Komunikaty PR

Programy lojalnościowe konkurują dostawami

2022-04-15  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt

Marcin Pietraszek
Empemedia

Kazachska
02-999 Warszawa
empe|empemedia.pl| |empe|empemedia.pl
505780488
empemedia.pl

Udział w programach lojalnościowych rzadko porównujemy do zakupów. Jednak z punktu widzenia organizatora różnice są niewielkie. W programie dla klientów także trzeba zadbać o zaopatrzenie, magazynowanie i dostawy. A od sprawności tych operacji zależy zadowolenie uczestników.

Program lojalnościowy może być skierowany do pracowników danej firmy, czy też do kontrahentów, jednak najczęściej system tego typu jest tworzony z myślą o klientach. A więc zupełnie tak samo, jak w przypadku głównej działalności firmy handlowej, tak i tutaj pojawiają się wszystkie wyzwania związane z logistyką.

Program lojalnościowy może być też prowadzony w firmie usługowej, ale jeśli uwzględnia on nagrody rzeczowe, firma musi po trosze zacząć działać w sposób analogiczny do firmy handlowej. Ewentualnie może związać się z partnerem, który wyręczy ją w kwestiach logistycznych. Mimo wszystko, operacje związane z dostawami zawsze trzeba przemyśleć.

Klient nie widzi różnicy

Czym konkurują dziś między sobą sklepy, a szczególnie sklepy internetowe? Już nie tylko ciekawymi produktami, bo przecież te same przedmioty bardzo często można znaleźć w różnych miejscach. Klienci „spacerują” więc pomiędzy różnymi e-sklepami, platformami handlowymi i porównywarkami cen, aby znaleźć najlepszą ofertę dla siebie.

Najlepszą, czyli jaką? Gdy klient wie, co konkretnie chce kupić, odpada konkurowanie jakością produktu – np. upatrzony model smartfona w każdym sklepie będzie identyczny. Również cena takiego produktu może być podobna w wielu sklepach. W takiej sytuacji klient zaczyna porównywać dostępne formy dostawy oraz czas oczekiwania na przesyłkę. Wg Raportu Baymard Institute aż 18% ankietowanych porzuca koszyki zakupowe z powodu zbyt długiego czasu oczekiwania na przesyłkę.

Co to ma wspólnego z programami lojalnościowymi? Otóż, klient który wybiera dla siebie prezent w katalogu nagród swoje oczekiwania będzie opierał na dotychczasowych doświadczeniach zakupowych. Jeśli w sklepie internetowym zamawiany produkt otrzymuje już na drugi dzień po zamówieniu, to podobnej sprawności będzie oczekiwał w przypadku nagrody. Wszelkie odstępstwa od tych przyzwyczajeń będą działały na niekorzyść organizacji firmującej określony program lojalnościowy. Dlatego właśnie organizator takiego systemu powinien działać trochę jak e-sklep.

Dla odbiorcy nie ma znaczenia, czy dany produkt zamówił w sklepie internetowym, czy w aplikacji lojalnościowej – jego oczekiwania dotyczące dostawy będą identyczne.

Jak konkurować za pomocą dostaw?

Na polskim rynku działa coraz więcej programów lojalnościowych z nagrodami. Minęły więc już czasy, kiedy system tego typu był czymś wyjątkowym i wystarczyło go po prostu mieć, by klienci chcieli z niego korzystać. Obecnie także na tym polu mamy do czynienia z ogromną konkurencją.

Dwa sklepy sportowe czy odzieżowe będą konkurowały między sobą nie tylko atrakcyjnością produktów i promocjami cenowymi, ale także tym, który z nich ma do zaoferowania lepszy (bardziej lubiany przez kupujących) system nagród. Ostatecznie każdy z nich będzie też musiał przemyśleć kwestię dostarczania prezentów uczestnikom programu.

Najpopularniejszym rozwiązaniem jest wręczanie nagród bezpośrednio w sklepie. Jest to jednak możliwe głównie wtedy, gdy wybór niespodzianek jest skromny. Jeśli każdy klient po spełnieniu określonych wymagań ma otrzymać maskotkę, sprawa jest prosta – wystarczy rozdzielić zamówione przez sieć pluszaki pomiędzy poszczególne sklepy, dbając o utrzymanie odpowiedniego poziomu zapasów. Klient odbierze taki prezent przy kasie, w trakcie finalizacji zakupów.

Sprawy się komplikują, jeśli w aplikacji lub katalogu klient może wymieniać zdobywane punkty na setki produktów. Trudno byłoby sprawić, aby każda pozycja z katalogu była dostępna w każdym lokalu danej sieci – musiałoby się to wiązać z utrzymywaniem dużych zapasów produktów, w tym również takich, które są wybierane rzadko.

