Komunikaty PR

Neuroróżnorodność w miejscu pracy - jak różnice przekuć w twórczą siłę

2023-09-25  |  13:20
Biuro prasowe

Neuroróżnorodność odnosi się do różnorodności w sposobie funkcjonowania i myślenia ludzi, wynikającej z różnic w budowie i funkcjonowaniu mózgu. Może obejmować różnice w stylach uczenia się, przetwarzaniu informacji, w podejściu do rozwiązywania problemów oraz w innych aspektach związanych z funkcjonowaniem mózgu. Stosowanie koncepcji neuroróżnorodności w miejscu pracy rewolucjonizuje nasze myślenie o rekrutacji, organizacji pracy i zarządzaniu zespołami. Dostrzeżenie tego zjawiska największym międzynarodowym firmom, takim jak SAP, JP Morgan czy Microsoft, pozwoliło zwiększać produktywność, innowacyjność i konkurencyjność, przy jednoczesnym budowaniu środowiska pracy, w którym różne rodzaje umysłów mogą się uzupełniać i korzystać ze swojego potencjału. Neuroróżnorodność pracowników w miejscu pracy może być potężnym źródłem twórczej energii i innowacyjności, jeśli jest właściwie zarządzana i wykorzystywana. Dzięki różnorodności w funkcjonowaniu mózgu można stworzyć bardziej elastyczne, efektywne i kreatywne środowisko pracy.

Warto zadbać o to, by było to miejsce pozytywne i stymulujące. Głównym celem tworzenia właściwej przestrzeni pracy, powinno być zapewnienie takich warunków, dzięki którym żaden z jej neuroróżnorodnych użytkowników, będzie mógł w pełni wykorzystać swój potencjał. Skoncentruje się na pracy, a nie na przezwyciężaniu trudności w środowisku, w którym na co dzień pracuje. Implikuje to konieczność zaprojektowania różnych przestrzeni do pracy i regeneracji o odmiennym designie i różnych funkcjach – tak by każdy niezależnie od potrzeby i chwili mógł znaleźć miejsce, które pomoże mu efektywnie pracować.

Okiem ekspertki

Na kwestię różnorodności wrażliwa jest marka Hoof, która na co dzień styka się z oczekiwaniami i potrzebami pracowników, podczas wspierania projektów przestrzeni biurowych. Jakie rozwiązania proponuje, aby tworzyć miejsca pracy przyjazne dla wszystkich?

- Mamy narzędzia w postaci programu warsztatów, które pozwalają na zdiagnozowanie realnych potrzeb użytkowników biur. W trakcie takich spotkań często są sygnalizowane różne problemy. Na przykład dla niektórych osób oświetlenie w biurze jest zbyt jasne, a barwa światła zbyt jaskrawa, co powoduje, że pracownicy zgłaszają bóle głowy. U innych nazbyt ostra kolorystyka we wnętrzach powoduje rozdrażnienie pod koniec dnia pracy. Są pracownicy wrażliwi na wysokie dźwięki, są też tacy, którzy na open space nie potrafią się skupić. Często też można dostrzec potrzebę, aby po trudnej rozmowie znaleźć przestrzeń na rozładowanie napięcia. Taką funkcję mogą spełniać chillout roomy. Z naszych obserwacji wynika, że coraz częściej w tych miejscach pojawią się różne akcesoria do gier zespołowych. Tym samym to już nie jest chillout room tylko gaming room - a w takiej przestrzeni zaspokojona jest już inna potrzeba, a na relaks brakuje miejsca. Takich przykładów można mnożyć niemal w nieskończoność. Przełożeni czy liderzy, albo często nie mają dostępu do tak głębokiej analizy potrzeb swoich zespołów, albo nie wiedzą, że przyczyna dekoncentracji, ilości popełnianych błędów, czy złego samopoczucia, leży w organizacji stanowiska pracy. Zwracamy na to uwagę, edukujemy i pokazujemy, że wyposażenie biur to nie tylko meble – wyjaśnia Katarzyna Salamonik-Zakrzewska, dyrektor marketingu w Hoof.

