Komunikaty PR

Równoważenie innowacji i wydajności

2023-11-03  |  16:00
Biuro prasowe

Joanna Chmielarz – dyrektor operacyjny firmy MS Industry – w rozmowie z redakcją Capital24.tv o zdolności adaptacji i wydajności, czyli o najważniejszych korzyściach wynikających z wdrożenia filozofii „lean”.

 

Proszę w skrócie wyjaśnić, na czym polegają filozofie „lean startup” i „lean management”. Jakie obecnie jest ich miejsce w tradycyjnych i cyfrowych obszarach biznesu?

Joanna Chmielarz: „Lean management” to filozofia, która ma na celu optymalizację procesów organizacyjnych poprzez redukcję marnotrawstwa oraz koncentrację na tworzeniu wartości przez przedsiębiorstwo. To podejście można stosować w różnych branżach, zarówno w przedsiębiorstwach produkcyjnych, jak i usługowych. W środowisku produkcyjnym zasady „lean” najczęściej obejmują identyfikację i eliminację nieefektywności, zmniejszenie kosztów i poprawę jakości produktu. Wiąże się to z tworzeniem środowiska pracy, w którym usprawnienie procesu lub produktu jest opracowywane małymi krokami, przy ciągłym przekazywaniu informacji zwrotnych i doskonaleniu. Celem, zarówno w zastosowaniach rzeczywistych, jak i wirtualnych, jest zwiększenie wydajności, jakości i zadowolenia klientów przy jednoczesnej minimalizacji opóźnień i zużycia zasobów.

Można powiedzieć, że zasady „lean” stały się nieformalnie obowiązującym standardem przy rozwoju startupów technologicznych. Chodzi tu o systemowe ograniczanie ryzyka oraz jak najszybszą budowę zrównoważonego modelu biznesowego przy ograniczonych zasobach (tak zwane MVP – Minimum Viable Product). Metodologia polega na testowaniu i weryfikacji modelu dzięki szybkiemu udostępnieniu podstawowej wersji produktu prawdziwym klientom. Na podstawie opinii i zebranych danych startupy podejmują decyzje dotyczące rozwoju.

„Lean management” to podejście znane od kilkudziesięciu lat, natomiast metoda „lean startup” zaczęła się rozwijać dopiero w XXI wieku. Jakie są podobieństwa i różnice oraz miejsce obu metod w nowoczesnej teorii zarządzania?

W obu metodach kluczowe jest zrozumienie i spełnianie potrzeb klienta dzięki właściwej konstrukcji procesów organizacyjnych. Organizacje muszą skupić się na dostarczaniu wartości i ciągłej modyfikacji modelu biznesowego w oparciu o pozyskiwane dane. Inaczej mówiąc, obie filozofie promują kulturę ciągłego doskonalenia. Ponadto obie filozofie promują eliminację marnotrawstwa, zarówno poprzez optymalizację procesów, jak i poprzez wczesną walidację założeń.

Należy jednak pamiętać o tym, że „lean management” to podejście stosowane najczęściej przez duże organizacje w celu optymalizacji procesów, redukcji kosztów i poprawy wydajności. Z kolei „lean startup” to metoda rozwoju nowych przedsięwzięć i produktów. „Lean Management” sprawdza się w organizacjach z ugruntowanymi procesami, natomiast „lean startup” pomaga je tworzyć w warunkach dużej niepewności, zmienności i ograniczonych zasobów.

Niektóre organizacje łączą oba podejścia, aby stworzyć bardziej kompleksowe podejście do zarządzania i innowacji. Firmy o ugruntowanej pozycji mogą w ten sposób wspierać innowacje, na przykład poprzez tworzenie wewnętrznych startupów lub laboratoriów rozwojowych, testowanie nowych pomysłów, produktów lub usług. Takie komórki organizacyjne mogą sprawnie działać w warunkach bardzo wysokiego ryzyka.

Oba podejścia pozwalają na promocję kultury uczenia się, eksperymentowania i adaptacji w całej organizacji. Łącząc zasady „lean management” i „lean startup”, organizacje mogą lepiej zrównoważyć potrzebę efektywności z koniecznością zachowania innowacyjności. To mieszane podejście wspiera pełne spektrum działań organizacji, od ustalonych procesów po rozwój najnowocześniejszych produktów.

Jakie pułapki i niebezpieczeństwa czekają na przedsiębiorstwa wdrażające filozofię „lean”? Czy są one podobne w przypadku obu omawianych podejść?

