Komunikaty PR

Neuroróżnorodność w miejscu pracy - jak różnice przekuć w twórczą siłę

2023-09-25  |  13:20
Biuro prasowe

Neuroróżnorodność odnosi się do różnorodności w sposobie funkcjonowania i myślenia ludzi, wynikającej z różnic w budowie i funkcjonowaniu mózgu. Może obejmować różnice w stylach uczenia się, przetwarzaniu informacji, w podejściu do rozwiązywania problemów oraz w innych aspektach związanych z funkcjonowaniem mózgu. Stosowanie koncepcji neuroróżnorodności w miejscu pracy rewolucjonizuje nasze myślenie o rekrutacji, organizacji pracy i zarządzaniu zespołami. Dostrzeżenie tego zjawiska największym międzynarodowym firmom, takim jak SAP, JP Morgan czy Microsoft, pozwoliło zwiększać produktywność, innowacyjność i konkurencyjność, przy jednoczesnym budowaniu środowiska pracy, w którym różne rodzaje umysłów mogą się uzupełniać i korzystać ze swojego potencjału. Neuroróżnorodność pracowników w miejscu pracy może być potężnym źródłem twórczej energii i innowacyjności, jeśli jest właściwie zarządzana i wykorzystywana. Dzięki różnorodności w funkcjonowaniu mózgu można stworzyć bardziej elastyczne, efektywne i kreatywne środowisko pracy.

Warto zadbać o to, by było to miejsce pozytywne i stymulujące. Głównym celem tworzenia właściwej przestrzeni pracy, powinno być zapewnienie takich warunków, dzięki którym żaden z jej neuroróżnorodnych użytkowników, będzie mógł w pełni wykorzystać swój potencjał. Skoncentruje się na pracy, a nie na przezwyciężaniu trudności w środowisku, w którym na co dzień pracuje. Implikuje to konieczność zaprojektowania różnych przestrzeni do pracy i regeneracji o odmiennym designie i różnych funkcjach – tak by każdy niezależnie od potrzeby i chwili mógł znaleźć miejsce, które pomoże mu efektywnie pracować.

Okiem ekspertki

Na kwestię różnorodności wrażliwa jest marka Hoof, która na co dzień styka się z oczekiwaniami i potrzebami pracowników, podczas wspierania projektów przestrzeni biurowych. Jakie rozwiązania proponuje, aby tworzyć miejsca pracy przyjazne dla wszystkich?

- Mamy narzędzia w postaci programu warsztatów, które pozwalają na zdiagnozowanie realnych potrzeb użytkowników biur. W trakcie takich spotkań często są sygnalizowane różne problemy. Na przykład dla niektórych osób oświetlenie w biurze jest zbyt jasne, a barwa światła zbyt jaskrawa, co powoduje, że pracownicy zgłaszają bóle głowy. U innych nazbyt ostra kolorystyka we wnętrzach powoduje rozdrażnienie pod koniec dnia pracy. Są pracownicy wrażliwi na wysokie dźwięki, są też tacy, którzy na open space nie potrafią się skupić. Często też można dostrzec potrzebę, aby po trudnej rozmowie znaleźć przestrzeń na rozładowanie napięcia. Taką funkcję mogą spełniać chillout roomy. Z naszych obserwacji wynika, że coraz częściej w tych miejscach pojawią się różne akcesoria do gier zespołowych. Tym samym to już nie jest chillout room tylko gaming room - a w takiej przestrzeni zaspokojona jest już inna potrzeba, a na relaks brakuje miejsca. Takich przykładów można mnożyć niemal w nieskończoność. Przełożeni czy liderzy, albo często nie mają dostępu do tak głębokiej analizy potrzeb swoich zespołów, albo nie wiedzą, że przyczyna dekoncentracji, ilości popełnianych błędów, czy złego samopoczucia, leży w organizacji stanowiska pracy. Zwracamy na to uwagę, edukujemy i pokazujemy, że wyposażenie biur to nie tylko meble – wyjaśnia Katarzyna Salamonik-Zakrzewska, dyrektor marketingu w Hoof.

