KOKU Sushi nie marnuje!
KOKU Sushi znalazło własny sposób na wdrożenie w życie idei #lesswaste. Od początku kwietnia goście restauracji na Rynku Kościuszki w Białymstoku mogą codziennie upolować boxy sushi w bardzo korzystnej cenie. Co się w nich znajduje? Rolki i przekąski z lunch bufetu. Efekt? Blisko 90% mniej zmarnowanych składników i potraw każdego dnia!
– Od poniedziałku do piątku punktualnie o godzinie 16.15 puszczamy w mediach społecznościowych relację o tym, ile boxów jest do zgarnięcia. Następnie zbieramy zamówienia telefonicznie i zapraszamy po odbiór – z własną torbą. Dlaczego? Żeby było jeszcze bardziej ekologicznie – tłumaczy Urszula Olechno, współwłaścicielka sieci i dodaje, że dzięki temu działaniu codziennie udaje im się “uratować” kilka kilogramów dobrego, pełnowartościowego jedzenia.
Oferta lunch bufetu zakłada, że w godzinach od 12 do 16 goście płacą jedną ustaloną kwotę i mogą zjeść tyle, ile chcą ze szwedzkiego stołu. KOKU Sushi dba, aby bufet był do końca pełny, więc siłą rzeczy powstają nadwyżki.
– Szukaliśmy rozwiązania, w jaki sposób je zagospodarować. Stąd pomysł na akcję “KOKU nie marnuje” i bardzo proste zasady uczestnictwa. Ogromnie nas cieszy, że inicjatywa spotkała się z tak entuzjastycznym przyjęciem i codziennie boxy rozchodzą się w zaledwie kilka minut – dodaje restauratorka.
Ekologiczne opakowania KOKU
“KOKU nie marnuje” to nie pierwsze ekologiczne działanie największej sieci sushi barów w Polsce. Już od roku właściciele restauracji w całym kraju oferują sushi na wynos w przyjaznych dla środowiska opakowaniach, które można poddać recyklingowi lub biodegradacji. Stosuje się w nich papier oraz trzcinę cukrową.
– Staramy się ograniczać zużycie plastiku do niezbędnego minimum, dlatego zrezygnowaliśmy z przezroczystych okienek, przez które widać było potrawę. Zastąpiły je eleganckie, papierowe pudełka, które świetnie spełniają swoją rolę, przy czym nie stwarzają problemów podczas segregacji – przekonuje Urszula Olechno.
KOKU Sushi ogranicza ponadto swój ślad węglowy i gdy tylko ma taką możliwość, zaopatruje się w produkty od lokalnych dostawców.
– Stworzenie sushi wymaga składników, które często pokonują naprawdę długą drogę. Jeśli chcemy serwować kuchnię japońską, nie ma innej możliwości. Dlatego dla równowagi kupujemy też produkty wytwarzane lokalnie – mówi Urszula Olechno i dodaje, że takie działanie wchodzi w nawyk: – Zaczynaliśmy od segregacji odpadów i pozbycia się plastikowych słomek i opakowań. Teraz prowadzimy akcję “KOKU nie marnuje”, ale na tym na pewno nie koniec. Szukamy bowiem kolejnych obszarów, w których możemy być bardziej przyjaźni dla środowiska.
Skala działań rośnie wraz z siecią
Obecnie pod szyldem KOKU Sushi działa 45 restauracji w całym kraju. Jak podkreślają właściciele sieci, wraz ze wzrostem liczby lokali, rośnie też odpowiedzialność.
– Jako sieć o każdej inicjatywie myślimy w odpowiedniej skali. Dobrze uświadomiła nam to pandemia, gdy przenieśliśmy się na rynek delivery, który siłą rzeczy generował większą ilość odpadów. Przyspieszyło to działania związane z wprowadzeniem ekologicznych opakowań. Jedna restauracja, która zrezygnuje z plastiku, to duży krok. A co w sytuacji, gdy jest ich kilkadziesiąt? To już naprawdę robi różnicę. Dlatego zmiany wprowadzamy małymi krokami, ale sieciowo. Dzięki temu te “małe kroki” stają się bardziej znaczące – podsumowuje Urszula Olechno.

Rada Przedsiębiorców apeluje o podpisanie ustawy o składce zdrowotnej

Wąskie regały metalowe do garażu. Praktyczne rozwiązania

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Przed Europą wiele lat zwiększonych wydatków na zbrojenia. To obciąży krajowe budżety
– Bezpieczeństwo militarne trzeba finansować bezpiecznie, uwzględniając bezpieczeństwo finansów publicznych, bezpieczeństwo ekonomiczne – mówi dr Sławomir Dudek, prezes Instytutu Finansów Publicznych. Proponowane przez KE poluzowanie reguły fiskalnej pozwalającej na mocniejsze zadłużanie się rządów to zdaniem ekonomistów krok we właściwym kierunku, ale skuteczny na krótką metę. W dłuższej perspektywie konieczne jest wspólne unijne finansowanie, np. w ramach nowego budżetu UE, i wspólne programy zbrojeniowe, a także szukanie kapitału na rynkach finansowych.
Prawo
Duże projekty fotowoltaiczne w Polsce mocno spowolnione. Największymi problemami nadmierna biurokracja i chaos interpretacyjny

Długotrwałe procedury, nadmierna biurokracja i często niejednoznaczne interpretacje przepisów hamują rozwój fotowoltaiki w Polsce – wynika z raportu Polskiego Stowarzyszenia Fotowoltaiki. Inwestorzy wskazują uzyskanie warunków przyłączenia jako najbardziej problematyczny etap procesu inwestycyjnego. Barierą jest też skala wydanych odmów przyłączenia do sieci, co odstrasza inwestorów. Zmiany są konieczne, zwłaszcza w kontekście dyrektywy RED III, która wskazuje na konieczność przyspieszenia, uproszczenia i ujednolicenia procedur administracyjnych dla inwestycji w OZE.
Konsument
Czterech na 10 Polaków miało do czynienia z deepfake’ami. Cyberprzęstępcy coraz skuteczniej wykorzystują manipulowane treści

Deepfaki, czyli wygenerowane bądź też zmanipulowane przez sztuczną inteligencję zdjęcia, dźwięki lub treści wideo, to jedna z najbardziej kontrowersyjnych technologii naszych czasów. Do jej tworzenia wykorzystywane są zaawansowane algorytmy AI, dlatego użytkownikom coraz trudniej jest odróżnić treści rzeczywiste od fałszywych. Z raportu „Dezinformacja oczami Polaków 2024” wynika, że cztery na 10 badanych osób miało do czynienia z takimi treściami. To o tyle istotne, że deepfaki bywają wykorzystywane do manipulacji, szantażu, niszczenia reputacji, oszustw i wyłudzeń finansowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.