KOKU Sushi nie marnuje!
KOKU Sushi znalazło własny sposób na wdrożenie w życie idei #lesswaste. Od początku kwietnia goście restauracji na Rynku Kościuszki w Białymstoku mogą codziennie upolować boxy sushi w bardzo korzystnej cenie. Co się w nich znajduje? Rolki i przekąski z lunch bufetu. Efekt? Blisko 90% mniej zmarnowanych składników i potraw każdego dnia!
– Od poniedziałku do piątku punktualnie o godzinie 16.15 puszczamy w mediach społecznościowych relację o tym, ile boxów jest do zgarnięcia. Następnie zbieramy zamówienia telefonicznie i zapraszamy po odbiór – z własną torbą. Dlaczego? Żeby było jeszcze bardziej ekologicznie – tłumaczy Urszula Olechno, współwłaścicielka sieci i dodaje, że dzięki temu działaniu codziennie udaje im się “uratować” kilka kilogramów dobrego, pełnowartościowego jedzenia.
Oferta lunch bufetu zakłada, że w godzinach od 12 do 16 goście płacą jedną ustaloną kwotę i mogą zjeść tyle, ile chcą ze szwedzkiego stołu. KOKU Sushi dba, aby bufet był do końca pełny, więc siłą rzeczy powstają nadwyżki.
– Szukaliśmy rozwiązania, w jaki sposób je zagospodarować. Stąd pomysł na akcję “KOKU nie marnuje” i bardzo proste zasady uczestnictwa. Ogromnie nas cieszy, że inicjatywa spotkała się z tak entuzjastycznym przyjęciem i codziennie boxy rozchodzą się w zaledwie kilka minut – dodaje restauratorka.
Ekologiczne opakowania KOKU
“KOKU nie marnuje” to nie pierwsze ekologiczne działanie największej sieci sushi barów w Polsce. Już od roku właściciele restauracji w całym kraju oferują sushi na wynos w przyjaznych dla środowiska opakowaniach, które można poddać recyklingowi lub biodegradacji. Stosuje się w nich papier oraz trzcinę cukrową.
– Staramy się ograniczać zużycie plastiku do niezbędnego minimum, dlatego zrezygnowaliśmy z przezroczystych okienek, przez które widać było potrawę. Zastąpiły je eleganckie, papierowe pudełka, które świetnie spełniają swoją rolę, przy czym nie stwarzają problemów podczas segregacji – przekonuje Urszula Olechno.
KOKU Sushi ogranicza ponadto swój ślad węglowy i gdy tylko ma taką możliwość, zaopatruje się w produkty od lokalnych dostawców.
– Stworzenie sushi wymaga składników, które często pokonują naprawdę długą drogę. Jeśli chcemy serwować kuchnię japońską, nie ma innej możliwości. Dlatego dla równowagi kupujemy też produkty wytwarzane lokalnie – mówi Urszula Olechno i dodaje, że takie działanie wchodzi w nawyk: – Zaczynaliśmy od segregacji odpadów i pozbycia się plastikowych słomek i opakowań. Teraz prowadzimy akcję “KOKU nie marnuje”, ale na tym na pewno nie koniec. Szukamy bowiem kolejnych obszarów, w których możemy być bardziej przyjaźni dla środowiska.
Skala działań rośnie wraz z siecią
Obecnie pod szyldem KOKU Sushi działa 45 restauracji w całym kraju. Jak podkreślają właściciele sieci, wraz ze wzrostem liczby lokali, rośnie też odpowiedzialność.
– Jako sieć o każdej inicjatywie myślimy w odpowiedniej skali. Dobrze uświadomiła nam to pandemia, gdy przenieśliśmy się na rynek delivery, który siłą rzeczy generował większą ilość odpadów. Przyspieszyło to działania związane z wprowadzeniem ekologicznych opakowań. Jedna restauracja, która zrezygnuje z plastiku, to duży krok. A co w sytuacji, gdy jest ich kilkadziesiąt? To już naprawdę robi różnicę. Dlatego zmiany wprowadzamy małymi krokami, ale sieciowo. Dzięki temu te “małe kroki” stają się bardziej znaczące – podsumowuje Urszula Olechno.
Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie
Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?
Nowa era w branży imprez firmowych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne
W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.
Ochrona środowiska
Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa
W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.
Transport
Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd
Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.