Kobiety w biznesie są coraz odważniejsze
Dziś to już jednak nie jest temat tabu, lecz pole do dyskusji i działań, które obalają krzywdzące stereotypy.
Biznes wciąż kojarzy się ze światem mężczyzn, co potwierdzają dane statystyczne - według danych z CEIDG na początku ubiegłego roku wśród zarejestrowanych prawie 2,8 mln jednoosobowych działalności gospodarczych, kobiety stanowiły jedynie około 1/3 (940 tys.), a mężczyźni 2/3 (1,8 mln) osób. W zarządach spółek handlowych, pań jest zaledwie1/4 (194 tys.) w porównaniu z 586 tys. armią mężczyzn zarządzających biznesem, a w spółkach akcyjnych udział kobiet w zarządach wynosi już tylko 16%
Na szczęście panie konsekwentnie dążą do poprawy tych statystyk – zauważa dr n. prawnych Małgorzata Rejmer z Kancelarii Finansowej LEX. Sprzyja temu atmosfera społeczna wokół dążenia do braku dyskryminacji na rynku pracy ze względu na płeć, a także obowiązujące już od jakiegoś czasu europejskie przepisy dotyczące parytetów. Zdecydowana większość Polaków popiera ideę równouprawnienia w takich sferach życia, jak wykształcenie, kwalifikacje zawodowe, zatrudnienie
Jeśli chodzi o zatrudnienie, w Polsce kobiety stanowią blisko połowę osób aktywnie działających na rynku pracy, ale w top managemencie jest ich wciąż nieproporcjonalnie mniej niż na niższych szczeblach. W sektorze finansowym, w którym kobiety stanowią 60% ogółu zatrudnionych, w zarządach jest ich już tylko 13%.
Tymczasem zarówno mężczyzn, jak i kobiety charakteryzuje podobny potencjał kierowniczy, choć oczywiście wiele badań wskazuje, że istnieją różnice w stylu zarządzania – mówi Małgorzata Rejmer. Tzw. „kobiecy styl zarządzania” często jest poddawany krytyce jako zbyt emocjonalny. Tymczasem zdaniem praktyków zarządzania, kobiety – prezeski są bardziej zdyscyplinowane biznesowo oraz bardziej skoncentrowane na celu. Według raportu McKinseya, w firmach zarządzanych przez co najmniej 3 kobiety, organizacje osiągały o 41% wyższą stopę zwrotu z kapitału oraz 56% wyższe wyniki operacyjne.
Panie mają tendencję do zarządzania demokratycznego, cechuje je interaktywny styl kierowania, nastawione są na współpracę i komunikowanie z innymi. Znacznie częściej dostrzegają znaczenie emocji w budowaniu relacji biznesowych, wykazują też skłonność do myślenia kontekstowego i biorą pod uwagę więcej danych i informacji, w odróżnieniu od męskiego myślenia sekwencyjnego i liniowego.
Niezależnie od istniejących różnic między stylami zarządzania, zdaniem większości badaczy, płeć nie wpływa to jednak na jakość pracy menedżerskiej. Od liderów oczekuje się bowiem jasnego wyznaczania celów oraz zdecydowanego działania – a to zależy od kompetencji i zaangażowania danej osoby oraz jej umiejętności interpersonalnych – podsumowuje ekspertka z Kancelarii LEX.
Współczesne kobiety, stając wobec konieczności wyboru między pracą zawodową a założeniem rodziny, dziś wybierają pracę, gdyż tzw. urlop macierzyński wciąż negatywnie wpływa na ich karierę i osiągnięcie finansowej niezależności. Na szczęście coraz więcej pracodawców docenia swoje pracownice i znajduje rozwiązania, które pomagają w pogodzeniu spraw zawodowych z rodzinnymi – mówi Małgorzata Rejmer. W naszej Kancelarii mamy idealnie wręcz zachowany parytet płci. Połowa kadry merytorycznej to kobiety. Większość z nich to także mamy, które, pracując u nas rodzą dwoje, troje dzieci i nadal są bardzo efektywnymi współpracownikami. Rozumiejąc, jak jest to ważne, dbamy m.in. o możliwość korzystania z elastycznej formy pracy, zarówno w zakresie czasu, jak i miejsca pracy.
W prowadzeniu biznesu lub szerzej rozumianych interesów potrzebna jest różnorodność. Bardziej zróżnicowane grupy mają większy potencjał do znajdowania adekwatnych i korzystanych rozwiązań. Zróżnicowanie to wiąże się przede wszystkim z płcią. Zespoły, w skład których wchodzą kobiety, są bardziej skuteczne. Różnorodność sprzyja efektywności.

Z ziemniaka zrobili biznes

Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Sukces gospodarczy Polski może zachęcić do powrotów Polaków mieszkających za granicą. Nowa rządowa strategia ma w tym pomóc
Polska coraz mocniej stawia na powroty swoich obywateli z zagranicy. Rządowa strategia współpracy z Polonią na najbliższe lata zakłada system zachęt dla osób powracających, ale też ułatwienia w uznawaniu wykształcenia i kwalifikacji, podejmowaniu studiów czy staży zawodowych. To w obliczu rosnących wyzwań demograficznych i zapotrzebowania na wysoko wykwalifikowaną kadrę szansa na wzmocnienie rynku pracy. Napływ wykwalifikowanych specjalistów z doświadczeniem zdobytym za granicą może pomóc w modernizacji krajowej gospodarki.
Prawo
ZPP: Działania administracji narażają na szwank wysiłek deregulacyjny. Niektóre niosą znamiona dyskryminacji i nękania przedsiębiorców

Choć rząd zgodnie z zapowiedziami realizuje szeroko zakrojone zmiany deregulacyjne, przedsiębiorcy alarmują, że brakuje w nich spójności, przewidywalności i realnej poprawy, zwłaszcza w kontaktach z administracją. Jako przykład ZPP podaje przypadek firmy British American Tobacco (BAT) i jej zatrzymanego przez izbę celno-skarbową zamówienia 200 tys. kartridży do e-papierosów. Dotknięte tą decyzją spółki liczą straty.
Konsument
Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory

Branża piwowarska pozostaje ważnym ogniwem polskiej gospodarki. Nowy raport CASE wskazuje, że generuje ona 3 proc. dochodów budżetowych i 85 tys. miejsc pracy w samych browarach i innych powiązanych sektorach. Dlatego kurczący się rynek piwa może mieć poważne reperkusje – już dziś nadwyżka mocy produkcyjnych przekracza 10 mln hl. Spadki są spowodowane m.in. znaczącym wzrostem kosztów działalności, spadkiem konsumpcji, a także uderzającymi w browarników zmianami regulacyjnymi.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.