W praktyce – klient często dowiaduje się, że wybrany przez niego prezent jest obecnie niedostępny, co może zniechęcać go do dalszego udziału w programie. W takiej sytuacji, zamiast odprawiać go z kwitkiem, lepszym rozwiązaniem będzie zaproponowanie mu zamówienia nagrody – do wyboru: albo do odbioru w sklepie, albo z dostawą kurierską do domu.

- Taki sposób organizacji dostaw pozwala wyeliminować utrzymywanie zapasów magazynowych nagród w poszczególnych punktach sieci na rzecz jednego magazynu centralnego – mówi Michalina Gromek z serwisu NagrodyB2B.Jeszcze dalej idącym rozwiązaniem będzie współpraca z firmą logistyczną – to ona może stanowić centrum operacyjne, które na bieżąco przyjmuje zamówienia i organizuje wysyłki nagród do klientów końcowych na terenie całego kraju – wyjaśnia.

Dodatkową korzyścią takiego rozwiązania będzie szybkość wysyłki. Firma logistyczna, która każdego dnia obsługuje tysiące zamówień ze sklepów internetowych, zgodnie z tymi samymi standardami zajmie się wysyłką nagród. Dzięki temu 24-godzinny termin realizacji zamówienia jest jak najbardziej realny. Szybka dostawa to z kolei kolejny element mogący podtrzymywać zadowolenie i co za tym idzie – lojalność nagrodzonego klienta.

Wybór jak w sklepie

Dobrze zorganizowany program lojalnościowy z nagrodami może przypominać zakupy w sklepie internetowym pod wieloma względami. Właściwie różnić go będzie tylko to, że klient zamiast kartą kredytową lub gotówką, za wybrane produkty zapłaci punktami z karty lojalnościowej lub aplikacji.

Sam wybór nagród może być bardzo szeroki i podzielony na wiele kategorii. Następnie – opcje dostawy mogą obejmować do wyboru: odbiór w sklepie, przesyłkę kurierską lub odbiór w automacie pocztowym. Pamiętajmy jednak, że nagrody muszą być stale dostępne nie tylko w katalogu, ale i w magazynie, z którego będą realizowane wysyłki. Bez tego szybka dostawa nie będzie możliwa.

Tu z kolei może pojawić się problem organizacyjny związany z bieżącym zakupem nagród, ich przechowywaniem, utrzymywaniem zapasów, wysyłką. Jeśli firma jest wyspecjalizowana w zupełnie innym obszarze, takie w pełni profesjonalne zarządzanie programem lojalnościowym może być dla niej sporym obciążeniem.

Rozwiązaniem może być współpraca z wyspecjalizowaną firmą. Na przykład serwis NagrodyB2B daje organizatorom nagród do dyspozycji ponad dwa tysiące produktów z kilkudziesięciu kategorii, które mogą oni włączyć do własnych katalogów nagród. Produkty są przechowywane w magazynach firmy logistycznej XBS Group, a stamtąd na bieżąco wysyłane do poszczególnych uczestników programów lojalnościowych. W takiej sytuacji organizator w ogóle nie musi posiadać własnych zasobów do obsługi systemu – ani w postaci pracowników, ani w zakresie przestrzeni magazynowej.

Oznacza to, że sprawna obsługa programu lojalnościowego nie jest skomplikowana, czy tym bardziej nieosiągalna. Wymaga jednak skoordynowania ze sobą wielu elementów, które finalnie przełożą sią na organizacyjną sprawność i zadowolenie uczestników danego systemu. Nie ma innego wyjścia – kiedy wymagania klientów rosną, organizatorzy programów lojalnościowych nie mogą pozostawać w tyle.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Empemedia
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie Biuro prasowe
2024-07-05 | 12:25

Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie

  Już ponad 40 tys. samochodów jest we flocie Masterlease. Należąca do Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego, Masterlease jest głównym centrum kompetencyjnym dla
Firma Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?
2024-06-28 | 01:00

Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?

Według badań przeprowadzonych wśród polskich przedsiębiorstw, 88% ankietowanych uważa, że wdrożenie narzędzi Przemysłu 4.0 zwiększa konkurencyjność ich firm na rynku. 39%
Firma Nowa era w branży imprez firmowych
2024-06-28 | 01:00

Nowa era w branży imprez firmowych

Planowanie imprezy firmowej może zająć nawet rok. W tym czasie należy wziąć pod uwagę nie tylko podstawowe kwestie jak termin i miejsce wydarzenia, ale również zadbać o ciekawe

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

Ochrona środowiska

Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

Transport

Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.