Metamorfoza biura w kilku krokach
Aby osiągnąć oczekiwane rezultaty, warto podejść do projektu holistycznie, myśląc nie tylko o działaniach budujących świadomość i wrażliwość w zakresie neuroróżnorodności, ale także realizując je w sposób strategiczny, spójny z kulturą firmy.
Stworzenie przestrzeni biurowej przyjaznej dla neuroróżnorodnych pracowników może znacząco wpłynąć na ich komfort, efektywność i dobrostan w miejscu pracy.

Oto kilka praktycznych sugestii, jak dostosować przestrzeń biurową do potrzeb neuroróżnorodnych pracowników:

Przestrzeń koncentracji i prywatności:
Stworzenie pomieszczenia lub miejsc, gdzie pracownicy mogą się wycofać, by pracować w ciszy i skupieniu, jeśli tego potrzebują.

Dywersyfikacja stref pracy:
Zorganizowanie różnych typów przestrzeni pracy, takich jak otwarte biura, miejsca do pracy w grupie, stanowiska z regulowanymi biurkami oraz przestrzenie relaksu.

Właściwe oświetlenie:
Zapewnienie optymalnego oświetlenia, uwzględniającego naturalne światło dzienne, regulowane oświetlenie sztuczne i unikanie nadmiaru olśnienia.

Redukcja hałasu i właściwa akustyka:
Zastosowanie rozwiązań akustycznych, takich jak dywany, panele dźwiękochłonne i ekrany akustyczne, aby zminimalizować hałas i zwiększyć komfort akustyczny.

Kolorystyka i dekoracje:
Wybór stonowanych kolorów ścian i mebli, które nie będą przytłaczające, ale też niezbyt stymulujące. Zróżnicowana kolorystyka może pomóc w dostosowaniu przestrzeni do różnych preferencji.

Regulowane biurka i krzesła:
Oferowanie pracownikom możliwość dostosowania swojego stanowiska pracy do własnych potrzeb. Regulowane biurka i krzesła pozwalają na zmianę pozycji i ułatwiają komfort pracy.

Ekrany i panele separujące:
Stwórzenie prywatność i oddzielnych przestrzeni za pomocą paneli lub ekranów, co może pomóc w ograniczeniu bodźców wizualnych.

Strefy relaksu:
Udostępnienie strefy do odpoczynku i relaksu, wyposażone w wygodne krzesła, huśtawki, kanapy.

Indywidualizacja potrzeb:
Zrozumienie, że neuroróżnorodni pracownicy mogą mieć indywidualne potrzeby. Dlatego warto pozostawić pewien stopień swobody w dostosowywaniu przestrzeni do ich wymagań.

Przestrzeń biurowa dostosowana do neuroróżnorodności może pomóc w tworzeniu bardziej inkluzywnego i produktywnego środowiska pracy, a jednocześnie zwiększyć dobrostan pracowników. Ważne jest, aby stały dialog i wsparcie były integralną częścią kultury organizacyjnej, aby pracownicy czuli się akceptowani, wspierani i doceniani w miejscu pracy.

ZDJĘCIE: GSK Warszawa, projekt kdesign, fot. Fotomohito

Więcej na: https://www.hoof.pl/ 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Z ziemniaka zrobili biznes Biuro prasowe
2025-07-15 | 01:00

Z ziemniaka zrobili biznes

Jeszcze kilka lat temu Grzegorz Grodek i Adam Głos zarządzali strukturami w firmach finansowych. Pierwszy był wiceprezesem Tax Care, potem prezesem Faktura.pl, wcześniej związany
Firma Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?
2025-07-10 | 09:00

Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?

Kryptowaluty już od kilku lat przestają być ciekawostką, a zaczynają odgrywać realną rolę w gospodarce. Coraz więcej firm, niezależnie od wielkości, szuka sposobów, by
Firma Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025
2025-06-30 | 06:00

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025

Złota odznaka i tytuł „TOP EMOLIENT 2025” w prestiżowym Rankingu TOP10 Emolientów organizowanym przez Polskie Towarzystwo Chorób Atopowych (PTCA)

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Handel

Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.

Prawo

Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.