Prognozy na nadchodzący rok. Czy polskie firmy będą inwestować w reklamę?
Europejski Kongres Finansowy prognozuje wzrost gospodarczy na poziomie 2,8 proc. we właśnie rozpoczynającym się roku. Na poprawę kondycji polskich przedsiębiorstw mają wpłynąć między innymi zwiększona konsumpcja, a także odblokowanie środków unijnych z KPO. To z kolei może przełożyć się na wzrosty przychodów firm w wybranych sektorach. Czy – mając na uwadze te dane – przedsiębiorstwa będą chętniej inwestowały w reklamę?
Wielu ekspertów zastanawia się, jaki będzie rozpoczynający się rok. Zdaniem ekonomistów należy się spodziewać wzrostu gospodarczego na poziomie 2,8 proc., a także zwiększonej konsumpcji do 3,8 proc. Wzrośnie także wartość inwestycji o 2,4 proc. Jak na dane dotyczące sytuacji gospodarczej Polski zareagują polskie firmy? Część z nich zacznie silnej promować swoje usługi, by zdobyć klientów.
Rynek reklamy nabierze wiatru w żagle
Zdaniem CEO Recevent Roberta Dąbrowskiego pozytywne sygnały z gospodarki wpłyną na rynek reklamy. Coraz więcej firm będzie inwestowało w promowanie swoich produktów. Tylko w pierwszych trzech kwartałach 2023 roku rynek reklamy zwiększył się o nieco ponad 7 proc., a jego wartość była szacowana na 8,3 mld zł. Udziały Internetu w rynku reklamy utrzymują się na poziomie 45 proc., zaś telewizji spadły – poniżej 40 proc. To efekt zmieniających się nawyków konsumentów, a także wejścia na rynek młodego pokolenia, które przywiązuje większą wagę do działań online.
Z Raportu o Rynku Reklamy wynika, że drugą najszybszą dynamiką może pochwalić się outdoor, dzięki 25-procentowemu wzrostowi w trzecim kwartale 2023 r.
– Reklama w outdoorze zdobywa coraz większą popularność, ponieważ firmy doceniły jej skuteczność. W erze technologii i mediów społecznościowych, billboardy i inne formy outdoorowego przekazu stanowią efektywne narzędzie dotarcia do szerokiego audytorium, zwracając uwagę na niepowtarzalny i realny kontakt z odbiorcą. To siła, która tkwi w wyjątkowym zasięgu, widoczności oraz możliwości kreatywnego przekazu – wychodzenie poza ramy ekranów i wtapianie się w codzienną przestrzeń, gdzie marka staje się integralną częścią miejskiego krajobrazu – mówi Robert Dąbrowski.
Polskie firmy będą inwestować w reklamę outdoorową
Rynek reklamy zewnętrznej będzie napędzany z kilku powodów. Odblokowanie środków z KPO zwiększy liczbę inwestycji w Polsce, co z kolei niejako wymusi na firmach konieczność reklamowania usług i budowania pozycji dobrego pracodawcy. Dane Głównego Urzędu Statystycznego wskazują, że bezrobocie w Polsce nie będzie rosnąć. Firmy coraz częściej będą wykorzystywały outdoor do realizowania kampanii i poszukiwania pracowników.
Co ważne, nie tylko firmy napędzą rynek reklamy zewnętrznej. Silnym motorem napędowym będą także wybory samorządowe i do Parlamentu Europejskiego. W tym intensywnym czasie duża część nośników OOH jest zajętych.
Według sondażu przeprowadzonego przez Interactive Advertising Bureau (IAB) około trzy czwarte reklamodawców prowadzi w sklepach kampanie DOOH lub rozważa takie kampanie. Dane te jedynie potwierdzają tezę, że coraz więcej firm zdecyduje się na inwestycję w kampanie outdoorowe.

Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje

Nowoczesność w sercu Bydgoszczy – nowy oddział DPD Polska rozpoczyna swoją działalność

Prestiżowy program dla kadry kierowniczej w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju oraz zarządzania danymi ESG
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Farmacja

Zagrożenie krztuścem pozostaje najwyższe od ponad trzech dekad. Odporność utrzymuje się do 10 lat po szczepieniu
W ubiegłym roku na krztusiec zachorowało ponad 32 tys. osób. To ok. 35 razy więcej niż rok wcześniej. Ostatnie tygodnie przynoszą wyhamowanie tendencji wzrostowej, ale Główny Inspektor Sanitarny przestrzega przed tą groźną chorobą i wskazuje na konieczność szczepień u dzieci już w okresie niemowlęcym i szczepień przypominających u dorosłych. Dużą rolę w promowaniu tej jedynej formy profilaktyki odgrywają pielęgniarki, które nie tylko informują o korzyściach ze szczepień, ale też mogą do nich kwalifikować.
Bankowość
Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować

Tylko 26 proc. Polaków uważa, że mamy obecnie dobry moment na zakup nieruchomości. Dla ośmiu na 10 ankietowanych ceny nieruchomości są obecnie wysokie lub bardzo wysokie. 65 proc. ocenia też, że niewiele osób z ich otoczenia może sobie teraz pozwolić na zakup mieszkania lub domu – wynika z badania „To my. Polacy o nieruchomościach” portalu ogłoszeniowego Nieruchomosci-online.pl.
Transport
Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]

System ETS2, który zacznie obowiązywać od 2027 roku, nałoży podatek na paliwa kopalne wykorzystywane do ogrzewania budynków czy w transporcie. Koszty w dużej mierze poniosą dostawcy, w tym małe i średnie firmy. – Potencjalny wpływ systemu ETS2 na sektor MŚP w Polsce będzie znacznie mniej drastyczny, niż mogłoby się wydawać. Konieczne jest jednak przygotowanie odpowiednich instrumentów, które wesprą przedsiębiorców w przemianie w kierunku niskoemisyjnym, ale jednocześnie będą unikały podwójnej kompensacji – wskazuje raport WiseEuropa pt. „Wędka czy ryba? Wsparcie dla polskich MŚP w związku z wprowadzeniem ETS2”.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.