chce wzmocnić współpracę z bankami spółdzielczymi na rzecz finansowania lokalnego rozwoju. To jeden z elementów nowej strategii BGK na lata 2025–2030. Narzędziami, które do tego służą, są gwarancje BGK.
Prawo
Przedstawienie projektu przez KE oznacza początek dyskusji nad nowym siedmioletnim budżetem. W PE zdania co do jego kształtu są podzielone

16 lipca br. Komisja Europejska przedstawi propozycję wieloletnich ram finansowych. To będzie dopiero początek wytężonych prac nad kształtem nowego budżetu i trudnych dyskusji na ten temat, bo wśród państw członkowskich, ale też w różnych frakcjach parlamentarnych jest wiele różnic dotyczących szczegółowych rozwiązań. Chodzi m.in. o podejście do wspólnego zadłużania się, nowych źródeł zasobów UE czy rozszerzania kompetencji UE.
Konsument
Konflikty i żywioły wpływają na wakacyjne plany Polaków. Bezpieczeństwo coraz ważniejsze przy wyborze letniej destynacji

Sytuacja geopolityczna i pogodowa sprawia, że Polacy coraz rozważniej podchodzą do wyboru wakacyjnych kierunków. Choć nieprzewidziane zdarzenia mogą się zdarzyć w każdym miejscu na świecie, to minimalizowaniu ryzyka służą m.in. sprawdzanie ostrzeżeń dla podróżnych na stronach Ministerstwa Spraw Zagranicznych, rejestracja w systemie Odyseusz, który zadziała w razie kryzysowej sytuacji, a także wyjazd z ubezpieczeniem turystycznym. Koszty ewentualnego leczenia czy repatriacji znacząco przewyższają bowiem wysokość składki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.