Metamorfoza biura w kilku krokach
Aby osiągnąć oczekiwane rezultaty, warto podejść do projektu holistycznie, myśląc nie tylko o działaniach budujących świadomość i wrażliwość w zakresie neuroróżnorodności, ale także realizując je w sposób strategiczny, spójny z kulturą firmy.
Stworzenie przestrzeni biurowej przyjaznej dla neuroróżnorodnych pracowników może znacząco wpłynąć na ich komfort, efektywność i dobrostan w miejscu pracy.

Oto kilka praktycznych sugestii, jak dostosować przestrzeń biurową do potrzeb neuroróżnorodnych pracowników:

Przestrzeń koncentracji i prywatności:
Stworzenie pomieszczenia lub miejsc, gdzie pracownicy mogą się wycofać, by pracować w ciszy i skupieniu, jeśli tego potrzebują.

Dywersyfikacja stref pracy:
Zorganizowanie różnych typów przestrzeni pracy, takich jak otwarte biura, miejsca do pracy w grupie, stanowiska z regulowanymi biurkami oraz przestrzenie relaksu.

Właściwe oświetlenie:
Zapewnienie optymalnego oświetlenia, uwzględniającego naturalne światło dzienne, regulowane oświetlenie sztuczne i unikanie nadmiaru olśnienia.

Redukcja hałasu i właściwa akustyka:
Zastosowanie rozwiązań akustycznych, takich jak dywany, panele dźwiękochłonne i ekrany akustyczne, aby zminimalizować hałas i zwiększyć komfort akustyczny.

Kolorystyka i dekoracje:
Wybór stonowanych kolorów ścian i mebli, które nie będą przytłaczające, ale też niezbyt stymulujące. Zróżnicowana kolorystyka może pomóc w dostosowaniu przestrzeni do różnych preferencji.

Regulowane biurka i krzesła:
Oferowanie pracownikom możliwość dostosowania swojego stanowiska pracy do własnych potrzeb. Regulowane biurka i krzesła pozwalają na zmianę pozycji i ułatwiają komfort pracy.

Ekrany i panele separujące:
Stwórzenie prywatność i oddzielnych przestrzeni za pomocą paneli lub ekranów, co może pomóc w ograniczeniu bodźców wizualnych.

Strefy relaksu:
Udostępnienie strefy do odpoczynku i relaksu, wyposażone w wygodne krzesła, huśtawki, kanapy.

Indywidualizacja potrzeb:
Zrozumienie, że neuroróżnorodni pracownicy mogą mieć indywidualne potrzeby. Dlatego warto pozostawić pewien stopień swobody w dostosowywaniu przestrzeni do ich wymagań.

Przestrzeń biurowa dostosowana do neuroróżnorodności może pomóc w tworzeniu bardziej inkluzywnego i produktywnego środowiska pracy, a jednocześnie zwiększyć dobrostan pracowników. Ważne jest, aby stały dialog i wsparcie były integralną częścią kultury organizacyjnej, aby pracownicy czuli się akceptowani, wspierani i doceniani w miejscu pracy.

ZDJĘCIE: GSK Warszawa, projekt kdesign, fot. Fotomohito

Więcej na: https://www.hoof.pl/ 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje Biuro prasowe
2025-06-18 | 06:00

Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje

W życiu każdego z nas pojawiają się sytuacje, w których nagromadzone przez lata przedmioty muszą na jakiś czas opuścić nasze mieszkania i domy. Niezależnie od
Firma Nowoczesność w sercu Bydgoszczy – nowy oddział DPD Polska rozpoczyna swoją działalność
2025-06-17 | 13:45

Nowoczesność w sercu Bydgoszczy – nowy oddział DPD Polska rozpoczyna swoją działalność

Sieć operacyjna DPD Polska powiększyła się o nowoczesny oddział zlokalizowany w Bydgoszczy. Nowa placówka, mieszcząca się przy ul. Petersona 2, oficjalnie rozpoczęła
Firma Prestiżowy program dla kadry kierowniczej w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju oraz zarządzania danymi ESG
2025-06-06 | 11:00

Prestiżowy program dla kadry kierowniczej w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju oraz zarządzania danymi ESG

Saïd Business School na Uniwersytecie Oksfordzkim oraz AICPA & CIMA ogłosiły rozpoczęcie drugiego wspólnego programu dla wyższej kadry kierowniczej w zakresie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł

Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek

Polityka

Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– ​Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro.  Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.

Handel

Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.