Komunikaty PR

Najwięcej polskich bizneswoman działa w branży pomocy społecznej. Nowe dane z KR

2022-03-28  |  11:47
Biuro prasowe

Polskie przedsiębiorczynie realizują się głównie w działalności związanej z pomocą społeczną, która odgrywa szczególnie ważną rolę w obecnej sytuacji. Jak wynika z nowych danych z KRS, do kobiet należy zdecydowana większość firm związanych z tą branżą - ponad ¾. Również ponad połowa  przedsiębiorstw związanych z opieką zdrowotną i niemal połowa w branży edukacyjnej jest zarządzana przez kobiety. Niestety ogólna liczba firm należących do kobiet jest niższa niż rok temu, a w dodatku spada wraz ze wzrostem wielkości przedsiębiorstw. Najwyższy odsetek przedsiębiorczyń jest w sektorze mikroprzedsiębiorstw.

Wiele polskich przedsiębiorczyń działa w branży związanej z opieką i zdrowiem, jak wynika z analizy Krajowego Rejestru Sądowego przeprowadzonej na zlecenie Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką w pierwszym kwartale 2022 r. przez globalną wywiadownię gospodarczą Dun & Bradstreet. Największy odsetek działalności należących do kobiet, bo aż 76 proc., jest zarejestrowany w sekcji „pomoc społeczna bez zakwaterowania”, obejmującej m.in. różnego rodzaju wsparcie osób starszych i niepełnosprawnych oraz opiekę nad dziećmi, w tym żłobki. W pokrewnej sekcji „pomoc społeczna z zakwaterowaniem” do kobiet należy 64 proc. firm, a w sekcji „opieka zdrowotna” 55 proc. Obejmuje ona m.in. praktyki lekarskie i stomatologiczne oraz działalność fizjoterapeutyczną, a także pielęgniarską i położniczą. Kobiety są również właścicielkami ponad połowy firm sklasyfikowanych jako „produkcja podstawowych substancji farmaceutycznych oraz leków i pozostałych substancji farmaceutycznych”. Sporo przedsiębiorczyń działa też w branży edukacyjnej - należy do nich 46 proc. biznesów, m.in. przedszkoli, szkół, firm organizujących wszelkiego rodzaju kursy i szkolenia, szkół językowych i nauki jazdy, a także firm doradztwa zawodowego czy prowadzących pomoc psychologiczno-pedagogiczną. 

Trzecim pod względem liczby firm należących do kobiet sektorem jest „pozostała indywidualna działalność usługowa”, obejmująca m.in. zakłady fryzjerskie i kosmetyczne, pralnie, solaria, salony masażu i odchudzające, salony tatuażu i piercingu oraz agencje hostess i biura matrymonialne, ale również opiekę nad zwierzętami oraz ich pielęgnację, domy pogrzebowe, działalność astrologiczną i spirytystyczną. W tej bardzo pojemnej kategorii kobiety stanowią 63,5 proc. wszystkich właścicieli biznesów

 

Polki realizują się również w finansach i turystyce, nie brakuje ich w handlu

Wiele polskich przedsiębiorczyń działa też w branżach związanych z finansami. Należy do nich nieco ponad połowa firm z sektora działalności prawniczej, rachunkowo-księgowej i doradztwa podatkowego, a także 47 proc. zarejestrowanych w sektorze ubezpieczeń, reasekuracji oraz funduszy emerytalnych. Sporo firm zarządzanych przez kobiety znajdziemy też w branży turystycznej - 48,5 proc. w sektorze zakwaterowania, obejmującym hotele, obiekty noclegowe i pola kempingowe, oraz 48 proc. w sektorze „działalność organizatorów turystyki, pośredników i agentów turystycznych oraz pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji i działalności z nią związane”. 

Zdominowane przez kobiety są również branże „produkcja odzieży” - 62 proc. firm - oraz „produkcja wyrobów tekstylnych” - 53,5 proc. Własnością kobiet jest też ponad połowa przedsiębiorstw zarejestrowanych w kategorii „działalność związana z grami losowymi i zakładami wzajemnymi” oraz połowa w kategorii i „handel detaliczny, z wyłączeniem handlu detalicznego pojazdami samochodowymi”. 

