Komunikaty PR

Podsumowanie roku i trendy na 2024 w PR i marketingu

2023-12-16  |  01:00
Biuro prasowe

Stawianie na wysoce skuteczne działania, duża koncentracja wokół AI i niepewność – tak w ogromnym skrócie można zdefiniować to, co działo się w polskiej branży Public Relations i marketingu w mijającym roku. Niemniej inflacja i perturbacje gospodarcze nie załamały rynku. Przeciwnie - coraz więcej firm rozumie słuszność realizowania działań wizerunkowych i sprzedażowych. Jaki był 2023 rok dla PR i marketingu i co będzie na topie w 2024 roku? Sprawdzamy.

W 2023 roku firmy z obszarów PR i marketingu liczyły na ożywienie rynku związane z zakończeniem pandemii COVID-19. Na sytuację całej branży negatywnie wpłynął jednak konflikt zbrojny na Ukrainie, a także duża niepewność związana z wyborami politycznymi oraz niestabilną pozycją polskiego złotego.

Czy to oznacza, że branżę dopadł kryzys? Nic bardziej mylnego. W trudnych czasach PR-owcy stanowią wsparcie dla firm w obszarze komunikacji fuzji czy przejęć, a także działań wewnętrznych, skierowanych do pracowników firm. Przedsiębiorstwa w mijającym roku korzystały z usług agencji PR i marketingowych, choć optymalizowały budżety i wymagały wysoce skutecznych działań.

Trendy w PR i marketingu w mijającym roku

Jednym z mega trendów w branży PR stała się hiperpersonalizacja. Firmy – z uwagi na optymalizację budżetów – zaczęły oczekiwać spersonalizowanych ofert, idealnie dopasowanych do historii ich marki. Zakończyła się era tworzenia uniwersalnych strategii, a rozpoczęto dogłębną analizę potrzeb firmy. Co więcej, ten trend nie dotyczy jedynie tworzenia ofert PR, ale także media relations. Dziś dziennikarze oczekują od agencji PR spersonalizowanych treści – niejednokrotnie tworzonych na potrzeby jednej redakcji. Nadal informacja prasowa jest cenna dla redakcji, ale te oczekują pogłębienia tematu i indywidualnego podejścia.

Kolejnym trendem był wzrost znaczenie digital PR, czyli wszystkich działań w przestrzeni online. Marki coraz większą wagę przywiązują do rozwiązań szybkich i skutecznych – podkreśla Sebastian Kopiej, Prezes Zarządu agencji PR Commplace.

 – Dla klientów bardzo ważny jest tradycyjny PR, czyli regularne komunikowanie się z kontrahentami za pomocą mediów. Niemniej jednak w mijającym już roku obserwowaliśmy trend w kierunku działań online. Wiele firm postawiło na odświeżenie swoich stron internetowych, by te były jeszcze bardziej responsywne i przyjazne użytkownikom. Coraz chętniej korzystano z e-newsletterów, a także wykorzystywano social media do komunikacji z odbiorcami marki – wyjaśnia ekspert z Commplace.

Kolejnym megatrendem w mijającym roku była społeczna odpowiedzialność. Zarówno ESG, jak i CSR to must have w strategii komunikacji większości marek. Firmom nie wystarczy już samo deklarowanie etycznych działań i odpowiedzialności wobec społeczności. Konsumenci szybko krytykują firmy, które nie są szczere w swoich wysiłkach, a efekt może naprawdę zaszkodzić reputacji marki.

Wspominając o trendach z 2023 roku nie należy zapomnieć o wpływie AI na rozwój branży. Na rynku pojawiły się nowe narzędzia, takie jak czaty do generowania treści, obrazów oraz krótkich form wideo. Coraz więcej firm wchodzi także w metaświat i łączy wirtualną rzeczywistość z realnym światem.

Podczas korzystania ze sztucznej inteligencji należy wziąć pod uwagę potencjalne wyzwania, w tym cyberbezpieczeństwo, zaufanie i zarządzanie prawami cyfrowymi.

Co czeka branżę PR i marketingu w 2024 roku?

Wszystko wskazuje na to, że rok 2024 będzie czasem prawdziwych zmian. Firmy będą wymagały dużej optymalizacji działań i będą bardziej świadome. Jakie trendy zdominują branżę?

  • Autentyczność

Zarówno działania PR-owe, jak i marketingowe będę skoncentrowane wokół bardziej spersonalizowanych potrzeb marki. W komunikacji kluczowa będzie autentyczność przekazu. Współcześni konsumenci będą oczekiwać od firm podejmowania ważnych tematów i działań, które przekładają się na realne rezultaty. Konsumenci będą czujni na przejawy greenwashingu, czyli podejmowanie pozornych działań w celu budowania eko wizerunku.

  • Wzrost znaczenia social mediów

LinkedIn jak i Twitter nadal będą kluczowymi kanałami do komunikacji z klientami. Z LinkedIn korzysta obecnie ponad 700 milionów osób na świecie. To narzędzie nie tylko do prezentowania produktów, ale przede wszystkim wiedzy w danym obszarze. Na znaczeniu zyskają platformy takie jak TikTok. Strategie public relations, w których przywiązywano dużą wagę do relacji w tradycyjnych mediach, zaczną odchodzić w zapomnienie. Klienci będą postrzegać media społecznościowe jako realne narzędzie wsparcia w ich biznesie.

  • Skupienie się na potrzebach Pokolenia Z

Jak wskazują różne źródła, przeciętnie młody człowiek spędza blisko 3 godziny dziennie z telefonem w dłoni. To istotny sygnał dla PR-owców i marketerów. Ważnym zadaniem dla agencji będzie odrobienie lekcji z tego, co obecnie jest popularne wśród Zetek. Jakie są ich pasje? Czego pragną? Czego oczekują od marek? Należy pamiętać, że Pokolenie Z ceni sobie zwłaszcza autentyczność.

  • Jeszcze więcej AI

Tworzenie strategii komunikacji, generowanie zdjęć i filmów, pisanie informacji prasowych, a nawet… powieści. To wszystko zrobi za nas AI. W 2024 roku czeka nas dalszy rozwój tej technologii. Firmy, które pracują z AI, będą rozwijać dostępne narzędzia, aby te były jeszcze bardziej skuteczne i dopasowane do potrzeb odbiorców.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Organizacja dokumentów w firmie – strategiczny element zarządzania informacją Biuro prasowe
2025-07-30 | 09:25

Organizacja dokumentów w firmie – strategiczny element zarządzania informacją

W wielu organizacjach procesy związane z dokumentacją funkcjonują na uboczu uwagi zarządów, choć mają bezpośredni wpływ na ciągłość operacyjną, zgodność
Firma CIMA i Templar Executives podpisały memorandum o współpracy w celu wzmocnienia odporności cybernetycznej w Europie
2025-07-24 | 14:00

CIMA i Templar Executives podpisały memorandum o współpracy w celu wzmocnienia odporności cybernetycznej w Europie

Nowe partnerstwo ma służyć pogłębieniu integracji pomiędzy profesją  finansową a środowiskiem cyberbezpieczeństwa w Europie poprzez wymianę wiedzy, rozwój kompetencji
Firma Z ziemniaka zrobili biznes
2025-07-15 | 01:00

Z ziemniaka zrobili biznes

Jeszcze kilka lat temu Grzegorz Grodek i Adam Głos zarządzali strukturami w firmach finansowych. Pierwszy był wiceprezesem Tax Care, potem prezesem Faktura.pl, wcześniej związany

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi

Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.

Transport

Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.

Infrastruktura

W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.