Połowa MŚP wysyła e-faktury, korzysta z umów elektronicznych i e-podpisów
Wysyłanie e-faktur to najczęstsze rozwiązanie zwiększające poziom cyfryzacji w prawie dwóch trzecich MŚP z sektora handlowo-usługowego – wynika z raportu „Płatności bezgotówkowe w polskich MŚP” zrealizowanego przez Fiserv Polska S.A., właściciela marki PolCard from Fiserv. Prawie 37 proc. korzysta z chmury, w której przechowuje dane, a tylko 14 proc. z CRM-u, czyli narzędzia do zarządzania relacjami z klientami. Chatbot na stronie internetowej czy na profilu w mediach społecznościowych to funkcja, którą posiada 15,6 proc. ankietowanych.
Ponad 73 proc. MŚP z sektora handlowo-usługowego nie planuje cyfryzować żadnych obszarów w ciągu najbliższych miesięcy. W badaniu PolCard from Fiserv najczęściej deklarowaną przez przedsiębiorców przyczyną takiej decyzji jest to, że tego nie potrzebują (prawie 60 proc.) bądź ich biznes jest zbyt mały (27 proc.). Natomiast z wszystkich ankietowanych branż najbardziej zainteresowani automatyzacją są przedstawiciele działalności profesjonalnej, naukowej lub technicznej np. prawnicy, architekci (30 proc.). Jak wynika z badania wysyłanie e-faktur to najczęstsze rozwiązanie zwiększające udział cyfryzacji, z jakiego korzystają polskie MŚP.
- Prawie 54 proc. respondentów wymieniło podpisywanie umów elektronicznych i e-podpisy. Z kolei niemal 37 proc. korzysta z chmury do przechowywania danych, a 32 proc. ze sprzedaży swoich produktów przez internet. 15,6 proc. firm posiada chatbota na swojej stronie internetowej lub na profilu w mediach społecznościowych. Najmniej firm, bo tylko 12,6 proc., używa systemów do zarządzania przedsiębiorstwem (ERP). Co niepokojące, aż 13,6 proc. w ogóle nie korzysta z rozwiązań zwiększających cyfryzację, które mogą pozytywnie wpłynąć na rozwój całego przedsiębiorstwa - mówi Krzysztof Polończyk, prezes zarządu Fiserv Polska S.A.
Strony internetowe związane z nowoczesnymi technologiami najczęstszym źródłem informacji dla polskich MŚP
Gdy polskie MŚP zajmujące się handlem i usługami chcą zaczerpnąć wiedzy na temat cyfryzacji czy dostępnych w tym obszarze narzędzi, najczęściej odwiedzają strony internetowe związane z nowoczesnymi technologiami. Tak odpowiedziała ponad połowa badanych (prawie 55 proc.). Podobnej liczbie (48 proc.) przedsiębiorców zdarza się również pozyskiwać tego typu wiedzę z stron internetowych firm, które oferują usługi związane z cyfryzacją. Popularne jest również sugerowanie się rekomendacjami znajomych (43 proc.). Z kolei 33 proc. korzysta z webinarów i szkoleń, a ponad 30 proc. obserwuje konkurencje bądź śledzi profile na ten temat w mediach społecznościowych. 12,5 proc. respondentów w ogóle nie szuka informacji na temat cyfryzacji czy automatyzacji.
Nota metodologiczna:
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Fiserv Polska S.A., działającego pod marką PolCard from Fiserv – w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w maju 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa mikro, małych i średnich przedsiębiorstw zajmujących się handlem i usługami.
Próba n = 500.

Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje

Nowoczesność w sercu Bydgoszczy – nowy oddział DPD Polska rozpoczyna swoją działalność

Prestiżowy program dla kadry kierowniczej w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju oraz zarządzania danymi ESG
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.