Komunikaty PR

Najwięcej polskich bizneswoman działa w branży pomocy społecznej. Nowe dane z KR

2022-03-28  |  11:47
Biuro prasowe

Polskie przedsiębiorczynie realizują się głównie w działalności związanej z pomocą społeczną, która odgrywa szczególnie ważną rolę w obecnej sytuacji. Jak wynika z nowych danych z KRS, do kobiet należy zdecydowana większość firm związanych z tą branżą - ponad ¾. Również ponad połowa  przedsiębiorstw związanych z opieką zdrowotną i niemal połowa w branży edukacyjnej jest zarządzana przez kobiety. Niestety ogólna liczba firm należących do kobiet jest niższa niż rok temu, a w dodatku spada wraz ze wzrostem wielkości przedsiębiorstw. Najwyższy odsetek przedsiębiorczyń jest w sektorze mikroprzedsiębiorstw.

Wiele polskich przedsiębiorczyń działa w branży związanej z opieką i zdrowiem, jak wynika z analizy Krajowego Rejestru Sądowego przeprowadzonej na zlecenie Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką w pierwszym kwartale 2022 r. przez globalną wywiadownię gospodarczą Dun & Bradstreet. Największy odsetek działalności należących do kobiet, bo aż 76 proc., jest zarejestrowany w sekcji „pomoc społeczna bez zakwaterowania”, obejmującej m.in. różnego rodzaju wsparcie osób starszych i niepełnosprawnych oraz opiekę nad dziećmi, w tym żłobki. W pokrewnej sekcji „pomoc społeczna z zakwaterowaniem” do kobiet należy 64 proc. firm, a w sekcji „opieka zdrowotna” 55 proc. Obejmuje ona m.in. praktyki lekarskie i stomatologiczne oraz działalność fizjoterapeutyczną, a także pielęgniarską i położniczą. Kobiety są również właścicielkami ponad połowy firm sklasyfikowanych jako „produkcja podstawowych substancji farmaceutycznych oraz leków i pozostałych substancji farmaceutycznych”. Sporo przedsiębiorczyń działa też w branży edukacyjnej - należy do nich 46 proc. biznesów, m.in. przedszkoli, szkół, firm organizujących wszelkiego rodzaju kursy i szkolenia, szkół językowych i nauki jazdy, a także firm doradztwa zawodowego czy prowadzących pomoc psychologiczno-pedagogiczną. 

Trzecim pod względem liczby firm należących do kobiet sektorem jest „pozostała indywidualna działalność usługowa”, obejmująca m.in. zakłady fryzjerskie i kosmetyczne, pralnie, solaria, salony masażu i odchudzające, salony tatuażu i piercingu oraz agencje hostess i biura matrymonialne, ale również opiekę nad zwierzętami oraz ich pielęgnację, domy pogrzebowe, działalność astrologiczną i spirytystyczną. W tej bardzo pojemnej kategorii kobiety stanowią 63,5 proc. wszystkich właścicieli biznesów

 

Polki realizują się również w finansach i turystyce, nie brakuje ich w handlu

Wiele polskich przedsiębiorczyń działa też w branżach związanych z finansami. Należy do nich nieco ponad połowa firm z sektora działalności prawniczej, rachunkowo-księgowej i doradztwa podatkowego, a także 47 proc. zarejestrowanych w sektorze ubezpieczeń, reasekuracji oraz funduszy emerytalnych. Sporo firm zarządzanych przez kobiety znajdziemy też w branży turystycznej - 48,5 proc. w sektorze zakwaterowania, obejmującym hotele, obiekty noclegowe i pola kempingowe, oraz 48 proc. w sektorze „działalność organizatorów turystyki, pośredników i agentów turystycznych oraz pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji i działalności z nią związane”. 

Zdominowane przez kobiety są również branże „produkcja odzieży” - 62 proc. firm - oraz „produkcja wyrobów tekstylnych” - 53,5 proc. Własnością kobiet jest też ponad połowa przedsiębiorstw zarejestrowanych w kategorii „działalność związana z grami losowymi i zakładami wzajemnymi” oraz połowa w kategorii i „handel detaliczny, z wyłączeniem handlu detalicznego pojazdami samochodowymi”. 

Świat idzie naprzód, coraz więcej kobiet chce i ma możliwości, by realizować swoje ambicje biznesowe. Wiele z nich jednak cały czas napotyka na swojej drodze liczne trudności, szczególnie w trudnej obecnej sytuacji gospodarczej. Wciąż popularne jest przekonanie, że w obliczu jakichkolwiek problemów to kobieta powinna zrezygnować z kariery, by zająć się domem i rodziną. Jako nowoczesna firma wyznaczająca trendy nieustannie działamy m.in. na rzecz równouprawnienia i różnorodności w biznesie czy to poprzez inicjatywę Razem.One - gdzie podkreślamy znaczenie różnorodnych zespołów dla lepszej współpracy i efektów biznesowych, czy takie kampanie jak WłączOne, w której zachęcamy kobiety do wybrania technologicznej ścieżki kariery dlatego z radością zaangażowaliśmy się w inicjatywę na rzecz wsparcia przedsiębiorczości kobiet, jaką jest konkurs Bizneswoman Roku. Wspólnie możemy zmienić świat na lepsze - mówi Bożena Leśniewska, wiceprezeska zarządu ds. rynku biznesowego w Orange Polska.