Opór wobec zmian jest powszechny w praktycznie wszystkich organizacjach. Może on wynikać ze strachu przed utratą pracy, nieznajomości nowych procesów lub niechęci do porzucenia starych nawyków. Pokonanie tego wyzwania wymaga skutecznej komunikacji i zaangażowania pracowników w proces zmian.

Niektóre organizacje przedkładają krótkoterminowe zyski nad korzyści długoterminowe, co może podważyć trwałość praktyk „lean”. Ważne jest, aby liderzy aktywnie propagowali praktyki „lean” i odpowiednio alokowali zasoby. Należy pamiętać o tym, że zbyt duże skupienie się na redukcji kosztów może prowadzić do spadku jakości i satysfakcji klientów.

Przyjęcie zasad „lean startup” może być wyzwaniem w organizacjach unikających ryzyka, szczególnie tych, w których piętnowane są niepowodzenia. Przezwyciężenie tego wymaga zmiany kulturowej w kierunku akceptowania porażek jako szansy na naukę i rozwój.

Startupom może brakować zasobów, zarówno finansowych, jak i ludzkich, potrzebnych do skutecznej realizacji praktyk „lean startup”. Łagodzenie tego wyzwania wymaga ustalania priorytetów i poszukiwania kreatywnych rozwiązań, takich jak wykorzystanie partnerstw czy narzędzi open source.

Chociaż szybkość jest podstawowym aspektem „lean startup”, nadawanie jej priorytetu kosztem jakości lub etyki może prowadzić do problemów. Pośpiech w skalowaniu, przed dokładną walidacją modelu to recepta na biznesową katastrofę. Aby przezwyciężyć ten problem, organizacje muszą rygorystycznie przestrzegać cyklu „buduj – mierz – ucz się” i być przygotowane na zmianę w oparciu o uzyskane dane. Sprostanie tym wyzwaniom wymaga holistycznego podejścia, ze szczególnym naciskiem na transformację kulturową, edukację i zaangażowanie w ciągłe doskonalenie.

Czy filozofia „lean” ma uniwersalne zastosowanie, czy też wymaga dostosowań w przypadku wdrożenia w różnych kontekstach kulturowych lub geograficznych?

Zasady „lean” są wszechstronne i można je stosować w różnych kontekstach. Podstawowe zasady i metody, takie jak mapowanie strumienia wartości, redukcja marnotrawstwa i ciągłe doskonalenie, mają uniwersalne zastosowanie. Podobnie jest z koncepcjami związanymi z wydajnością, jakością i orientacją na klienta. To oczywiście nie znaczy, że czynniki kulturowe przestają mieć znaczenie. Na przykład organizacje autorytarne i hierarchiczne mogą wymagać dostosowań w procesach komunikacji i podejmowania decyzji, aby uwzględnić oddolne sugestie i wdrożyć procesy ciągłego doskonalenia. Kultura lokalnej siły roboczej, etyka pracy i oczekiwania mogą też mieć wpływ na konieczność zastosowania określonych stylów zarządzania.

Ważną kwestią może też być charakterystyka i dojrzałość ekosystemu startupowego. W niektórych obszarach dostęp do kapitału wysokiego ryzyka, mentorów i inkubatorów może być ograniczony, co wymaga od startupów większej samodzielności. Należy też pamiętać o kulturowym i geograficznym uwarunkowaniu potrzeb i preferencji klientów. Startupy mogą chcieć modyfikować swoje modele biznesowe, aby dopasować je do dynamiki lokalnego rynku. W różnych krajach obowiązują też różne środowiska regulacyjne, które mogą mieć wpływ na rozwój produktów i działalność biznesową. Startupy muszą biegle znać lokalne przepisy.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Z ziemniaka zrobili biznes Biuro prasowe
2025-07-15 | 01:00

Z ziemniaka zrobili biznes

Jeszcze kilka lat temu Grzegorz Grodek i Adam Głos zarządzali strukturami w firmach finansowych. Pierwszy był wiceprezesem Tax Care, potem prezesem Faktura.pl, wcześniej związany
Firma Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?
2025-07-10 | 09:00

Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?

Kryptowaluty już od kilku lat przestają być ciekawostką, a zaczynają odgrywać realną rolę w gospodarce. Coraz więcej firm, niezależnie od wielkości, szuka sposobów, by
Firma Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025
2025-06-30 | 06:00

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025

Złota odznaka i tytuł „TOP EMOLIENT 2025” w prestiżowym Rankingu TOP10 Emolientów organizowanym przez Polskie Towarzystwo Chorób Atopowych (PTCA)

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Handel

Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.

Prawo

Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.