Polacy najchętniej płacą bezgotówkowo w supermarketach i aptekach
Supermarkety to miejsca, w których Polacy najczęściej płacą bezgotówkowo – tak odpowiedziało 74 proc. respondentów. Z badania Fiserv Polska, właściciela marki PolCard from Fiserv wynika, że kolejne najpopularniejsze punkty to apteki (58 proc.) i stacje paliw (57 proc.). Konsumenci chętnie korzystają również z usług dodatkowych dostępnych na terminalach płatniczych, takich jak m.in. płatności kartami lojalnościowymi, podarunkowymi czy bonami towarowymi (25 proc.), wypłata gotówki z kasy sklepu, tzw. cashback (22 proc.) czy też doładowania telefonu (17 proc.).
- Podobnie jak w pierwszej edycji naszego badania supermarkety są miejscem, gdzie najczęściej rozliczamy się kartą, telefonem czy zegarkiem. Takiej odpowiedzi udzieliło obecnie 74 proc. Polaków. Supermarkety są najbardziej popularne niezależnie od miejsca zamieszkania czy wykształcenia respondentów – mówi Krzysztof Polończyk, prezes Fiserv Polska S.A.
Kolejnymi miejscami, w których badani rozliczają się bez udziału gotówki są: apteki (58 proc.), stacje paliw (57 proc.), drogerie i sklepy kosmetyczne (47 proc.), osiedlowe małe sklepy i piekarnie (45 proc.) oraz restauracje (42 proc.). Natomiast Polacy najrzadziej płacą bezgotówkowo u korepetytorów lub za dodatkowe zajęcia (4 proc.), jak również w zakładach szewskich i krawieckich (6 proc.).
Polacy korzystają z usług dodatkowych dostępnych na terminalach płatniczych
Z raportu PolCard from Fiserv „Preferencje płatnicze Polaków 2024” wynika, że płatności kartami lojalnościowymi, podarunkowymi czy bonami towarowymi to usługa dodatkowa, z jakiej korzystamy najczęściej. Takiej odpowiedzi udzieliło 25 proc. Polaków. Niewiele mniej zrealizowało zwrot kwoty za zakupy na rachunek karty (np. w przypadku reklamacji towaru) – 24 proc.
- Jeśli chodzi o cashback, czyli wypłatę gotówki z kasy sklepu tak jak z bankomatu, to skorzystało z niej 22 proc. respondentów i znajduje się ona na trzecim miejscu w naszym badaniu. Co więcej, usługa ta cieszy się największą popularnością wśród najmłodszych respondentów między 18 a 29 rokiem życia, więc możemy przewidywać, że coraz więcej osób będzie z niej korzystać w przyszłości – mówi Krzysztof Polończyk, prezes Fiserv Polska S.A. - Ciekawą informacją jest jednak to, że w naszym badaniu z 2022 r. była to usługa dodatkowa, którą respondenci byli najbardziej zainteresowani. To pokazuje, że obecnie opcja ta może nie być dostępna w wystarczającej liczbie miejsc – dodaje.
Inne usługi dodatkowe, z jakich korzystają Polacy to m.in. możliwość zostawienia napiwku np. w restauracji (15 proc.), wykupienie okresowego biletu komunikacji miejskiej bezpośrednio na karcie płatniczej (10 proc.) czy też wpłata gotówki na kartę w kasie sklepu, tak jak w przypadku wpłatomatu (7 proc.).

Gospodarka przyszłości zaczyna się dziś. Liderzy odpowiedzialnego biznesu na Sustainable Economy Summit już 27-28 maja

Rada Przedsiębiorców apeluje o podpisanie ustawy o składce zdrowotnej

Wąskie regały metalowe do garażu. Praktyczne rozwiązania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Blackout w Hiszpanii i Portugalii ujawnił braki europejskiego systemu elektroenergetycznego. Niezbędna modernizacja sieci i połączeń między krajami
Komisja Europejska musi wyciągnąć wnioski z problemów z dostawami energii w Hiszpanii i Portugalii. Zapowiada też podjęcie działań, aby uniknąć takich poważnych blackoutów w przyszłości. Eksperci apelują przede wszystkim o inwestycje w modernizację sieci, by była ona gotowa na większą liczbę źródeł odnawialnych, a także w rozbudowę połączeń między państwami członkowskimi, dzięki czemu łatwiej będzie reagować na kryzysy.
Problemy społeczne
37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.
Telekomunikacja
Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem

Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.