Komunikaty PR

Kobiety w biznesie są coraz odważniejsze

2024-03-08  |  09:00
Biuro prasowe

Dziś to już jednak nie jest temat tabu, lecz pole do dyskusji i działań, które obalają krzywdzące stereotypy.

Biznes wciąż kojarzy się ze światem mężczyzn, co potwierdzają dane statystyczne - według danych z CEIDG na początku ubiegłego roku wśród zarejestrowanych prawie 2,8 mln jednoosobowych działalności gospodarczych, kobiety stanowiły jedynie około 1/3 (940 tys.), a mężczyźni 2/3 (1,8 mln) osób. W zarządach spółek handlowych, pań jest zaledwie1/4 (194 tys.) w porównaniu z 586 tys. armią mężczyzn zarządzających biznesem, a w spółkach akcyjnych udział kobiet w zarządach wynosi już tylko 16%

Na szczęście panie konsekwentnie dążą do poprawy tych statystyk – zauważa dr n. prawnych Małgorzata Rejmer z Kancelarii Finansowej LEX. Sprzyja temu atmosfera społeczna wokół dążenia do braku dyskryminacji na rynku pracy ze względu na płeć, a także obowiązujące już od jakiegoś czasu europejskie przepisy dotyczące parytetów. Zdecydowana większość Polaków popiera ideę równouprawnienia w takich sferach życia, jak wykształcenie, kwalifikacje zawodowe, zatrudnienie 

Jeśli chodzi o zatrudnienie, w Polsce kobiety stanowią blisko połowę osób aktywnie działających na rynku pracy, ale w top managemencie jest ich wciąż nieproporcjonalnie mniej niż na niższych szczeblach. W sektorze finansowym, w którym kobiety stanowią 60% ogółu zatrudnionych, w zarządach jest ich już tylko 13%. 

Tymczasem zarówno mężczyzn, jak i kobiety charakteryzuje podobny potencjał kierowniczy, choć oczywiście wiele badań wskazuje, że istnieją różnice w stylu zarządzania – mówi Małgorzata Rejmer. Tzw. „kobiecy styl zarządzania” często jest poddawany krytyce jako zbyt emocjonalny. Tymczasem zdaniem praktyków zarządzania, kobiety – prezeski są bardziej zdyscyplinowane biznesowo oraz bardziej skoncentrowane na celu. Według raportu McKinseya, w firmach zarządzanych przez co najmniej 3 kobiety, organizacje osiągały o 41% wyższą stopę zwrotu z kapitału oraz 56% wyższe wyniki operacyjne. 

Panie mają tendencję do zarządzania demokratycznego, cechuje je interaktywny styl kierowania, nastawione są na współpracę i komunikowanie z innymi. Znacznie częściej dostrzegają znaczenie emocji w budowaniu relacji biznesowych, wykazują też skłonność do myślenia kontekstowego i biorą pod uwagę więcej danych i informacji, w odróżnieniu od męskiego myślenia sekwencyjnego i liniowego. 

Niezależnie od istniejących różnic między stylami zarządzania, zdaniem większości badaczy, płeć nie wpływa to jednak na jakość pracy menedżerskiej. Od liderów oczekuje się bowiem jasnego wyznaczania celów oraz zdecydowanego działania – a to zależy od kompetencji i zaangażowania danej osoby oraz jej umiejętności interpersonalnych – podsumowuje ekspertka z Kancelarii LEX.

Współczesne kobiety, stając wobec konieczności wyboru między pracą zawodową a założeniem rodziny, dziś wybierają pracę, gdyż tzw. urlop macierzyński wciąż negatywnie wpływa na ich karierę i osiągnięcie finansowej niezależności. Na szczęście coraz więcej pracodawców docenia swoje pracownice i znajduje rozwiązania, które pomagają w pogodzeniu spraw zawodowych z rodzinnymi – mówi Małgorzata Rejmer. W naszej Kancelarii mamy idealnie wręcz zachowany parytet płci. Połowa kadry merytorycznej to kobiety. Większość z nich to także mamy, które, pracując u nas rodzą dwoje, troje dzieci i nadal są bardzo efektywnymi współpracownikami. Rozumiejąc, jak jest to ważne, dbamy m.in. o możliwość korzystania z elastycznej formy pracy, zarówno w zakresie czasu, jak i miejsca pracy. 

W prowadzeniu biznesu lub szerzej rozumianych interesów potrzebna jest różnorodność. Bardziej zróżnicowane grupy mają większy potencjał do znajdowania adekwatnych i korzystanych rozwiązań. Zróżnicowanie to wiąże się przede wszystkim z płcią. Zespoły, w skład których wchodzą kobiety, są bardziej skuteczne. Różnorodność sprzyja efektywności.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Efektywne magazynowanie w przemyśle spożywczym Biuro prasowe
2024-04-29 | 01:00

Efektywne magazynowanie w przemyśle spożywczym

Cukrownie, browary, mleczarnie, wytwórnie napojów gazowanych – to tylko kilka przykładów przedsiębiorstw, w których podczas procesów produkcyjnych,
Firma Rebranding w branży deweloperskiej – kto, jak, dlaczego?
2024-04-29 | 01:00

Rebranding w branży deweloperskiej – kto, jak, dlaczego?

PROFIT Development obchodzi właśnie 20-lecie swojego istnienia. Na przestrzeni dwóch dekad firma oddała do użytku tysiące mieszkań w Łodzi, we Wrocławiu i w Warszawie. W planie
Firma Nowe technologie pomogą firmom w organizacji eventów dla pracowników
2024-04-29 | 01:00

Nowe technologie pomogą firmom w organizacji eventów dla pracowników

Badania pokazują, że 64% pracowników preferuje pracę zespołową, która ich zdaniem pozwala uzyskać lepsze efekty. Z kolei firmy, które promują współpracę w

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.