Kobiety w biznesie są coraz odważniejsze
Dziś to już jednak nie jest temat tabu, lecz pole do dyskusji i działań, które obalają krzywdzące stereotypy.
Biznes wciąż kojarzy się ze światem mężczyzn, co potwierdzają dane statystyczne - według danych z CEIDG na początku ubiegłego roku wśród zarejestrowanych prawie 2,8 mln jednoosobowych działalności gospodarczych, kobiety stanowiły jedynie około 1/3 (940 tys.), a mężczyźni 2/3 (1,8 mln) osób. W zarządach spółek handlowych, pań jest zaledwie1/4 (194 tys.) w porównaniu z 586 tys. armią mężczyzn zarządzających biznesem, a w spółkach akcyjnych udział kobiet w zarządach wynosi już tylko 16%
Na szczęście panie konsekwentnie dążą do poprawy tych statystyk – zauważa dr n. prawnych Małgorzata Rejmer z Kancelarii Finansowej LEX. Sprzyja temu atmosfera społeczna wokół dążenia do braku dyskryminacji na rynku pracy ze względu na płeć, a także obowiązujące już od jakiegoś czasu europejskie przepisy dotyczące parytetów. Zdecydowana większość Polaków popiera ideę równouprawnienia w takich sferach życia, jak wykształcenie, kwalifikacje zawodowe, zatrudnienie
Jeśli chodzi o zatrudnienie, w Polsce kobiety stanowią blisko połowę osób aktywnie działających na rynku pracy, ale w top managemencie jest ich wciąż nieproporcjonalnie mniej niż na niższych szczeblach. W sektorze finansowym, w którym kobiety stanowią 60% ogółu zatrudnionych, w zarządach jest ich już tylko 13%.
Tymczasem zarówno mężczyzn, jak i kobiety charakteryzuje podobny potencjał kierowniczy, choć oczywiście wiele badań wskazuje, że istnieją różnice w stylu zarządzania – mówi Małgorzata Rejmer. Tzw. „kobiecy styl zarządzania” często jest poddawany krytyce jako zbyt emocjonalny. Tymczasem zdaniem praktyków zarządzania, kobiety – prezeski są bardziej zdyscyplinowane biznesowo oraz bardziej skoncentrowane na celu. Według raportu McKinseya, w firmach zarządzanych przez co najmniej 3 kobiety, organizacje osiągały o 41% wyższą stopę zwrotu z kapitału oraz 56% wyższe wyniki operacyjne.
Panie mają tendencję do zarządzania demokratycznego, cechuje je interaktywny styl kierowania, nastawione są na współpracę i komunikowanie z innymi. Znacznie częściej dostrzegają znaczenie emocji w budowaniu relacji biznesowych, wykazują też skłonność do myślenia kontekstowego i biorą pod uwagę więcej danych i informacji, w odróżnieniu od męskiego myślenia sekwencyjnego i liniowego.
Niezależnie od istniejących różnic między stylami zarządzania, zdaniem większości badaczy, płeć nie wpływa to jednak na jakość pracy menedżerskiej. Od liderów oczekuje się bowiem jasnego wyznaczania celów oraz zdecydowanego działania – a to zależy od kompetencji i zaangażowania danej osoby oraz jej umiejętności interpersonalnych – podsumowuje ekspertka z Kancelarii LEX.
Współczesne kobiety, stając wobec konieczności wyboru między pracą zawodową a założeniem rodziny, dziś wybierają pracę, gdyż tzw. urlop macierzyński wciąż negatywnie wpływa na ich karierę i osiągnięcie finansowej niezależności. Na szczęście coraz więcej pracodawców docenia swoje pracownice i znajduje rozwiązania, które pomagają w pogodzeniu spraw zawodowych z rodzinnymi – mówi Małgorzata Rejmer. W naszej Kancelarii mamy idealnie wręcz zachowany parytet płci. Połowa kadry merytorycznej to kobiety. Większość z nich to także mamy, które, pracując u nas rodzą dwoje, troje dzieci i nadal są bardzo efektywnymi współpracownikami. Rozumiejąc, jak jest to ważne, dbamy m.in. o możliwość korzystania z elastycznej formy pracy, zarówno w zakresie czasu, jak i miejsca pracy.
W prowadzeniu biznesu lub szerzej rozumianych interesów potrzebna jest różnorodność. Bardziej zróżnicowane grupy mają większy potencjał do znajdowania adekwatnych i korzystanych rozwiązań. Zróżnicowanie to wiąże się przede wszystkim z płcią. Zespoły, w skład których wchodzą kobiety, są bardziej skuteczne. Różnorodność sprzyja efektywności.

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników

Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki

Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.