Polacy najchętniej płacą bezgotówkowo w supermarketach i aptekach
Supermarkety to miejsca, w których Polacy najczęściej płacą bezgotówkowo – tak odpowiedziało 74 proc. respondentów. Z badania Fiserv Polska, właściciela marki PolCard from Fiserv wynika, że kolejne najpopularniejsze punkty to apteki (58 proc.) i stacje paliw (57 proc.). Konsumenci chętnie korzystają również z usług dodatkowych dostępnych na terminalach płatniczych, takich jak m.in. płatności kartami lojalnościowymi, podarunkowymi czy bonami towarowymi (25 proc.), wypłata gotówki z kasy sklepu, tzw. cashback (22 proc.) czy też doładowania telefonu (17 proc.).
- Podobnie jak w pierwszej edycji naszego badania supermarkety są miejscem, gdzie najczęściej rozliczamy się kartą, telefonem czy zegarkiem. Takiej odpowiedzi udzieliło obecnie 74 proc. Polaków. Supermarkety są najbardziej popularne niezależnie od miejsca zamieszkania czy wykształcenia respondentów – mówi Krzysztof Polończyk, prezes Fiserv Polska S.A.
Kolejnymi miejscami, w których badani rozliczają się bez udziału gotówki są: apteki (58 proc.), stacje paliw (57 proc.), drogerie i sklepy kosmetyczne (47 proc.), osiedlowe małe sklepy i piekarnie (45 proc.) oraz restauracje (42 proc.). Natomiast Polacy najrzadziej płacą bezgotówkowo u korepetytorów lub za dodatkowe zajęcia (4 proc.), jak również w zakładach szewskich i krawieckich (6 proc.).
Polacy korzystają z usług dodatkowych dostępnych na terminalach płatniczych
Z raportu PolCard from Fiserv „Preferencje płatnicze Polaków 2024” wynika, że płatności kartami lojalnościowymi, podarunkowymi czy bonami towarowymi to usługa dodatkowa, z jakiej korzystamy najczęściej. Takiej odpowiedzi udzieliło 25 proc. Polaków. Niewiele mniej zrealizowało zwrot kwoty za zakupy na rachunek karty (np. w przypadku reklamacji towaru) – 24 proc.
- Jeśli chodzi o cashback, czyli wypłatę gotówki z kasy sklepu tak jak z bankomatu, to skorzystało z niej 22 proc. respondentów i znajduje się ona na trzecim miejscu w naszym badaniu. Co więcej, usługa ta cieszy się największą popularnością wśród najmłodszych respondentów między 18 a 29 rokiem życia, więc możemy przewidywać, że coraz więcej osób będzie z niej korzystać w przyszłości – mówi Krzysztof Polończyk, prezes Fiserv Polska S.A. - Ciekawą informacją jest jednak to, że w naszym badaniu z 2022 r. była to usługa dodatkowa, którą respondenci byli najbardziej zainteresowani. To pokazuje, że obecnie opcja ta może nie być dostępna w wystarczającej liczbie miejsc – dodaje.
Inne usługi dodatkowe, z jakich korzystają Polacy to m.in. możliwość zostawienia napiwku np. w restauracji (15 proc.), wykupienie okresowego biletu komunikacji miejskiej bezpośrednio na karcie płatniczej (10 proc.) czy też wpłata gotówki na kartę w kasie sklepu, tak jak w przypadku wpłatomatu (7 proc.).
Kodeks Dobrej Komunikacji FORVIA – narzędzie wspierające dialog i współpracę
Maxi Zoo z wyróżnieniem Friendly Workplace 2024
Poszerzenie składu Zarządu FBSerwis S.A.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
Wysokie koszty zatrudnienia to w tej chwili jedno z poważniejszych wyzwań utrudniających działalność i hamujących rozwój polskich przedsiębiorstw. – Skuteczną odpowiedzią może być ulga badawczo-rozwojowa – wskazuje Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający Ayming Polska. Ten instrument umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych, czyli m.in. wynagrodzeń, od podstawy opodatkowania. Ulgę B-+R zna 90 proc. rodzimych przedsiębiorstw, ale korzysta z niej mniej niż 1/4 uprawnionych. Firma, wspólnie z Konfederacją Lewiatan, przedstawiła rządowi szereg rekomendacji działań, które mogłyby te statystyki poprawić.
Farmacja
Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów
Na podstawie wyników diagnostyki obrazowej, czyli m.in. tomografii komputerowej, USG, RTG czy rezonansu magnetycznego, podejmowanych jest nawet 80 proc. decyzji klinicznych. – Diagnostyka obrazowa będzie miała coraz większe znaczenie w medycynie – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Jakub Swadźba, założyciel i prezes zarządu Diagnostyka SA. Jak ocenia, ten segment w Polsce jest już na światowym poziomie, a ostatnie lata przyniosły znaczący postęp związany z upowszechnieniem nowych technologii i nowoczesnych rozwiązań.
Ochrona środowiska
Europa przegrywa globalny wyścig gospodarczy. Nowa KE będzie musiała podjąć szybkie i zdecydowane działania
Udział Europy w światowej gospodarce się kurczy. Podczas gdy jeszcze w 2010 roku gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, tak dekadę później, w 2020 roku Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. – Niedługo jedynym, co Europa będzie mogła zaoferować światu, będą konsumenci – mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik. Jak wskazuje, przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.