Podsumowując, do kobiet należy 32,5 proc. firm w Polsce, co w stosunku do ubiegłego roku stanowi spadek o 3 proc. Jednak liczba właścicielek spada wraz z rosnącą wielkością przedsiębiorstw. W sektorze firm mikro, zatrudniających do 9 pracowników, kobiety są właścicielkami 31 proc. W przypadku małych firm (od 10 do 50 pracowników) jest to 25,5 proc., średnich (od 51 do 250 pracowników) już tylko 15,7 proc., a w sektorze dużych firm (powyżej 250 pracowników) - zaledwie 13,3 proc. 

Dane cytowane w tekście pochodzą z badania Dun & Bradstreet. Analizie poddano dane z rejestru KRS za rok 2021. Badanie przeprowadzono w połowie stycznia 2022 r.

 

O konkursie Bizneswoman Roku

Bizneswoman Roku to największy i najstarszy w Polsce konkurs dla przedsiębiorczych kobiet. Zbieranie zgłoszeń w tegorocznej edycji już się zakończyło. Finalistki poznamy w kwietniu 2022, a laureatki i laureaci we wszystkich kategoriach zostaną ogłoszeni w maju 2022. Więcej informacji na: www.bizneswomanroku.pl.

Organizator konkursu: Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką
Partner strategiczny: Mastercard
Partner edukacyjny: Microsoft
Partnerzy kategorii: BNP Paribas, DPD Polska, IGT Poland, Google Cloud, HUAWEI, SKANSKA, Orange, NatWest Group
Partner merytoryczny: Accenture
Partnerzy konkursu: CCC, IKEA, Mokosh, Vital Voices, embaUW, Humanites, Perspektywy Women in Tech,  Business Link
Patronat honorowy konkursu: Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy
Patroni medialni: TVN Grupa Discovery, Polska Press Grupa, Rzeczpospolita, Forbes Women, Wysokie Obcasy, Wysokie Obcasy Praca, Twój Styl, MamStartUp, Imperium Kobiet, Law Business Quality, ONA Strona Kobiet, ISBnews.TV, Think Tank.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Magia podczas szkolenia? Tagomago Hair rusza ze szkoleniami z MAGIC TAPE Biuro prasowe
2025-01-13 | 11:00

Magia podczas szkolenia? Tagomago Hair rusza ze szkoleniami z MAGIC TAPE

Magic Tape pozwala w krótkim czasie osiągnąć efekt długiej i gęstej fryzury nawet w przypadku rzadkich włosów. Specjalistką od tej metody jest Agnieszka
Firma Finał III edycji akcji „Dom z Serca”
2024-12-20 | 13:20

Finał III edycji akcji „Dom z Serca”

Budowa kolejnego już „Domu z Serca” dobiegła końca! 19 grudnia br. Grupa Budimex wraz z partnerami oddała do użytku nowoczesny, modułowy dom dla Pani Teresy z Wołomina –
Firma Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran
2024-12-19 | 15:00

Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran

Miniony rok okazał się przełomowym okresem dla sieci sklepów Komfort, eksperta w branży wykończenia wnętrz w Polsce. Firma znacząco rozwinęła swoją działalność w segmencie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

NEWSERIA POLECA

Bezpieczeństwo najważniejsze dla pacjentów decydujących się na zabiegi korekty wad wzroku

Wady refrakcji, takie jak krótkowzroczność, astygmatyzm czy starczowzroczność, można skutecznie i trwale usunąć. Kwestii bezpieczeństwa zabiegów korekcji wad wzroku dotyczy najwięcej obaw pacjentów, którzy myślą o takim kroku. Tutaj z pomocą przychodzą certyfikaty spełnianych norm jakości, akredytacje poszczególnych placówek oraz potwierdzenie kwalifikacji lekarzy chirurgów.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Zamrożenie cen prądu do końca września br. Takie mechanizmy nie rozwiązują przyczyn problemu wysokich cen

Zgodnie z decyzją rządu zamrożenie cen energii dla gospodarstw domowych na poziomie 500 zł netto za 1 MWh zostało wydłużone do 30 września 2025 roku. Dzięki temu odbiorcy jeszcze przez co najmniej dziewięć miesięcy nie odczują  wzrostu rachunków za energię elektryczną. – Dopłaty jako sposób walki z wysokimi cenami energii nie są dobrym rozwiązaniem, bo one nie zlikwidują problemu. Znacznie prostszym rozwiązaniem byłby powrót do tańszych źródeł energii, w przypadku Polski takim tanim źródłem jest węgiel i elektrownia atomowa – ocenia europoseł z Konfederacji Marcin Sypniewski.

Prawo

Pracodawcy apelują o usprawnienie wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemcom. Nowe regulacje tylko w części w tym pomogą

Projekt ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Polski został przyjęty w grudniu przez rząd i trafił już do Sejmu. Nowe przepisy zakładają pełną elektronizację wnioskowania i wydawania zezwoleń na pracę i rezygnację z testu rynku pracy. Niekoniecznie jednak oznacza to większą otwartość na pracowników z zagranicy. – To nie zmiana jakościowa, ale co najwyżej próba sanacji przeciążonego systemu – ocenia dr Michał Szypniewski z kancelarii BKB Baran Książek Bigaj.

IT i technologie

Centrum Implementacji Sztucznej Inteligencji ma wystartować w tym roku. Polskie wojsko coraz szerzej korzysta z tej technologii

– Opracowujemy koncepcję funkcjonowania Centrum Implementacji Sztucznej Inteligencji. Szkolimy też odpowiednio naszych inżynierów, współpracujemy z uczelniami wyższymi w tym aspekcie, aby mieć gotowy odpowiedni potencjał intelektualny – mówi gen. dyw. Karol Molenda, dowódca Komponentu Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni. Nowa formacja będzie odpowiadać za opracowywanie i wdrażanie rozwiązań AI na potrzeby działań militarnych. Podobne instytucje są już powoływane przez inne kraje NATO.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.