Świat idzie naprzód, coraz więcej kobiet chce i ma możliwości, by realizować swoje ambicje biznesowe. Wiele z nich jednak cały czas napotyka na swojej drodze liczne trudności, szczególnie w trudnej obecnej sytuacji gospodarczej. Wciąż popularne jest przekonanie, że w obliczu jakichkolwiek problemów to kobieta powinna zrezygnować z kariery, by zająć się domem i rodziną. Jako nowoczesna firma wyznaczająca trendy nieustannie działamy m.in. na rzecz równouprawnienia i różnorodności w biznesie czy to poprzez inicjatywę Razem.One - gdzie podkreślamy znaczenie różnorodnych zespołów dla lepszej współpracy i efektów biznesowych, czy takie kampanie jak WłączOne, w której zachęcamy kobiety do wybrania technologicznej ścieżki kariery dlatego z radością zaangażowaliśmy się w inicjatywę na rzecz wsparcia przedsiębiorczości kobiet, jaką jest konkurs Bizneswoman Roku. Wspólnie możemy zmienić świat na lepsze - mówi Bożena Leśniewska, wiceprezeska zarządu ds. rynku biznesowego w Orange Polska.

Podsumowując, do kobiet należy 32,5 proc. firm w Polsce, co w stosunku do ubiegłego roku stanowi spadek o 3 proc. Jednak liczba właścicielek spada wraz z rosnącą wielkością przedsiębiorstw. W sektorze firm mikro, zatrudniających do 9 pracowników, kobiety są właścicielkami 31 proc. W przypadku małych firm (od 10 do 50 pracowników) jest to 25,5 proc., średnich (od 51 do 250 pracowników) już tylko 15,7 proc., a w sektorze dużych firm (powyżej 250 pracowników) - zaledwie 13,3 proc. 

Dane cytowane w tekście pochodzą z badania Dun & Bradstreet. Analizie poddano dane z rejestru KRS za rok 2021. Badanie przeprowadzono w połowie stycznia 2022 r.

 

O konkursie Bizneswoman Roku

Bizneswoman Roku to największy i najstarszy w Polsce konkurs dla przedsiębiorczych kobiet. Zbieranie zgłoszeń w tegorocznej edycji już się zakończyło. Finalistki poznamy w kwietniu 2022, a laureatki i laureaci we wszystkich kategoriach zostaną ogłoszeni w maju 2022. Więcej informacji na: www.bizneswomanroku.pl.

Organizator konkursu: Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką
Partner strategiczny: Mastercard
Partner edukacyjny: Microsoft
Partnerzy kategorii: BNP Paribas, DPD Polska, IGT Poland, Google Cloud, HUAWEI, SKANSKA, Orange, NatWest Group
Partner merytoryczny: Accenture
Partnerzy konkursu: CCC, IKEA, Mokosh, Vital Voices, embaUW, Humanites, Perspektywy Women in Tech,  Business Link
Patronat honorowy konkursu: Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy
Patroni medialni: TVN Grupa Discovery, Polska Press Grupa, Rzeczpospolita, Forbes Women, Wysokie Obcasy, Wysokie Obcasy Praca, Twój Styl, MamStartUp, Imperium Kobiet, Law Business Quality, ONA Strona Kobiet, ISBnews.TV, Think Tank.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie Biuro prasowe
2024-07-05 | 12:25

Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie

  Już ponad 40 tys. samochodów jest we flocie Masterlease. Należąca do Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego, Masterlease jest głównym centrum kompetencyjnym dla
Firma Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?
2024-06-28 | 01:00

Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?

Według badań przeprowadzonych wśród polskich przedsiębiorstw, 88% ankietowanych uważa, że wdrożenie narzędzi Przemysłu 4.0 zwiększa konkurencyjność ich firm na rynku. 39%
Firma Nowa era w branży imprez firmowych
2024-06-28 | 01:00

Nowa era w branży imprez firmowych

Planowanie imprezy firmowej może zająć nawet rok. W tym czasie należy wziąć pod uwagę nie tylko podstawowe kwestie jak termin i miejsce wydarzenia, ale również zadbać o ciekawe

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

Ochrona środowiska

Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

Transport

Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.